D800E AF test?!

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
CaptainHook

D800E AF test?!

Bericht door CaptainHook » do sep 27 2012 10:26 am

Ik heb mijn D800E al een poosje en hij bevalt me prima. Al maanden lees je al die verhalen over het AF scherpstelprobleem en tot nu toe had ik zelf het idee, dat ik er eigenlijk geen last van had.
Komt waarschijnlijk omdat ik heel veel handmatig scherpstel en als ik AF gebruik, dan is het eigenlijk altijd in het midden.

Van Sharkey kreeg ik een tip hoe ik e.e.a. redelijk simpel kon testen.
Een zo groothoekig mogelijk opbjectief (heb de 24-70mm @ 24mm genomen)
Diafragma wijd open 2.8
Op een statief en een contrastrijke achtergrond op een paar meter afstand fotograferen.
Met het AF punt in het midden, het AF punt helemaal links en nog een keertje helemaal rechts. En dan kijken of ik verschillen zie. En de camera zelf laten scherpstellen, dus tussen de individuele opnamen in, handmatig out-of-focus draaien.

Zojuist ff uitgevoerd. Een muurtje genomen met veel ruwe bakstenen, dat stelt makkelijk scherp.

Centrum focus:
Afbeelding
Afbeelding

Left focus:
Afbeelding
Afbeelding

Right focus:
Afbeelding
Afbeelding

:?: Is dit nu voldoende om te concluderen dat mijn D800E géén focusseringsprobleem heeft?

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: D800E AF test?!

Bericht door JaapV » do sep 27 2012 2:05 pm

Dat lijkt me niet. Tenminste, niet met mijn oogjes.
Ik zou denken dat je - om het verschil te kunnen waarnemen - bij twee tests (alleen links en rechts) eerst de volledige foto zou moeten tonen, dan een echt sterk vergroot deel van het focusgebied, dan een sterk vergroot deel van het tegenoverliggende gebied, dus het gebied waar in de andere test op scherpgesteld wordt. En inderdaad op dat muurtje, waarbij de twee focuspunten op gelijke afstand van de camera liggen. Alleen zo kun je zien of er verschillend scherpgesteld wordt op links en op rechts.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Giso » do sep 27 2012 3:43 pm

Waarom zou je actief naar problemen gaan zoeken. Als je er geen last van hebt is het toch ook geen probleem.
Imo wordt iets pas een probleem als je er in de praktijk hinder van ondervindt.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do sep 27 2012 4:36 pm

Zo op het eerste gezicht zit het bij jouw wel goed Erik.

Dit is een snelle test van mij. Foto's zijn screen captures vanuit View NX.

Camera op statief
28mm 1.8G @1.8
afstand +- 2m
mirror-up mode met 3s ontspan vertraging.

Manier van schieten. Defocussen - auto scherp stellen op betreffende focuspunt - afdrukken - defocussen - volgende punt

Centraal focuspunt
Afbeelding
CF-1 by AVI Foto (Arjan Visser), on Flickr

Centraal focuspunt - crop - Let op de structuur van het "schilderij" en het behang !!
Afbeelding
CF-2 by AVI Foto (Arjan Visser), on Flickr

Linker focuspunt
Afbeelding
LF-1 by AVI Foto (Arjan Visser), on Flickr

Linker focuspunt - crop - Alles wazig!!
Afbeelding
LF-2 by AVI Foto (Arjan Visser), on Flickr

Rechter focuspunt
Afbeelding
RF-1 by AVI Foto (Arjan Visser), on Flickr

Rechter focuspunt - crop - Zoals je ziet is ook deze niet gelijk aan het centrale punt
Afbeelding
RF-2 by AVI Foto (Arjan Visser), on Flickr

Ik weet dat dit niet "wetenschappelijk" genoeg is. Maar als indicatie dat het niet goed, lijkt mij duidelijk, in ieder geval voor mij ruim voldoende.

Morgenochtend misschien tijd om eens met testcharts aan de gang te gaan en vergelijking te maken tussen contrast- en fase focus.
Tevens een andere lens als vergelijk mocht het deze lens zijn etc.

@Giso Van een product van €3000 mag je er toch vanuit gaan dat alles werkt. Misschien gebruik ik zelden het uiterste focuspunt met een groothoek op 1.8 i de praktijk, maar dat wil niet zeggen dat ik er genoegen mee moet nemen? Als je auto 2 keer uit 100 niet wil starten ga je er toch ook mee naar de garage?
Wat te denken van 3D Tracking? Hierbij gebruikt de camera automatisch alle focuspunten.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » do sep 27 2012 4:45 pm

@Giso Van een product van €3000 mag je er toch vanuit gaan dat alles werkt. Misschien gebruik ik zelden het uiterste focuspunt met een groothoek op 1.8 i de praktijk, maar dat wil niet zeggen dat ik er genoegen mee moet nemen? Als je auto 2 keer uit 100 niet wil starten ga je er toch ook mee naar de garage?
Wat te denken van 3D Tracking? Hierbij gebruikt de camera automatisch alle focuspunten.
Maar als jij met diezelfde auto nooit met een aanhanger zou rijden, dan ga je toch ook niet continue controleren of de eventuele verlichting van een aanhanger zou werken.
Daar loop je tegenaan als je onverhoopt een keer tegen het probleem aanloopt. Als iedereen alleen maar actief zou gaan zoeken naar afwijkingen in alles wat ze hebben zou je geen leven meer hebben.
Maar dit is mijn mening. Iemand anders kan wel een andere mening hebben. Ik heb alleen te veel plezier in het fotograferen om die te laten verpesten door dit soort speurtochten naar onheil.
Groet Giso

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do sep 27 2012 4:49 pm

Inderdaad als ik geen aanhanger had... maar ik heb wel 3D tracking op mijn camera.
Moet ik die OOK maar niet gebruiken omdat mijn linker focuspunt niet goed is?
Of mijn camera in portretstand? Want daarmee gebruik je wel, althans ik doe dat, de uiterste punten.
Etc.
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » do sep 27 2012 4:57 pm

Als jij in jou geval tegen het probleem aanloop doordat jij gebruik maakt van de functie waar de afwijking in zit, dan heb je ook daadwerkelijk dat probleem.
Dat is wat ik nou juist probeer te vertellen.
Groet Giso

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do sep 27 2012 5:07 pm

Dus moet ik actief op zoek gaan naar problemen omte weten of ik een probleem heb ;)

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » do sep 27 2012 5:30 pm

Sharkey schreef:..... Van een product van €3000 mag je er toch vanuit gaan dat alles werkt...
Dat lijkt mij nou ook. Terecht dat je onderzoekt of het ding werkt zoals het zou moeten werken, ook als je die scherpstelpunten zelden gebruikt. We hebben het hier wel over serieus geld.
Nikon moet en zal dit voor je oplossen.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » wo okt 03 2012 10:19 am

Giso schreef:Waarom zou je actief naar problemen gaan zoeken. Als je er geen last van hebt is het toch ook geen probleem.
Imo wordt iets pas een probleem als je er in de praktijk hinder van ondervindt.
En het te laat is!

Ik kwam er achter dat ik dit probleem had midden tijdens een weekend fotograferen in Basel. Geen focus-testkaarten in de buurt, geen vertrouwde omgeving waar ik alle dimensies van ken. Alleen een AF probleem waardoor ik van de 1200 opnamen op Zaterdag er 600 gewoon heb kunnen weggooien vanwege storende onscherpte. En dan heb je Zondag nog te gaan. Was een erg zwaar weekend kan ik je vertellen.....

Ken je apparatuur. Maakt niet uit of je het gebruikt. Je moet 100% zeker weten of het wel of niet werkt als je het zou willen gebruiken, want dat moment is allang weer weg als jij de onscherpte ontdekt....

Jaap

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » wo okt 03 2012 10:24 am

Jaap_van_Ekris schreef:Ken je apparatuur. Maakt niet uit of je het gebruikt. Je moet 100% zeker weten of het wel of niet werkt als je het zou willen gebruiken, want dat moment is allang weer weg als jij de onscherpte ontdekt....

Jaap
Wijze woorden!
Maar dat is inderdaad Balen met een grote B, Jaap .. . .. :huh:
Laatst gewijzigd door Sharkey op wo okt 03 2012 10:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » wo okt 03 2012 10:24 am

Giso schreef:
Maar als jij met diezelfde auto nooit met een aanhanger zou rijden, dan ga je toch ook niet continue controleren of de eventuele verlichting van een aanhanger zou werken.
Daar loop je tegenaan als je onverhoopt een keer tegen het probleem aanloopt. Als iedereen alleen maar actief zou gaan zoeken naar afwijkingen in alles wat ze hebben zou je geen leven meer hebben.
En dan kom je er achter als je buiten de garantie zit, en dan ben je lekker. Of je nog even 3200 euro lapt voor een camera waar de AF dit keer wel werkt.

Als er een trekhaak achter een auto zit, zou ik hem gewoon controleren. Al is het maar om zeker te weten dat hij er niet afvliegt bij de eerste vakantie.

Ik heb het probleem behoorlijk heftig, zelfs na callibratie door Nikon Beverwijk. Ik heb het laten escaleren en ze zijn op zoek naar een oplossing. Maar intussen heb ik afgelopen weekend met OF het centrum scherpstelpunt gewerkt OF met de hand scherpgesteld. Niet wat ik wil, maar mijn succesratio is in ieder geval gestegen van 50% naar 70%. Niet wat ik wil met deze camera, maar al een stuk minder frustrerend....

Jaap

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » wo okt 03 2012 10:29 am

Jaap_van_Ekris schreef: Ik heb het probleem behoorlijk heftig, zelfs na callibratie door Nikon Beverwijk. Ik heb het laten escaleren en ze zijn op zoek naar een oplossing.
Volgens mij is er maar één oplossing; en dat is een nieuwe body . . . .toch?
Als hij van mij ook niet voor zeker 95% goed is ga ik daar toch echt op aansturen.

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Pjerry » wo okt 03 2012 11:37 am

Is het probleem in de productie nu al opgelost?
Zo niet dan heeft vervanging weinig zin. Ik lees er buiten deze site om, nog maar weinig van (zal wel zijn omdat ik zelf (nog) geen D800 heb :P).

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » wo okt 03 2012 11:48 am

Even een positieve noot. Ik heb de D800 (geen "E") nu 3 maanden in gebruik, zonder noemenswaardige problemen. Alleen mijn 14-24mm objectief had een -10 correctie nodig, maar is dan ook weer ragscherp. Ben zeer enthousiast over deze fijne camera, naast mijn trouwe D700.
Jur

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”