Functie van pennen externe stroombron SB-80DX
Re: Functie van pennen externe stroombron SB-80DX
Snap ik niet. Je vindt de laadcyclus goed, hoeft niet beter, je wilt van de batterijen af en vervolgens middels een paar draadjes iets anders aan hangen. Wel probleem probeer je op te lossen?
Er is nog een ander aspect aan een zwaardere voeding. Bij de gewone batterijen valt de spanning weg igv overbelasting door bijv. sluiting, bij jouw accu ontploft de flitser.
George
Er is nog een ander aspect aan een zwaardere voeding. Bij de gewone batterijen valt de spanning weg igv overbelasting door bijv. sluiting, bij jouw accu ontploft de flitser.
George
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Met laadcyclus batterijen wordt wellicht bedoeld als de batterijen vol zijn. Maar dat zakt al gauw als batterijen wat leger raken. Bij een grotere accu heb je aanzienlijk meer flitsen bij vol vermogen met langer behoud van een korte laadcyclus. Voordat een loodaccu is opengebarsten door sluiting heb je dat al lang opgemerkt door het smelten van de behuizing eromheen door de warmte.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik bedoel sluiting in de flitser. Je nieuwe voeding heeft een tig keer groter vermogen dan een paar batterijen.
George
George
Ik denk dat ik niet snel genoeg flits en dat de reload tijd niet snel genoeg is om de flitser makkelijk te kunnen te overbelasten. De problemen die ik probeer op te lossen zijn betrouwbaarheid en uithoudingsvermogen. Batterijtjes gaan om de haverklap kapot, raken snel leeg en als je een paar setjes hebt, zie al snel door de bomen het bos niet meer. Waren ze nou leeg of vol en welke van de set is defect geraakt? Een loodvlies accu is super betrouwbaar, gaat heel lang mee en weegt niet eens zo gek veel meer als al die batterijtjes.
http://m.youtube.com/#/watch?desktop_ur ... mpKk&gl=NL
http://m.youtube.com/#/watch?desktop_ur ... mpKk&gl=NL
- Léon Obers
- Forumlid
De meeste Nikon-flitser hebben een thermobeveiliging als je een flitser teveel achter elkaar op vol vermogen gebruikt, waarbij de flitser wordt uitgeschakeld als die te warm wordt. Ik weet niet of de SB-80DX een beveiliging heeft. Een hoog vermogen van een accu an sich doet weinig af aan de werking van een flitser. Voor mijn part hang je een flitser aan een ouderwetse 6 volt auto-accu die in oude klassieke auto's worden gebruikt, of een accu van een boot (als die 6 volt is).george013 schreef:Ik bedoel sluiting in de flitser. Je nieuwe voeding heeft een tig keer groter vermogen dan een paar batterijen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jul 08 2012 2:28 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat begrijp ik niet.NIKKOR schreef:Ik denk dat ik niet snel genoeg flits en dat de reload tijd niet snel genoeg is om de flitser makkelijk te kunnen te overbelasten.
Hoe weet je dat de batterijen om de haverklap kapot gaan?
En welke batterijen gebruik je?
Ik zou niet teveel vertouwen op dat filmpje. Een van de belangrijkste dingen is achterwege gelaten: het ontladen van de condensator.
De thermische beveiliging grijpt in bij normaal gebrui, ik bedoel bij sluiting oid. De schade die ontstaat bij sluiting is afhankelijk van het vermogen van de voeding. Ik meet zo de kortsluitstroom van een AA-batterij maar zal dat nooit bij een accu doen. Blijft er niet veel van mijn meter over.Léon Obers schreef:De meeste Nikon-flitser hebben een thermobeveiliging als je een flitser teveel achter elkaar op vol vermogen gebruikt, waarbij de flitser wordt uitgeschakeld als die te warm wordt. Ik weet niet of de SB-80DX een beveiliging heeft. Een hoog vermogen an sich doet weinig af aan de werking van een flitser. Voor mijn part hang je een flitser aan een ouderwetse 6 volt auto-accu die vroeger wel eens werden gebruikt, of een accu van een boot (als die 6 volt is).george013 schreef:Ik bedoel sluiting in de flitser. Je nieuwe voeding heeft een tig keer groter vermogen dan een paar batterijen.
George
- Léon Obers
- Forumlid
Je kunt voor de veiligheid bij de accu er een simpele zekering tussen zetten, is dat risico gedekt. (Misschien wel slim om te doen).

Of mooier in het kastje waar je de accu in plaatst:

Of mooier in het kastje waar je de accu in plaatst:

Precies Léon, een zekering zou toch voldoende moeten zijn om ernstig gevaar af te wenden. Uiteraard had ik die al opgenomen in mijn plan. Dat batterijen kapot gaan, weet ik overigens, omdat ik een dure geavanceerde lader gebruik die deze informatie duidelijk maakt. Ik ben die penlites gewoon beu en heb bovendien zin in een knutselproject. Ik kan hooguit een SB-80DX verknallen van 75,00.
Ik heb een SB-80DX opengemaakt om hem te onderzoeken. Ik ben geen technicus, maar een aantal zaken vallen mij op. De middelste pen wordt bij een SB-80DX blijkbaar niet gebruikt. Blijven alleen een plus en min over aan de buitenzijde. Herkenbaar aan de zwarte en rode draad.

