ND filter voor Nikon 10-24mm
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
ND filter voor Nikon 10-24mm
Hallo,
Ik heb een Nikon 10-24mm en wil hiervoor een ND filter kopen, om die prachtige "long-exposure" foto's overdag te kunnen maken.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze lens en ND filters.
Wat werkt er zonder vignetting, verkleuring e.d.?
Zelf zat ik te denken aan:
B+W 110E ND filter, gaat dit werken?
Mvg,
Joost
Ik heb een Nikon 10-24mm en wil hiervoor een ND filter kopen, om die prachtige "long-exposure" foto's overdag te kunnen maken.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze lens en ND filters.
Wat werkt er zonder vignetting, verkleuring e.d.?
Zelf zat ik te denken aan:
B+W 110E ND filter, gaat dit werken?
Mvg,
Joost
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: ND filter voor Nikon 10-24mm
Ik houd het bij LEE filters, echt geweldig!
http://www.leefilters.com/index.php/camera/index
ND maar vooral de diverse ND resin verloopfilters (150x100) uiteraard in combinatie met de speciale groothoek adapterring.
Ik heb met de Tokina 11-16 (DX formaat) geen vignetering kunnen bespeuren. Zij die ervaring hebben met exteme groothoek op FX-formaat, reageer.
Leuke "gadget" is de "Big Stopper", factor 10 voor extreem lange sluitertijden, kabbelend water verandert in fondant, de wieken van draaiende molens verdwiijnen als sneeuw voor de zon, voorbijgaande voetgangers verdwijnen uit winkelstraten, ...
Voor wat betreft de filterhouder zou ik gaan voor de PRO uitvoering, hiermee kun je twee filters tegelijk voor je objectief plaatsen en ze ook t.o.v. elkaar verdraaien.
Het is slechts een suggestie, wijsheid gewenst bij je keuze.
ND maar vooral de diverse ND resin verloopfilters (150x100) uiteraard in combinatie met de speciale groothoek adapterring.
Ik heb met de Tokina 11-16 (DX formaat) geen vignetering kunnen bespeuren. Zij die ervaring hebben met exteme groothoek op FX-formaat, reageer.
Leuke "gadget" is de "Big Stopper", factor 10 voor extreem lange sluitertijden, kabbelend water verandert in fondant, de wieken van draaiende molens verdwiijnen als sneeuw voor de zon, voorbijgaande voetgangers verdwijnen uit winkelstraten, ...
Voor wat betreft de filterhouder zou ik gaan voor de PRO uitvoering, hiermee kun je twee filters tegelijk voor je objectief plaatsen en ze ook t.o.v. elkaar verdraaien.
Met vriendelijke groet,
Aad
Aad
-
- Clublid
Dank je voor de aanbeveling.Aad1960 schreef:Ik houd het bij LEE filters, echt geweldig!
De LEE filters lijken me zo groot en zwaar voor een vakantie, klopt dat?
Ik heb DX geen FX.
En wat heb ik dan precies nodig en wat gaat het ongeveer kosten?
Heb je wat voorbeelden?
Ik heb sinds kort ook de 10 stops van B&W, nadat ik wat met de 3 stops gewerkt heb.
3 stops vond ik te weinig opleveren.
Nu met de B+W 110E ND ben ik helemaal in me sas
Groet Kroontje
3 stops vond ik te weinig opleveren.
Nu met de B+W 110E ND ben ik helemaal in me sas

Groet Kroontje
-
- Clublid
Wat ik het belangrijkste voordeel t.o.v. schroeffilters vind, is dat al naar gelang de hoeveelheid lucht in de compositie de positie van het verloopfilter hierop aangepast kan worden.
Nadeel t.o.v. schroeffilters is misschien dat het allemaal wat minder compact en daardoor wat kwetsbaarder is, ze zijn niet noemenswaardig zwaarder.
En natuurlijk de prijs, die ligt al met al een stuk hoger.
Met onderstaande set kom je een heel eind.
LEE Professional kit (LEE1004), ca. EUR 150,00
LEE 52 mm adapterring " Wide Angle "(LEE1031), ca. EUR 50,00
LEE ND filter Kit 0,3-0,6-0,9 100x150 Soft Grad. (LEEND6), ca. EUR 215,00
Totaal ca. EUR 415,00
De LEE "The Big Stopper" 100x100mm ND filter (LEE1074) kost ca. EUR 130,00
Voorbeelden heb ik helaas (nog) niet beschikbaar omdat ik nog geen account heb aangemaakt bij een van de “Photo sharing” sites.
