Op de zoeker zie ik in goed zonlicht ook wat miniscuule zwarte puntjes zitten, zit dit dan op de sensor of op de spiegel e.d.?
Graag wat hulp aub

kibo schreef:Gewoon photosol sensor swabs gebruiken met Eclipse reiniger.
Skippy schreef:Mijn advies, niet zelf gaan lopen kloten met reinigen. Dan lezen we binnenkort net als bij een ander forumlid over een sensor die kaduuk is. Dan maar bij de plaatselijke fotozaak laten reinigen, lens erop en voorlopig niet er af halen voordat je meer ervaring hebt/weet wat je moet doen. Hoe heb je de sensor trouwens zo snel vies gekregen? Dit om te voorkomen dat het je weer gebeurt.
Wanneer je het objectief er zorgvuldig op gedaan hebt en niet in de zandbak bij windkracht 10 en je hebt de camera kort geleden aangeschaft? Dan zou ik terug naar winkel gaan, dat stofje zat er bij aanschaf misschien al op?Weet ik niet, sinds 1e keer in elkaar zetten heb ik de lens er niet meer afgehad.
Skippy schreef:Mijn advies, niet zelf gaan lopen kloten met reinigen. Dan lezen we binnenkort net als bij een ander forumlid over een sensor die kaduuk is. Dan maar bij de plaatselijke fotozaak laten reinigen, lens erop en voorlopig niet er af halen voordat je meer ervaring hebt/weet wat je moet doen. Hoe heb je de sensor trouwens zo snel vies gekregen? Dit om te voorkomen dat het je weer gebeurt.
Weet ik niet, sinds 1e keer in elkaar zetten heb ik de lens er niet meer afgehad. Ik zag wat zwarte puntjes op de viewfinder en d8 dat het met de sensor te maken had. Toen een foto gemaakt van een wit blad op f/22 en daar zag ik die zwarte punt heel duidelijk. Toen heb ik even in de sensor zelf gekeken en daar zag je ook een miniscuul klein zwart stipje. Kreeg hem er niet af met blazen. Ik denk dat het een vuiltje oid is, iig geen stof volgensmij.Skippy schreef:Mijn advies, niet zelf gaan lopen kloten met reinigen. Dan lezen we binnenkort net als bij een ander forumlid over een sensor die kaduuk is. Dan maar bij de plaatselijke fotozaak laten reinigen, lens erop en voorlopig niet er af halen voordat je meer ervaring hebt/weet wat je moet doen. Hoe heb je de sensor trouwens zo snel vies gekregen? Dit om te voorkomen dat het je weer gebeurt.
Ja, bij F/4 ziet het er als een zwarte vage vlek uit, wel een heel stuk minder maar toch goed zichtbaar. Bij aanschaf zat het er nog niet op, dat weet ik zeker.Skippy schreef:Zie je het op de foto terug? Nee, dan lekker zo laten.
Skippy schreef:Tja, fotozaak toch maar. Balen, succes/sterkte.
WOEHA! Wat een verhaal! :mrgreen:Jeroen4300 schreef: En als je het helemaal mis wilt laten gaan, moet je de tip van deze techneut maar eens even lezen. Wel hilarisch, maar wie ben ik. Ik ben ook een domme eikel geweest door die wattenstaafjes te gebruiken.