Vulpes vulpes

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Vulpes vulpes

Bericht door Jolanda » za okt 20 2012 11:00 am

Foto 1, 2 en 6. Mooi zeg. Heel mooi scherp.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ErikB » za okt 20 2012 9:18 pm

Tja, misschien ga je me een zeikerd vinden, maar ik vind het (niet tegen jou persoonlijk) een ernstige zaak dat er dit soort foto's van vossen gemaakt worden in gebieden waar ze geacht worden wild te zijn. Eerlijk gezegd kan ik het ook niet begrijpen wat de kick hiervan is... Ik ben zelf ook in de AWD geweest en heb de (helaas) bekende vossen gezien. Terwijl ik daar liep heb ik ook gezien hoe mensen die zichzelf natuurfotograaf noemen bezig waren om een stel prachtige vossen af te leren hoe ze voor zichzelf moeten zorgen. Het voeren van vossen gaat volledig tegen hun natuurlijk gedrag in en werkt eraan mee dat het ecosysteem niet meer klopt. Door die vossen te fotograferen geef je naar mijn mening een verkeerd signaal af aan andere fotografen en werk je indirect het voeren van deze dieren in de hand. Het is niet voor niets dat bij de wet is geregeld dat dit verboden is en alleen gecontroleerd mag gebeuren door organisaties die zich hierin verdiept hebben.

Dat ik niet begrijp wat de kick hiervan is, is dat je geen moeite hoeft te doen voor deze foto's. Je rijd naar de AWD, schiet je foto, gaat naar huis en that's it.. Is het niet veel gaver en stoerder om een vos te zoeken die schuw is, in zijn natuurlijke omgeving voor zijn bestaan vecht. Als je die vos na grote moeite op de foto zet, is de voldoening toch veel groter?

Een van de grotere natuurfotografie forums van Nederland, nederpix.nl, heeft speciaal vanwege deze situatie beleid ontwikkelt dat aangeeft dat vossen die gevoerd worden bij hun niet op de website geplaatst worden. Ik denk dat dat een goed signaal is om af te geven.

Laten we met z'n allen zoveel mogelijk de natuur proberen te fotograferen zoals die hoort te zijn, zoveel mogelijk zonder menselijk invloeden op een manier die goed is voor het dier.

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » za okt 20 2012 9:40 pm

Zoals ik volgens jou de moeite niet neem om een dag in een boshut te gaan zitten neem jij niet de moeite om mijn gehele topic door te lezen, ga je verhaal maar ergens anders ophangen.

Word wakker, denk je nou echt dat een Wim Weenink of Han Bouwmeester niet voeren om die ultieme foto te maken? Heb je wel eens een lezing bij gewoont van deze natuurfotografen? Dan weet je ook dat Wim bijvoorbeeld weken, ja soms maanden bezig is met het maken van een bepaalde foto en dat ''mag dan wel''? Nee, jouw argumenten gaan er bij mij niet in hoor.

Maar open zelf eens een topic en gar er daar lekker verder over discuseren en niet in het mijne alsjeblieft.. Bij voorbaat dank.
Arthur Mol schreef:Verpest zijn ze zeker want ordinaire hondenbrokken lusten ze al niet meer, je zal echt Frolic mee moeten nemen..

EN DAT WAS DUS EEN GRAPJE!

Nee, ik voer ze niet. Dat plastic zakje met brood op het filmpje is puur voor eigen consumptie en slechts gebruikt als "knisperende vossen lokker". Op de discussies over of het wel of niet verantwoord is en hoe slecht ik ben door er toch naar toe te gaan zal ik proberen niet in te gaan.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door ErikB » za okt 20 2012 10:15 pm

Pardon, stond ik nou op iemands tenen? Ik deel mijn visie ergens op, daar mag je het best mee oneens zijn, maar om dan zo te reageren vind ik lichtelijk overdreven.. Ik heb het topic gelezen en heb dus blijkbaar de behoefte om van daaruit te reageren, mag ik die vrijheid nemen, volgens mij wel ;) Dat jij de discussie niet aan wil gaan betekent niet dat ik niet mag reageren. Ik zeg ook in mijn reactie dat het niet tegen jou persoonlijk is gericht, vanwaar dan je felle reactie?

Ik zit zelf volledig in de wereld van de natuurfotografie dus ja, ik weet wel waar ik het over heb. Dat het er bij jou niet in gaat kan, maar dan kan je volgens mij best dat normaal zeggen en niet termen gebruiken als "ga je verhaal maar ergens anders ophangen" en "word wakker." Ik vind dat persoonlijk van weinig respect getuigen voor de mening van een ander. Bij voorbaat dank als je hier wel op een nette manier op in kan gaan, als je de discussie niet aan wilt gaan hoef je niet te reageren. Maar blijkbaar voel je je aangesproken en heb je de behoefte om te reageren. Prima, maar wil je dat dan asjeblieft wel op een nette en respectvolle manier doen? :)

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » za okt 20 2012 10:26 pm

Reageer dan op de inhoud en niet op de manier waarop het geschreven is.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » za okt 20 2012 10:53 pm

Laten we ons maar concentreren op de foto's. Per slot van rekening is dit de sectie 'presentaties'

Of vossen op deze wijze nog in hun natuurlijke habitat zijn is een hele andere discussie.
Als daar de behoefte aan bestaat kan in zijn algemeenheid gerust een topic over gestart worden.
Coffeecorner is daarvoor een geschikte plek

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » zo okt 21 2012 5:56 am

Dank je Peter..

PetraW
Clublid
Clublid

Bericht door PetraW » zo okt 21 2012 11:05 am

wow, mooie ontmoeting en mooie plaatjes!

Jacko Duker
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jacko Duker » wo okt 24 2012 8:14 am

gaaf hoor zulke foto's zo komt de natuur heel dichtbij!
Nikon D7000; Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM; Nikkor AF-S 35 mm 1:1.8G; Tamron 17-50 F/2.8 VC; Nikkor 70-300 VR
Apple minded.

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » wo okt 24 2012 2:10 pm

Dank je wel, het is ook heel apart om dat op deze manier te ervaren, toch iets heel anders dan in de dierentuin..

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”