Intocht 4daagse 2012

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Intocht 4daagse 2012

Berichtdoor André » di jul 31 2012 10:31 pm

Helaas wat aan de late kant, maar door wat vervelende prive omstandigheden met mijn zieke moeder en wat ellende op mijn werk, zat ik de afgelopen 2 weken niet echt lekker in mijn vel en had ik er gewoon even helemaal geen zin in. Ik ben elke dag van de vierdaagse wel ergens aan de kant gaan staan, maar de nu getoonde foto's zijn van de laatste dag in Nijmegen zelf. Allemaal met de 24-120 4.0 gemaakt, en helaas moet ik weer constateren dat het echt vreselijk lastig is om met deze lens op de D800 loeischerpe foto's te maken. Ik ben echt een liefhebber van loeischerpe platen die van het scherm afknallen en met de D700 lukte dat meestal heel behoorlijk goed. Ik heb ook geen idee waar dit aan ligt, aan mij, aan het objectief, aan de D800, aan de combinatie, wie het weet mag het zeggen. Ik overweeg nu om in mijn vakantie in september maar eens een afspraak te maken met chipclean, deze jongens schijnen ook erg goed te zijn in het goed afstellen van combinatie's Uit de ruim 800 foto's zijn dit de enige 5 die ik acceptabel vind, maar zeker niet uitstekend. Graag jullie visie.

Foto 1
Afbeelding

Foto 2
Afbeelding

Foto 3
Afbeelding

Foto 4
Afbeelding

Foto 5
Afbeelding

Overigens kan ik iedereen een bezoek aan de intocht aanbevelen en koop dan een kaartje op de tribune bij de finisch. Ik heb er van een uurtje of 10 tot 5 gezeten en het was echt 7 uur lang een groot feest, sfeer, gezelligheid en noem maar op. Dus ondanks dat ik niet echt tevreden ben over mijn foto's heb ik toch een geweldige dag gehad.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Intocht 4daagse 2012

Berichtdoor JacTrum » di jul 31 2012 11:20 pm

Mooie platen André! Ik vind het bij dit soort massale evenementen er uit pikken van personen zowiezo veel leuker dan het fotograferen van de massa. Ik maakte door wat fysieke ongemakken dit jaar voor het eerst in 25 jaar de intocht vanaf de zijkant mee, maar ik heb me meer beziggehouden met het binnenhalen van vrouw, zoon en andere bekenden dan met foto's maken. Ik zou eigenlijk de hele Vierdaagse wel eens met mijn Nikon om mijn nek willen lopen, maar ik vrees dat dat er helemaal niet meer in zit. Ik hoop je volgend jaar weer langs de route tegen te komen als ik meeloop.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
Gebruikersavatar
JacTrum

Clublid
Berichten: 4374


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Intocht 4daagse 2012

Berichtdoor André » di jul 31 2012 11:26 pm

Volgend jaar ga ik me toch weer beperken tot alleen de laatste dag. 4 dagen is toch best wel intensief en behoorlijk vermoeiend, afgezien van de kleine 700 km die ik er voor heb gereden in vier dagen. Ik weet inmiddels wel een truuk om de auto op nog geen 150 van de tribune neer te zetten en voor 16 euro zit je op een prachtige plek met heel veel gezellige en vrolijke mensen om je heen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Intocht 4daagse 2012

Berichtdoor Mike-Nikon » wo aug 01 2012 3:27 pm

Wil je scherpere foto's ?
Gooi dan je 24-120 4,0 de deur uit en koop goed glas.

Verders leuke plaatjes van een mooi evenement.
Canon EOS-1D X Mark II met Canon EF 14-24mm f/2,8L USM.
Maar dan van Nikon......
Gebruikersavatar
Mike-Nikon

Forumlid
Berichten: 1913


Locatie: Rosevalley
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Intocht 4daagse 2012

Berichtdoor wil » wo aug 01 2012 3:35 pm

Je zou niet de eerste zijn die weer terug is naar de D700. D800 is erg kritisch en je kan alleen de beste lenzen gebruiken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Intocht 4daagse 2012

Berichtdoor george013 » wo aug 01 2012 4:07 pm

@Andre,
Allereerst wil ik zeggen dat het mooie foto's zijn, leuke compo's.

Jouw opmerking over het gebrek aan scherpte blijft hangen bij mij. Ik zie vaker foto's van de D7000 en nu de D800 en meestal denk ik van, nou, is dat het?
Volgens het verhaal van Nikon zelf is het meeste te wijten aan de grotere pixeldichtheid: grotere gevoeligheid voor lensfouten, je hebt een kortere sluitertijd nodig tov de D700. Maar praktisch is er nog iets. Je laat een foto zien van 1024x683 pixels voortkomende uit een foto van 7360x4912pixels, dat is 14% liniair van het origineel. Daar komt een heleboel softwarematige fantasie bij om dat te bereiken. Bij de D700 is dat 25%. Resp. een faktor 7.18 en 4.15.

Heb je de D700 nog?

George
george013



Onderwerp:

Re: Intocht 4daagse 2012

Berichtdoor André » wo aug 01 2012 4:24 pm

Uhhh, nee, maar dat is natuurlijk op te lossen. :D :D :D
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Intocht 4daagse 2012

Berichtdoor André » wo aug 01 2012 4:27 pm

Mike-Nikon schreef:Wil je scherpere foto's ?
Gooi dan je 24-120 4,0 de deur uit en koop goed glas.


Dat is wel erg kort door de bocht zeg. Je wilt me nu proberen te gaan geloven dat de 24-120 4.0 een waardeloos objectief is. Nou mooi niet dus. Lees de gebruikerservaringen en de officiele testen maar eens goed door. Het is misschien geen 24-70 2.8, dat erken ik direct, maar hij zit er optisch toch griezelig dicht bij. En met de D700 maakte ik toch echt geweldige platen. Nu ook wel, maar het "afval" ligt wel een beduidend stuk hoger.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Intocht 4daagse 2012

Berichtdoor wopper » wo aug 01 2012 5:52 pm

Tjonge jonge zeg.

Afgelopen zaterdag ben ik naar een rally geweest in Duitsland(Daun). Daar heb ik geruime tijdt met iemand vertelt die een D-800+grip met 200-400mm op een statief had staan, maar ook daar heeft gefotografeerd met een 24-120mm.
Hij had daar een laptop bij en kon ook gelijk zijn foto's bekijken, maar die van de 24-120mm waren anders rag scherp, niks mis mee hoor.

Hij zei wel zelf dat de D-800 eigelijk te traag was voor sport foto's te maken, maar hij was daar gewoon aan het testen.
Daarom had hij ook een tas bij die rijkelijk gevuld was met goeije objectieven van Nikon.

Zelf had hij ook test werk gedaan met de D-800 voor Nikon toen hij nog niet op de markt was zei hij.

Afbeelding
Gr.Wim

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift


Bouwmachineweb.com
Gebruikersavatar
wopper

Clublid
Berichten: 940


Locatie: Posterholt Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Intocht 4daagse 2012

Berichtdoor Skippy » wo aug 01 2012 6:26 pm

Mijn advies voor André; Iso omhoog + diafragma omlaag + sluitertijden omlaag (korter/sneller) = minder bewogen/ scherpere foto's.
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Intocht 4daagse 2012

Berichtdoor george013 » wo aug 01 2012 8:09 pm

André schreef:Uhhh, nee, maar dat is natuurlijk op te lossen. :D :D :D

Dat is geen antwoord op mijn vraag toch? Of je de D700 nog hebt.

wopper schreef:Zelf had hij ook test werk gedaan met de D-800 voor Nikon toen hij nog niet op de markt was zei hij.

Afbeelding

Ik weet niet wat dit plaatje voor bedoeld is, volgens de exif een D700 met een 70-200 f2.8. Daarnaast toch niets uit te halen met dit formaat, als dat de bedoeling was.

Buiten dat je te maken hebt met een snellere sluitertijd blijf je altijd zitten met het naar beneden brengen van je afmetingen. De D800 meet 7360x4912 pixels. Bij een afdrukresolutie van 150 DPI zit je aan de langste zijde met een afmeting van 125cm.
George
george013



Onderwerp:

Re: Intocht 4daagse 2012

Berichtdoor wopper » wo aug 01 2012 8:26 pm

Bovenstaande plaatje is een fotograaf die een D-800 met 200-400mm op het statief heeft staan.
Van diezelfde man heb ik foto's gezien die gemaakt waren met een 24-120mm, op diezelfde plaats, en die waren rag scherp.

Dan is het jamer dat er gelijk een kreet komt van......''Gooi dan je 24-120 4,0 de deur uit en koop goed glas''
Dat wou ik hiermee zeggen :wink2:

En BTW die D-700 met 70-200mm dat is mijn camera :D
Gr.Wim

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift


Bouwmachineweb.com
Gebruikersavatar
wopper

Clublid
Berichten: 940


Locatie: Posterholt Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Intocht 4daagse 2012

Berichtdoor André » wo aug 01 2012 8:53 pm

Uhhh George, volgens mij is het toch echt een antwoord op jouw vraag "of ik de D700 nog heb". Ik antwoord toch duidelijk met "nee", maar dat dat eenvoudig is op te lossen, m.a.w. ik zou er weer een kunnen aanschaffen.

@ Wim, dank voor je steun in mijn vertrouwen in de 24-120. Ik vind het een uit de lucht gegrepen en nergens op slaande opmerking "De 24-120 eruit kieperen en goed glas kopen". Daar kan ik (en jij blijkbaar ook) helemaal niets mee.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Intocht 4daagse 2012

Berichtdoor André » wo aug 01 2012 9:14 pm

Skippy schreef:Mijn advies voor André; Iso omhoog + diafragma omlaag + sluitertijden omlaag (korter/sneller) = minder bewogen/ scherpere foto's.



Daar zou het best wel eens mee te maken kunnen hebben, ik heb veel gewerkt met auto-iso met een 250 als minimale sluitertijd. Als je mijn foto's bekijkt heeft de "automaat" bij alle foto's deze snelheid aangehouden en is zelf gaan "spelen" met de iso waarde die ik max 800 had staan. Ik zal vrijdag toch eens zonder auto-iso gaan werken, wat hoger zetten zodat de sluitertijden korter worden. Overigens gaat het met de 85mm wel goed, maar die is een stuk lichter, waardoor de camera een stuk stabieler in mijn hand te houden is.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Intocht 4daagse 2012

Berichtdoor george013 » wo aug 01 2012 9:27 pm

André schreef:Uhhh George, volgens mij is het toch echt een antwoord op jouw vraag "of ik de D700 nog heb". Ik antwoord toch duidelijk met "nee", maar dat dat eenvoudig is op te lossen, m.a.w. ik zou er weer een kunnen aanschaffen.


Achtergrond van mijn vraag was of je hem nog kwijt wou.

George
george013




Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten