Aansluiting studioflitser met Yongnuo RF-603/N ???

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Aansluiting studioflitser met Yongnuo RF-603/N ???

Bericht door Léon Obers » ma mei 07 2012 7:40 pm

Bij een trigger setje Yongnuo RF-603/N zit een kabeltje om aan de Nikon camera aan te sluiten zodat je die kunt gebruiken als trigger om af te drukken.

Zover ik weet zitten er verder geen andere extra kabeltjes bij.
Weet iemand die zo'n setje heeft hoe de aansluiting is om een studioflitser aan te sluiten? Dus niet via het middencontac van het apparaatje. Er zou een PC-sync kabeltje aangesloten kunnen worden, wat niet is inbegrepen in het setje. Het gaat mij om de aansluiting op het apparaatje om de flits-sync door te sturen. Is dat een mini "koptelefoon" contra-stekkertje of zo'n mini aansluiting die ook op de camera's zit waar je een piepklein stekkertje instopt met een mantel, zo'n busje met in het midden zo'n pinneke?
Misschien wordt daarvoor dezelfde aansluiting gebruikt die ook voor de doorlus van camera ontspan-functie werkt?

Wie kan daar iets over melden die zo'n ding heeft?
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Aansluiting studioflitser met Yongnuo RF-603/N ???

Bericht door gijs sandberg » ma mei 07 2012 8:03 pm

Beste Leon,

Als ik de typecode google zie ik diverse kabeltjes die als accessoire verkrijgbaar zijn. (oa met Nikon 10 pin aansluiting)

Kan je aangeven welke kamera (en benodigde sterkers je zoekt?)
Ik heb niet zo'n set.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » ma mei 07 2012 8:32 pm

Bedoel je deze Leon? Zoja ik heb er wel eentje voor je.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mei 07 2012 8:37 pm

plincky schreef:Bedoel je deze Leon?
Afbeelding
Het gaat me om die laatste. Is dat het ding wat in de ontvanger gaat?

Indien ja, is het probleem opgelost. :D
Heb ik een kabeltje nodig met aan twee kanten zo'n stekkertje. Alleen één stekkertje zou een hoek van 90 graden moeten hebben (zoals jij het toont)..

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » ma mei 07 2012 9:02 pm

Denk dat je dit bedoelt leon

http://youtu.be/LrGeQhTEN5A?t=9m7s

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mei 07 2012 9:32 pm

Aardig filmpje, maar dat bedoel ik niet.
Ik heb o.a. een studiosetje als dit om aan te sturen:
http://www.fotoapparatuur.nl/Broncolor/ ... 44692.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/fot ... -wsec.html" onclick="window.open(this.href);return false;

In dat ding gaat zo'n stekkertje zoals je 3e foto (onder 90 graden):
Afbeelding

Wat voor stekkertje gaat er aan de andere kant wat je in die Yongnuo RF-603/N moet steken???

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » ma mei 07 2012 9:45 pm

Sorry moet je het antwoord schuldig blijven.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mei 07 2012 10:10 pm

Bedankt voor de antwoorden en de moeite.
Op hoop van zegen heb ik net zo'n trigger-setje besteld, tezamen met wat andere zaken.
Ik had al wel een triggersetje (van Jinbei), maar heb donderdag twee sets tegelijkertijd nodig in verschillende ruimten.

Als het er is doe ik wel verslag hoe het wordt aangesloten. Hebben andere mensen ook nog iets aan die informatie als ze aan een vergelijkbare aansluiting zitten.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo mei 09 2012 12:16 am

Léon Obers schreef: Als het er is doe ik wel verslag hoe het wordt aangesloten. Hebben andere mensen ook nog iets aan die informatie als ze aan een vergelijkbare aansluiting zitten.
Gisteren 21.50 uur besteld, vanmorgen 11.50 uur werd het pakketje afgeleverd. Super snelle service daar bij Camera.nu
Ze maken waar wat ze beweren aangaande hun levertijden: http://www.cameranu.nl/content/content. ... tent_id=63" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding + camera trigger kabel ---> Afbeelding

Voor aansluiting met de studioflitser moet ik aan de ene kant een 3,5mm "mono" microfoon stekkertje gebruiken wat in de studioflitser gaat.
Aan de andere kant in de Yongnuo RF-603/N op de achterste kopse kant, een PC sync flits aansluiting. Eigenlijk precies hetzelfde als wat je op een Nikon camera ziet, onder een dekseltje, inclusief een schroefdraad rondom als je een stekkertje hebt met vastzet moer.

Afbeelding

Een dergelijk "kort" kabeltje met die aansluitingen is niet inclusief. Heeft Yongnuo niet eens zelf.

Nou had ik gelukkig nog een klein kort kabeltje liggen met die aansluitingen. Dus dat werkt en kan donderdag daarmee aan de gang. Ook de normale lange sync kabels met die aansluiting werken. Maar ja, daarmee wordt die draadloze triggerset dan wat vreemd gebruikt, met een behoorlijke rol draad eraan, wat je ook gewoon kunt gebruiken zonder triggerset. Heb verder nog maar enkele korte kabeltjes extra bijbesteld, niet van Yongnuo (want die heeft ze niet), maar van Falcon Eyes: http://www.cameranu.nl/nl/kabels-en-aan ... 34_177254/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Had ook een Nikon SG-3IR IR-filter (afdekplaatje aan een paaltje) laten komen om de interne flitser als IR-zender te kunnen gebruiken.
http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/niko ... 688_81564/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Mijn studioflitsers kan ook op die wijze worden ontstoken. (Interne flitser wel manueel instellen om geen vóórflits te hebben, zodat de studioflitser correct mee flitst).
In ieder geval voldoende mogelijkheden om flitssets aan te sturen.

De Yongnuo RF-603/N heeft een dubbele functie. Kan gebruikt worden om je flitsers aan te sturen, maar tevens om draadloos je camera te ontspannen. (Knop half indrukken is scherpstellen).

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » wo mei 09 2012 7:13 am

Fijn dat het goed is gekomen. Ik wil binnenkort ook nog zon soort setje kopen voor mijn flitsers. Had laatst het probleem dat maar 1 flitser afging en de ander niet mee flitste. :(
Heb nog zo'n mini stekker liggen van een oud cactus trigger setje.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo mei 09 2012 7:45 am

Ik was laatst ook naar zo'n kabeltje aan het zoeken en kwam deze tegen:

http://www.flashzebra.com/products/0030/index.shtml" onclick="window.open(this.href);return false; (ca €17 inc verzendkosten)

Misschien een optie. Vooral de screwlock is erg handig. Die PC aansluitingen op goedkope kabels zitten meestal nogal los, en vallen heel makkelijk van je camera of trigger. Erg frustrerend moet ik zeggen.

(Een vergelijkbare kabel van Pocket Wizard kost €42 ) Link

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo mei 09 2012 8:35 am

yzf1kr schreef:Die PC aansluitingen op goedkope kabels zitten meestal nogal los, en vallen heel makkelijk van je camera of trigger
Ik heb er geen last van met de kabels die ik nu geprobeerd heb.
Maar als het te los zit, kun je de mantel van dat "busje" altijd met een tangetje (voorzichtig) iets bij elkaar knijpen. Zit het weer strak.

3x Euro 17,- of 3x Euro 2,99 is nogal een verschil aan kosten. (Ik heb 3 kabels gekocht).

Overigens als je geen haast hebt met die trigger setjes kun je ze goedkoper ook op Ebay kopen.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=S ... c=50&rt=nc" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mei 10 2012 5:58 pm

Vandaag met de Yongnuo RF-603/N gewerkt. Wat mij opviel was de minder snelle reactiesnelheid ten opzichte van een inmiddels niet meer leverbare andere triggerset die ik al diverse jaren gebruik.

Studioflitsers zoals de door mij gebruikte Broncolor Pulso 4 en Broncolor Nano A4, hebben een vrij lange flitstijd. De flitsbuizen hebben daarbij ook nog een vrij sterke nagloeitijd. Het gebruik van de officieel kortst mogelijke flits synchronisatietijd van een camera geeft om die reden een probleem met een niet egaal belichte opname. Door vertraging met triggers ligt de bruikbare tijd daarmee nog verder naar beneden. Zelfs bij een sluitertijd behoorlijk wat langer is er nog steeds een effect te zien.

De D700 die met de ingebouwde flitser van Nikon zelf nog te gebruiken is tot 1/320 sec. is met de Yongnuo RF-603/N op 1/250 sec echt onbruikbaar.
Bij 1/200 nog steeds teveel lichtafval aan één rand. 1/160 sec. nog steeds niet egaal genoeg.
Pas bij 1/125 sec. bruikbaar, maar voor een absoluut strak resultaat is 1/80 sec. aan te bevelen.

Bij mijn oude triggerset liggen die tijden bij circa 1/160 sec. waar je bij de Yongnuo 1/125 sec gebruikt.
Circa 1/125 sec. waar je bij de Yongnuo 1/80 sec gebruikt.

Wel iets om rekening mee te houden.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jul 07 2012 11:29 am

Aanvullling. Kwam een aardig artikeltje tegen om het dingetje te modificeren.
Normaal moet je een van de apparaatjes in het middencontact van de camera hebben geschoven om het als zender werkend te hebben. Met modificatie kun je ook zonder aansluiting op een camera met de hand zenden, of via een sync-kabeltje aangesloten aan bijv. een flits-belichtingsmeter.
http://nikonrumors.com/2012/06/02/diy-m ... gger.aspx/" onclick="window.open(this.href);return false;

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » za jul 07 2012 4:08 pm

Pffff... Zo goed ben ik met soldeer apparaten. Ik wacht wel tot er iemand gemodificeerde versies gaat verkopen op ebay. ;)

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”