WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor Maud » zo okt 28 2012 8:52 pm

Goedenavond,

Vanmiddag een serie wedstrijdfoto's gemaakt, keurig met grijskaart gestart vanaf het punt waar ik de meeste foto's ging nemen.
Maar hoe kan ik dit in serie verwerken in ViewNX en/of CaptureNX?

Een single foto weet ik als de grijskaart een onderdeel is van die foto. Mmaar hoe een serie te doen ben ik nog niet achter en kan het ook niet echt vinden in handboek :(
Bestaat het uberhaupt?

Kan iemand mij deze mogelijke simpele uitleg geven?

Groeten
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor Paul61 » zo okt 28 2012 9:20 pm

Hoi Maud,
Pas je foto met daarop de grijskaart aan met het grijssturingspunt.
Ga in de TAB Serieverwerking naar instellingen opslaan.
Geef je wijziging een naam en sla deze op.
Open nu je andere foto's die dezelfde wijziging moeten ondergaan en ga in dezelfde TAB naar
instellingen laden en selecteer de naam waaronder je de eerste instelling hebt opgeslagen.
En klaar is Kee.. eh Maud
Groeten, Paul
Gebruikersavatar
Paul61

Regiocoördinator
Berichten: 751


Locatie: Ridderkerk
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor Maud » zo okt 28 2012 9:29 pm

Paul61 schreef:Hoi Maud,
Pas je foto met daarop de grijskaart aan met het grijssturingspunt.
Ga in de TAB Serieverwerking naar instellingen opslaan.
Geef je wijziging een naam en sla deze op.
Open nu je andere foto's die dezelfde wijziging moeten ondergaan en ga in dezelfde TAB naar
instellingen laden en selecteer de naam waaronder je de eerste instelling hebt opgeslagen.
En klaar is Kee.. eh Maud


Oh tuurlijk... inderdaad een serieverwerking voor deze actie... dom dom dom...
Wel elke keer deze gebruiken alleen voor ons zwembad :)

Had overigens bij WB met liveview redelijk goed vooraf al ingesteld :D

Dank Paul!

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor Paul61 » zo okt 28 2012 9:31 pm

Dit zijn overigens leuke vragen om te stellen op een clubavond.
Laat er nou net een zijn a.s. woensdag :!: :wink:
Groeten, Paul
Gebruikersavatar
Paul61

Regiocoördinator
Berichten: 751


Locatie: Ridderkerk
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor Maud » zo okt 28 2012 9:33 pm

Paul61 schreef:Dit zijn overigens leuke vragen om te stellen op een clubavond.
Laat er nou net een zijn a.s. woensdag :!: :wink:


Staat ook in de agenda maar ligt aan training dochterlief of het lukt :)
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor ElRonno » zo okt 28 2012 9:51 pm

De uitleg van Paul is voor het betaalde Nikon CaptureNX. Met het gratis Nikon ViewNX kan het ook hoor.

Wel voor de Engelse versie.

Zet ViewNX in de stand image viewer (ALT+9). Selecteer meerdere foto's in de zgn. 'thumnail grid'; selecteer die met de grijskaart als laatste zodat je die groter ziet in de image viewer . Klik rechts op 'adjustments'. Verander daar de 'White Balance' in 'use gray point'. Selecteer daaronder '5x5 average' en klik op 'start'. Wijs nu met de dropper de grijskaart aan. Klik op 'finish'. Klik nu een willekeurige foto aan in de image viewer om de selectie ongedaan te maken en ViewNX gaat aan de slag met de eerder geselecteerde bestanden. Rechtsonder zie je de voortgang bij 'editing images...' en een progress bar.

Misschien kan iemand met een Nederlandsche ViewNX het even vertalen :D
ElRonno

Forumlid
Berichten: 2743


Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor Jur » ma okt 29 2012 11:16 am

Paul61 schreef:Pas je foto met daarop de grijskaart aan met het grijssturingspunt.
Ga in de TAB Serieverwerking naar instellingen opslaan.
Geef je wijziging een naam en sla deze op.
Open nu je andere foto's die dezelfde wijziging moeten ondergaan en ga in dezelfde TAB naar
instellingen laden en selecteer de naam waaronder je de eerste instelling hebt opgeslagen.


Ik ben bang dat dat zo niet gaat werken! Met een grijssturingspunt sla je ook de positie daarvan op, waardoor je bij toepassing op andere bestanden zeer onvoorspelbare (en meestal onbruikbare) resultaten krijgt.

Je kunt beter in NX2 onder Camera-instellingen naar Witbalans gaan en daar Grijspunt instellen selecteren. Met het pipet kun je op de grijskaart prikken (ik gebruik meestal de optie Meting binnen kader) voor het een correcte witbalans. Vervolgens selecteer je uitsluitend de rubriek Witbalans en kopieer deze voor gebruik in de serieverwerking.

EDIT:
De grootte van de witbalans-correctie in onderstaand voorbeeld was het gevolg van een abusievelijke instelling van de witbalans op 3700º K.


Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jur op ma okt 29 2012 4:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor Léon Obers » ma okt 29 2012 12:54 pm

De methode zoals Paul61 die voorstelt met een grijs sturingspunt is per definitie niet de juiste methode voor een correcte witbalans regeling.
Op die wijze wordt alleen voor de helderheden (middentonen) waar je het pipetje op zet, de waarden naar grijs geregeld. De uiterste waarden van een beeld, het zwart- en witpunt blijven echter hetzelfde. Bij een onjuiste witbalans / kleurtemperatuur liggen juist de waarden voor de heldere delen in een beeld, het witpunt verschoven / uit balans, en daarmee alles wat eronder ligt. Dat wordt met de methode van Paul61daarmee niet verandert, zodat je alsnog in toenemende mate verkeerde waarden krijgt van alles wat buiten dat grijs sturingspunt zit.

De wijze van Jur om in het Witbalans menu van Capture NX2 een grijswaarde te prikken en dan over andere opnamen heen te zetten werkt alleen als je eerder een vaste preset voor de witbalans hebt gebruikt. Het werkt niet bij een automatische witbalans instelling van de camera.

Die veranderende instellingen van "die rode en blauwe" lijn in het menu is namelijk gerelateerd als afwijking tegenover de gebruikte witbalans setting. Bij een automatische witbalansregeling verloopt echter het basis referentiepunt. Zit de automatische witbalans er ver langs, krijg je sterke correctiewaarden voor die rode en blauwe lijn in het menu. Wanneer de automatische witbalans er maar net naast zit, is de correctiewaarde van die rode en blauwe lijn maar net buiten de "45 graden" positie.
Dus door een "vaste" setting als correctiewaarde te gebruiken (de hoek die de rode en blauwe lijn maakt als correctiewaarde) over andere opnamen heen in batch, kan de afwijking over de opnamen heen net zoveel variëren als de automatische witbalansregeling er al naast zat.

Alleen met een vaste preset van de camersetting (daglicht zonnetje, daglicht schaduw e.d.) heb je een vast referentiepunt, en is de eventuele afwijking in werkelijkheid onder dezelfde lichtomstandigheden hetzelfde over meerdere opnamen en kun je de grijskaartje methode gebruiken zoals Jur aangeeft.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma okt 29 2012 2:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor george013 » ma okt 29 2012 1:13 pm

Dan zou je eerst in een batch alles op een gelijke kleurtemperatuur moeten zetten en dan je grijspuntje erover heen.
Als ik het goed zien, werkt je grijspuntje op de uitgerekende kleuren, je pixel-map, terwijl de kleurtemperatuur een algoritme is waarmee de sensor-info wordt verwerkt tot een kleur.
Dit wordt weer een typisch doordenkertje.
George
george013



Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor Jur » ma okt 29 2012 1:22 pm

Léon Obers schreef:De wijze van Jur om in het Witbalans menu van Capture NX2 een grijswaarde te prikken en dan over andere opnamen heen te zetten werkt alleen als je eerder een vaste preset voor de witbalans hebt gebruikt. Het werkt niet bij een automatische witbalans instelling van de camera.

Die veranderende instellingen van "die rode en blauwe" lijn in het menu is namelijk gerelateerd als afwijking tegenover de gebruikte witbalans setting. Bij een automatische witbalansregeling verloopt echter het basis referentiepunt. Zit de automatische witbalans er ver langs, krijg je sterke correctiewaarden voor die rode en blauwe lijn in het menu. Wanneer de automatische witbalans er maar net naast zit, is de correctiewaarde van die rode en blauwe lijn maar net buiten de "45 graden" positie.
Dus door een "vaste" setting als correctiewaarde te gebruiken (de hoek die de rode en blauwe lijn maakt als correctiewaarde) over andere opnamen heen in batch, kan de afwijking over de opnamen heen net zoveel variëren als de automatische witbalansregeling er al naast zat.


Léon,

Daar heb ik toch een beetje mijn twijfels over. Volgens jouw redenatie zou dat dan, bij toepassing van de door mij beschreven witbalans-correctie, moeten resulteren in gelijke correctie-waarden van de "rode en blauwe lijnen" t.o.v. een automatische witbalans. Mijn ervaring is echter anders. Zie voorbeeld van 2 achter elkaar gemaakte opnamen.

Afbeelding

Afbeelding
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor Léon Obers » ma okt 29 2012 1:58 pm

Jur schreef:Volgens jouw redenatie zou dat dan, bij toepassing van de door mij beschreven witbalans-correctie, moeten resulteren in gelijke correctie-waarden van de "rode en blauwe lijnen" t.o.v. een automatische witbalans.

Nee juist NIET, vandaar mijn opmerkingen dat je die methode met het grijskaarthe niet kunt gebruiken indien je op de camera (en daarna de overgenomen waarden door Nikon Capture) van automatische witbalans gebruikt.

EDIT:
Op verschillende bestanden zie ik dat die rode en blauwe lijnen ook een andere richting krijgen. Er wordt binnen de software kennelijk nog een ander referentiepunt genomen. Ik moet dan nog eens gaan uittesten wat er gebeurt onder dezelfde lichtomstandigheden waarbij ik bewust een onderwerp met een kleurdominante neem met automatische witbalansmeting en in een andere opname zonder de kleurdominante met een witbalans grijswaardemeting.

Hier wel alvast het verschil voor wat betreft de methode van Paul61,
waarbij een grijs sturingspunt wordt genomen versus grijspunt (gemiddeld in een kader) in het Witbalans Menu, over hetzelfde stuk muur bij een opname die onder kunstlicht is genomen, maar veel te warm van tint is. (De methode van Jur).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma okt 29 2012 2:40 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor Johan1025 » ma okt 29 2012 2:13 pm

En bij flitslicht ??? (TTL) Ik verwacht ongeschikt i.v.m. weer een variabele. Klopt dat Leon??
Hoogst interessant overigens!!!
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025
Gebruikersavatar
Johan1025

Forumlid
Berichten: 558


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor oud0001 » ma okt 29 2012 4:42 pm

Ik doe dit in Vieuw NX2.
Ik start het progje en ga naar de filmstrip.
De eerste foto is de foto met de grijskaart.
Die staat die staat dan ook groot in het scherm.
Dan doe ik CNTRL A. Dan slecteer je alle anderen ook.
Dan ga ik naar de WB correctie en klik het pipetje op de grijskaart.
Dan nog opslaan en klaar ben je er mee.
oud0001



Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor Léon Obers » ma okt 29 2012 6:49 pm

Ik zou nog een test doen met verschillende camera witbalans instellingen (die door Nikon Capture NX2 worden overgenomen) en dan de methode bij Camera-instellingen bij het Witbalans menu met grijspunt instelling om bij één opname de waarde te bepalen en die over de andere opnamen te kopiëren.

3 opnamen boven elkaar, met de volgende camera-instellingen:
- automatische witbalans
- instelling preset "Kunstlicht - gloeilamplicht"
- instelling preset "Daglicht - schaduw"

Versus dezelfde 3 opnamen, maar van de bovenste met grijswaarde instelling + daarna gekopieerd naar de onderste twee opnamen

Afbeelding - vs - Afbeelding


Eerder met mijn bewering hierboven was ik dus abuis dat het met verschillende camera witbalans instellingen waarschijnlijk niet zou werken. (Jur was correct).

Nog als extra indicatie de verschillende screenshots van de "rode en blauwe" waarden van de gecorrigeerde 3 "rechter kolom" opnamen.
Allen dus met de grijswaarde van de eerste opname.

Afbeelding - / - Afbeelding - / - Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor Jur » ma okt 29 2012 7:53 pm

Léon,

Bedankt voor de uitgevoerde testen en heldere demonstratie. Zo hebben we met elkaar weer wat geleerd! :)

M.vr.gr.,
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten