Bloemen (Close-up/Macro)

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
jdgraaf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bloemen (Close-up/Macro)

Bericht door jdgraaf » ma jul 23 2012 8:01 am

Ik ben me meer in het verdiepen in het close-up/macro werk en bloemen en planten lenen zich daar erg voor.
Gezien het nog even ontbreken van de budgetten voor een serieuze macro lens "behelp" ik me met wat close-up filters. Toch vind ik het resultaat (Op onontkoombaar CA door gebruik van de closu-up's filters na) zelf niet slecht. Maar ben erg benieuwd naar de kritieken van anderen. Wat kan beter, wat doe ik goed...

1)
Afbeelding
20120722-_DSC6836.jpg by Jan de Graaf, on Flickr

2)
Afbeelding
20120722-_DSC6834.jpg by Jan de Graaf, on Flickr

3)
Afbeelding
20120722-_DSC6831.jpg by Jan de Graaf, on Flickr

4)
Afbeelding
20120722-_DSC6823.jpg by Jan de Graaf, on Flickr

5)
Afbeelding
20120722-_DSC6817.jpg by Jan de Graaf, on Flickr

6)
Afbeelding
20120722-_DSC6808.jpg by Jan de Graaf, on Flickr

7)
Afbeelding
20120722-_DSC6740.jpg by Jan de Graaf, on Flickr

8)
Afbeelding
20120721-_DSC6692.jpg by Jan de Graaf, on Flickr

9)
Afbeelding
20120721-_DSC6681.jpg by Jan de Graaf, on Flickr

10)
Afbeelding
20120722-_DSC6827.jpg by Jan de Graaf, on Flickr

11)
Afbeelding
20120722-_DSC6844.jpg by Jan de Graaf, on Flickr
In ieder geval bedank voor het kijken.

Jan
Een berg Nikon spullen....

pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Bloemen (Close-up/Macro)

Bericht door pacha » ma jul 23 2012 9:18 am

Mijn eerste indrukken:
- petje af voor het resultaat, wat je behaalt met een niet-macrolens.
- nette foto's.
- zeer mooie achtergronden.
- harmonieerde kleuren.
- scherpte zit vrijwel bij elke foto op de juiste plaats.

Wat kan beter?
Niet echt veel.
gezien de beperkingen van je configuratie,

Denk dat je genoeg geoefend hebt, en genoeg kennis verzameld,
om de overstap te doen, naar een echte macrolens, om op een makkelijke manier, het uiterste uit de kan te halen.

Succes.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door ErikB » ma jul 23 2012 2:23 pm

Goede start hoor! Scherpte doe je erg netjes ;)

Ik denk echter wel dat het beter kan. Ik heb me zelf verdiept in macrofotografie en met name ook bloemen en planten. Ik heb vanuit mijn ervaring een aantal stukken geschreven die misschien wel van pas voor je komen (stukken heb je misschien al eens gezien op digitalefotografietips.nl):
http://erikbusstra.nl/2012/06/macrofotografie-de-basis/
http://erikbusstra.nl/2012/06/macrofoto ... je-verder/
http://erikbusstra.nl/2012/02/bloemen-p ... ograferen/

Het is echter een misvatting dat je allerlei hulpmiddelen nodig hebt voor macrofotografie. Ik zie dat je een 70-300 hebt en dat is een prima lens om close-ups mee te maken. Ik heb een groot aantal van mijn bloemen foto's gemaakt op 300mm (op mijn site, zie hierboven, staat in het portfolio macrofotografie per foto op hoeveel mm die is gemaakt). Terwijl ik een 85mm macro heb, krijgt de 300mm vaak de voorkeur vanwege het perspectief. Het voordeel ten opzichte van je huidige setup is dat je dan veel minder CA hebt ;)

Verder kan je qua compositie denk ik nog wel wat verbeteren, zie voor meer daarover de artikelen die ik al noemde ;) Er zijn namelijk veel opties mogelijk, denk bijvoorbeeld aan een laag standpunt ;)

Wat vervolgens de foto's af kan maken is mooi licht. Het valt me op dat je bij elke foto erg hard licht hebt. Je hebt zo te zien dat foto's overdag gemaakt. Ga dus 's avonds of 's ochtends nog eens er naartoe en fotografeer de planten tijdens zonsopkomst en zonsondergang. Het licht is dan zachter en mooier ;) Speel dan vervolgens 's ochtends eens met de dauwdruppels en kijk goed naar wat tegenlicht en zijlicht doet met je onderwerp ;) Voorwaarde is dan op een gegeven moment wel dat je voor de stabiliteit een statief gaat gebruiken, je gaat namelijk langere sluitertijden krijgen.

Bij de insecten zal je nog moeten werken aan de juiste scherpte, die ligt nu namelijk net niet op de kop. In de natuurfotografie is het belangrijk dat de ogen van je onderwerp altijd scherp zijn, dat is waar je kijker direct naar kijkt. Als de ogen niet scherp zijn is eigenlijk de foto dus mislukt ;) Nauwkeurig scherpstellen is dan belangrijk.

In tegenstelling tot Pacha denk ik dat je nog helemaal niet aan een macrolens moet beginnen. Je zal het misschien best kunnen, maar je kan met je huidige setup nog meer leren en doen. Ik ben het dus ook niet met hem eens, er is vaak veel te verbeteren (ook voor mij) en de kunst is dan om dat zonder al te veel hulpmiddelen te doen. Als dat lukt leer je het meest, meer dan dat je simpelweg een nieuw objectief koopt.

