Metz flitsers icm D90?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Metz flitsers icm D90?

Berichtdoor jan vries » vr jul 20 2012 1:28 pm

Hallo allemaal, ben nieuw op dit forum en wil gelijk maar een vraag stellen.
Ik bezit een Nikon D90 met daarbij een tamron lens 18-270.
Nu ben ik in het bezit gekomen van minolta apparatuur (minolta 7000) , waaronder een tweetal lenzen (objectieven). Helaas past de bajonet aansluiting niet op mijn D90. Kan ik hier nog iets mee dmv b.v. een verloopring?
Verderr zaten er twee flitsers bij:
- Metz mecablitz 30B3
- Metz 45 CT-1
Ik heb al gemerkt dat de 30B3 aangestuurd wordt door mijn D90 maar hoe kan ik deze precies onder controle krijgen met de camera? En is het niet schadelijk door b.v. verkeerde voltage's? 30B3 wordt gevoed door 4 AA penlight batterijen.
Wat kan ik met de metz 45 CT-1 icm mijn D90? Heb al begrepen dat het een goede en krachtige flitser is.

Alvast bedankt voor jullie meedenken,
Groet
jan vries



Onderwerp:

Re: Metz flitsers icm D90?

Berichtdoor gijs sandberg » vr jul 20 2012 1:47 pm

Beste Jan,

Wekom op dit forum.

Goed en compatible zijn niet hetzelfde, helaas.

re: Kan ik hier nog iets mee
Afgezien van hobbyen op een regenachtige middag: neen.

Een Metz 45 was in zijn tijd een prima ding, maar de techniek is inmiddels decennia verder.

Voor die andere Metz: ik zou eens bij metz.de of iets dergelijks naar een handboek zoeken.
(als het flitsschoentje niet gelijk is aan de aansluiting op jouw Nikon kamera moet je er niet veel van verwachten)

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Metz flitsers icm D90?

Berichtdoor Léon Obers » vr jul 20 2012 2:19 pm

Voor wat betreft bajonet van de lenzen, nee, met een verloopring zijn de lenzen niet passend te krijgen voor aansluiting op een Nikon camera.

Wat betreft flitsers.
Zoals jezelf aangeeft zou het voltage op de flitscontacten schadelijk kunnen zijn met de huidige camera's.
Met name van de eerste serie van de Metz 45 CT-1 is bekend dat het voltage veel te hoog is (iets van 500 - 600 Volt). Daarover heeft zelfs op de Metz website jarenlang informatie gestaan. Misschien geldt een vergelijkbaar probleem met de andere Metz flitser. In hoeverre de flitser wel of niet voldoet kan worden nagemeten met een Multimeter, of in een lijst worden opgezocht.

Voor meer informatie zie:
Onderwerp "How to Check the Trigger Voltage" (een beetje scrollen in de pagina):
http://www.botzilla.com/photo/g1strobe.html

Lijst van flitser voltages op de synchroonkabel:
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

In de lijst hierboven genoemd, staat voor het voltage van de Metz 30B3 170 Volt.
Ik zou er niet aan beginnen, ondanks dat "officieel" Nikon aangeeft dat spanning tot 250 Volt zou kunnen gaan op hun flitscontacten.
De gebruikelijke voltages tegenwoordig van flits-ontstekingen komt eerder in een bereik van 5-20 Volt.
De officiële ISO-standaard waaraan tegenwoordige flitscontacten moeten voldoen staat vastgesteld als maximaal 24 Volt.

Meet de waarden voor de CT-45 dan nog na of die dan nog te gebruiken is.
Indien in de veilige marge (latere series van de Metz 45-CT), kun je de flitser gebruiken met diafragma-voorkeuze en manuele instelling van de D90. Voor aansluiting op de camera zijn er losse flitsschoentjes van Hama en Kaiser die je boven in de accessoireschoen van de camera schuift waarbij je het kabeltje van de CT-45 kunt aansluiten.

Aardiger vond ik een online PDF-handleiding van de Minolta camera die je zo kunt downloaden. Misschien heb je er wat aan:
http://www.photo-manuals.com/manual/min ... xxum-7000/
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Metz flitsers icm D90?

Berichtdoor a vgastel » za jul 21 2012 8:44 am

jan vries schreef:Hallo allemaal, ben nieuw op dit forum en wil gelijk maar een vraag stellen.
Ik bezit een Nikon D90 met daarbij een tamron lens 18-270.
Nu ben ik in het bezit gekomen van minolta apparatuur (minolta 7000) , waaronder een tweetal lenzen (objectieven). Helaas past de bajonet aansluiting niet op mijn D90. Kan ik hier nog iets mee dmv b.v. een verloopring?

Groet

Verloopring gaat niet werken, dit wel een adapter minolta naar nikon F.
http://www.fotoshopaalten.nl/minolta-md ... -2088.html
Googel maar eens hij is goedkoper te vinden
http://www.ebay.com/itm/Minolta-MD-MC-L ... 337206cc60
zie ook dit you tube filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=vGA-uJGWDJA

Afbeelding
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Metz flitsers icm D90?

Berichtdoor jan vries » za jul 21 2012 10:26 am

hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties.
Heb nog een aantal vragen:
In de doos zitten een drietal lenzen (objectieven) t.w.:

- minolta AF zoom35-70 1:4 (22) (hier zit ook een "macro" knop op; ingedrukt kan ik de lens rechtsom doordraaien voor macro-opnamen)
- sigma zoom AF - B (de B is zo'n duitse ringel es teken) 1: 4 ~5.6 f: 60 ~200 mm
- praktica 1: 2.8 f=135 mm

de minolta en de sigma passen op de minolta 7000, dat zal dus geen probleem geven met de adapter.
de praktica zat ook bij de gekregen doos, deze heeft echter een schroefdraafaansluiting. Ik vraag me af of deze passend is te maken op mijn D90, zou mooi zijn want lichtsterk.
Bij de minolta lens zit ook nog een aanschroefbare houder waar filters in kunnen. Een aantal zaten bij in de doos.

Hoet zit het met de gemotoriseerde aansturing van de lenzen, werkt de autofocus vanaf mijn D90 of moet ik deze straks handmatig instellen?
Alvast weer bedankt voor jullie moeite.
Groet Jan
jan vries



Onderwerp:

Re: Metz flitsers icm D90?

Berichtdoor Léon Obers » za jul 21 2012 10:45 am

jan vries schreef:Hoet zit het met de gemotoriseerde aansturing van de lenzen, werkt de autofocus vanaf mijn D90 of moet ik deze straks handmatig instellen?

De optie die a vgastel toont, heeft een extra lensje om de combinatie van de extra ring (= afstand tussen lens en camera), optisch te compenseren.
Het betekent in ieder geval degradatie van de optische kwaliteit van die oude lenzen. Verder is alles manueel, geen autofocus, maar ook geen lichtmeting. Je moet er aardigheid in hebben om dit soort oude lenzen te willen gebruiken met dit soort restricties en je afvragen of het wel de moeite waard is.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Metz flitsers icm D90?

Berichtdoor a vgastel » za jul 21 2012 12:15 pm

jan vries schreef:hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties.
de minolta en de sigma passen op de minolta 7000, dat zal dus geen probleem geven met de adapter.
de praktica zat ook bij de gekregen doos, deze heeft echter een schroefdraafaansluiting. Ik vraag me af of deze passend is te maken op mijn D90, zou mooi zijn want lichtsterk.Bij de minolta lens zit ook nog een aanschroefbare houder waar filters in kunnen. Een aantal zaten bij in de doos.

Alvast weer bedankt voor jullie moeite.
Groet Jan

Als het de m42 is het deze adapter
http://hobby-en-overige.infonu.nl/fotog ... amera.html
Afbeelding
Afbeelding
kijk hier eens op mp
http://kopen.marktplaats.nl/search.php? ... search.y=0
laat ze niet liggen en verstoffen is een leuke hobby.
ga op zoek naar een geschikte adapter wel met glas er in zoals leon aan geeft.
edit post kijk eens in dit draadje daar stat het een en en ander in ook met adapters
viewtopic.php?f=58&t=23751
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Metz flitsers icm D90?

Berichtdoor mpvk » za jul 21 2012 12:28 pm

Hallo Jan,

De Met 45 CT-1 is een prima krachtige flitser die goed bruikbaar is. Echter zul je hierbij een aantal zaken in de gaten moeten houden.
Eerste is de al eerder opgemerkte hoge spanningen op de eerdere serie CT-1 flitsers. Is je serie-nummer lager dan 534000 (serienummer staat aan de onderzijde van de kop van de flitser) dan maakt deze nog gebruik van hoge onsteekspanning . Ook kan je kijken naar de kleur van het isolatieplaatje aan de onderkant van de flitser (waar je het batterijen korfje in schuift) als dit een blauw plaatje is heb je een latere CT-1 met lage spanning en kan je hem met een flitsblokje zonder problemen aansturen.
Uiteraard maakt de flitser geen gebruik van TTl oid, en zul je je moeten houden aan de instellingen op de kop van de flitser (ISO waarde kiezen met de binnenste ring, afstand instellen en juiste diafragma kiezen) met de camera op handmatige instelling. De flitser meet dan zelf hoeveel licht er wordt gereflecteerd (dmv fototransistor onder de kop boven het Metz logo) en zal het flitsvermogen daarop aanpassen.

Tevens kun je flitser prima ombouwen naar handmatig in te stellen flitsvermogen als je beetje handig bent met electronica. Vermogen is dan in te stellen van vol vermogen tot 1/64ste, leuk om een regenachtige dag mee te experimenteren...... :wink:

Kijk voor lens-adapters eens op ebay, voor een paar euro sturen ze vanuit Hongkong de juiste adapter naar je toe om mee te experimenteren, vele malen goedkoper dan de marktplaats aanbieders.
Marcel

Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)
mpvk

Clublid
Berichten: 90


Locatie: Haarlem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Metz flitsers icm D90?

Berichtdoor Hans Braakhuis » za jul 21 2012 1:26 pm

Léon Obers +1

Je ziet al aan het plaatje van de converters,
Afbeelding
dat de lens geen coating heeft. Jammer dan. Alle kwaliteit die een objectief kan hebben, wordt ongedaan gemaakt. Één goedkope niet-gecoate lens maakt een sterke schakel zwak. Niet doen.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op zo jul 22 2012 7:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Metz flitsers icm D90?

Berichtdoor a vgastel » za jul 21 2012 2:14 pm

hans
wat bedoel je precies .
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Metz flitsers icm D90?

Berichtdoor rjmulder » za jul 21 2012 2:22 pm

mpvk schreef:Tevens kun je flitser prima ombouwen naar handmatig in te stellen flitsvermogen als je beetje handig bent met electronica. Vermogen is dan in te stellen van vol vermogen tot 1/64ste, leuk om een regenachtige dag mee te experimenteren...... :wink:


Ombouwen van een 45CT1 is inderdaad erg goed te doen en de flitser zelf hoef je er niet voor aan te passen maar dat is net welke ombouw je kiest.

Ik heb gekozen om de flitser origineel te houden. Op mijn site http://rjf.rjmulder.nl/?page_id=48 staat een korte beschrijving met een link naar de site waar ik het weg heb gehaald een pdf met het schema. Met deze "ombouw" blijft de flitser dus origineel is in flits vermogen aan te passen en de contact spanning wordt aangepast.
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro
Gebruikersavatar
rjmulder

Forumlid
Berichten: 431


Locatie: Het leukste dorp van Overijssel Borne
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Metz flitsers icm D90?

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo jul 22 2012 7:56 am

a vgastel schreef:hans
wat bedoel je precies .


m'n bericht is aangepast.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Metz flitsers icm D90?

Berichtdoor emdeklerk » zo jul 22 2012 12:22 pm

Ik denk dat bedoeld wordt dat een dergelijke adapter geen multi-coating heeft.
Zoals eerder meerdere malen aangegeven.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Metz flitsers icm D90?

Berichtdoor a vgastel » zo jul 22 2012 3:23 pm

Denk dat er verschil zit in het produceren van deze m42 adapters het is mij ondertussen op gevallen dat ze
-verschillen in dikte
-en dat deze geleverd worden met en zonder glas
-dit glas kan met coating zijn of zonder coating
Die ik in mijn bezit heb is met coating.
Even een aandacht punt als je er zo een wil aanschaffen er zijn er genoeg die er een hebben zou zeggen kijk zelf ook even.
En plaats een reaktie.
Ook de pk/nikon voor pentax op nikon heeft coating.
Dat je nooit de kwaliteit zal hebben met een orginele lens dat zal toch wel duidelijk zijn dacht ik.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Metz flitsers icm D90?

Berichtdoor Léon Obers » zo jul 22 2012 3:53 pm

a vgastel schreef:Dat je nooit de kwaliteit zal hebben met een orginele lens dat zal toch wel duidelijk zijn dacht ik.

Voor jouw misschien wel, maar voor anderen die deze route willen volgen en niet thuis zijn met die adapters, mogelijk niet.
Je kunt het maar beter gezegd hebben. :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten