D3100 + sigma 18-200

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

D3100 + sigma 18-200

Berichtdoor David2111 » zo okt 14 2012 10:31 am

Hoi,

Ik heb een Nikon d3100 en een sigma dc 18-200mm met os. Alles net gekocht om te beginnen met het fotograferen met een spiegelreflex. Het voelt allemaal hartstikke goed alleen heb ik het volgende probleem:
Bij het nemen van een foto met flits en de lens op de beginstand (18) zie ik onderin de foto een schaduwvlek, een kleine halfronde schaduwvlek onderin het midden van de foto. Zonder flits is er niets te zien, als ik een klein beetje in zoom + flits is er ook niets te zien. Misschien zie ik iets over het hoofd maar wat zou dit kunnen zijn?
David2111



Onderwerp:

Re: D3100 + sigma 18-200

Berichtdoor a vgastel » zo okt 14 2012 10:33 am

Hoi zonnekap er af halen dan flits hij tegen je rand.





tip
Lees even dit topic
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3100 + sigma 18-200

Berichtdoor gijs sandberg » zo okt 14 2012 10:52 am

Beste David,

Welkom.

RTFM, daat staat een waarschuwing in voor dat soort situaties.

Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op zo okt 14 2012 2:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D3100 + sigma 18-200

Berichtdoor jan » zo okt 14 2012 10:59 am

Probleem is inderdaad de positie van de flitser. Deze staat te laag en creeert zo een schaduw op groothoekstand. Dus even een stapje achteruit en iets inzoomen. Of een losse opzetflitser nemen dan zul je dit probleem niet zo snel tegen komen omdat deze hoger staat dan de interne flitser.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D3100 + sigma 18-200

Berichtdoor Peter » zo okt 14 2012 11:31 am

gijs sandberg schreef:Beste David,

Welkom.

RTFM, daat staat een warschuwing in voor dat soort situaties.

Groeten, Gijs




Read the fucking manual (vaak afgekort als RTFM) is een tekst die regelmatig wordt gebruikt op fora en in nieuwsgroepen op internet.
De term is negatief van toon en kan vrij vertaald worden als 'Lees de verdomde handleiding'. Dit is een vermaning om niet naar de bekende weg te vragen. Het adjectief 'fucking' is een beschimping (of een krachtterm; in het Engels noemen ze dit an invective adjective) die niet terugslaat op 'the manual' maar slechts verwijst naar de ergernis van de spreker. Die ergernis betreft dan 'het niet lezen van de handleiding'. De (nogal letterlijke) vertaling 'Lees de verdomde handleiding' mag dus niet verkeerd geïnterpreteerd worden. 'Lees de handleiding verdomme' is een betere vertaling, maar dan klopt de woordvolgorde niet meer. De term wordt vooral gebruikt als gebruikers van een computerprogramma of -spel aan anderen een vraag stellen die in de handleiding wordt beantwoord.
Men kan de afkorting ook positiever opvatten als 'read the FINE/FRIENDLY manual'. Door sommige personen - over het algemeen dezelfden als die in de reeds genoemde kringen verkeren - wordt de term ook algemeen in het dagelijks leven gebruikt, wanneer de kreet 'RTFM' van toepassing is.

bron: Wikipedia



Het constant, - in algemene zin -, verwijzen naar de handleiding kost net zoveel/ zo weinig tijd als het geven van een inhoudelijk antwoord. :twisted:
Alsof doodeenvoudige vragen op dit forum niet meer mogen.
Online
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D3100 + sigma 18-200

Berichtdoor Johan v. V. » zo okt 14 2012 1:43 pm

Peter schreef:Het constant, - in algemene zin -, verwijzen naar de handleiding kost net zoveel/ zo weinig tijd als het geven van een inhoudelijk antwoord. :twisted:
Alsof doodeenvoudige vragen op dit forum niet meer mogen.

+1
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3100 + sigma 18-200

Berichtdoor Charlie Scene » zo okt 14 2012 1:47 pm

Peter schreef:
gijs sandberg schreef:Beste David,

Welkom.

RTFM, daat staat een warschuwing in voor dat soort situaties.

Groeten, Gijs




Read the fucking manual (vaak afgekort als RTFM) is een tekst die regelmatig wordt gebruikt op fora en in nieuwsgroepen op internet.
De term is negatief van toon en kan vrij vertaald worden als 'Lees de verdomde handleiding'. Dit is een vermaning om niet naar de bekende weg te vragen. Het adjectief 'fucking' is een beschimping (of een krachtterm; in het Engels noemen ze dit an invective adjective) die niet terugslaat op 'the manual' maar slechts verwijst naar de ergernis van de spreker. Die ergernis betreft dan 'het niet lezen van de handleiding'. De (nogal letterlijke) vertaling 'Lees de verdomde handleiding' mag dus niet verkeerd geïnterpreteerd worden. 'Lees de handleiding verdomme' is een betere vertaling, maar dan klopt de woordvolgorde niet meer. De term wordt vooral gebruikt als gebruikers van een computerprogramma of -spel aan anderen een vraag stellen die in de handleiding wordt beantwoord.
Men kan de afkorting ook positiever opvatten als 'read the FINE/FRIENDLY manual'. Door sommige personen - over het algemeen dezelfden als die in de reeds genoemde kringen verkeren - wordt de term ook algemeen in het dagelijks leven gebruikt, wanneer de kreet 'RTFM' van toepassing is.

bron: Wikipedia



Het constant, - in algemene zin -, verwijzen naar de handleiding kost net zoveel/ zo weinig tijd als het geven van een inhoudelijk antwoord. :twisted:
Alsof doodeenvoudige vragen op dit forum niet meer mogen.


Inderdaad, is dit forum niet bestemd voor plezier, tips en hulp ??
Geef de TS een nauwkeurig en fatsoenlijk antwoord indien mogelijk , hiermee bedoel ik een pagina in de handleiding waar dit probleem eventueel in beschreven staat en wat hij kan doen om het op te lossen. :)

Trouwens, welkom David! :D
Laatst gewijzigd door Charlie Scene op zo okt 14 2012 4:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Your first 10,000 photographs are your worst. " ;-)

Nikon D7100 , Tokina AT-X Pro 12-24mm, Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD, Nikon MF 50mm 1:1.8 en wat ander glaswerk.

Groet Twan van G.
Gebruikersavatar
Charlie Scene

Forumlid
Berichten: 152


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3100 + sigma 18-200

Berichtdoor Warner » zo okt 14 2012 4:19 pm

Gijs is een beetje narrige man geworden, dat is jammer! Hij kan beter niet reageren als hij niets te zeggen heeft.
Groet, W@rner


NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
Gebruikersavatar
Warner

Forumlid
Berichten: 441


Locatie: Castricum
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3100 + sigma 18-200

Berichtdoor EdwinKort » zo okt 14 2012 4:27 pm

Peter schreef:
Het constant, - in algemene zin -, verwijzen naar de handleiding kost net zoveel/ zo weinig tijd als het geven van een inhoudelijk antwoord. :twisted:
Alsof doodeenvoudige vragen op dit forum niet meer mogen.


Vind het ook wel storend. Kan me voorstellen dat iemand zich ergert aan vragen die ook in de handleiding behandeld worden, maar geef dan gewoon geen antwoord. Weet trouwens niet of er bij andere modellen camera's een gedrukte handleiding word meegeleverd, maar bij mijn 3100 was dat niet zo. Die moest ik dus eerst nog los aanschaffen. Stond wel op de CD als PDF, maar dat leest toch niet zo prettig.

Verder vind ik ook de +1's jammer.

Voor de topic-starter, welkom op dit verder wel vriendelijke forum. :)
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren
EdwinKort

Forumlid
Berichten: 1010


Locatie: Rhoon
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D3100 + sigma 18-200

Berichtdoor Peter » zo okt 14 2012 5:09 pm

Ik stel voor dat we het nu gewoon maar weer on-topic houden.
Online
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D3100 + sigma 18-200

Berichtdoor David2111 » zo okt 14 2012 5:44 pm

Bedankt voor degenen die een inhoudelijke reactie hebben gegeven. Hier heb ik zeker wat aan.
David2111



Onderwerp:

Re: D3100 + sigma 18-200

Berichtdoor Doerak » zo okt 14 2012 6:31 pm

Het constant, - in algemene zin -, verwijzen naar de handleiding kost net zoveel/ zo weinig tijd als het geven van een inhoudelijk antwoord. :twisted:
Alsof doodeenvoudige vragen op dit forum niet meer mogen.


+2

Gijs is een beetje narrige man geworden, dat is jammer! Hij kan beter niet reageren als hij niets te zeggen heeft.


+3

En zoals gezegd wordt het geheel veroorzaakt door de zonnekap!

PS. Dat +1 tegenwoordig ook al verboden is ... :roll:
Doerak

Forumlid
Berichten: 142


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten