Opnieuw flitser vraag

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Opnieuw flitser vraag

Berichtdoor Gretl » wo jul 26 2006 9:34 am

Bij foto-konijnenberg worden div flitsers aangeboden. Heeft iemand ervaring met de Tumax DPT 386 tov SB-600? Richtgetal is nl 42 tov 30 van de Nikon flits. Prijsverschil is aanzienlijk.
Ik wil de flits mn gebruiken voor fotograferen van kinderen en gezelschappen, binnen en buiten.
dank voor jullie reacties alvast
Toro
Gretl



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo jul 26 2006 10:23 am

Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » wo jul 26 2006 10:44 am

Gretl,

Het richtgetal van een flitser geeft min of meer de sterkte van de flits aan, ofwel hoe 'ver' je kunt flitsen.

De meeste richtgetallen worden in Europa in meters vermeld, tenzij de fabrikant indruk wil maken en het richtgetal in feet vermeldt. Dit getal is (meestal) gebaseerd op de afstand die een flits zal halen op 100ASA met een 35mm lens.

Dit is ook meteen waar de vergelijking tussen de SB-600 en de Tumax DPT 386 mank gaat, want het richtgetal van de Tumax is gebaseerd op een brandpuntsafstand van 85mm, en die van de Nikon is gebaseerd op 35mm. Het kan ook zijn dat er op de website van Tumax (zie ook: http://www.icorpandtumax.com/product_in ... =98&pre=95) een tikfout gemaakt is en dat met '85mm' toch echt '35mm' wordt bedoeld.
In dat geval is de Tumax de meest krachtige flitser van de twee, en kun je er meer uitlichten. Of dat de Tumax volledig compatibel is met de flitsmodi van Nikons digitale camera's wordt mij niet duidelijk vanaf de al genoemde website.

Met een miniem prijsverschil van 45 euro zou ik toch voor de SB-600 gaan, waarvan je zeker weet dat deze volledig compatibel is met je camera. Om maar niet te spreken van verwachte duurzaamheid en kwaliteit.

vr.gr.
Marco
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Gretl » wo jul 26 2006 7:15 pm

Hans Braakhuis schreef:In de flitser groep staat deze info:

http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?t=859


Sorry, leute....zal wel de warmte zijn, :wink:

Wellicht dat de moderator het draadje verplaatst als het erg storend is... :?:
Gretl




Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten