ALs je moet kiezen zou ik gaan voor de 50mm.
Dat heeft een eenvoudige reden. Die geeft de meeste scherpte en de grootste pening om meer licht mee te vangen.
DOF is hierbij geen argument met die afstanden..
Een zoom is nu eenmaal een compromie.
Qua beeldhoek is groothoek mooier. maar, Je kunt met een 50mm ook wel het een en ander vangen, met een beetje geluk.
Dat heb je er altijd bij nodig. Neem een ISO tussen 400 en 800. 30 seconden en de F zo groot mogelijk open gooien.
Focus op maunal en scherpstellen op verwegiestan. Maak een test foto en kijk of de belichting goed is. Eventueel bijstellen op de ISO.
De rest laten zoals het staat. Camer recht omhoog mikken. Foto maken, en nog een, en nog een, en nog een, en zo voort tot de kaart vol is of de accu bijna leeg is. Neem eventueel een 2e accu mee. Als je een interval timer hebt wordt het iets makkelijker. Die kun je gebruiken. Staat wel in je manual.
Zet de automatische zelfontspanner in het menu op 2 seconden en gebruik deze. Als je dan de ontspan knop in hebt gedrukt heeft de camera 2 seconden de tijd om stil te gaan staan. MUP heeft geen nut op 30 seconden sluitertijd.
Ik heb naar aanleiding hiervan de MC36 maar besteld.
I.p.v. te schieten vanaf het balkon, lekker makkelijk, ga ergens anders staan. Anders krijg je te veel omgevingslicht dat van de muren reflecteert in je beeld.
Op het dak van de flat is beter. Nog beter is het om de stad uit te gaan.
Ik wens je veel suc6 en plezier bij het maken.