Hopelijk kom je hier een stapje verder mee, het is uiteindelijk de bedoeling ervan te leren. Ik snap dat het wat negatief over kan komen omdat ik veel benoem wat beter kan, maar het is constructief bedoeld in de hoop dat je er meer mee kan en er nog meer uit kan halen ;)

Heel veel succes en geniet vooral van wat je fotografeert en daarnaast ook van het fotograferen zelf :)

jdgraaf
Forumlid
Forumlid

Bericht door jdgraaf » ma jul 23 2012 7:59 pm

@Pacha: Dank voor je postieve woorden. :D

@Erik:
Je stukken heb ik al een keer gelezen. En moet zeggen daar heb ik nog niet alles van in praktijk gebracht. Dus ruimte voor verbetering.

Wel even een kanttekening bij de 300mm vanuit mijn optiek.
Wat ik me wel afvraag is hoe je je 300mm gebruikt ivm met de minimale scherpstelafstand. Ik heb nog een 'oude' AF en daar moet ik er toch zo'n 1,5 mtr van het onderwerp afzitten voor dat ik het onderwerp scherp heb. En dat beperkt je weer in het standpunt wat je kunt kiezen.
Verder wordt de bewegingsonscherpte bij 'uit de hand schieten' hier ook een stuk groter dan wat ik op mijn 55-200 heb/ervaar. Goed hiervoor kan je een statief gebruiken.

Wat verder het licht aangaat. Het merendeel van mijn foto's heb ik gisteravond na 8 uur geschoten. Maar ik heb een persoonlijke voorkeur voor 'knallende' foto 's met dus sterke en contrastrijke kleuren. Dus mijn nabewerking is hier vooral de schuldige.
Wellicht kan dat inderdaad een tandje minder om het wat natuurlijker over te laten komen.

Je scherpte daar ben ik het mee eens, daar kan ik zeker nog verbeteren.

Ik ga met je tips aan de gang en zal binnenkort weer een serie plaatsen ter beoordeling.

Dank in ieder geval voor je opbouwende kritiek!

Jan

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » di jul 24 2012 7:47 am

jdgraaf schreef:Wel even een kanttekening bij de 300mm vanuit mijn optiek.
Wat ik me wel afvraag is hoe je je 300mm gebruikt ivm met de minimale scherpstelafstand. Ik heb nog een 'oude' AF en daar moet ik er toch zo'n 1,5 mtr van het onderwerp afzitten voor dat ik het onderwerp scherp heb. En dat beperkt je weer in het standpunt wat je kunt kiezen.
Inderdaad heb je geen enorme vergroting met de 300mm. Ik heb ook die 1,5m scherpstelafstand. Echter moet je dat niet beperken in het kiezen van je standpunt. Je moet dan echter wel bereid zijn om moeite te doen voor je foto, je zal soms wat gras weg moeten halen of handmatig moeten scherpstellen, je zal soms in rare bochten liggen om toch het juiste standpunt te vinden.. Dat moet je er voor over hebben en als je dat doet is een 300mm prima werkbaar.
jdgraaf schreef:Wat verder het licht aangaat. Het merendeel van mijn foto's heb ik gisteravond na 8 uur geschoten. Maar ik heb een persoonlijke voorkeur voor 'knallende' foto 's met dus sterke en contrastrijke kleuren. Dus mijn nabewerking is hier vooral de schuldige.
Wellicht kan dat inderdaad een tandje minder om het wat natuurlijker over te laten komen.
Hm, apart ja, ik zou dan inderdaad voor een wat zachtere bewerking gaan, maar dat is natuurlijk afhankelijk van je eigen smaak ;) Ga je asjeblieft niet aanpassen aan mijn smaak maar behoud die van jezelf ;)
jdgraaf schreef:Dank in ieder geval voor je opbouwende kritiek!
Graag gedaan! :)

jdgraaf
Forumlid
Forumlid

Bericht door jdgraaf » di jul 24 2012 8:17 am

Erik,

Ik zal zeker mijn eigen smaak behouden :) Maar dat neemt niet weg dat je advies van anderen niet eens kunt proberen. Smaak is iets wat zich voortdurend ontwikkeld. Denk wel dat mijn voorkeur voor contrastrijk en sterke kleuren een boventoon zal blijven voeren in mijn bewerkingen. Maar om een voorbeeld te geven onderstaande foto spreekt mij qua kleuren en contrast ook enorm aan.

http://www.flickr.com/photos/bloempje76/5763240456/

Met die 300 ga ik het gewoon proberen en eens kijken in wat voor bochten ik me dan ga/moet wringen :wink:

Jan

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » di jul 24 2012 11:31 am

Dat is zeker waar ;) Afkijken is in fotografie heel nuttig, kopieren lukt namelijk met dat afkijken toch niet en uiteindelijk ontwikkel je wat je zelf mooi vind :)

De foto die je laat zien heeft voornamelijk kleurcontrast en geen contrast in lichttinten. Die foto is gemaakt met heel licht tegenlicht waardoor je wel details krijgt maar geen grote contrasten. De eenvoud van de foto zit hem in het gebruik van twee kleuren wat de foto een contrast geeft in de kleur, wat dus vaak ook prettig kijkt. Echter is dat dus iets anders dan contrast in lichttinten ;)

Succes met de 300 en ga net zo lang door tot het lukt, ik weet zeker dat het kan namelijk ;)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”