Ruisverhouding D3s t.o.v. D700

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Ruisverhouding D3s t.o.v. D700

Bericht door Léon Obers » za jun 09 2012 9:11 pm

RvDam schreef:Afgelopen weekend hebben we dus vier dansvoorstellingen gefotografeerd. Het resultaat; over de 8000 foto's waarvan er na de selectie ongeveer 4500 over blijven.
Met alle respect. Maar als je dit soort aantallen in een weekend draait op een dansvoorstelling, krab ik toch behoorlijk achter mijn oren waar je mee bezig bent. Had je niet beter kunnen filmen?
Wat zullen omstanders om je heen gebaald hebben van die continue mechanische activiteit met camera's.
Vriendelijke groet, Léon Obers

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za jun 09 2012 9:22 pm

Met 8.000 foto's wilde je wel heel zeker van je zaak zijn. Heb die die allemaal in RAW geschoten ? Het zal dan ergens tussen de 200 en de 300gb geweest zijn :)

Hoe heb je de witbalans eigenlijk ingesteld ? De 2e foto zit nogal in het gele namelijk.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jun 09 2012 9:28 pm

Hoe lang is zo'n voorstelling? Lijkt me niet langer dan pakweg 2 uur. Dan kom je op 1000 foto's per uur. Dat is iets van 16 per minuut. Dus dat kan niet. 4 uur per voorstelling dan. Acht foto's per minuut is nog steeds er veel.

Of schiet je in bursts?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Steven

Bericht door Steven » za jun 09 2012 9:38 pm

Snap de verwijten totaal niet, waarom word het aantal shots als richtlijn genomen voor de kwaliteit van de fotograaf. Ik kan me voorstellen dat als je topfoto's van een danswedstrijd wilt dat je elke sprong wilt hebben en je wellicht 10 shots per sprong maakt. Er staat immers niemand stil en je weet niet wat er komen gaat. Denk at als je van elke sprong 1 of 2 shots maakt dat je jezelf aardig tekort doet. Daarnaast kan de ecpressie van een danser met het minime verschil van het heffen van een wenkbrauw in een sprong het verschil maken tussen een goede en een absolute top foto. Het is dus eerder waar je tevreden mee kunt zijn dan onkunde van de fotograafin mijn optiek.

Maak je 8000 foto's in een dierentuin dan liggen de kaarten weer anders.

Neemt niet weg dat ik wel heel benieuwd ben naar de resultaten. Die moeten wel geweldig zijn met een dergelijk aantal opnamen al twijfel ik daar niet aan bij de poster. :)

RvDam
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door RvDam » za jun 09 2012 11:11 pm

@leon de omstanders hebben niet gebaald hoor. De Nikons hebben een Q stand. De mensen die voor me op de stoel zaten hadden pas in de pauze door dat ik achter ze stond.

@a90 de witbalans stond op automatisch. Dat doe ik altijd als ik RAW fotografeer zodat ik achteraf kan bepalen wat de mooiste wb is. En dat de tweede foto wat geel is kan natuurlijk ook met het licht te maken hebben. Vaak heb je geen daglicht lampen boven een podium hangen.

@patrick je vergeet dat we met twee camera's gewerkt hebben. Dus moet je het rekensommetje toch eens over doen.

Maar ik snap de reacties over het aantal ook niet zo. Er deden elke voorstelling ongeveer 500 kinderen mee. Veel kinderen deden maar met 1 of 2 voorstellingen mee. Ons werd gevraagd de voorstelling te fotograferen omdat de bezoeker niet mochten fotograferen. Dan moet je jezelf voorstellen dat je kind van 9 jaar al twee jaar naar deze voorstelling toe werkt en er zijn geen foto's van! Liever 1000 foto's teveel dan 1 te weinig. En geef nu eens een goed excuus waarom ik niet zoveel foto's zo mogen maken. worden ze daar slechter van?
Gelieven mijn foto's niet bewerken.....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jun 09 2012 11:31 pm

Met verwijten heeft het niet te maken. Het zijn alleen overdenkingen als ik dit soort aantallen in een opsomming lees.
Overigens een dansvoorstelling met 500 kinderen sta ik ook van achter mijn oren te krabben. Waar moet je dan naar kijken in die massa? In ieder geval niet naar het individuele detail, want dat ontgaat je wellicht met dergelijke dansvoorstellingen. :o :?
En dan al dat werk nog wat je er omheen hebt om al die data te verwerken en uit te zoeken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

RvDam
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RvDam » zo jun 10 2012 10:30 am

Ja gelukkig niet 500 kinderen tegelijk maar allemaal stukjes van de verschillende danslessen. En je wilt toch minimaal één leuke foto voor de ouders hebben. Het was voor mij de eerste keer dat ik dit heb gedaan en ik wilde zeker zijn dat ik van elk kind een foto had (alleen of in een klein groepje). Twee jaar geleden had een andere fotograaf het gedaan en er was één foto met mijn dochter die veel te donker was. Er waren toen ook erg veel klachten over de foto's. Dus toen wij (ik en mijn broer) gevraagd werden hebben we er lang over gedacht maar wilde de uitdaging wel aangaan. We hebben twee camera's gehuurd omdat we wisten dat onze D300s het niet aan zou kunnen en dat we een full frame nodig hadden.

Misschien is 8000 foto's wat overdreven maar met bovenstaande in gedachte misschien begrijpelijk. En als we over twee jaar weer gevraagd worden maken we misschien wel wat minder foto's. In ieder geval krijgen we veel positieve reacties over de kwaliteit van de foto's. Dat is mijn veel waard.
Gelieven mijn foto's niet bewerken.....

Edje
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edje » wo jul 25 2012 9:09 pm

En de D3s, ruisprestaties top???
Bij de laatste bruiloft die ik deed had ik ruim 3500 foto's simpel genoeg om geen moment te missen.
Sommige gebeurtenissen maak je maar een keer mee.... Dus beter wat teveel als een moment te missen.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » wo jul 25 2012 9:16 pm

Edje schreef:En de D3s, ruisprestaties top???
Bij de laatste bruiloft die ik deed had ik ruim 3500 foto's simpel genoeg om geen moment te missen.
Sommige gebeurtenissen maak je maar een keer mee.... Dus beter wat teveel als een moment te missen.
3500 foto 's op een bruiloft..... Good Lord...... Doe je de huwelijksnacht erbij of zo?
In het analoge tijdperk kwamen we met een rolletje of 10 thuis en dan nog was het een enerverende bruiloft. Tegenwoordig zit ik op de 800 opnames. Dat vind ik eigenlijk teveel.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jul 25 2012 9:29 pm

Gobert schreef:
3500 foto 's op een bruiloft..... Good Lord...... Doe je de huwelijksnacht erbij of zo?
In het analoge tijdperk kwamen we met een rolletje of 10 thuis en dan nog was het een enerverende bruiloft. Tegenwoordig zit ik op de 800 opnames. Dat vind ik eigenlijk teveel.
Als bruidspaar en gasten zou ik helemaal gestoord worden van een fotograaf die zoveel fotografeert. Het is toch de kunst (van het vak) om niet opvallend de juiste keuzes te maken en met goede foto's thuis te komen?

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » wo jul 25 2012 9:38 pm

Skippy schreef:
Gobert schreef:
Als bruidspaar en gasten zou ik helemaal gestoord worden van een fotograaf die zoveel fotografeert. Het is toch de kunst (van het vak) om niet opvallend de juiste keuzes te maken en met goede foto's thuis te komen?
Ik vind het ook niets met fotograferen te maken hebben. Meer een kwestie van zoveel mogelijk plaatjes schieten, dan zit er altijd wel iets acceptabels bij.
Hoeveel opnames maak jij op een gemiddelde bruiloft?
Eroe Nazionale

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jul 25 2012 10:00 pm

Gobert schreef:
Skippy schreef:Hoeveel opnames maak jij op een gemiddelde bruiloft?
Ik fotografeer geen bruiloften/feestjes/partijtjes meer, en zeker niet professioneel. Laatst wel een begrafenis (familielid) gefotografeerd inclusief bijeenkomst vooraf en achteraf. Totaal ca. 150 foto's waarvan ca. 75 blijvers.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » wo jul 25 2012 10:07 pm

Skippy schreef:
Gobert schreef:
Skippy schreef:Hoeveel opnames maak jij op een gemiddelde bruiloft?
Ik fotografeer geen bruiloften/feestjes/partijtjes meer, en zeker niet professioneel. Laatst wel een begrafenis (familielid) gefotografeerd inclusief bijeenkomst vooraf en achteraf. Totaal ca. 150 foto's waarvan ca. 75 blijvers.
Dat aantal geeft wel aan wat ik bedoel. 3500 opnames voor een bruiloft. Volstrekte waanzin en heeft niets met vakmanschap te maken. Bij dergelijke aantallen heb je altijd wel een lucky shot dat accebtabel is.
Eroe Nazionale

Reest
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Reest » wo jul 25 2012 10:41 pm

Gobert schreef:
Skippy schreef: Ik fotografeer geen bruiloften/feestjes/partijtjes meer, en zeker niet professioneel. Laatst wel een begrafenis (familielid) gefotografeerd inclusief bijeenkomst vooraf en achteraf. Totaal ca. 150 foto's waarvan ca. 75 blijvers.
Dat aantal geeft wel aan wat ik bedoel. 3500 opnames voor een bruiloft. Volstrekte waanzin en heeft niets met vakmanschap te maken. Bij dergelijke aantallen heb je altijd wel een lucky shot dat accebtabel is.
Wat heerlijk positief zeg....omdat iemand happy is om 3500 foto's te maken op een bruiloft???? Maar ach...je hebt ongetwijfeld ervaring!?
(oh ja, ik niet hoor. Ik erger me alleen aan je toonzetting).
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

wil53
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door wil53 » wo jul 25 2012 10:57 pm

Reest schreef:
Gobert schreef:
Skippy schreef: Ik fotografeer geen bruiloften/feestjes/partijtjes meer, en zeker niet professioneel. Laatst wel een begrafenis (familielid) gefotografeerd inclusief bijeenkomst vooraf en achteraf. Totaal ca. 150 foto's waarvan ca. 75 blijvers.
Wat heerlijk positief zeg....omdat iemand happy is om 3500 foto's te maken op een bruiloft???? Maar ach...je hebt ongetwijfeld ervaring!?
(oh ja, ik niet hoor. Ik erger me alleen aan je toonzetting).
Rinus

Plus 1

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”