Beste Ruud,
Ben zoals ik al schreef aan het experimenteren met flitsen bij macro en heb gemerkt dat er een verschil is tussen de mogenlijkheden die je hebt bij schieten op A en M.
Ik ben zelf een A schieter en merk dat je soms een zwarte achter grond krijgt terwijl je dat wel kan aanpassen met het opschroeven van je ISO, je bij M meer controle hebt
over de achtergrond. Je hebt dan zowel je ISO als je S(luitersnelheid) om mee te spelen. Plus dat bij M de sync snelheid veel hoger kan, A is 1/60 max en M is 1/320 max .
Bij je laatste serie zag ik bij jou ook dat verschil tussen twee vlinders, is mijn gedachte dat je die zwarte achtergrond kan ondervangen met en extra (grote SB600, SB800)
flits die je als een soort zonlicht kan laten schijnen om de achtergrond te verlichten?. En welke stand prefereer jij om mee te schieten, vind ze eerlijk gezegt allebij zo hun
charme hebben. Ben zelf nog gewend om de ISO zo laag als kan te laten uit mijn D60 tijd, niet echt nodig met de D7000 maar moet nog steeds ontwennen aan de
traantrekkende hoge ISO "kwaliteit" van de D60
twee voorbeeldjes van vanmorgen in het park.
DSC_6003_092 by
denstieg, on Flickr
stand M f16 S 1/160 ISO 100
DSC_6002_091 by
denstieg, on Flickr
stand M f16 S 1/320 ISO 100.
Wat is fotograferen trouwens leuk als je een beetje begrijpt wat je doet, eindelijk een mate van controle