In mei 2012 heb ik een D7000 aangeschaft en mn oude D60 verkocht.
Al gauw maakte ik prima foto's, vooral vogelfotografie. Een aantal foto's kwamen door de ballotage van Birdpix. Dus ik was tevreden.
Maar ineens merkte ik dat ik steeds ik bijna geen scherpe foto kon maken. Scherpstelpunten die op een hele andere plek zaten of compleet onscherpe foto's.
Instellingen gecontroleerd. Zie ik iets over het hoofd ? dacht ik.
Toen uiteindelijk eens gaan googlen en hier de draadjes gelezen.
Test gedaan met backfocus volgens dat draadje.....en idd. Ik kreeg de camera ,met de in de uitleg genoemde instellingen, niet scherp/gefocust.
Ik heb afgelopen maand mijn camera naar Nikon in Beverwijk gebracht. Daar is de camera gejusteerd en ik had mn 50 mm 1.4 meegegeven.
Thuis zag ik dat de AF finetuning voor dit objectief op -20 is gezet. Daarmee heb ik dus totaal geen marge meer.
Gisteren weer met mn 70-200 VRII en TC 1.7 naar buiten gegaan, maar het lukt me gewoon niet meer om er een superscherpe foto uit te krijgen.
Terwijl ik hier voorheen geen problemen mee had.
Voorbeeldje toen ik nog wél tevreden was.
http://www.flickr.com/photos/inge_janse ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik hier alle commentaren lees, krijg ik het gevoel dat het aan mezelf moet liggen.
Dat hoop ik natuurlijk, want dan weet ik dat het uiteindelijk ooit goed komt.
Maar ik loop nu op een dood spoor.
Is er een D7000 bezitter die eerdaags bijv. naar de Oostvaardersplassen gaat en een paar plaatjes met mijn camera wil schieten ?
Of in de buurt van t Gooi ? Gewoon eens vergelijken.
Ben geen topfotograaf en leer nog iedere dag, maar gewoon een, naar mijn maatstaven, scherpe foto maken, lukte me nog wel
Groetjes Inge