Avondje nachtfotografie maar niet tevreden

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
superswiegie

Avondje nachtfotografie maar niet tevreden

Bericht door superswiegie » ma jul 23 2012 7:31 am

Ik heb gisteren een nachtfoto gemaakt. Ik ben niet tevreden over de kleur temperatuur, maar wil graag jullie
Mening. http://sluitertijd.tumblr.com

Kroontje

Re: Avondje nachtfotografie maar niet tevreden

Bericht door Kroontje » ma jul 23 2012 9:30 am

Heb je bericht verplaatst naar een nieuw topic waar het beter uitkomt gezien je vraag.

Kroontje

superswiegie

Bericht door superswiegie » ma jul 23 2012 9:41 am

Oke prima, bedankt.

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Wolf » ma jul 23 2012 9:48 am

De lantaarns zijn wel scherp maar het gebouw aan de overkant niet. En door de symetrische opbouw kijk je al snel naar het gebouw.

En de stervormige lantaarns, tja daar moet je van houden.......

Heb je niet meer foto's?
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

oud0001

Bericht door oud0001 » ma jul 23 2012 12:34 pm

Lijkt wel bijna sepia.
Er zit nog een spoortje groen in de boom rechts.
Mooi? Vind ik niet maar dat is smaakgebonden.

Waarom corrigeer je de kleuren niet met de pipet om een wit kozijn?

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » ma jul 23 2012 12:56 pm

De witbalans kun je toch zelf aanpassen wanneer je in RAW hebt gefotografeerd? Heb zelf vaak wel goede resultaten zo rond de 4500K-4700K en deze instelling gebruik ik veelal als vertrekpunt voor avondfoto's.
Voor wat betreft de scherpstelling daar zou ik voor handmatig hebben gekozen om inderdaad zoals Wolf al aangeeft op het gebouw scherp te stellen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

geerttt

Bericht door geerttt » ma jul 23 2012 1:06 pm

Ik vind de kleur zo slecht nog niet... Die partijen met flare zou ik me zelf meer aan storen

superswiegie

Bericht door superswiegie » di jul 24 2012 2:47 pm

Klopt, de kleur kan ik zelf instellen. Dit heb ik ook gedaan, maar ben er nog niet tevreden over.
Is het zo dat (nu f16) dat je zo een klein diafragma nodig hebt om deze scherpte te krijgen? of is het ook al goed bij f9?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jul 24 2012 3:02 pm

superswiegie schreef:Klopt, de kleur kan ik zelf instellen. Dit heb ik ook gedaan, maar ben er nog niet tevreden over.
Is het zo dat (nu f16) dat je zo een klein diafragma nodig hebt om deze scherpte te krijgen? of is het ook al goed bij f9?
F16 is wel het maximale wat je überhaupt zou kunnen gebruiken. Enerzijds heb je wel veel scherptediepte, maar anderzijds is de algehele scherpte al wat achteruit gelopen door diffractie. F9 zou mogelijk een net beter beeld kunnen geven. De stervorm bij lantaarns krijg je echter weer typisch met kleine diafragma-openingen.
Overal zie je extra lichtvlekjes nabij de lantaarns ----> flare. Mocht je een filter gebruiken, dan eraf halen.
http://toothwalker.org/optics/flare.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://toothwalker.org/optics/filterflare.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De eenduidige bijna sepia kleur, kan komen door een sterk monochromatisch licht van die lantaarns.
Wil je echt mooie avondopnamen maken, doe dat dan niet wanneer de lucht helemaal donker is, maar in de avondschemering, 15-20 minuten na zonsondergang (?) als er nog steeds licht in de lucht zit. Kan de tijd niet exact aangeven. Je hebt slechts 10-20 minuten optimaal licht daarvoor.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » di jul 24 2012 3:03 pm

Ik zelf gebruik iso100 en f8-11 en handmatige scherpstelling. De autofocus zal veelal niet goed werken, moeite hebben, met deze slechte contrasten. In dit draadje vindt je wat foto''s van mij met exif gegevens.http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=39419
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

superswiegie

Bericht door superswiegie » wo jul 25 2012 10:17 pm

Léon Obers schreef:
superswiegie schreef:Klopt, de kleur kan ik zelf instellen. Dit heb ik ook gedaan, maar ben er nog niet tevreden over.
F16 is wel het m........ en optimaal licht daarvoor.
Ongelofelijk wat een heerlijk inhoudelijk antwoord, als ik morgen op tijd thuis ben ga ik het proberen!
@ Jan ; Ook bedankt voor de bijdrage. Dit is dus waarom ik het leuk vind om wat te delen op dit forum. Bedank!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”