Twijfel, over scherpte, nu met "Leon" waarde

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Twijfel, over scherpte, nu met "Leon" waarde

Berichtdoor André » wo sep 05 2012 3:45 pm

Heren (en dames natuurlijk)

Ik blijf maar twijfelen over de scherpte of misschien moet ik zeggen de af-afstelling van mijn D800. Vanmiddag op proef even een 24-70 mogen lenen (en ook de komende dagen tot mijn beschikking). Deze natuurlijk gelijk op de camera gezet en onze Fredje als model op de plank gezet.

Camera op 2.8, iso zover opgeschroefd tot ik een acceptabele sluitertijd van 1/125 kreeg (Iso staat dan wel op 3200, maar dat mag voor de D800 geen belemmering zijn, lijkt mij)
Gekozen voor 1/125 sec omdat ik een hele snelle ademhaling heb door mijn COPD en op advies van Patrick om hier niet onder te gaan zitten. Ik heb de foto's uiteraard uitgesnelden.
Het histogram goed gezet (rechter puntje op de eerste verhoging in het hostogram, ik hoop dat ik duidelijk ben) en iets verscherpt in capture. 10/15/0

Zie hier de resultaten. scherpgesteld op het rechteroog. Ik begin inmiddels zo erg te twijfelen en misschien dus inmiddels veel te kritisch dat ik niet meer weet of de foto's nu goed (lees : rag) scherp zijn. Wie geeft het verlossende antwoord. En ja ik weet dat Freddie een erg mooi katertje is :mryellow: :mryellow: :mryellow:

Foto-1 met mijn "verkeerde" waarde (Straal 15, Intensiviteit 10)
Afbeelding

Foto-1 met mijn "Leon" waarde (Straal 3, Intensiviteit 60)
Afbeelding

Foto-2 met mijn "verkeerde" waarde (Straal 15, Intensiviteit 10)
Afbeelding

Foto-2 met mijn "Leon" waarde (Straal 3, Intensiviteit 60)
Afbeelding
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor Riemke » wo sep 05 2012 3:50 pm

Voor zover ik het kan beoordelen zijn de foto's mooi scherp André.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor woudew » wo sep 05 2012 3:58 pm

Zo te zien zijn ze wel scherp.

Maar....
1/125 s is aan de krappe kant bij 70 mm.
Ik hou voor mijzelf nu 2x de focale lengte aan om er zeker van te zijn dat alles scherp is.

De D800 niet echt vergevingsgezind.
Gebruikersavatar
woudew

Forumlid
Berichten: 471


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor remoss » wo sep 05 2012 4:01 pm

Je hebt bij 70mm en f/2.8 en dan op een afstand van 1m een scherptediepte van maar 3cm. Dus je zit er al snel naast. Een groter diafragmagetal helpt dan maar dan zit je weer met je sluitertijd die voor jou te lang wordt. Keuze, keuzes. Of je ISO nog verder omhoog.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Laatst gewijzigd door remoss op wo sep 05 2012 7:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor André » wo sep 05 2012 4:05 pm

Ik dacht ook dat ik ze op 1/160 had genomen, maar volgens de info blijkbaar op 1/125. Ik denk dat dit komt omdat ik auto-iso aan heb staan met een max van 3200. Deze waarde kiest hij ook bij het maken van deze foto's In mijn scherm staat 1/160 maar ik denk dat de camera dit op het laatste moment toch aanpast naar 1/125 en dat is zeker met de D800 inderdaad aan de krappe kant. Ik ga morgen eens in de buitenlucht wat testopnamen maken.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor pacha » wo sep 05 2012 4:09 pm

Mooi katertje, inderdaad.
De foto is op bepaalde plaatsen scherp, niet overal, heb al scherpere foto's gezien van een kat, maar ook minder scherpe.
Je moet niet meer twijfelen, de foto is niet overal scherp, dit is geen kritiek, gewoon een vaststelling.

Waarom is de foto niet scherp genoeg?
Het ligt aan de instellingen die je gebruikt, en de manier waarop je de foto neemt.
1- Met F2.8 heb je heel weinig scherptediepte, van zo dicht bij, gevolg wat een eindje voor- en achter het scherpstelpunt ligt is niet meer scherp,
hier vallen de snorharen, pootjes en vooral linker oor, flink buiten het scherpstelgebied.
2- ISO 3200 is niet goed, als je maximale scherpte wil, van zo dichtbij, op geen enkele camera.
3- sluitertijd 1/125" is te weinig als je de haren heel scherp wil weergeven, het katertje beweegt vaak een heel klein beetje, heb je met 1/125" veel kans op lichte bewegingsonscherpte veroorzaakt door heel minieme beweging van het onderwerp,, gebruik als het kan minstens 1/500".
4- statief gebruiken is echt nodig voor dit soort fotografie, als je het onderste uit de kan wil halen, op gebied van sherpte.
5- gebruik afstandbediening, en spiegel op voorhand omhoog, als je de onscherpte veroorzaakt door trillingen van de camera wil vermijden.
Laatst gewijzigd door pacha op wo sep 05 2012 4:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/
Gebruikersavatar
pacha

Forumlid
Berichten: 1057


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor André » wo sep 05 2012 4:10 pm

remoss schreef:Je hebt bij 70mm en f/2.8 en dan op een afstand van 1m een scherptediepte van maar 3cm. Dus je zit er al snel naast. Een groter diafragmagetal helpt dan maar dan zit je weer met je sluitertijd die voor jou te lang wordt. Keuze, keuzes. Of je ISO nog verder omhoog.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html


Kijk Rene, en dat zijn technische zaken die ik dus echt niet weet, en dus ook nooit rekening mee hou. Ook geen idee hoe je zoiets precies bepaald. (Zal ongetwijfeld wel een rekenmodule voor zijn die niet in jipenjanneke taal is uit te leggen) Maar 3 cm scherptediepte is natuurlijk helemaal niets en "lijkt" de foto natuurlijk al snel niet lekker scherp.

Ik vind de info wel een goede input en iets waar ik iets mee kan. (Het verklaard in ieder geval mijn ongerustheid)
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor Léon Obers » wo sep 05 2012 4:13 pm

André schreef:Gekozen voor 1/125 sec omdat ik een hele snelle ademhaling heb door mijn COPD

Misschien is dat nog steeds te lang voor jouw situatie. Waarom test je niet met een statief? Dat is de enige methode om eigen tekortkomingen qua bewegingsonscherpte in het resultaat buiten te sluiten, zodat je meer zekerheid hebt in het resultaat of er iets met de apparatuur zelf aan de hand is.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor John Jansen » wo sep 05 2012 4:38 pm

Ben het 1 met Remoss op F2.8 geeft heel weinig scherpte diepte, vooral met de D800, statief heeft geen zin als die kat beweegt. Ik werk met de D800E en loop ook nog wel eens vast met te lage F waarde,vooral met de 500mm gauw last van beweging onscherpte dus schroef ik al bij F5.6 de iso al op naar 800 (buiten) ,krijg ik een snelle sluitertijd,van ruis of onscherpte geen spoor. Deze apparaten zijn met geen enkele andere camera te vergelijken het werkt erg nauwkeurig, soms lijkt het wel of je de eerdere bevindingen met vorige camera's zo in de prullenbak kunt gooien, of je opnieuw moet leren fotograferen :D maar de resultaten worden naarmate je aan de D800 (E) went steeds fraaier. Kwestie van heel veel uitproberen, dat is dan wel weer leuk ik heb wel een paar van mijn lensen waar ik aan twijfelde zelf gecalibreert en daar kwam ik toch wat afwijkingen tegen.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor D. Haaksma » wo sep 05 2012 5:23 pm

Ik kan het allemaal niet zo mooi beredeneren, de algemene scherpte lijkt wel goed.
Maar ze zijn niet gestoken scherp en dat zou met deze combinatie toch wel kunnen.
Ik zou het advies van Léon ter harte nemen. Dan heb je een goede uitgangspositie.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor Giso » wo sep 05 2012 5:54 pm

André schreef:
remoss schreef:Je hebt bij 70mm en f/2.8 en dan op een afstand van 1m een scherptediepte van maar 3cm. Dus je zit er al snel naast. Een groter diafragmagetal helpt dan maar dan zit je weer met je sluitertijd die voor jou te lang wordt. Keuze, keuzes. Of je ISO nog verder omhoog.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html


Kijk Rene, en dat zijn technische zaken die ik dus echt niet weet, en dus ook nooit rekening mee hou. Ook geen idee hoe je zoiets precies bepaald. (Zal ongetwijfeld wel een rekenmodule voor zijn die niet in jipenjanneke taal is uit te leggen) Maar 3 cm scherptediepte is natuurlijk helemaal niets en "lijkt" de foto natuurlijk al snel niet lekker scherp.

Ik vind de info wel een goede input en iets waar ik iets mee kan. (Het verklaard in ieder geval mijn ongerustheid)


Er zijn in de verschillende App-stores prima apps te krijgen om dit te laten uitrekenen. Zogenaamde DOF calculators. Handige hulpmiddeltjes die je meestal bij je draagt omdat ze op je smartphone staan.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor Patrick » wo sep 05 2012 7:06 pm

remoss schreef:Je hebt bij 70mm en f/2.8 en dan op een afstand van 1m een scherptediepte van maar 3cm. Dus je zit er al snel naast. Een groter diafragma helpt dan maar dan zit je weer met je sluitertijd die voor jou te lang wordt.

Je bedoelt kleiner diafragma neem ik aan... :wink:

Ik vraag me ook een beetje af hoe deze bestanden verder zijn verwerkt. Daar wil het ook nog wel eens mis gaan.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor remoss » wo sep 05 2012 7:14 pm

Oeps, was -getal vergeten! Heb mijn post gewijzigd. Misschien kan jij de quotes aanvullen Patrick? Om verwarringen te voorkomen.
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor Patrick » wo sep 05 2012 7:20 pm

remoss schreef:Oeps, was -getal vergeten! Heb mijn post gewijzigd. Misschien kan jij de quotes aanvullen Patrick? Om verwarringen te voorkomen.

Gedaan. Opvallend dat Léon niets zei... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor george013 » wo sep 05 2012 7:51 pm

Hoe meer ik over deze toestanden lees, hoe minder ik het begrijp.
Onscherpte of eigenlijk fout geplaatste scherpte tgv een focus-probleem is een ding, onscherpte tgv een te kleine sensorpixel is een ander ding.
Wie drukt er hier af op 100x150cm? Waarom die hang naar steeds grotere sensoren, pixelmatig? Buiten profs die een bepaalde bedoeling nastreven met een foto heb ik nog nooit iemand horen klagen over een 10 of 12 MB camera. Het plaatje wat op het scherm wordt getoond zal vaak beter zijn, zelfs bij een gelijke scherpte op 100%. Veel minder verkleinen. En nu zitten we, of jullie, met een camera met een heleboel pixels, minder scherp, globaal een dubbele sluitertijd nodig wat je winst aan hoger gevoeligheid weer teniet doet.
Ik blijf het wel volgen.
George
george013




Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten