Groot verschil tussen M en A

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
jan24
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Groot verschil tussen M en A

Bericht door jan24 » vr jun 08 2012 11:35 am

@Leon.
Mijn opmerkingen waren inderdaad niet correct, danwel dubbel.
Bij het posten van mijn reactie had ik even niet in de gaten, dat er reeds 4 pagina's in dit topic waren, daar waar ik na pagina 1 al reageerde. Iets te vlot dus. :oops:
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

george013

Bericht door george013 » vr jun 08 2012 11:55 am

emdeklerk schreef:Het elementaire verschil tussen een automaatstand en de geheel handmatige stand dicteert ook naar mijn mening dat in de M-stand Active D-Lighting NIET werkzaam is en in de A-stand WEL.
Vandaar ook mijn allereerste advies om alle instelbare waarden op neutraal te zetten:

"zet alle variabele instellingen vast (ISO, M-stand, vast diafragma, indien mogelijk centrumbenadrukte of matrixmeting, geen + of - correcties, alle mogelijke voorkeurinstellingen in het menu nalopen of die op neutraal staan...)."

Het ligt gewoon meestal aan de ingestelde en soms vergeten toeters en bellen.
Zie de verwijzing van Leon naar blz. 186, ADL is werkzaam in P,S,A en M. In de M-stand wordt alleen het nulpunt van de belichtingsmeter verschoven.
Laten we niet vergeten dat het in de gegeven voorbeelden om niet meer dan 1/3 stop gaat. Neemt niet weg dat de matrixmeting in beide gevallen een gelijk kontrastverschil moet zien en de belichting daarop moet aanpassen.
De EV staat op 0. Maar als dat niet zo was geweest, zou dat mi alleen zichtbaar moeten zijn in de grafische weergave van de belichtingsmeter, in de exif zouden de waardes gelijk moeten zijn.
George

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr jun 08 2012 12:37 pm

Het gehele betoog ten spijt:
Als onmiddellijk de ADL was uitgezet was er geen belichtingsverschil opgetreden, toch?
Daar ging het toch om? Of zie ik het weer geheel verkeerd?

george013

Bericht door george013 » vr jun 08 2012 1:22 pm

Primair ging het om een verschil in belichtingswaardes tussen M en A. Een klein verschil. Secundair of dat verschil verklaard kan worden door ADL. Ik heb daar nog steeds mijn twijfels over.
Een 1/3 stop kan ook een afrondingsfout zijn, het is immers ook het kleinst mogelijke verschil. Beetje beweging en de schaal kan de andere kant omslaan.
George

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”