Test D800e met FoCal Pro

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Test D800e met FoCal Pro

Bericht door Sharkey » zo sep 30 2012 1:40 pm

Vanochtend een blauwe lucht en tijd. Mooi weer om mijn D800e + 28mm 1.8G eens beter te testen.
Ik gebruik hiervoor FoCal Pro, een programma dat "semi-automatisch" voor mij de oa. AF-finetuning kan regelen.
Je hebt voor deze testen vrij constant licht nodig dus vandaar het blauwe lucht verhaal.
(De links zijn PDF bestanden die staan in mijn publieke Dropbox folder)

Als eerste het middelste focuspunt af laten stellen: resultaat -9 (Rapport D800e + 28mm middel FP.pdf)

Hierna het linker focuspunt, deze kwam niet eens door de gehele test heen, aangezien de "verwachte/predicted" aanpassing -44 zou zijn. (Rapport D800e + 28mm uiterst linker FP.pdf)

Hierna ook nog een Multi Focal Punt test gedaan.

Ik denk dat ik hiermee wel, helaas, naar het Nikon Service Punt kan en moet stappen.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Test D800e met FoCal Pro

Bericht door Marten » zo sep 30 2012 1:54 pm

Beroerd maar waar. Beverwijk moet dit maar oplossen.
Dank, Arjan, voor het hier delen van je bevindingen. Informatief!

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo sep 30 2012 2:04 pm

Wel een nadeel: dan moet ik eerst een testprogramma kopen, om (eventueel) aan te tonen dat m'n DSLR niet correct functioneert... :?:

Kan ik die kosten dan ook verhalen op Nikon? :wink:

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » zo sep 30 2012 2:25 pm

Welnee, als er iets niet klopt zie je het gelijk. Daar is dit allemaal echt niet voor nodig :wink:
Volgens mijn zijn ze al zover dat een telefoontje met "ik denk dat ik een AF probleem heb" al voldoende om bij NSP terecht te kunnen.
We zullen het zien morgen :wink:

En dit programmaatje had ik al in mijn bezit, werkt namelijk ideaal voor het fijn afstellen van welke lens dan ook.
Ik geloof dat de basis versie zo'n €25 kost, dus dat kan je de kop ook niet kosten. En het levert je veel gemak, vind ik.

En nee, volgens mij kan je zelfs de verzend- + verzekeringskosten niet eens verhalen op Nikon . . . .
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Dafir

Bericht door Dafir » zo sep 30 2012 2:45 pm

Interessant programma zeg. Is hij makkelijk in gebruik? Als dat zo is schaf ik hem misschien ook aan en neem hem mee naar de D7000 gebruikersdag in november. Kunnen anderen ook testen/calibreren.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » zo sep 30 2012 2:51 pm

Dafir schreef:Interessant programma zeg. Is hij makkelijk in gebruik? Als dat zo is schaf ik hem misschien ook aan en neem hem mee naar de D7000 gebruikersdag in november. Kunnen anderen ook testen/calibreren.
Het kost wat/veel tijd om het testpatroon en de camera op elkaar af te stellen, dit moet nogal erg precies namelijk. Hierna is het een druk op de software knop en het enige wat je zelf nog moet doen is de AF-finetuning waarden op aangeven van het programma tewijzigen in het menu van je camera.
De software is gekoppeld aan het serienummer van je camera(s), die je moet registreren via de software/site (max. vijf geloof ik.)
Dus je kan niet bij Jan en alleman zijn camera afstellen.

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Pjerry » zo sep 30 2012 11:58 pm

Gezamenlijk kopen kan dan natuurlijk wel.
Wat ik ervan zie, is het programma pas interessant vanaf de plus versie (£ 39,95). Dat begint toch best aan te tikken, voor een programma dat je eigenlijk maar één of twee keer per lens gebruikt.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » ma okt 01 2012 1:12 pm

Pjerry schreef:Gezamenlijk kopen kan dan natuurlijk wel.
Wat ik ervan zie, is het programma pas interessant vanaf de plus versie (£ 39,95). Dat begint toch best aan te tikken, voor een programma dat je eigenlijk maar één of twee keer per lens gebruikt.
Waar, maar afgezet tegen het gebruikers gemak om het uiterste uit je veelal héle dure lenzen te halen, is het verhoudingsgewijs, in vergelijking tot dit bedrag, een schijntje :wink2:

PS mocht er iemand interesse hebben in FoCal, via deze link http://www.reikan.co.uk/focal/mbp45/" onclick="window.open(this.href);return false; , is het met korting verkrijgbaar. Betalen via PayPal
Standaard: £19.95 pond (geen korting)
Plus: £25,-- pond (normaal £39.95)
Pro: £45,-- pond (normaal £69,95)
Aanbieding zou ergens in Maart verlopen moeten zijn, maar volgens mij loopt deze actie nog steeds. Zelf ergens in April/Mei de Pro versie met korting aangeschaft.

In ieder geval net terug van het afleveren van mijn D800e in Beverwijk.
Het was inderdaad genoeg om alleen een telefoontje te plegen en hem in te schrijven bij NSP. Niks geen foto's/bewijzen etc. nodig.
Nog even met Evert gesproken mbt. FoCal, waar hij volgens mij wel erg geïnteresseerd in was.
Als het goed is word de camera deze week nog "gejustificeerd" zoals ze het bij NSP noemen.
Dus met een beetje geluk heb ik hem snel weer in puike conditie, zoals origineel bedoeld, terug.

Chris67
Forumlid
Forumlid

Bericht door Chris67 » ma okt 01 2012 1:49 pm

Werkt nog steeds ,zojuist de pro versie gekocht voor 45£ .

Scheelt toch weer wat :wink:

Bedankt voor de link
Nikon D7000 ,Nikon MB D11 , AF S Nikkor 16-85mm , AF S Nikkor 50mm 1.8 , Tamron SP DI VC USD 70- 300mm, Nikon SB 600.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » ma okt 01 2012 2:43 pm

Mooi, succes ermee! :)

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » ma okt 01 2012 2:46 pm

Ga hem toch maar bestellen en dan gelijk de pro.... Is hier bijna net zo duur als de plus op de andere plaats...

Bedankt voor de waardevolle link, nu alles weer bijna 2% duurder is geworden, helpt dat toch weer wat :wink2:

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » ma okt 01 2012 3:16 pm

Ik snap nog niet helemaal hoe dit nu werkt... De test wordt gedaan met een kaart die je aan de muur oid moet hangen. Van deze kaart wordt een foto gemaakt en deze wordt gebruikt voor het bepalen van de scherpte. Vraag me af hoe nauwkeurig dit is. Wordt er rekening gehouden met de scherpte diepte van een objectief en dat deze globaal 1/3 voor en 2/3 achter het scherpstelpunt ligt. Wordt er rekening gehouden met de kwaliteti van de lens? Zo maar even een paar zaken die zo bij me opkomen. Iemand een idee?
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » ma okt 01 2012 10:24 pm

In principe zeg je het zelf al. Er wordt door je camera scherp gesteld op het scherpstelpunt, in dit geval de testkaart aan de muur.
Daar heeft de scherpte diepte niet mee te maken, (misschien wel als je het heel technisch gaat benaderen, en zover ik weet doet dit programma niks anders als het heel technisch benaderen met formules voor contrast vergelijkingen etc etc.)
Maar ik ben niet dusdanig technisch aangelegd dat ik dit ook technisch kan uitleggen :wink: Daar zijn de bekende personen hier op het forum véél beter in!

De kwaliteit van een lens zou niet ter zake doende zijn, tenzij je een exemplaar hebt die gewoon niet kan scherpstellen.

Het gaat erom dat je lens altijd scherp stelt op één heel klein punt, en de 1/3 - 2/3 is theoretisch geen echte scherpte maar een, ik weet de NL term hier niet van, apparent DOF, voorkomend scherptediepte?)
Wij zien dit gebied als zijnde scherp, maar eigenlijk is alleen het vlak 0, loodrecht op je sensor, scherp.

Het programma stelt scherp, dmv. contrast = live view, het door het wijzigen van de Autofocus finetuning waardes berekent bij welke finetuning waarde het de meest scherpe toestand kan bereiken.
Vroeger deed ik dat zelf dmv. bijv. luciferdoosjes trapsgewijs neer te zetten, scherp stellen op de middelste, dan een foto nemen en kijken of het scherptegebied inderdaad op dat doosje zit.
Heeft hij een afwijking doordat het achterste doosje scherper lijkt dan gaf ik een AF-finetune correctie van bijv -10. Weer foto maken, en kijken of het middelste doosje nu wel scherp is. Net zolang tot je een waarde vind waarbij het middelste doosje het scherpst is en je inderdaad ook het 1/3 - 2/3 verhaal terug kon zien.
Andere doen dit met het beroemde "getallen/lijntjes en camera op 45 graden papier."
Ik laat het nu door het programma uitvogelen. Ben ik in ieder geval af van het subjectieve: "is dit nu wel of niet scherp?"

Let wel ook dit programma is niet foutloos, veranderende lichtcondities, minimale verschuiving van je camera (doordat je bij Nikon manueel de waardes moet veranderen en je dus aan je toestel moet zitten), kunnen leiden tot foutieve uitslagen.

Ik zal het wel niet helemaal technisch sluitend beredeneerd hebben maar dat laat ik aan andere over :mryellow:
Interesseert me ook niet echt, ik weet dat, voor mij, dit vele malen beter en makkelijker werkt dan het doosjes en 45graden papiertje.

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » ma okt 01 2012 11:07 pm

Volgens mij leg je het perfect uit.

Het woord waarna je zocht is waarschijnlijk de verstrooiingscirkel. Het gebied dat wij (met onze slechte ogen) nog als scherp waarnemen, maar wat helemaal niet scherp is. Zeg maar het gebied waar het oplossend vermogen van het oog ons in de steek laat.

Het enige dat je bij dit programma nog handmatig moet doen is toch je scherpstelpunt selecteren? Of zijn er nog meer dingen die handmatig gedaan moeten worden?

Ik ben het helemaal met je eens wat betreft subjectiviteit. Ik heb zelf iets gebouw met zo'n papiertje onder een hoek van 45 graden. Ten eerste moet je camera perfect gepositioneerd zijn, wil het al betrouwbaar zijn en ten tweede is het toch altijd een beetje gokwerk.... Dat is met dit programma naar mijn idee compleet niet meer kritisch (correct me if I'm wrong).

Die 1/3, 2/3 regel is trouwens maar een ezelsbruggetje hè. Dat gaat zeker niet op bij korte afstanden tot je object (bijv. 85mm, f/4.5, op 2m is de DOF van 1,931 tot 2,074m. Bijna evenveel ervoor als erachter). Bij landschapsfotografie klopt het wel mooi (zelfde instelling met zelfde objectief en object op 20m: DOF 14,576 - 31,853m bijna 1/3 en 2/3). M.a.w. als je op korte afstand instelde op 1/3 en 2/3 zat je sowieso al fout :wink2: .

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » ma okt 01 2012 11:42 pm

Pjerry schreef:Volgens mij leg je het perfect uit.
Het enige dat je bij dit programma nog handmatig moet doen is toch je scherpstelpunt selecteren? Of zijn er nog meer dingen die handmatig gedaan moeten worden?

Ik ben het helemaal met je eens wat betreft subjectiviteit. Ik heb zelf iets gebouw met zo'n papiertje onder een hoek van 45 graden. Ten eerste moet je camera perfect gepositioneerd zijn, wil het al betrouwbaar zijn en ten tweede is het toch altijd een beetje gokwerk.... Dat is met dit programma naar mijn idee compleet niet meer kritisch (correct me if I'm wrong).
Dank :mryellow:
Je kan inderdaad het scherpstel punt zelf kiezen, maar defacto gaat hij uit van het middelste.
Je moet zelf toch wel iets doen hoor.
Namelijk uitprinten van target :wink:
Nee, het meeste tijd kost het juist opstellen van camera en target, en eventueel zorg dragen voor constant licht (hier zitten wel veel beperkingen aan ivm trillingen in gebruikte lichtbronnen, zoals TL, LED etc.) Beste is een zonnige strak blauwe hemel.
Hierna is het de camera instellen en aansluiten op je laptop/PC.
Daarna zal het programma je instrueren wanneer en met welke waarden je de AF-finetuning moet veranderen in het menu van je camera.
Canons kunnen dit vol automatisch, maar Nikon heeft hier geen API voor vrij gegeven, dus moeten wij dat inderdaad handmatig doen.
Als je een waarde hebt ingesteld druk je in de software weer op OK en zal de camera, inderdaad, vol automatisch een aantal foto's nemen die geëvalueerd worden door FoCal. net zolang tot het een optimale scherpte vind bij AF-tune waarde X.

In de PRO versie, zijn er nog veel meer testen mogelijk, maar dat mogen jullie lekker zelf lezen op de website :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”