Twijfel, over scherpte, nu met "Leon" waarde

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: Twijfel, over scherpte, nu met "Leon" waarde

Berichtdoor Jolanda » za sep 08 2012 9:32 am

Ik zie duidelijk verschil bij de tweede foto bijv op het rechtse oor (voor de kijker dan).

Ik gebruik al jaren de 'Leon'-methode zoals jij dat noemt. Instelling geladen in Capture NX en werkt voortreffelijk.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, over scherpte, nu met "Leon" waarde

Berichtdoor André » za sep 08 2012 9:44 am

Jolanda schreef:Ik zie duidelijk verschil bij de tweede foto bijv op het rechtse oor (voor de kijker dan).

Ik gebruik al jaren de 'Leon'-methode zoals jij dat noemt. Instelling geladen in Capture NX en werkt voortreffelijk.

Jolanda


Ik krijg vast weer op mijn donder van Leon, omdat ik de handleiding er niet bij pak, maar die heb ik even niet bij de hand. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Wat bedoel je precies met instelling geladen in Capture NX Jolanda ???
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, over scherpte, nu met "Leon" waarde

Berichtdoor Jolanda » za sep 08 2012 10:07 am

Ooit heeft Leon in een draadje een instellingsbestand weggezet op zijn server. Dat heb ik ingeladen in Capture NX.

Ik moet nu weg en kom pas over twee dagen terug; wellicht reageert Leon nog wel. Anders zoek ik volgende week voor je verder.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, over scherpte, nu met "Leon" waarde

Berichtdoor Léon Obers » za sep 08 2012 10:08 am

André schreef:Wat bedoel je precies met instelling geladen in Capture NX Jolanda ???

Handelingen in de bewerkingslijst van Nikon Capture kun je opslaan, en weer inladen.
Indertijd is die handeling opgeslagen en ik dacht op mijn server gezet voor download. Dus door in te laden heb je direct die twee lagen standaard over je foto heen. Kun je het naar eigen wensen aanpassen.

Eerder gebruikte ik die twee lagen methode in Photoshop, ingegeven door een filmpje van "Russel Brown":
http://av.adobe.com/russellbrown/AdvancedSharpening.mov
In Photoshop heb ik daar "actions" voor gemaakt. Ik gebruik het veel om automatisch standaard gebruikte afdruk fotoformaten de juiste verscherping mee te geven..

Ik heb die methode toen ook binnen de mogelijkheden van Nikon Capture aangepast. Dat is dan wat mensen hier de Léon Obers methode noemen. :lol:
Maar de basis ligt dus bij "Russel Brown".
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Twijfel, over scherpte, nu met "Leon" waarde

Berichtdoor a vgastel » za sep 08 2012 10:20 am

LEON
link werkt niet
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Twijfel, over scherpte, nu met "Leon" waarde

Berichtdoor André » za sep 08 2012 10:24 am

Bij mij wel hoor Bert,
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, over scherpte, nu met "Leon" waarde

Berichtdoor a vgastel » za sep 08 2012 10:32 am

André schreef:Bij mij wel hoor Bert,

Wat gebeurt er of zie je als je hem opend kan zijn dat het programma er bij mij niet in zit.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Twijfel, over scherpte, nu met "Leon" waarde

Berichtdoor André » za sep 08 2012 10:35 am

Je ziet een filmpje afspelen waar de 2-laags methode wordt gedemonstreerd. Volgens mij wel een heeeeeel oud filmpje als ik de apple versie zo eens bekijk. Maar dat maakt niet uit, het gaat om de methode.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, over scherpte, nu met "Leon" waarde

Berichtdoor a vgastel » za sep 08 2012 10:43 am

Heb het op verschillende manieren geprobeerd hij werkt niet ook gezocht naar een plugin niets.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor jacques1 » za sep 08 2012 10:45 am

Er zijn in de verschillende App-stores prima apps te krijgen om dit te laten uitrekenen. Zogenaamde DOF calculators. Handige hulpmiddeltjes die je meestal bij je draagt omdat ze op je smartphone staan.


kunt u mij vertellen welke u gebruikt en waar ik deze kan vinden in de app store ?
Alvast veel dank voor uw moeite.

