Scherpstel prioriteit D600: drukt toch af met lensdop erop.

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Scherpstel prioriteit D600: drukt toch af met lensdop erop.

Berichtdoor lock » di okt 30 2012 9:59 pm

Als a1 en a2 op scherptelprioriteit zijn ingesteld, dan drukt de D600 in AF-s en AF-C toch af als de lensdop erop zit en de camera niet scherp stelt. Omdat de ontspanknop van de D600 duidelijk zachter is (lees trigger happy) maak ik nogal wat zwarte foto's .... Uiteraard gebeurt dit ook zonder de lensdop erop maar zonder dat er ergens op scherp gesteld is.

Als je een D600 hebt, komt dit je bekend voor ??
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstel prioriteit D600: drukt toch af met lensdop er

Berichtdoor Léon Obers » di okt 30 2012 10:13 pm

Wellicht een instelling verkeerd staan. Je kunt die blokkering voordat er is scherp gesteld namelijk ook opheffen.
Kijk de gebruiksaanwijzing erop na om het dan weet te blokkeren.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Scherpstel prioriteit D600: drukt toch af met lensdop er

Berichtdoor lock » di okt 30 2012 11:29 pm

Leon, dat is bij de D600 optie A1 en A2. Die staan op scherpstelprioriteit. Verder valt er niets in te stellen.
Toch vuurt hij er vrolijk op los...
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstel prioriteit D600: drukt toch af met lensdop er

Berichtdoor Frank Roelofs » di okt 30 2012 11:34 pm

lock schreef:Leon, dat is bij de D600 optie A1 en A2. Die staan op scherpstelprioriteit. Verder valt er niets in te stellen.
Toch vuurt hij er vrolijk op los...

En de schakelaar op de body? Waar staat die op?
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstel prioriteit D600: drukt toch af met lensdop er

Berichtdoor Léon Obers » wo okt 31 2012 4:23 am

lock schreef:Leon, dat is bij de D600 optie A1 en A2. Die staan op scherpstelprioriteit. Verder valt er niets in te stellen.
Toch vuurt hij er vrolijk op los...

Zoals gesteld. RTFM ofwel , Read The Fucking Manual.
Bij persoonlijke instellingen A1 of A2 op blz. 221 wordt direct als eerste reeds verwezen dat dit afhankelijk is van de stand van de selectieknop voor de scherpstelstand op blz. 97

Frank R verwijst ook reeds naar die knop. En, waar staat die knop op?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Scherpstel prioriteit D600: drukt toch af met lensdop er

Berichtdoor Pearldrop » wo okt 31 2012 8:17 am

lock schreef:Leon, dat is bij de D600 optie A1 en A2. Die staan op scherpstelprioriteit. Verder valt er niets in te stellen.
Toch vuurt hij er vrolijk op los...

Misschien staat hij gewoon scherp ondanks dop erop...
Gebruikersavatar
Pearldrop

Forumlid
Berichten: 347


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstel prioriteit D600: drukt toch af met lensdop er

Berichtdoor lock » wo okt 31 2012 12:12 pm

Frank R schreef:
lock schreef:Leon, dat is bij de D600 optie A1 en A2. Die staan op scherpstelprioriteit. Verder valt er niets in te stellen.
Toch vuurt hij er vrolijk op los...

En de schakelaar op de body? Waar staat die op?


Op AF-s, waarbij A2=default=scherpstelprioiriteit is. Zet hem release en uiteraard vuurt hij er dan vrolijk op los. Bij mij staat standaard allles op scherpstelprioriteit. U2 is precies omgekeerd (tbv snelle sporten) maar daar heb ik het nu niet over.

Op AF-C en a1= default (release)maakt hij uiteraard ook een foto van de lensdop. Maar het is de bedoeling dat met A1 op scherpstelprioriteit (dus geen standaardinstelling meer) de camera dit dan niet niet meer doet. Toch doet hij dat wel.

Ik heb dit inmiddels bij Nikon aangekaard. Ze denken dat het niet hoort, maar dat het een exemplarisch probleem is. Maar ik geloof daar niets van.
In de complete nieuwe FX lijn(D600/D800/D4) is de implementatie van scherpstelprioriteit gewijzigd. Ook is AF-On veranderd (tov van de D7000 en ook tov mijn oude D300 in ieder geval). Als je AF-On los liet, dan hield hij de camera de focus vast mits je AF aan alleen AF-On had toegewezen (bij de D7000/D600 gebeurt dat automatisch als je AF-ON toewijst: er is dus geen keuze itt D300/D700/D3(s)).
Je kunt het gebruik ervan zien in het draadje met focus trap op de D7000:
viewtopic.php?f=19&t=37787&hilit=trap+focus#p503000

De D600 doet dit niet. Volgens meldingen op diverse fora geldt dit ook voor de D800 en de D4.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstel prioriteit D600: drukt toch af met lensdop er

Berichtdoor Frank Roelofs » wo okt 31 2012 6:41 pm

lock schreef:
Frank R schreef:
lock schreef:Leon, dat is bij de D600 optie A1 en A2. Die staan op scherpstelprioriteit. Verder valt er niets in te stellen.
Toch vuurt hij er vrolijk op los...

