Het hoogste bieden, het laagste betalen. Een verkoopervaring

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Het hoogste bieden, het laagste betalen. Een verkoopervaring

Berichtdoor Wilci » di jul 31 2012 10:44 am

Het hoogste bieden, het laagste betalen. Een verkoop ervaring.

Verkopen op MP kan interessante ontmoetingen opleveren. Dit keer trof ik bij de verkoop van mijn D3 een keiharde inkoper met verdachte trucjes. Na het hoogste geboden te hebben, hadden we afgesproken bij een Mac om elkaar letterlijk wat “tegemoet” te komen. In het mail en telefonisch contact was al duidelijk geworden dat we niet te maken met een enthousiaste Nikon fotograaf maar een doorgewinterde inkoper die voor de bodemprijs ging. Ik kende dit slag (en de truccendozen) al langer en ik nam mij voor geen cent te zakken met de overeengekomen prijs. Die was trouwens al minder was dan zijn biedingsprijs want ik hoefde niet het onderste uit de kan.

Aan tafel werd de camera bekeken en bekritiseerd elke krasje groeide tot een gleuf en het ontbreken van een rubber dopje voor het flitsschoentje gaf recht op 25 euro korting op de overeengekomen prijs. Gelardeerd met tussen opmerkingen over zijn gemaakte reiskosten en verspilde tijd om hier te komen en op mijn schuld gevoel werken dat ik hem slecht zou hebben voorgelicht, terwijl hij alle detailfoto’s had, bewijzen van verschillende software shuttercount, et. etc. Dat moest toch echt aftrek op het bedrag hebben. Als je daar in meegaat, eindig je dat je de camera gratis weggeeft en de arme man een vergoeding voor de reiskosten betaald.

Op verongelijkte toon werd ik gewezen op een onzichtbaar krasje. Toen ik daar niet in mee ging en verwees naar normale gebruikssporen, was de bediening en de batterij voor onderzoek aan de beurt. Batterij in en uit, gezoek in de menu's. De batterij stond aanvankelijk op 3 van de 4 bars, ruim voldoende voor een normale werking. Maar ineens stond de display op bijna zwart en reageerde de camera niet meer. Direct kwam de triomfantelijke opmerking dat de batterij dus ook heel slecht was!

Toegegeven nu was ik toch ook even in verwarring. Maar al snel wist ik, dit kon gewoon niet! Op dat moment heb ik de onderhandelingen elegant afgekapt en ben naar huis gegaan.

Thuis gekomen, objectief geplaatst, de camera werkte normaal met de batterij op zijn 3 bars. Ik zag dat de laatst bekeken display de pagina was met de battery status. Als je dan de batterij er in en er uit haalt en wat rommelt, dan kan inderdaad het display op zwart laten schieten.

Nu kan het toeval geweest zijn, maar iemand met zo’n duidelijk ervaring met Nikon, weet dat dit eigenlijk niet zou kunnen. Dan zou je zelf verbaasd even gaan rommelen. Maar de directheid en het enthousiasme waarmee geroepen werd dat de batterij zo slecht was dat ie ineens op leeg sprint, dat schoot bij mij in het verkeerde keelgat. Dat riep bij mij echt een gevoel van walging op. Alleen maar voor die centen.. Bah!

Nee, wat mij betreft: hoedt u voor keiharde inkopers en hun truccendozen. Natuurlijk heeft alles zijn prijs en kopers van 2e hands goederen doen er goed aan kritisch te zijn, maar zo hoeft het voor mij ook niet.
Laatst gewijzigd door Wilci op di jul 31 2012 11:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het hoogste bieden, het laagste betalen. Een verkooperva

Berichtdoor Peter » di jul 31 2012 11:03 am

Goed om eens te lezen, inderdaad... een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Aan de andere kant, kritisch zijn naar jezelf is ook een vereiste. Als je "onderbuik gevoel" al duidelijke gaat opspelen tijdens het bellen en mailen dan ware het wellicht beter geweest om überhaupt geen concrete ontmoeting in te plannen.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het hoogste bieden, het laagste betalen. Een verkooperva

Berichtdoor Wilci » di jul 31 2012 11:14 am

Je hebt helemaal gelijk, Peter, Je leert van elke ervaring.

Het mooie was dat ik mijn zoon van 14 bij me had die ik had voorspeld wat ons waarschijnlijk te wachten stond. Die zag het geschetste scenario daadwerkelijk voor zijn ogen ontrollen. Die zei later dat ie er heel veel van geleerd had.
En dat is me nog het meeste waard.
Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het hoogste bieden, het laagste betalen. Een verkooperva

Berichtdoor John Hoenen » di jul 31 2012 11:30 am

Mooi verhaal,

Echt een verhaal van een koper die alleen voor de winst en niet voor de kwaliteit gaat.
Het zou je toch pvd. pijn doen om je dierbare D3 aan zo een malloot mee te moeten geven.
Nee, mijn spullen die ik verkoop gaan alleen naar liefhebbers die het spul waarderen en er ook een redelijke prijs voor willen betalen.