Mvg, Jacques
Gebruikersavatar
jacques1

Forumlid
Berichten: 73


Locatie: Vlaardingen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Twijfel, over scherpte, nu met "Leon" waarde

Berichtdoor Léon Obers » za sep 08 2012 10:48 am

@Bert
Het filmpje is een Quicktime filmpje. Als je geen Quicktime plugin hebt, zie je het niet.

Rechtstreekse link naar de "The Russel Brown Show": http://www.russellbrown.com/
Handelingen Photoshop.
Doe een zoekactie in je browser naar "Advanced Sharpening", bijna helemaal onderaan voorlaatste tip, en bekijk het filmpje:
http://www.russellbrown.com/tips_tech.html


Ik heb de "Leon" 2-lagen verscherpingsmethode als handeling voor Nikon Capture NX2 ook maar weer online gezet:
http://fotograaf.cc/ftp/NCN/CapNX/Leon_USM_2-lagen.zip Met dezelfde waarden zoals hieronder in het plaatje:
Voor individuele voorkeuren naar smaak wat aanpassen.
(Het venijn zit hem met name in de mode en intensiteit voor de dekking. Let daar dus goed op). :wink:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za sep 08 2012 11:10 am, 6 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor Léon Obers » za sep 08 2012 10:49 am

jacques1 schreef:Er zijn in de verschillende App-stores prima apps te krijgen om dit te laten uitrekenen. Zogenaamde DOF calculators.

Wat je voorstelt heeft niets met verscherpingstechnieken te maken zoals ze gebruikt worden in beeldbewerkingssoftware.
Een beetje inlezen waar het probleem en de reacties over gaan, kan geen kwaad. :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor dicktrum » za sep 08 2012 1:15 pm

Léon Obers schreef:
jacques1 schreef:Er zijn in de verschillende App-stores prima apps te krijgen om dit te laten uitrekenen. Zogenaamde DOF calculators.

Wat je voorstelt heeft niets met verscherpingstechnieken te maken zoals ze gebruikt worden in beeldbewerkingssoftware.
Een beetje inlezen waar het probleem en de reacties over gaan, kan geen kwaad. :wink:


Die quote komt niet van jacques, maar van Giso op pagina 1 van dit draadje, waar het nog over scherptediepte ging en daar reageert jacques op. Dat het draadje inmiddels is uitgesponnen naar verscherpingstechnieken is een tweede. Een beetje begrijpend lezen kan geen kwaad... :wink:

grtz,
Dick
dicktrum

Forumlid
Berichten: 52


Locatie: Brunssum
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Twijfel, over scherpte, nu met "Leon" waarde

Berichtdoor Léon Obers » za sep 08 2012 2:40 pm

Nou ja, begrijpend quoten dan. :lol:
Verontschuldiging voor Giso en Jacques.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor gverhoef » zo sep 09 2012 10:41 am

george013 schreef:Hoe meer ik over deze toestanden lees, hoe minder ik het begrijp.
Onscherpte of eigenlijk fout geplaatste scherpte tgv een focus-probleem is een ding, onscherpte tgv een te kleine sensorpixel is een ander ding.
George

En dit begrijp ik dan weer niet. Ik begrijp niet dat een kleinere sensorpixel onscherpte zou veroorzaken. Wel extra ruis natuurlijk, maar vergis ik me als ik een afbeelding voorstel als een rechthoek met miljoenen vierkante puntjes. Op voorwaarde dat die puntjes tegen elkaar aan geplakt zijn betekent meer puntjes per sensoroppervlakte toch gewoon een scherper beeld of een beeld dat verder opgeblazen kan worden. Ik ga er hoer vanuit dat er geen andere factoren zijn die de onscherpte veroorzaken. Ik probeer de kleine pixelgrootte dus als oorzaak te isoleren.

De vraag is wel wat de zwakste schakel in de scherpte is. Het aantal pixels wordt pas relevant bij flink croppen of bij grote afdrukken. Zolang je daar verre van blijft is het aantal pixels niet de beperkende factor en helpt het verhogen daarvan ook helemaal niks.

Is dit wat je bedoelt George, of wordt er werkelijk extra onscherpte gecreëerd door kleine pixels?

Gerard
gverhoef

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Almere
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten