Probleem met sport opnames Nikon J1
Probleem met sport opnames Nikon J1
Om maar meteen te beginnen met het probleem waar ik tegenaan loop;
Hoe maak ik scherpe sport opnames met de Nikon J1?
Ben over alles zeer tevreden aan deze camera, maar ik krijg bewegende onderwerpen maar niet goed scherp op de foto.
Ik gebruik de 10-30 objectief.
De ene keer wel en de andere keer niet, en dit was ik niet gewent met mijn dslr die ik eerder had.
Ik loop tegen het probleem aan bijvoorbeeld dat wanneer ik foto's wil maken van mijn paard in galop of springend over de hindernis.
Ik heb het al geprobeerd met de Slimme Fotoselectie maar dan krijg ik het gras heel scherp maar het paard niet, ik heb het al geprobeerd met de instelling dat hij het onderwerp volgt.
Bij die laatste krijg ik een paar foto's goed maar al gauw is de camera het onderwerp kwijt en kan ik niet door blijven klikken.
Bij 30 of 60 fps wordt het al beter maar ook nog lang niet alles.
Misschien doe ik iets verkeerd of heb ik een instelling niet goed staan, maar het frustreert wel heel erg, omdat ik dit totaal niet gewend was.
Hoop dat iemand mij kan helpen.
Hoe maak ik scherpe sport opnames met de Nikon J1?
Ben over alles zeer tevreden aan deze camera, maar ik krijg bewegende onderwerpen maar niet goed scherp op de foto.
Ik gebruik de 10-30 objectief.
De ene keer wel en de andere keer niet, en dit was ik niet gewent met mijn dslr die ik eerder had.
Ik loop tegen het probleem aan bijvoorbeeld dat wanneer ik foto's wil maken van mijn paard in galop of springend over de hindernis.
Ik heb het al geprobeerd met de Slimme Fotoselectie maar dan krijg ik het gras heel scherp maar het paard niet, ik heb het al geprobeerd met de instelling dat hij het onderwerp volgt.
Bij die laatste krijg ik een paar foto's goed maar al gauw is de camera het onderwerp kwijt en kan ik niet door blijven klikken.
Bij 30 of 60 fps wordt het al beter maar ook nog lang niet alles.
Misschien doe ik iets verkeerd of heb ik een instelling niet goed staan, maar het frustreert wel heel erg, omdat ik dit totaal niet gewend was.
Hoop dat iemand mij kan helpen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Probleem met sport opnames Nikon J1
Heb je het gevoel dat de foto's bewogen zijn, of dat de scherpte fout ligt? heb je een voorbeeldfoto waar we naar kunnen kijken?
- Cor Gortzak
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Wolfje82
Het is altijd een goede gewoonte dat iedereen zicht even voorsteld al hij voor het eerst op het forum komt.
Ik zie dat dit je eerste bericht is, vandaar
Het is altijd een goede gewoonte dat iedereen zicht even voorsteld al hij voor het eerst op het forum komt.
Cor
Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd
Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd
Mijn excuses, wel een beetje onbeleefd van mij om me niet voor te stellen, dus hierbij de herkansing.
Mijn naam is Jessica en ik ben 29 jaar. Woon in Hoogezand.
Gek op dieren; mijn paard, twee ratjes en twee katten.
Mijn dieren zijn dan ook voornamelijk mijn hobby.

Dit is een voorbeeld foto waarbij ik gebruik maakte van de Slimme Fotoselectie.
Scherpgesteld op het midden en gewacht tot paard in beeld kwam.
Hindernis, voorgrond is scherp maar paard niet. Dus soort van bewegings onscherpte.
Verder niet gelet op verdere foto schoonheids foutjes (zie schaduw)
Mijn naam is Jessica en ik ben 29 jaar. Woon in Hoogezand.
Gek op dieren; mijn paard, twee ratjes en twee katten.
Mijn dieren zijn dan ook voornamelijk mijn hobby.

Dit is een voorbeeld foto waarbij ik gebruik maakte van de Slimme Fotoselectie.
Scherpgesteld op het midden en gewacht tot paard in beeld kwam.
Hindernis, voorgrond is scherp maar paard niet. Dus soort van bewegings onscherpte.
Verder niet gelet op verdere foto schoonheids foutjes (zie schaduw)
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Jessica,
Welkom.
Ik heb de voorbeeldfoto bekeken.
Helaas is de sluitertijd niet zichtbaar.
Gelet op de zonnestand schat ik dat de kamera een te lange sluitertijd heeft gekozen voor het onderwerp.
Het feit dat je de hindernis netjes (stil) in beeld probeerde te krijgen helpt ook niet, het paard beweegt.
Groeten, Gijs
Welkom.
Ik heb de voorbeeldfoto bekeken.
Helaas is de sluitertijd niet zichtbaar.
Gelet op de zonnestand schat ik dat de kamera een te lange sluitertijd heeft gekozen voor het onderwerp.
Het feit dat je de hindernis netjes (stil) in beeld probeerde te krijgen helpt ook niet, het paard beweegt.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
De sluitertijd was 1/200 seconde, en dat was het probleem natuurlijk.
Maar toch vreemd dan dat hij met die snelle fotostand (hij maakt dan 20 foto's snel achter elkaar en bewaard er 5) niet een snellere sluitertijd kiest.
Zou het helpen dan als ik bij deze situatie de volgende keer kies voor een continu stand van bijvoorbeeld 60 fps?
Maar toch vreemd dan dat hij met die snelle fotostand (hij maakt dan 20 foto's snel achter elkaar en bewaard er 5) niet een snellere sluitertijd kiest.
Zou het helpen dan als ik bij deze situatie de volgende keer kies voor een continu stand van bijvoorbeeld 60 fps?
- gijs sandberg
- Clublid
Beste Jessica,
Het gaat niet over de hoeveelheid foto's maar om het juiste moment.
Ik heb geen Nikon 1 om te testen, maar als ik me goed herinner kan je de geselecteerde sluitertijd in de zoeker zien, en zelf beinvloeden.
Zoek eens in het handboek naar P* (P-Sterretje).
Groeten, Gijs
PS een tijd van 1/200 kan voldende zijn als alle relatieve bewegingen binnen de perken blijven, maar in dit geval beweegt het paard dwars door het beeld, dus geeft het de mazimale onscherpte.
Het gaat niet over de hoeveelheid foto's maar om het juiste moment.
Ik heb geen Nikon 1 om te testen, maar als ik me goed herinner kan je de geselecteerde sluitertijd in de zoeker zien, en zelf beinvloeden.
Zoek eens in het handboek naar P* (P-Sterretje).
Groeten, Gijs
PS een tijd van 1/200 kan voldende zijn als alle relatieve bewegingen binnen de perken blijven, maar in dit geval beweegt het paard dwars door het beeld, dus geeft het de mazimale onscherpte.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Het voorstellen is op dit forum niet verplicht.Cor Gortzak schreef:Wolfje82
Een ieder kan gewoon 'blanco' zijn vragen stellen.
Wel vinden we het natuurlijk leuk dat nieuwkomers iets over zichzelf vertellen.
Dat is inmiddels nu gebeurd
- Cor Gortzak
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Peter,
Ik zeg alleen maar dat het een goede gewoonte is. Niets meer en niets minder.
Dus niet zeuren.
Cor G.
Dus niet zeuren.
Cor G.
Cor
- Wolf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
He nog een Wolf uit Hoogezand!!! haha
Zit er niet een S-stand op ipv zo'n programma stand? In de S-stand stel je je sluitersnelheid in. ISO op auto en je toestel kiest waarschijnlijk wel een toelaatbaar diafragma.
Zit er niet een S-stand op ipv zo'n programma stand? In de S-stand stel je je sluitersnelheid in. ISO op auto en je toestel kiest waarschijnlijk wel een toelaatbaar diafragma.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Lees je reactie nog eens na Cor, met de ogen van iemand die voor het eerst iets op ons forum plaatst. Zo iemand komt nieuw op ons forum. En met een duidelijke vraag. Het enige dat jij bijdraagt is wijzen op een regel die er niet is. Het is niet verplicht. Doe het, als je dat meent te moeten zeggen, liever via een PB.Cor Gortzak schreef:Peter,
Dus niet zeuren.
Cor G.
En moderators zeuren niet. Nooit.
Bedankt voor de tips, ik zal eens de S stand proberen.
Enne ach het even voorstellen is voor mij geen probleem hoor, het is gewoon een soort van ongeschreven regel
En inderdaad ben ook een Wolf in Hoogezand
Enne ach het even voorstellen is voor mij geen probleem hoor, het is gewoon een soort van ongeschreven regel

En inderdaad ben ook een Wolf in Hoogezand