De honden en de kat worden een witte vlek wat doe im verkeerd

henkk schreef:Je gebruikt multi segment lichtmeting, op zich niks mis mee maar de camera probeert de foto dan egaal grijs te belichten.
Ik vind het trouwens nog wel meevallen hoe wit de dieren zijn, of zijn ze donkerder en is de achtergrond eigenlijk zwart? Ik denk dat vooral de zwarte achtergrond ertoe heeft geleid dat je zo'n 'witte' foto van je dieren krijgt.
Wat je kunt doen is de belichtingscompensatie op -1 of - 1 1/3 zetten, dan wordt alles donkerder. Dat kun je ook nog in de nabewerking veranderen, zeker als je in RAW fotografeert maar in JPEG kan het ook. Bijv. met gratis programma ViewNX.
Je kunt ook de multi segment lichtmeting veranderen in centrumgericht of spot (neem aan dat dat ook kan met een D3100) en dan specifiek op de dieren het licht meten (met handmatige belichting, M-stand).
ISO waarde veranderen zal niets uitmaken zo lang je automatische belichting gebruikt (en waarom niet?). Sluitertijd wordt dan automatisch bepaald (of stel hem in op M, dan kan dat wel worden gekozen).
Groet, Henk
Dan is er inderdaad niet veel van die fotocursus blijven hangen,Janneke schreef: bedankt voor je uitleg maar dit is echt allemaal abracadabra voor mij