Nummering foto's

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
ShaFish

Nummering foto's

Bericht door ShaFish » ma jul 09 2012 10:58 am

Van de week heb ik mijn SD-card leeggetrokken (knippen plakken van foto's naar map op computer) door het verwijderen van de sd card uit de camera.

Nu heb ik hem teruggeplaatst en zie dat de camera opnieuw begint te nummeren. Dit wil ik niet omdat dit betekent dat ik mijn foto's niet in dezelfde map kan plaatsten zonderze een nieuw nummer (of toevoeging (1) ) te geven.

Is dit een camera instelling of heb ik iets verkeerd gedaan?

Gaat om een D3100 trouwens.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nummering foto's

Bericht door Patrick » ma jul 09 2012 11:07 am

Je kan het doornummeren aanzetten via het menu. Dat heeft in ieder geval altijd gekund in al mijn camera's.

Maar er is een veel betere oplossing. Download Nikon View NX. Dat is gratis. Dit komt samen met het programma Nikon Transfer. Gebruik dat om je foto's te kopiëren. Je kan daarmee direct allerlei handige zaken laten regelen. Voorbeelden:
  • Per dag in een aparte directory laten plaatsen.
  • Gelijk een back-up laten maken op een andere plaats.
  • De namen van de bestanden laten veranderen. Ik gebruik altijd PP_YYYYMMDD_hhmmss.*, waarbij YYYYMMDD de datum is en hhmmss de tijd. Zo kan het nooit gebeuren dat je dezelfde bestandsnaam nog een keer krijgt.
  • Het herkent al eerder gekopieerde bestanden; je hoeft dus niet perse altijd je hele kaartje leeg te halen!
Vervolgens kan je View NX prima gebruiken om je foto's verder uit te zoeken, punten te geven, GPS data toevoegen, etc.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jeroen4300

Bericht door Jeroen4300 » ma jul 09 2012 11:44 am

En anders aanzetten via menu:

Setup menu -> Opeenvolg.nummering -> Aan

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma jul 09 2012 1:11 pm

Beste Sander,

Het mag wat oud en bedaagd klinken:
Verdiep je eens in strategien voor het archiveren van foto's.
Een doorlopende nummering etc. is daar een onderdeel van, net als het voorkomen van dubbele bestandsnamen.
Nikon's View NX en Transfer software kunnen daarvoor zeer behulpzaam zijn. (beiden kosten niets).

Rechtsboven zit een zoekfunctie voor dit forum, het simpele sleutelwoord Nummering geeft als vele hits.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

jan24
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jan24 » ma jul 09 2012 5:30 pm

Geen aanvulling, maar wel dank voor de tip. Ik hanteer tot op dit moment de bijgeleverde software van mijn 1e Fuji om foto's vanaf de kaart te copieren. Dat gaat met YYYYMMDDnr, dus ook geen dubbele benamingen.
Ik ga View NX toch eens uitproberen. :wink:
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jul 09 2012 6:02 pm

jan24 schreef:Geen aanvulling, maar wel dank voor de tip. Ik hanteer tot op dit moment de bijgeleverde software van mijn 1e Fuji om foto's vanaf de kaart te copieren. Dat gaat met YYYYMMDDnr, dus ook geen dubbele benamingen.
Ik ga View NX toch eens uitproberen. :wink:
Aan te raden, zeker als je in NEF formaat schiet (wat vrijwel iedereen, terecht, doet), want die bestanden worden vast niet als fotobestanden gezien door die software.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door jan24 » ma jul 09 2012 6:53 pm

Geinstalleerd, het werkt, wel even wennen t.o.v. het Fuji programma. Hier en daar mogelijk nog wat voorkeuren instellen.
Wat ik wel vervelend vind bij de installatie is het ontbreken van de mogelijkheid, zelf te bepalen waar en wat iets te willen installeren. Nu is dat gebeurt op de C-schijf, waar ik eigenlijk niets anders op wil hebben dan mijn besturingsprogramma. Structopaatje als ik ben. :)
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

ShaFish

Bericht door ShaFish » di jul 10 2012 9:41 am

gijs sandberg schreef:Beste Sander,

Het mag wat oud en bedaagd klinken:
Verdiep je eens in strategien voor het archiveren van foto's.
Een doorlopende nummering etc. is daar een onderdeel van, net als het voorkomen van dubbele bestandsnamen.
Nikon's View NX en Transfer software kunnen daarvoor zeer behulpzaam zijn. (beiden kosten niets).

Rechtsboven zit een zoekfunctie voor dit forum, het simpele sleutelwoord Nummering geeft als vele hits.

Groeten, Gijs
Volgens mij vroeg ik niet wat voor verschillende strategieën er zijn met betrekking tot het archiveren van foto's.
Mijn vraag was simpel en direct (Kan ik in mijn camera instellen dat hij doornummert, of is die optie er niet), en sorry als ik daartbij niet eerst het woord nummering in het zoekveld gevonden heb. In de toekomst zal ik eerst alle mogelijkheden via google, altavista en bing, en de zoekoptie op dit forum proberen, alvorens een nieuw onderwerp aan te maken.

@jan24: Ik heb View NX (vanaf meegeleverde cd-rom) ook geinstalleerd en kan me herinnerendat ik wel de mogelijkheid kreeg deze op een eigen locatie te installeren. Ik zal als ik thuis ben nog eens kijken op welke partitie hij uiteindelijk bij mij staat.

oud0001

Bericht door oud0001 » di jul 10 2012 12:31 pm

Idd de functie aanzetten in het menu van je camera.

Qua structureren doe ik dat heel simpel.
Kaartje uit de camera in de SD of CF gleuf en d.m.v. kopieren en plakken in de juiste map zetten.
Die map krijgt als naam YYMMDD Omschrijving.
Zo weet ik altijd waar het over gaat en wanneer het is gemaakt.
Binnen die map maak ik een mapje RAW en daar zet ik ze in.
Verder komt er dan een mapje Original JPG, Final en 1024.
Daarna uploaden naar de server die bij mijn borertje thuis staat en op een externe HD.

Dan kan er niets meer fout gaan.

Dan werk je gestructureerd en heel makkelijk.
ViewNX gebruik ik samen met PS voor de bewerkingen.
Beheren van de bestanden gewoon in de Win explorer.

EdwinKort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door EdwinKort » di jul 10 2012 1:33 pm

Een, volgens mij, goede manier om te doen. :)
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door jan24 » do jul 12 2012 5:41 pm

ShaFish schreef:
gijs sandberg schreef: @jan24: Ik heb View NX (vanaf meegeleverde cd-rom) ook geinstalleerd en kan me herinnerendat ik wel de mogelijkheid kreeg deze op een eigen locatie te installeren. Ik zal als ik thuis ben nog eens kijken op welke partitie hij uiteindelijk bij mij staat.
Ik heb de recente versie van ViewNX van de Nikon site gehaald, deze blijkt dus onder XP en WIN7 niet te beinvloeden, waar je het progje wilt installeren. Wel de versie vanaf de CD-ROM.
Zit er schijnbaar dus wel enig verschil in. :roll:
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 12 2012 7:03 pm

Als je eenmaal een ViewNX op de C-partitie hebt staan, zul je bij een update de keus niet meer kunnen maken voor een andere partitie. Tenslotte is het niet de bedoeling dat er twee versies op je PC staan, dat geeft conflicten met gezamenlijke onderdelen die in de Windows systeemmap geïnstalleerd worden. Maar ik kan me niet voorstellen dat de keus er niet zou zijn als alles is gedeïnstalleerd en je daarna opnieuw begint
Vriendelijke groet, Léon Obers

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door jan24 » do jul 12 2012 9:20 pm

Op beide PC's ging het om een schone 1e installatie.
In beide gevallen was de meest recente versie, gedownload van de Nikon site, niet daar te installeren, waar je dat zelf zou willen.
Dus in beide gevallen de installatie ongedaan gemaakt en toen vanaf de bijgeleverde CD-ROM geinstalleerd. Toen us wel de keuzemogelijkheid. Vreemd, op zijn zachtst gezegd.
Maar goed, het werkt op zowel de PC onder XP als wel op de laptop onder WIN 7 en bovenal naar wens en daar gaat het om.

Nu eerst de D5100 op vakantie beproeven en kijken of die het beter zal gaan doen dan mijn vorige camera. Voor het gemak ga ik daar ook maar van uit. :wink:
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”