Ander Merk Lens ?!

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
Melkes

Ander Merk Lens ?!

Bericht door Melkes » ma aug 13 2012 12:54 pm

Beste Nikon-Leden,

ik wil graag een ander soort merk lens 50mm 1.8 moet het zijn.
Die moet wel passen op een d3100. ik heb wel verschillende lensjes gevonden maar ik weet niet of het wel zal passen op mijn body, want de motor moet in het lens zitten dus AF-s.

ik hoop dat iemand me op weg kan helpen :(

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Ander Merk Lens ?!

Bericht door Patrick » ma aug 13 2012 12:56 pm

Het mag dus geen Nikon zijn? Of begrijp ik de vraag niet goed? :?

Ik zou gewoon de Nikon AFS 50mm f1.8G kiezen. Perfect stukje glas en niet te duur.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Melkes

Bericht door Melkes » ma aug 13 2012 1:03 pm

ik dacht aan een ander lens zoals #1 Pentacon ? / Revuenon / helios ??

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » ma aug 13 2012 1:06 pm

Melkes schreef:ik dacht aan een ander lens zoals #1 Pentacon ? / Revuenon / helios ??
Dat is toch een andere aansluiting of m42 :?:
Dan moet je met adapters gaan werken of dit wel zo handig is denk het niet.
Wel voor de hobby.
NIKON heeft een f-mount.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door a vgastel op ma aug 13 2012 1:12 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Melkes

Bericht door Melkes » ma aug 13 2012 1:09 pm

a vgastel schreef:
Melkes schreef:ik dacht aan een ander lens zoals #1 Pentacon ? / Revuenon / helios ??
Dat is toch een andere aansluiting of m42 :?:
NIKON heeft een f-mount.
Dus er kan geen ander merk lens aan vast ?????

Wiljo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Wiljo » ma aug 13 2012 1:18 pm

Er kunnen prima andere merken objectieven op een Nikon body geplaatst worden, zolang de vatting van het objectief maar voorzien is van een Nikon F mount.

Voor een D3100 zou ik zeker voor de door Patrick genoemde 50mm f/1.8g gaan!
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » ma aug 13 2012 1:24 pm

Als ik het goed heb wil je oude lezen gaan gebruiken dit kan als je hier een bij passende adapter voor hebt.
Die zijn te vinden en te koop voor iedere bajonet of lens met draad op e-bay,mp.
Ga maar eens googelen op de typen die je hier vermeld.
http://www.fotoshopaalten.nl/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn advies is ga voor een afs lens.
Laatst gewijzigd door a vgastel op ma aug 13 2012 1:43 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Melkes

Bericht door Melkes » ma aug 13 2012 1:24 pm

Wiljo schreef:Er kunnen prima andere merken objectieven op een Nikon body geplaatst worden, zolang de vatting van het objectief maar voorzien is van een Nikon F mount.

welke andere merken raad u aan dan ? Ik wil toch wel ervaring met een ander lens

Wiljo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Wiljo » ma aug 13 2012 1:28 pm

Melkes schreef:
Wiljo schreef:Er kunnen prima andere merken objectieven op een Nikon body geplaatst worden, zolang de vatting van het objectief maar voorzien is van een Nikon F mount.

welke andere merken raad u aan dan ? Ik wil toch wel ervaring met een ander lens
Dat ligt er maar net aan, ik heb eigenlijk zelf alleen maar Nikon objectieven, maar voor mijn groothoek heb ik al jaren een Tokina 11-16mm, deze is lichtsterker dan de groothoekzoom die Nikon voor Dx formaat heeft.

Waarom wil je graag een 50mm?
Wat denk je te leren als je een ander merk objectief op je body zet?

Wellicht dat we je dan beter kunnen adviseren.
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Melkes

Bericht door Melkes » ma aug 13 2012 1:33 pm

Wiljo schreef:
Melkes schreef:

Dat ligt er maar net aan, ik heb eigenlijk zelf alleen maar Nikon objectieven, maar voor mijn groothoek heb ik al jaren een Tokina 11-16mm, deze is lichtsterker dan de groothoekzoom die Nikon voor Dx formaat heeft.

Waarom wil je graag een 50mm?
Wat denk je te leren als je een ander merk objectief op je body zet?

Wellicht dat we je dan beter kunnen adviseren.
Ik zou niet weten waarom :D Ik fotografeer a 2 jaar met een 18-55 3.6 en 18-200 3.6, ik zoek wat anders.
met een 50mm 1.8 lens heb ik meer bokeh en omdat ik veel portretfotos maak DENK ik dat ik beter resultaat zou hebben. Het is ook teveel informatie die ik binnenkrijg via google. Ik zoek een antwoord die ik kan begrijpen :)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma aug 13 2012 1:34 pm

Je zoekt een 1,8/50mm voor op je Nikon D3100.
Je zoekt terecht naar een objectief met de scherpstelmotor in het objectief, een AF-S-objectief dus.
Terecht, omdat de D3100 geen andere scherpstelling ondersteunt - de eerdere Nikkors met scherpstelling (AF en AF-D) vereisen een scherpstelmotor in het camerahuis.

Je hoeft sowieso niet verder te kijken dan de Nikkor 1,8/50mm AF-S, de Nikkor 1,4/50mm AF-S of bijvoorbeeld de Sigma 1,4/50mm.
Ook zijn er natuurlijk AF-S 35mm-objectieven, die trouwens mijn voorkeur zouden hebben op een DX-camera, als je tenminste uit bent op een echte "standaardobjectief-beeldhoek".

Realiseer je je wel, dat al de objectieven die je noemde, zoals de Helios, de Pentacon en de Revuenon geen enkele vorm van automatische scherpstelling bieden? Het zijn MF-objectieven. Dus met de hand scherpstellen.

Waar dan nog bij komt dat het objectieven zijn met een geheel andere vatting dan de Nikon-vatting: ze hebben Praktica-draad. En dat is ten ene male niet op een Nikon aan te sluiten, tenzij je een adapter gebruikt. Die zijn in de handel, maar omdat een dergelijke adapter noodzakelijkerwijs een bepaalde dikte heeft, kan je dan niet meer op oneindig instellen. Dat wordt bij sommige adapters dan weer gecorrigeerd met een ingebouwd lenselement, maar dat kan de beeldkwaliteit nadelig beïnvloeden - en je hebt nog steeds geen AF...

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » ma aug 13 2012 1:41 pm

Hier een overzicht van 10testen met 50mm .
Waar onder de 50mm afs van nikon.
http://nikonrumors.com/2011/11/03/seven ... rdan.aspx/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door a vgastel op ma aug 13 2012 1:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Melkes

Bericht door Melkes » ma aug 13 2012 1:41 pm

emdeklerk schreef:Je zoekt een 1,8/50mm voor op je Nikon D3100.
Je zoekt terecht naar een objectief met de scherpstelmotor in het objectief, een AF-S-objectief dus.
Terecht, omdat de D3100 geen andere scherpstelling ondersteunt - de eerdere Nikkors met scherpstelling (AF en AF-D) vereisen een scherpstelmotor in het camerahuis.

Je hoeft sowieso niet verder te kijken dan de Nikkor 1,8/50mm AF-S, de Nikkor 1,4/50mm AF-S of bijvoorbeeld de Sigma 1,4/50mm.
Ook zijn er natuurlijk AF-S 35mm-objectieven, die trouwens mijn voorkeur zouden hebben op een DX-camera, als je tenminste uit bent op een echte "standaardobjectief-beeldhoek".

Realiseer je je wel, dat al de objectieven die je noemde, zoals de Helios, de Pentacon en de Revuenon geen enkele vorm van automatische scherpstelling bieden? Het zijn MF-objectieven. Dus met de hand scherpstellen.

Waar dan nog bij komt dat het objectieven zijn met een geheel andere vatting dan de Nikon-vatting: ze hebben Praktica-draad. En dat is ten ene male niet op een Nikon aan te sluiten, tenzij je een adapter gebruikt. Die zijn in de handel, maar omdat een dergelijke adapter noodzakelijkerwijs een bepaalde dikte heeft, kan je dan niet meer op oneindig instellen. Dat wordt bij sommige adapters dan weer gecorrigeerd met een ingebouwd lenselement, maar dat kan de beeldkwaliteit nadelig beïnvloeden - en je hebt nog steeds geen AF...
waarom 35 mm ? zal ik zo'n eentje gebruiken (voor mijn portretfoto's) en ook ideaal voor opnamen bij weinig licht.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma aug 13 2012 1:54 pm

Nee, daar heb je gelijk in: een 50mm is op DX een betere keuze als portretobjectief.
Daar is een 35mm te kort voor, in ieder geval als je klassieke portretten fotografeert van hoofd, hals en een deel bovenlichaam.

Melkes

Bericht door Melkes » ma aug 13 2012 1:57 pm

Oke ! ik haal de nikon AFS 50mm f1.8G :wink: :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”