Nadeel t.o.v. schroeffilters is misschien dat het allemaal wat minder compact en daardoor wat kwetsbaarder is, ze zijn niet noemenswaardig zwaarder.
En natuurlijk de prijs, die ligt al met al een stuk hoger.
Met onderstaande set kom je een heel eind.
LEE Professional kit (LEE1004), ca. EUR 150,00
LEE 52 mm adapterring " Wide Angle "(LEE1031), ca. EUR 50,00
LEE ND filter Kit 0,3-0,6-0,9 100x150 Soft Grad. (LEEND6), ca. EUR 215,00
Totaal ca. EUR 415,00
De LEE "The Big Stopper" 100x100mm ND filter (LEE1074) kost ca. EUR 130,00
Voorbeelden heb ik helaas (nog) niet beschikbaar omdat ik nog geen account heb aangemaakt bij een van de “Photo sharing” sites.
Met vriendelijke groet,
Aad
Aad
-
- Forumlid
Ik gebruik zowel de Lee als de variabele ND filters.Bij groothoek en vooral in de xtreme stand moet je oppassen voor vlekken in het beeld door dat het licht onder een sterke hoek het filter inkomt, Hoya heeft een nieuw ND filter van 1.5 tot 9 stops van 52 mm tot 88 mm info http://www.Tokina.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Heb oa het B+W 110E ND filter. Dat bevalt me het beste. Of het echt kleur neutraal is? Moet ik nog eens een keer goed naar kijken. Heb ook een veel goedkoper merk en dat geeft een vrij warme tint. Of je een ND filter op een groothoek of op een tele-objectief gebruikt, maakt niet uit.
Als je een variabel ND filter op een groothoek uit, dan krijg je wel vlekken. Elk polariserend filter geeft vlekken op een groothoek objectief. . En een variabel ND filter bestaat uit 2 pola filters.
Zelf ben ik geen voorstander van vierkante kunststof filters. Het kunststof is volgens mij kras en vinger gevoelig. Heb ik een ver verleden het Kodak filter systeem gebruikt. Was toen de enige mogelijkheid om kleine kleurverschillen op dia's weg te werken.
Het nieuwe ND filter van Hoya werd begin dit jaar aangekondigd. Heb het nog niet in de winkels gezien.
http://www.bhphotovideo.com/c/product/8 ... ilter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer lezen over ND en andere filters: http://home.kpn.nl/braak117/filters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je een variabel ND filter op een groothoek uit, dan krijg je wel vlekken. Elk polariserend filter geeft vlekken op een groothoek objectief. . En een variabel ND filter bestaat uit 2 pola filters.
Zelf ben ik geen voorstander van vierkante kunststof filters. Het kunststof is volgens mij kras en vinger gevoelig. Heb ik een ver verleden het Kodak filter systeem gebruikt. Was toen de enige mogelijkheid om kleine kleurverschillen op dia's weg te werken.
Het nieuwe ND filter van Hoya werd begin dit jaar aangekondigd. Heb het nog niet in de winkels gezien.
http://www.bhphotovideo.com/c/product/8 ... ilter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer lezen over ND en andere filters: http://home.kpn.nl/braak117/filters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- weimaraner
- Clublid
- Contacteer:
Gebruik zelf de ND110 van B+W. Fantastisch filter maar niet helemaal kleurneutraal (geeft een wat magenta tint die echter in de nabewerking makkelijk te verwijderen is - mits je RAW fotografeert). Dat kleurneutrale (of gebrek eraan) geldt overigens voor veel extreme ND filters, de meesten zijn niet 100% neutraal.
Zelf wil ik al een tijdje overstappen naar de Big Stopper van Lee. Niet omdat deze beter is dan de B+W maar meer omdat het een vierkant filter is en dus makkelijker te combineren met de vierkante grijsverloopfilters die ik al heb van Lee en Cokin (en die allemaal in dezelfde houder gebruikt kunnen worden). Maar er kleeft een groot nadeel aan die Big Stopper - hij is nergens te krijgen ...
Zelf wil ik al een tijdje overstappen naar de Big Stopper van Lee. Niet omdat deze beter is dan de B+W maar meer omdat het een vierkant filter is en dus makkelijker te combineren met de vierkante grijsverloopfilters die ik al heb van Lee en Cokin (en die allemaal in dezelfde houder gebruikt kunnen worden). Maar er kleeft een groot nadeel aan die Big Stopper - hij is nergens te krijgen ...
-
- Clublid
Dank je Hans, gebruik je deze in combinatie met de Nikkor 10-24mm toevallig?Hans Braakhuis schreef:Heb oa het B+W 110E ND filter. Dat bevalt me het beste.