Goed dat je hem niet aan die persoon verkocht hebt...

Gr. John.
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het hoogste bieden, het laagste betalen. Een verkooperva

Berichtdoor drnjstj » di jul 31 2012 12:32 pm

Dank je voor het delen.
Is zeer bruikbare informatie, voor ons amateurs met de beste bedoelingen.
drnjstj

Clublid
Berichten: 498


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Het hoogste bieden, het laagste betalen. Een verkooperva

Berichtdoor André » di jul 31 2012 12:44 pm

Mij ervaring is, dat kopers die "ergens" op neutraal terrein willen afspraken vaak dit soort grappen en truuks proberen uit te halen. Ik ben er altijd heel duidelijk in. Als de koper interesse heeft in hetgeen wat ik aanbied, dan komt hij maar gewoon naar mijn huis, of ik stuur het na betaling op, wat overigens weinig kopers doen. Ik spreek bewust thuis af om de koper een goed gevoel van vertrouwen te geven (immers hij weet dan waar ik woon als er iets mis blijkt te zijn achteraf) en ik heb meestal het gevoel dat kopers die bereid zijn naar mijn huis te komen, ook serieus zijn en geen koopjesjagers die het voor een prikkie gekochte product een uur later zelf op marktplaats zetten voor een veel hogere prijs. Hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik dit zelf ook een keer heb gedaan en daar een naar gevoel van heb overgehouden.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het hoogste bieden, het laagste betalen. Een verkooperva

Berichtdoor Léon Obers » di jul 31 2012 12:47 pm

Wilci schreef:Op verongelijkte toon werd ik gewezen op een onzichtbaar krasje.

Dat trucje heeft jaren terug een medewerker van Kamera Express mij eens willen flikken, toen ik bij aankoop van een Nikon D1x ik terloops ook eens mijn manuele 24mm/2.0 lens ter hand gaf om te vragen wat die waard was. Het was niet echt mijn bedoeling die in te ruilen, maar wilde gewoon de waarde kennen. De medewerker dacht dat het echt mijn bedoeling was de lens in te ruilen, dus elk trucje moest bedacht worden om de prijs te laten zakken. Die lens was toen echt in 100% mint conditie. Maar kwam met het opmerkelijke verhaal dat er een kras in het glas zat.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Het hoogste bieden, het laagste betalen. Een verkooperva

Berichtdoor John Hoenen » di jul 31 2012 12:48 pm

André schreef:Mij ervaring is, dat kopers die "ergens" op neutraal terrein willen afspraken vaak dit soort grappen en truuks proberen uit te halen. Ik ben er altijd heel duidelijk in. Als de koper interesse heeft in hetgeen wat ik aanbied, dan komt hij maar gewoon naar mijn huis, of ik stuur het na betaling op, wat overigens weinig kopers doen. Ik spreek bewust thuis af om de koper een goed gevoel van vertrouwen te geven (immers hij weet dan waar ik woon als er iets mis blijkt te zijn achteraf) en ik heb meestal het gevoel dat kopers die bereid zijn naar mijn huis te komen, ook serieus zijn en geen koopjesjagers die het voor een prikkie gekochte product een uur later zelf op marktplaats zetten voor een veel hogere prijs. Hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik dit zelf ook een keer heb gedaan en daar een naar gevoel van heb overgehouden.



Klopt Andre,

Er zijn zelfs verkopers die het spul bij je thuis komen brengen.... :mryellow:
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het hoogste bieden, het laagste betalen. Een verkooperva

Berichtdoor gijs sandberg » di jul 31 2012 12:59 pm

L.S.,

Een goed en leerzaam verhaal.
Ontmoeting in het openbaar heeft ook voordelen, zoals veiligheid.
Afkappen vergt moed, maar als de geboden prijs te laag is moet je ergens de streep trekken.

Bedenk ook dat een site als Markplaats leuk en nuttig is, maar geen veilingsite zoals eBay (met verplichtingen v.v.).

Groeten Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di jul 31 2012 1:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het hoogste bieden, het laagste betalen. Een verkooperva

Berichtdoor Jaap_van_Ekris » di jul 31 2012 1:28 pm

Peter schreef:Goed om eens te lezen, inderdaad... een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Aan de andere kant, kritisch zijn naar jezelf is ook een vereiste. Als je "onderbuik gevoel" al duidelijke gaat opspelen tijdens het bellen en mailen dan ware het wellicht beter geweest om überhaupt geen concrete ontmoeting in te plannen.
Ik moet zeggen dat ik inderdaad het gevoel erg belangrijk vind. Ik verkoop 10x liever aan een liefhebber voor een matige prijs dan aan een handelaar voor een goede prijs. Mijn D700 heb ik verkocht aan een student die echt van die camera droomde en er naar uitkeek om met mijn oude camera te gaan werken. Dan heb ik gewoon een veel prettiger gevoel over de verkoop dan bij een handelaar die hem weer verpatst. Daar geniet ik echt van, en dan weet ik dat mijn camera een goed 2e leven tegemoet gaat....

Jaap
Jaap_van_Ekris



Onderwerp:

Re: Het hoogste bieden, het laagste betalen. Een verkooperva

Berichtdoor F5 » zo aug 05 2012 1:36 pm

Goed verhaal, geeft meteen een goed beeld van de MP-wereld weer.

Waar ik met een reeel bod wel eens afhaak omdat ik overboden wordt door zo een handelaar die later op een gemaakte afspraak terugkomt met die trucjes om de prijs te drukken geeft te denken.

De(zelfde) bieder(s) zie je bij vele MP advertenties terugkomen.

Is dus wel goede handel in, als je zo een instelling kan hebben en er mee kan leven.


Ik vind afspraak is afspraak, een bod is een bod (helemaal als je detailfoto's van het goed meestuurt)

Idd klasse dat je hem hebt afgewimpeld.
F5

Forumlid
Berichten: 110


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Het hoogste bieden, het laagste betalen. Een verkooperva

Berichtdoor John'47 » zo aug 05 2012 5:12 pm

Léon Obers schreef:
Wilci schreef:Op verongelijkte toon werd ik gewezen op een onzichtbaar krasje.

Dat trucje heeft jaren terug een medewerker van Kamera Express mij eens willen flikken, toen ik bij aankoop van een Nikon D1x ik terloops ook eens mijn manuele 24mm/2.0 lens ter hand gaf om te vragen wat die waard was. Het was niet echt mijn bedoeling die in te ruilen, maar wilde gewoon de waarde kennen. De medewerker dacht dat het echt mijn bedoeling was de lens in te ruilen, dus elk trucje moest bedacht worden om de prijs te laten zakken. Die lens was toen echt in 100% mint conditie. Maar kwam met het opmerkelijke verhaal dat er een kras in het glas zat.


Ik ben er bij Camera Express wel eens ingestonken met een vrijwel ongebruikte Nikkor 16-35, die ik toch te zwaar vond en waar van alles aan ontdekt werd, maar die de volgende dag als mint verkocht werd.
Nou ja, je kunt overal van leren
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het hoogste bieden, het laagste betalen. Een verkooperva

Berichtdoor Mike-Nikon » di aug 07 2012 12:25 pm

Erg leerzaam.

Ik heb recent alles verkocht en heb gelukkig dit soort praktijken niet mee hoeven maken.
Maar naar een Mac gaan om daar de boel te verkopen ????? Nooit !!!

Ze komen thuis maar langs. Als ze bieden kunnen ze zien wat je woonplaats is. Is dat te ver.....jammer dan.
1 persoon bij mij vond het ook allemaal wat duur. Dan ga je toch lekker ergens anders zoeken.

Het wil ook wel eens helpen om bij de eerste negatieve uitlating, de boel weer direct terug in te pakken. Moet je eens zien hoe snel ze weer bij draaien.
Canon EOS-1D X Mark II met Canon EF 14-24mm f/2,8L USM.
Maar dan van Nikon......
Gebruikersavatar
Mike-Nikon

Forumlid
Berichten: 1913


Locatie: Rosevalley
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het hoogste bieden, het laagste betalen. Een verkooperva

Berichtdoor jac49 » do aug 09 2012 12:32 pm

Handelen mag ,maar iemand zijn spullen afkraken om een lagere prijs te realizeren is uit den boze ,dan is er maar een remedie :kofie laten staan en weg wezen.
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.
jac49

Forumlid
Berichten: 2389


Locatie: Gemeente Roerdalen. Limburg
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het hoogste bieden, het laagste betalen. Een verkooperva

Berichtdoor bjornc » do aug 09 2012 12:39 pm

Als ik over mezelf mag praten als kopende partij;

Ik mag graag hakken op de prijs, maar alleen in de veronderstelling dat het aangeboden product de toestand heeft zoals ie omschreven wordt.
Als ik dan bij aankomst moet ontdekken dat dit niet het geval is, dan haak ik zelf af. Ik bedoel, als er al over de toestand gelogen zou worden... waar dan nog meer over?
Als het product dan in de toestand verkeerd waarin ie wordt omschreven, is het voor mij simpel; even controleren en betalen. Zo simpel is het!
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten