instelling voor verkleinen in LR3 ?
Re: instelling voor verkleinen in LR3 ?
Peter,
Voor een laatste keer, een bestand heeft geen resolutie in de vorm van DPI of PPI. Een fotobestand heeft een dimensieloze afmeting in pixels. De dimensie wordt toegevoegd door het uitvoerapparaat, of het nu een scherm is of een printer.
Ik heb uit proberen te zoeken wat de invalshoek is van Adobe en ben dit tegengekomen http://help.adobe.com/nl_NL/photoshop/c ... ab64-7934a
Ik kan hier geen touw aan vast knopen: verschillende en foute definities, wisselende uitgangspunten, onlogische zinnen. Lijkt geschreven door iemand die het ook niet begrijpt.
George
Voor een laatste keer, een bestand heeft geen resolutie in de vorm van DPI of PPI. Een fotobestand heeft een dimensieloze afmeting in pixels. De dimensie wordt toegevoegd door het uitvoerapparaat, of het nu een scherm is of een printer.
Ik heb uit proberen te zoeken wat de invalshoek is van Adobe en ben dit tegengekomen http://help.adobe.com/nl_NL/photoshop/c ... ab64-7934a
Ik kan hier geen touw aan vast knopen: verschillende en foute definities, wisselende uitgangspunten, onlogische zinnen. Lijkt geschreven door iemand die het ook niet begrijpt.
George
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hoi Peter,Mzpeter schreef:Oke Dannysan, dus de volgorde die jij hier aanhaalt is een hele belangrijke? Lijkt mij idd wel logisch.
Peter.
het is aan een ieder zelf om een werkwijze te kiezen natuurlijk; maar vooral het deel dat je eerst de ruis weghaalt voordat je verscherpt is belangrijk.
Anders krijg je nooit een 'schone' foto (aangenomen dat je een voldoende kwaliteit foto hebt om mee te beginnen natuurlijk).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- PvGessel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Nou George het duurt misschien even voordat een leek als ik het snapt maar hier doel je mijnsinziens dus op die zgn. 72 waarde die ik klakkeloos heb ingevuld niet wetende wat daar eigenlijk nu wel of niet zou moeten staan?george013 schreef:Peter,
George
Dus die zgn. van youtube afgekeken waarde van 72 of wat dan ook had dus net zo goed 0 (nul) of elk getal kunnen zijn zolang het maar bedoeld is voor een SCHERM afbeelding zoals hier op het forum.?
Als ik er naast zit en je al aardig moedeloos van mijn zeer beperkte kennis van dit soort progamma's wordt, dan wordt het idd de allerhoogste tijd dat ik maar eerst eens een basis cursus LightRoom moet gaan volgen. Wat is jouw advies daarin?
Of is het advies die ik hier van medeforummers krijg, voldoende om datgene te doen wat je hoeft te doen om een foto lekker scherp hier op het forum te tonen? Een cursus lijkt mij in mijn geval wel op z'n plaats.

M.v.g Peter.
D750 met wat Sigma ART glas.
- Pjerry
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Peter ik kan het heel eenvoudig uitleggen (hoop ik):
Stel je hebt een scherm van 10 inch breed. Daarin zitten 1500 pixels(breed). Dan wordt op dat scherm, ongeacht je DPI instelling een foto van 1000 pixels breed op 2/3 van het scherm, dus 6,7 inch breed weergegeven.
Op een scherm van 10 inch breed met 1000 pixel,zou de foto in de breedte schermvullend worden.
Ga je die foto nou afdrukken en je hebt 100 ppi opgegeven dan zal ongeacht de printer de foto ALTIJD 10 inch breed worden. Gebruik je 200 ppi, dan wordt diezelfde foto 5 inch breed.
Is dit een beetje een antwoord op je probleem dat je hebt?
Stel je hebt een scherm van 10 inch breed. Daarin zitten 1500 pixels(breed). Dan wordt op dat scherm, ongeacht je DPI instelling een foto van 1000 pixels breed op 2/3 van het scherm, dus 6,7 inch breed weergegeven.
Op een scherm van 10 inch breed met 1000 pixel,zou de foto in de breedte schermvullend worden.
Ga je die foto nou afdrukken en je hebt 100 ppi opgegeven dan zal ongeacht de printer de foto ALTIJD 10 inch breed worden. Gebruik je 200 ppi, dan wordt diezelfde foto 5 inch breed.
Is dit een beetje een antwoord op je probleem dat je hebt?
@Pjerry,
Ik weet niet in hoeverre je in staat bent om de afdrukresoltie bij de drukker zelf te bepalen. Als rekenvoorbeeld zit het goed.
@Peter,
Het is geen kwestie van een cursus Photoshop, het is een kwestie om de eenheden die al dan niet foutief gebruikt worden te begrijpen.
Bijvoorbeeld het verkleinen van een bestand van zeg 2000x3000pixels. Als je ingeeft dat de langste zijde 1000 moet zijn en de verhoudingen blijven vast, dan wordt de kortste zijde automatisch 666. Niets geen DPI.
Een ander verhaal is als je wilt weten hoe groot de afdruk wordt van dat bestand, op scherm of op papier of wat dan ook. De afdruk wordt dan bij een resolutie van 72DPI 1000/72 bij 666/72, in inches. Vermenigvuldigen met 2.54 krijg je cm.
Mijn scherm staat op 1280x1024, een standaard afmeting, ook waarom de maximale zijde op dit forum beperkt is tot 1024, krijg je een foto die op je scherm past. Dit scherm is een 17inch scherm. Via een aantal berekeningen heeft mijn scherm een schermresoltie van 96DPI.
Ik kan mijn scherm ook instellen op 640x480. Het blijft een 17inch scherm, mijn schermresolutie wordt 47DPI. Of ik krijg de helft van de foto te zien, "ware grootte", of hij wordt verkleind tot 50%, schermvullend.
George
Ik weet niet in hoeverre je in staat bent om de afdrukresoltie bij de drukker zelf te bepalen. Als rekenvoorbeeld zit het goed.
@Peter,
Het is geen kwestie van een cursus Photoshop, het is een kwestie om de eenheden die al dan niet foutief gebruikt worden te begrijpen.
Bijvoorbeeld het verkleinen van een bestand van zeg 2000x3000pixels. Als je ingeeft dat de langste zijde 1000 moet zijn en de verhoudingen blijven vast, dan wordt de kortste zijde automatisch 666. Niets geen DPI.
Een ander verhaal is als je wilt weten hoe groot de afdruk wordt van dat bestand, op scherm of op papier of wat dan ook. De afdruk wordt dan bij een resolutie van 72DPI 1000/72 bij 666/72, in inches. Vermenigvuldigen met 2.54 krijg je cm.
Mijn scherm staat op 1280x1024, een standaard afmeting, ook waarom de maximale zijde op dit forum beperkt is tot 1024, krijg je een foto die op je scherm past. Dit scherm is een 17inch scherm. Via een aantal berekeningen heeft mijn scherm een schermresoltie van 96DPI.
Ik kan mijn scherm ook instellen op 640x480. Het blijft een 17inch scherm, mijn schermresolutie wordt 47DPI. Of ik krijg de helft van de foto te zien, "ware grootte", of hij wordt verkleind tot 50%, schermvullend.
George
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Bij gebruik voor webpublicatie heeft die PPI instelling geen invloed (of je hem op 72 zet of lager of hoger, maakt niet uit).
http://photographylife.com/how-to-prope ... -lightroom
http://photographylife.com/how-to-prope ... -lightroom
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- PvGessel
- Forumlid
@ George: Oke George dat begrijp ik. Ik ben een totale leek op dat gebiedgeorge013 schreef:@Pjerry,
@Peter,
George

@ ArendV, kijk dat wilde ik weten. Het maakt daar dus niets uit wat je invult voor webpublicatie.ArendV schreef:Re: instelling voor verkleinen in LR3 ?
door ArendV » vr, 05 okt 2012 12:33
Bij gebruik voor webpublicatie heeft die PPI instelling geen invloed (of je hem op 72 zet of lager of hoger, maakt niet uit).
http://photographylife.com/how-to-prope ... -lightroom" onclick="window.open(this.href);return false;
M.v.g Peter.
- Pjerry
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Hmmmm, dat heb ik al heel posts terug gezegd.Mzpeter schreef: @ ArendV, kijk dat wilde ik weten. Het maakt daar dus niets uit wat je invult voor webpublicatie.
- PvGessel
- Forumlid
@PjerryPjerry schreef:Hmmmm, dat heb ik al heel posts terug gezegd.Mzpeter schreef: @ ArendV, kijk dat wilde ik weten. Het maakt daar dus niets uit wat je invult voor webpublicatie.
...dan heb ik het niet direct gesnapt of eroverheen gelezen, sorry Pjerry

Ben weer iets wijzer geworden dankzij jullie..

M.v.g Peter.