Aan de zijkant, nabij de batterijaansluitingen bevindt zich een zwart element dat mij een thermische beveiliging lijkt te zijn.

De batterijaansluiting heeft een zwarte en oranje draad. Hierop zou ik volgens mij zonder problemen een 6 Volt spanningsbron moeten kunnen aansluiten.

Het liefst zou ik echter gebruik maken van de aansluiting aan de voorzijde van de flitser, want dan hoef ik niets aan te passen. De plus en min gaan naar de printplaat waar ze met een stekkertje vastzitten. Kan dat denken jullie (n.a.v. de nieuwe informatie over het gebruik van de pennen)?
Wat ik ook nog kan doen, is het stekkertje (van de connector aan de voorzijde) losmaken en de plus en min ervan met twee extra draadjes verbinden met de plus en min van het batterijvak. Dan kan ik de connector aan de voorzijde probleemloos gebruiken en later eenvoudig de modificatie terugdraaien door het stekkertje weer vast te zetten en de draadjes te verwijderen.
Ik heb een SB-80DX opengemaakt om hem te onderzoeken. Ik ben geen technicus, maar een aantal zaken vallen mij op. De middelste pen wordt bij een SB-80DX blijkbaar niet gebruikt. Blijven alleen een plus en min over aan de buitenzijde. Herkenbaar aan de zwarte en rode draad.

Aan de zijkant, nabij de batterijaansluitingen bevindt zich een zwart element dat mij een thermische beveiliging lijkt te zijn.

De batterijaansluiting heeft een zwarte en oranje draad. Hierop zou ik volgens mij zonder problemen een 6 Volt spanningsbron moeten kunnen aansluiten.

Het liefst zou ik echter gebruik maken van de aansluiting aan de voorzijde van de flitser, want dan hoef ik niets aan te passen. De plus en min gaan naar de printplaat waar ze met een stekkertje vastzitten. Kan dat denken jullie (n.a.v. de nieuwe informatie over het gebruik van de pennen)?
Wat ik ook nog kan doen, is het stekkertje (van de connector aan de voorzijde) losmaken en de plus en min ervan met twee extra draadjes verbinden met de plus en min van het batterijvak. Dan kan ik de connector aan de voorzijde probleemloos gebruiken en later eenvoudig de modificatie terugdraaien door het stekkertje weer vast te zetten en de draadjes te verwijderen.
- Léon Obers
- Forumlid
Dat lijkt mij de mooiste oplossing. Kabeltje om voorin in te steken had je al.NIKKOR schreef: Wat ik ook nog kan doen, is het stekkertje (van de connector aan de voorzijde) losmaken en de plus en min ervan met twee extra draadjes verbinden met de plus en min van het batterijvak. Dan kan ik de connector aan de voorzijde probleemloos gebruiken en later eenvoudig de modificatie terugdraaien door het stekkertje weer vast te zetten en de draadjes te verwijderen.
Nu met openliggende flitser, en inschakelen kun je met een multimeter misschien onderzoeken wat plus op min is van dat voorste stekkertje en welke spanning erop staat (vanuit de voeding van de 4 AA batterijen). Als er geen spanning op staat, gebeurd dat misschien wel bij flitsen "even". Het is de vraag of de meter daar wel van uitslaat. Wel oppassen dat je de condensator niet met je vingers aanraakt. Dan krijg je een behoorlijke opdonder.
Mooi, die foto's erbij. Ik heb hier ook nog een SB-80DX liggen en van Metz nog 6 volt gel-looddaccu's (zelfs nog eentje van één maand oud).

-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Volgens mij zijn de aansluitingen aan de voorkant hoogspannings aansluitingen. Beetje vergelijkbaar met de Metz N21a voor de 45 CT(L)-1. Hiermee wordt dus de hoogspannings (of flits) condensator rechtstreeks geladen en niet de flitser zelf van voeding voorzien, vandaar ook dat de SD-8a ook altijd met batterijen in de flitser zelf gebruikt moet worden (mn voor de LCD en knoppen etc + weet ik niet zeker maar is een aanname,dat de SD-8a wordt afgeschakeld via de sync kabel op moment dat er geflitst wordt).
Marcel
Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)
Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Kijk, zo komen we wel tot een mooie oplossing. De informatie van Marcel klinkt mij ook heel logisch in de oren. Je moet inderdaad altijd batterijen in de flitser hebben bij gebruik van het externe battery pack. Dat ga ik anders doen. Alleen de accu aansluiten op de connector aan de voorzijde is straks voldoende. En dan kan ik honderden flitsen maken met een constante herlaad tijd. Zo te horen kun jij ook aan de knutsel Léon.
Bij het uit elkaar halen is het handig om te weten dat de schroefjes aan de onderkant aan de kant van het display vast kunnen blijven zitten. Je hoeft hier dus maar vier schroefjes los te maken. Draai de flitskop om bij de twee bovenste schroefjes te komen. Ook hier blijven de schroefjes aan de kant van het display zitten. Losmaken kan geen kwaad, maar het is niet nodig. Als je de schroefjes losmaakt, komen er vier metalen verbindingsplaatjes los. Die moet je dan later weer vastzetten. De bovenste twee plaatjes gaan ook graag op avontuur binnenin je flitser.
Bij de draden die uit het batterijvak komen, heb ik twee nieuwe draden gesoldeerd.

Hiervoor moest ik wel de kleine flat cable losmaken. Let op, deze flat cable zit in een super kwetsbaar klemmetje. Wees voorzichtig om niet (net als ik) een pootje af te breken.

Het stekkertje van de connector aan de voorzijde van de flitser heb ik losgemaakt en zo gelaten.

De nieuwe draden pasten nog net in de openingen in de printplaat. Waarschijnlijk kan het geen kwaad om wat dunnere draden te gebruiken.

Het andere einde van de draden heb ik aan de connector gesoldeerd. Zwart op zwart en rood op rood. Rood is de plus en de pen hiervan is korter (aan de voorzijde in de connector).

Tenslotte alles weer netjes in elkaar zetten en dichtmaken. Oh ja, vergeet vooral het deurtje van het batterijvak niet (zoals ik). Een test wees uit dat de flitser normaal werkt met batterijen. Nu is het wachten tot de spulletjes binnen zijn.
Bij het uit elkaar halen is het handig om te weten dat de schroefjes aan de onderkant aan de kant van het display vast kunnen blijven zitten. Je hoeft hier dus maar vier schroefjes los te maken. Draai de flitskop om bij de twee bovenste schroefjes te komen. Ook hier blijven de schroefjes aan de kant van het display zitten. Losmaken kan geen kwaad, maar het is niet nodig. Als je de schroefjes losmaakt, komen er vier metalen verbindingsplaatjes los. Die moet je dan later weer vastzetten. De bovenste twee plaatjes gaan ook graag op avontuur binnenin je flitser.
Bij de draden die uit het batterijvak komen, heb ik twee nieuwe draden gesoldeerd.

Hiervoor moest ik wel de kleine flat cable losmaken. Let op, deze flat cable zit in een super kwetsbaar klemmetje. Wees voorzichtig om niet (net als ik) een pootje af te breken.

Het stekkertje van de connector aan de voorzijde van de flitser heb ik losgemaakt en zo gelaten.

De nieuwe draden pasten nog net in de openingen in de printplaat. Waarschijnlijk kan het geen kwaad om wat dunnere draden te gebruiken.

Het andere einde van de draden heb ik aan de connector gesoldeerd. Zwart op zwart en rood op rood. Rood is de plus en de pen hiervan is korter (aan de voorzijde in de connector).

Tenslotte alles weer netjes in elkaar zetten en dichtmaken. Oh ja, vergeet vooral het deurtje van het batterijvak niet (zoals ik). Een test wees uit dat de flitser normaal werkt met batterijen. Nu is het wachten tot de spulletjes binnen zijn.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Nikkor,
Als je de + aansluiting (rode draad) niet op de oranje draad aansluit, maar aan de andere kant van de temperatuur beveiliging dan zal in geval van ernstige oververhitting van de electronica deze misschien nog kunnen ingrijpen (initieel is deze bedoelt om de temperatuur van de accu's binnen de perken te houden, vandaar dat hij is gemonteerd tegen het batterijen bakje)
Als je de + aansluiting (rode draad) niet op de oranje draad aansluit, maar aan de andere kant van de temperatuur beveiliging dan zal in geval van ernstige oververhitting van de electronica deze misschien nog kunnen ingrijpen (initieel is deze bedoelt om de temperatuur van de accu's binnen de perken te houden, vandaar dat hij is gemonteerd tegen het batterijen bakje)
Marcel
Ik heb niets gewijzigd en volgens mij zit de draad goed zo. Hij is aangesloten na de beveiliging. Als ik me niet vergis blijft deze dan in tact. Hey, nog een voordeel van een externe accu; geen last van oververhitte batterijtjes.
- rjmulder
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Mooie en nette oplossing om de flitser origineel te houden.
Wel met het nadeel dat je moet oppassen dat je er geen originele externe accu op aansluit en er geen batterijen in de flitser mogen zitten.
Wel met het nadeel dat je moet oppassen dat je er geen originele externe accu op aansluit en er geen batterijen in de flitser mogen zitten.
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro
Ik heb eigenlijk geen idee wat er gebeurt als er batterijen in de flitser zitten. Ik denk dat er niets aan de hand zal zijn eigenlijk. In een filmpje van een andere hobby Bob die een soortgelijke oplossing heeft gemaakt, maar dan met een extra connector, ging het goed. De flitser schakelde zelf netjes over van accu naar batterijen bij het loshalen van de accu. Weet iemand waarom dat mis zou kunnen gaan?