Afgelopen zondag heb ik in Doesburg een Manfrotto 075 statief zonder kop gekocht.
Nu ben ik op zoek naar een kop en heb mijn oog laten vallen op de 160 3way head, de 229 3way head of een 410 geared head.
Prijstechnisch ontlopen ze elkaar niet veel.
De appratuur die ik gebruik zijn; een D200 met MB-D200 en een 80-200 2.8 ED. Deze combinatie wil ik uiteraard met de statiefgondel van het objectief op het statief vastzetten.
Nu steekt de MD-D200 iets naar voren uit.
Het quick release mechanisme van de 229 kop steekt namelijk iets naar achteren uit. Ik vraag me af of de MB-D200 en de 229 elkaar niet zullen raken.
De vraag is nu heeft iemand ervaring met deze combinatie op de 229 kop?
Heeft iemand ervaring met de 410 kop? Het lijkt me zeer prettig verstellen op deze manier.
Bij voorbaat dank voor jullie reactie!
Jack
Manfrotto statiefkop
Nikon-Jack,
Ik ben uitermate tevreden met de 410 Junior Geared head. Erg precies te stellen; eerst grof, dan fijn.
As voor as en daarom niet snel, maar dat heb ik voor mijn soort fotografie ook niet nodig.
Erg geschikt voor statische objecten: landschappen, architectuur en macro. Maar niet om snel te kunnen reageren, objecten te volgen.
Daarvoor zijn een balhoofd of een 2-weg denk ik meer geschikt.
Het hangt dus af van het soort fotografie dat je doet.
Ik ben uitermate tevreden met de 410 Junior Geared head. Erg precies te stellen; eerst grof, dan fijn.
As voor as en daarom niet snel, maar dat heb ik voor mijn soort fotografie ook niet nodig.
Erg geschikt voor statische objecten: landschappen, architectuur en macro. Maar niet om snel te kunnen reageren, objecten te volgen.
Daarvoor zijn een balhoofd of een 2-weg denk ik meer geschikt.
Het hangt dus af van het soort fotografie dat je doet.
Vandaag de knoop maar doorgehakt.
In de buurt had geen enkele fotozaak een 229 of 410 kop op voorraad. Bij Foto Konijnenberg echter wel en daarom maar eens het halve land doorkruist. Mijn vermoeden dat de combinatie niet standaard zou passen klopt dus. De 410 dien je 180 graden te draaien zodat de bedieningsknoppen aan de voorzijde van de camera wegsteken. Dat werkt dus niet echt. De 229 kop moet ook 90 graden gedraaid worden, maar dan blijven de bedieningshandles in ieder geval achter de camera.
Zodra je de camera zelf op de snelkoppeling vastzet is het uiteraard geen enkel probleem
Dus hierdoor toch voor de 229 gekozen.
Iedereen bedankt voor jullie reacties!
Jack
In de buurt had geen enkele fotozaak een 229 of 410 kop op voorraad. Bij Foto Konijnenberg echter wel en daarom maar eens het halve land doorkruist. Mijn vermoeden dat de combinatie niet standaard zou passen klopt dus. De 410 dien je 180 graden te draaien zodat de bedieningsknoppen aan de voorzijde van de camera wegsteken. Dat werkt dus niet echt. De 229 kop moet ook 90 graden gedraaid worden, maar dan blijven de bedieningshandles in ieder geval achter de camera.
Zodra je de camera zelf op de snelkoppeling vastzet is het uiteraard geen enkel probleem
Dus hierdoor toch voor de 229 gekozen.
Iedereen bedankt voor jullie reacties!
Jack