Marten schreef:Sharkey schreef:Jij bent begrijp ik na "Beverwijk" volledig tevreden? Alle FoCal en andere testen gedaan en een goed resultaat?
Volledig tevreden kan ik nog niet zeggen.
Als eerste moet ik mijn lenzen nog fijnafstellen waarna ik mijn camera weer echt kan testen.
Ik moet namelijk op de juiste weersconditie wachten ivm met voldoende en continue licht om een goede procedure te doorlopen.
Heb namelijk zelf geen beschikking over goed kunstmatig licht, dus ik moet wachten op een strak blauwe lucht, en dan moet het ook nog samenvallen met mijn vrije tijd
Ik kan in ieder geval zeggen dat het op het eerste gezicht al wel een hele verbetering is, zoals gezegd kan ik op het oog zien dat ik beduidend scherpere beelden krijg met het linker AF-punt en, ook op het eerste gezicht, nog steeds de scherpte heb op het middelste punt. Zie bijv, mijn tekstjes over het schilderij lijstje (zie hiervan foto's voor het justeren in
dit draadje, die zijn handmatig gemaakt waarbij er geen structuur meer te zien is in en het schilderij en het behang. Dat is nu wel het geval)
Daarnaast zal in de praktijk, na fijnafstelling moeten blijken of ik niet tegen "onverklaarbare" onscherpte aanloop.
Bijv. net als Jaap op grote afstanden scherpte voor of achter het scherpstelvlak etc.
Of zoals Yuul te grote variantie in AF-fijnafstellingswaarde over verschillende brandpunten en afstanden.
Daarbij, zoals Leon ook aangeeft, weet ik dat ik niet kan verwachten dat fase- en contrastscherpstelling 1:1 over alle AF-punten hetzelfde kan zijn. Waarbij je ook nog te maken hebt AF variatie rond een punt, zelfs met volledig trillingsvrije camera (op statief, Mup en ontspanvertraging).
Dus zoals ik in mijn vorige berichtjes, geschreven na retour camera van NSP, heb aangegeven ben ik best gematigd tevreden, tot nu toe.

Het weer en mijn tijd laten het even niet toe om me er grondig mee bezig te houden komende week ben ik bang. Maar word vervolgt!