Ach zo is Thuur :mrgreen:Blacksheep schreef:Das nou echt Hollands!ALE schreef:Ja, ja dame en heren, zo kan die wel weer. Laten we maar normaal doen dan doen we al gek genoeg.
Iedereen weer bedankt voor het kijken en de leuke reacties,
ALE![]()
![]()
De Passiflorahoeve - Harskamp
- hans1956
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: De Passiflorahoeve - Harskamp
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Hele fraaie serie Ale.
De 105mm micro is ook een top lesje voor dit soort werk.
De 105mm micro is ook een top lesje voor dit soort werk.
Website: http://www.hierstaanfotos.nl
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Mooie serie Arthur, ziet er keurig netjes uit.
Het is een bezoekje waard dat zie ik wel.
Vrgr
Tiny
Het is een bezoekje waard dat zie ik wel.
Vrgr
Tiny
Prachtige foto,s , hier kan ik alleen maar jaloers op worden 
Ik ben nog niet zo heel lang in het bezit van een macro lens, en waar ik nu heel benieuwd naar ben, zijn de instellingen.
Ik krijg nl vaak, maar een klein gedeelte scherp ?!

Ik ben nog niet zo heel lang in het bezit van een macro lens, en waar ik nu heel benieuwd naar ben, zijn de instellingen.
Iedereen bedankt voor het kijken en de leuke reacties!
Hieronder tref je een voorbeeld. Stel je hebt een 105mm macro lens op je Nikon en je stelt deze in met een diafragma van f/22. Dan houd je bij een afstand van 70cm tot je onderwerp een scherptediepte van 5,14cm over!! Dit betekent dus dat je erg goed moet kijken waar je je focus punt legt om je onderwerp helemaal scherp te krijgen.

Raadpleeg ook eens de website van forumlid Erik Busstra. Hij heeft 3 fantastische artikelen geschreven over macro fotografie: Hope this helps,
ALE
Bij macro fotografie werk je met bijzonder kleine scherptediepte. Dat komt omdat je dicht op je onderwerp zit. Om nu meer scherptediepte te krijgen zal het geen uitzondering zijn om diafragma's van f/16, f/22 of hoger als richtlijn te gebruiken. Een handig programmatje die je precies verteld hoe groot je scherptediepte is, kun je vinden bij DOFMaster. Dit programma kun je installeren op bijv. een IOS en Android systeem zodat je het onderweg bij je hebt.Marij schreef: Ik ben nog niet zo heel lang in het bezit van een macro lens, en waar ik nu heel benieuwd naar ben, zijn de instellingen.
Hieronder tref je een voorbeeld. Stel je hebt een 105mm macro lens op je Nikon en je stelt deze in met een diafragma van f/22. Dan houd je bij een afstand van 70cm tot je onderwerp een scherptediepte van 5,14cm over!! Dit betekent dus dat je erg goed moet kijken waar je je focus punt legt om je onderwerp helemaal scherp te krijgen.

Raadpleeg ook eens de website van forumlid Erik Busstra. Hij heeft 3 fantastische artikelen geschreven over macro fotografie: Hope this helps,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Oke, dank je wel voor de informatie.
Zal eens bij de sites gaan kijken.
Zal eens bij de sites gaan kijken.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Mooie platen!
Lijkt me zeker een bezoek waard, hoe is het daarbinnen qua temperatuur en vochtigheid?
Lijkt me zeker een bezoek waard, hoe is het daarbinnen qua temperatuur en vochtigheid?
Groet, Hans
http://www.heemskerkonline.nl
http://www.heemskerkonline.nl
- JBD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
kibo schreef:Mooie platen!
Temperatuur is dragelijk. Luchtvochtigheid; je moet je camera even laten acclimatiseren. Het is echter meer dan de moeite waard.
- Johan v. V.
- Clublid
Hoe doe je dat?Blacksheep schreef: Luchtvochtigheid; je moet je camera even laten acclimatiseren. Het is echter meer dan de moeite waard.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
- JBD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Gewoon voor je begint de fotograferen, de camera met de lensdop verwijderd in de warme ruimte laten zijn. Soms kun je met een lensdoekje iets bereiken, maar ik kies er voor om te wachten tot de wasem van de lens verdwenen is.muggie schreef:Hoe doe je dat?Blacksheep schreef: Luchtvochtigheid; je moet je camera even laten acclimatiseren. Het is echter meer dan de moeite waard.