Ik heb het forum al doorgespit over dit onderwerp, maar ik kom er niet helemaal uit.
Mijn camera is een D5000 en de flitser een SB-600. De flitser wil ik graag draadloos aan kunnen sturen en daarbij moet mijn D5000 zelf niet flitsen.
Ik weet dat ik dit kan bereiken met een SU-800, maar ik vroeg mij af of er ook iets goedkopere alternatieven zijn maar wel met dezelfde functies. Bijvoorbeeld zo'n trigger setje. Maar daarvan kan ik moeilijk vinden hoe dit werkt, dus met flits of op een andere manier. De reden dat ik er geen honderden euro's aan uit wil geven is omdat het slechts om foto's van mijn vissen gaat en dat hoeft niet zo in de papieren te lopen.
Wie kan mij hier verder mee helpen?
Draadloos flitsen met D5000
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: foto's van mijn vissen
Beste T,
Als ik snel lees is de afstand beperkt, daarvoor kan een draadje een betaalbare oplossing zijn.
Het is maar net hoezeer je binnen het Nikon CLS wil blijven.
Zoals je opmerkt kan een SU-800 nodig zijn om als Commandant (Commander) te werken.
Een andere commandant kan zijn een (geleende) SB700/800/9nn.
Mijn tip: haal alle PDF handboeken op en bekijk wat de opties voor kamera en flitser zijn.
Groeten, GIjs
Als ik snel lees is de afstand beperkt, daarvoor kan een draadje een betaalbare oplossing zijn.
Het is maar net hoezeer je binnen het Nikon CLS wil blijven.
Zoals je opmerkt kan een SU-800 nodig zijn om als Commandant (Commander) te werken.
Een andere commandant kan zijn een (geleende) SB700/800/9nn.
Mijn tip: haal alle PDF handboeken op en bekijk wat de opties voor kamera en flitser zijn.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Draadloos flitsen met D5000
Zover ik uit de handleiding van de D5000 kan halen kent het ingebouwde flitsertje niet de mogelijkheden van het Nikon CLS-systeem. De problematiek is daarmee hetzelfde als bij een D3100. Daar is juist een uitvoerig draadje over geweest:tdv22 schreef: Ik weet dat ik dit kan bereiken met een SU-800, maar ik vroeg mij af of er ook iets goedkopere alternatieven zijn maar wel met dezelfde functies. Bijvoorbeeld zo'n trigger setje. Maar daarvan kan ik moeilijk vinden hoe dit werkt, dus met flits of op een andere manier. De reden dat ik er geen honderden euro's aan uit wil geven is omdat het slechts om foto's van mijn vissen gaat en dat hoeft niet zo in de papieren te lopen.
Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 30&t=43784" onclick="window.open(this.href);return false; en lees echt heel het draadje door omdat er typische zaken aan de orde worden gesteld die belangrijk zijn om te weten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Op mijn website staat veel info over verschillende triggers. Ook voer ik regelmatig testen uit om een product te beoordelen. Er zijn eigenlijk twee opties waar je uit kunt kiezen als je radio triggers wilt aanschaffen: manual of TTL. Manual heb je al voor € 30 zoals de Yongnuo RF602 of iets duurder de Phottix strato.
TTL is een stuk duurder, maar misschien nog wel betaalbaar: Phottix Odin of Pixel King (de Pixel schijnt niet zo geweldig te zijn voor Nikon ). Odin kost € 289,95 (altijd nog iets goedkoper dan de SU-800 ).
TTL is een stuk duurder, maar misschien nog wel betaalbaar: Phottix Odin of Pixel King (de Pixel schijnt niet zo geweldig te zijn voor Nikon ). Odin kost € 289,95 (altijd nog iets goedkoper dan de SU-800 ).
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Zoals Gijs al zei, met een draadje kan het ook.
Kijk op marktplaats eens naar een SC-28 of 29 of een van de vreemd merk varianten. Zou niet meer dan 25 euro moeten kosten...
Iets minder afstand dan draadloze triggers, maar CLS blijft werken, ook als je de flitser om de hoek zet.
Kijk op marktplaats eens naar een SC-28 of 29 of een van de vreemd merk varianten. Zou niet meer dan 25 euro moeten kosten...
Iets minder afstand dan draadloze triggers, maar CLS blijft werken, ook als je de flitser om de hoek zet.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.