En de schakelaar op de body? Waar staat die op?


Op AF-s, waarbij A2=default=scherpstelprioiriteit is. Zet hem release en uiteraard vuurt hij er dan vrolijk op los. Bij mij staat standaard allles op scherpstelprioriteit. U2 is precies omgekeerd (tbv snelle sporten) maar daar heb ik het nu niet over.

Op AF-C en a1= default (release)maakt hij uiteraard ook een foto van de lensdop. Maar het is de bedoeling dat met A1 op scherpstelprioriteit (dus geen standaardinstelling meer) de camera dit dan niet niet meer doet. Toch doet hij dat wel.

Ik heb dit inmiddels bij Nikon aangekaard. Ze denken dat het niet hoort, maar dat het een exemplarisch probleem is. Maar ik geloof daar niets van.
In de complete nieuwe FX lijn(D600/D800/D4) is de implementatie van scherpstelprioriteit gewijzigd. Ook is AF-On veranderd (tov van de D7000 en ook tov mijn oude D300 in ieder geval). Als je AF-On los liet, dan hield hij de camera de focus vast mits je AF aan alleen AF-On had toegewezen (bij de D7000/D600 gebeurt dat automatisch als je AF-ON toewijst: er is dus geen keuze itt D300/D700/D3(s)).
Je kunt het gebruik ervan zien in het draadje met focus trap op de D7000:
viewtopic.php?f=19&t=37787&hilit=trap+focus#p503000

De D600 doet dit niet. Volgens meldingen op diverse fora geldt dit ook voor de D800 en de D4.

Ik zou zeggen reset de camera naar de fabrieks instellingen. (En kijk eerst naar de schakelaar op de body, niet in het menu, als die toevallig op M staat..............)
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstel prioriteit D600: drukt toch af met lensdop er

Berichtdoor lock » wo okt 31 2012 7:34 pm

Frank R schreef:Ik zou zeggen reset de camera naar de fabrieks instellingen. (En kijk eerst naar de schakelaar op de body, niet in het menu, als die toevallig op M staat..............)


Uiteraard op AF, Frank. Op de D600 kan je de opties AF-s/a/c alleen maar kiezen als de schakelaar op AF staat.

Ik heb inmiddels opnieuw kontakt gehad met Nikon. Ze dringen er toch op aan hem in te sturen.
Inmiddels blijkt de camera ook problemen te hebben met de coating net onder de spiegel. Dus hij moet sowieso terug, tenzij de verkopende partij hem terug neemt.

lock
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstel prioriteit D600: drukt toch af met lensdop er

Berichtdoor Mike-T » za nov 10 2012 12:34 am

Zijn er nog meer D600 gebruikers die last heb van overmatig stof door loslatende poedercoating op het frame onder spiegel?

Mijn D600 op 23 okt. nieuw ontvangen en op 27 okt na 60 foto's al behoorlijk wat stof op sensor en achter het glas van de zoeker. Op de fotocursus getipt nav berichten op lensrentals en dpreview.
Bij controle camera zag ik dat er een beetje van de coating onder de spiegel had losgelaten. Nikon Service Point ontkent alle stofproblemen door loslatende coating. Zij wilde dat natuurlijk eerst zelf beoordelen.
Ik heb camera met klacht omschrijving verstuurd naar Nikon Service Point.
Reparatie details: SENSOR, MATGLAS EN SI GLAS GEREINIGD. CAMERA GECONTROLEERD. >> niets over de loslatende coating terwijl dat wel zichtbaar is! Overigens stof achter zoeker nog aanwezig.

Blijft Nikon de stofproblemen van de D600 ontkennen?! Wat moet / kan ik ermee?

Verder viel na 'reparatie' op dat het aantal clicks met 4000 was toegenomen!!?? In dat geval hebben ze wel erg veel getest! Ik ga er vanuit dat het nr. dat de camera aan de opname koppelt het aantal clicks weergeeft. Klopt dat? Of is het mogelijk dat de camera na gebruik van een SD-card met hoger aantal hierop vervolgens verder telt?
Laatst gewijzigd door Mike-T op za nov 10 2012 1:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Mike-T



Onderwerp:

Re: Scherpstel prioriteit D600: drukt toch af met lensdop er

Berichtdoor Léon Obers » za nov 10 2012 12:47 am

Voor het werkelijke aantal clicks in de EXIF-gegevens kijken, niet de teller van een bestandsnaam.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten