Hoe het scherpste punt berekenen?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Hoe het scherpste punt berekenen?

Berichtdoor Chantallie » do sep 06 2012 1:24 pm

Ik maak wel eens gezinsfoto's, maar ik vind het erg moeilijk om iedereen scherp op de foto te krijgen. Het makkelijkste werk ik dan maar met de portretstand op de camera, terwijl ik normaal nooit aan dat rijtje met 'voorinstellingen' kom. Ik gebruik meestal mijn sigma 50mm 1.4 lens daarvoor maar heb ook de 18-55 lens die bij de camera zat. Ik hoorde laatst dat het niet gelijk betekend dat als je de maximale f waarde instelt de volledige foto dan automatisch ook het meest scherp is, maar vaak ergens tussen de minimale en de maximale waarde in. Hoe kan je dat berekenen of heeft iemand tips hoe ik meerdere personen tegelijk en dichtbij elkaar op de foto wel allemaal scherp erop kan krijgen?
Alvast bedankt voor het meedenken en de bruikbare tips!
Chantal
Leer om beter te worden, wees het beste dat je bent op dat moment...
Chantallie

Forumlid
Berichten: 85


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe het scherpste punt berekenen?

Berichtdoor Léon Obers » do sep 06 2012 1:34 pm

Je hebt niet alleen met "scherpste" afbeelding te maken op het punt van scherpstellen, maar tevens met scherptediepte, het gebied voor- en achter het punt waarop je scherp stelt wat we nog als "scherp" ervaren. Bij gezinsfoto's met meerdere personen die niet netjes naast elkaar zitten, is die scherptediepte waarschijnlijk de belangrijkste factor om daar je diafragma op af te stemmen. Dat is al gauw een aantal stops geknepen. Diafragma f5.6 of f8, of misschien wel f11 als de personen wel erg gevarieerd naar voor of achteren staan/zitten. f5.6 of f8 is dan direct ook gelijk zo'n beetje de hoogste scherpte optisch gezien op het punt van scherpstellen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Hoe het scherpste punt berekenen?

Berichtdoor Cookie1397 » do sep 06 2012 2:17 pm

Als je een iphone of een android gsm hebt zijn er apps te downloaden die aan de hand van het gebruikte objectief/cameratype en gebruikte diafragma berekenen wat de scherptediepte is en hoeveel er voor en achter scherp is. Dit zijn de zgn dof (dept of field) calculators
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe het scherpste punt berekenen?

Berichtdoor Franklin » do sep 06 2012 5:23 pm

Ed Schouten schreef:Als je een iphone of een android gsm hebt zijn er apps te downloaden die aan de hand van het gebruikte objectief/cameratype en gebruikte diafragma berekenen wat de scherptediepte is en hoeveel er voor en achter scherp is. Dit zijn de zgn dof (dept of field) calculators


en als je die niet hebt dan kun je het hier ook berekenen:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Gebruikersavatar
Franklin

Clublid
Berichten: 1101


Locatie: Alphen aan den rijn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe het scherpste punt berekenen?

Berichtdoor Chantallie » do sep 06 2012 6:55 pm

Zal eens op die site kijken. Als ik die foto's maak, dan doe ik het wel in studio setting. Dus met witte of zwarte achtergronddoek... Was misschien wel handig geweest als ik dat er direct had bijgezet.
Leer om beter te worden, wees het beste dat je bent op dat moment...
Chantallie

Forumlid
Berichten: 85


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe het scherpste punt berekenen?

Berichtdoor JanJacob » do sep 06 2012 7:47 pm

De achtergrond heeft geen enkele invloed op de velddiepte.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe het scherpste punt berekenen?

Berichtdoor Chantallie » do sep 06 2012 9:01 pm

Maar waarom lukt het me dan niet op alle 3 of 4 (soms 5) scherp op de foto te krijgen? Voel me dan echt dom! gelukkig is het niet zichtbaar op normaal fotoformaat, maar zodra je het wil uitvergroten zie je het wel....
Leer om beter te worden, wees het beste dat je bent op dat moment...
Chantallie

Forumlid
Berichten: 85


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe het scherpste punt berekenen?

Berichtdoor Léon Obers » do sep 06 2012 9:13 pm

Chantallie schreef:Maar waarom lukt het me dan niet op alle 3 of 4 (soms 5) scherp op de foto te krijgen?

Vraag je af hoeveel scherptediepte je nodig hebt, zoek het op in een tabel, en kijk welk diafragma je minimaal nodig hebt.
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Hoe het scherpste punt berekenen?

Berichtdoor JanJacob » do sep 06 2012 9:13 pm

Een 50mm is vooral geschikt voor individuele portretten, 4 a 5 zou ik daar niet snel mee doen. Je kunt voor groepsfoto's beter je 18-55 gebruiken op 28mm en minimaal f8.

Wil je per sé je 50mm gebruiken, neem dan voldoende afstand en gebruik zeker f11. Dat lijkt me binnenshuis echter lastig.

Het lijkt me verstandig om een boek met de basisbeginselen van spiegelreflexfotografie te kopen. Dat heeft mij jaren geleden erg geholpen.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe het scherpste punt berekenen?

Berichtdoor Chantallie » do sep 06 2012 9:17 pm

Bedankt! Daar heb ik wat aan denk ik! Zal er mee gaan uitproberen. Andere tips/trucs zijn uiteraard van harte welkom... :wink:
Leer om beter te worden, wees het beste dat je bent op dat moment...
Chantallie

Forumlid
Berichten: 85


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe het scherpste punt berekenen?

Berichtdoor Léon Obers » do sep 06 2012 9:26 pm

JanJacob schreef:Je kunt voor groepsfoto's beter je 18-55 gebruiken op 28mm en minimaal f8.
...........
Wil je per sé je 50mm gebruiken, neem dan voldoende afstand en gebruik zeker f11.

Er van uitgaande dat je de uitsnede / vergrotingsmaatstaf van een familiefoto ongeveer hetzelfde houdt of je een korter of langer brandpunt gebruikt. Of anders benoemd: Bij langer brandpunt neem je een overeenkomend grotere opname-afstand tegenover gebruik van een korter brandpunt, is het niet zo dat je bij een langer brandpunt dan een kleiner diafragma-opening zou moeten gebruiken. Voor dezelfde uitsnedes / vergrotingsmaatstaven gelden voor dezelfde scherptedieptes daarin dezelfde diafragma-waarden.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Hoe het scherpste punt berekenen?

Berichtdoor JanJacob » do sep 06 2012 9:33 pm

Ik ga ervanuit dat zo'n 'shoot' met een achtergrond binnen moet gebeuren en Chantal dus niet zo kan kadreren met de 50mm als met meer groothoek, omdat de bewegingsruimte er waarschijnlijk niet is (tenzij ze groot woont). Mijn tip is dus meer vanuit praktisch dan vanuit rekenkundig oogpunt gegeven.

Maar je hebt gelijk.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe het scherpste punt berekenen?

Berichtdoor Léon Obers » do sep 06 2012 9:42 pm

Ze heeft verschillende lenzen/brandpunten om te kiezen. Brandpunt mag dan geen belemmering zijn voor een uitsnede. Mijn uitgangspunt is simpel een vergelijkbare uitsnede, altijd. Alleen bij een korter brandpunt en kortere opname-afstanden is het perspectief anders. Heb je personen "achter elkaar", krijg je bij gebruik van een (te) kort brandpunt te grote verschillen in afbeeldingsgrootte van de mensen die achter staan/zitten tegenover voor. Bovendien kijk je bij gebruik van een kort brandpunt al gauw voorbij de randen van achtergronddoek door de brede kijkhoek.
Als het even kan, gebruik een relatief lang brandpunt. Ondanks dat je mogelijk de hele lengte van een kleine ruimte zo strak mogelijk moet benutten (met de camera zowat tegen de achterwand achter je), is dat doorgaans toch de beste benadering.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Hoe het scherpste punt berekenen?

Berichtdoor JanJacob » do sep 06 2012 10:21 pm

You're preaching to the choir. Ik weet dit wel, maar wat heeft ts daaraan?

Ik tracht iemand die duidelijk geen kaas gegeten heeft van scherptediepte handvatten te geven om in ieder geval oom Jan ook duidelijk op de foto te krijgen. Dat ik dat doe zonder technische verhandeling of gedetailleerde onderbouwing is niet per ongeluk. Ik ga ervanuit dat ts van alles in dit draadje iets meepikt, maar heb een tip gegeven om op een basale manier te bereiken wat ze wil. Technische perfectie komt later wel, met meer kennis, preferabel na het lezen van een goed boek over basisbeginselen van de spiegelreflexfotografie.

Nogmaals: Je hebt gelijk. Dat heb ik in mijn vorige bericht al duidelijk aangegeven. Als wij nu een lange discussie gaan hebben over wie het verst kan piesen, lijkt dat me voor ts niet nuttig.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe het scherpste punt berekenen?

Berichtdoor Léon Obers » do sep 06 2012 10:49 pm

Maar als je vind dat ik wel gelijk heb, waarom kom je dan tot andere standpunten in de uitleg naar de TS toe? Dat maakt het IMO alleen maar verwarrend.
Ze weet dan misschien niet zo goed met scherptediepte om te gaan, schijnbaar kiest ze wel bewust voor een bepaalde lens.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten