CS3 'stacking'
CS3 'stacking'
Wie kent de praktijk om met PS CS3 'stacking' meerdere foto's -bv met verschillend scherpstelpunt- combineren, uit te voeren??
CZM ken ik, maar ik zou RAW bestanden willen samenvoegen waarvoor CZM niet geschikt is. (kan met CS5 maar dat heb niet).
Machiel
CZM ken ik, maar ik zou RAW bestanden willen samenvoegen waarvoor CZM niet geschikt is. (kan met CS5 maar dat heb niet).
Machiel
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: CS3 'stacking'
File/Scripts/Load to Stack
Je vindt hier ook Merge to HDR (Automate (Batch) ipv Scripts)
(Wat is CZM?)
Je vindt hier ook Merge to HDR (Automate (Batch) ipv Scripts)
(Wat is CZM?)
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
CZM = CombineZM, het prog. voor stacking maar wel in JPG, zie hierboven het gaat mij niet om HDR.
Bestand /Scripts/Bestanden laden naar stapel, en dan? Hoe zit dat met uitlijnen en verder?
Machiel.
Bestand /Scripts/Bestanden laden naar stapel, en dan? Hoe zit dat met uitlijnen en verder?
Machiel.
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Volgens mij wijst zich dat zelf. Dupliceer anders je bestanden en probeer het.
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Hou wel rekening met het feit dat ACR van CS3 geen moderne camera's ondersteunt. Dan moet je updaten naar CS5 of CS6
-
- Clublid
- Contacteer:
Zo maar een vraag, waarom RAW conversie niet in je eigen RAW converter met alle mogelijke instellingen.
Meestal werken dit soort programma's ( bv Helicon) met een simpele converter zoals DCRAW en meestal dan ook nog zonder de mogelijkheid om iets in te stellen.
Wat wil je winnen door dit direct in de stacking software te doen?
Verder zie ik dat je combine ZM gebruikt en dat is een oude versie, probeer Combine ZP op je computer te zetten dat kan TIFF bestanden verwerken ( zet je RAW om in TIFF in je eigen converter)
http://www.hadleyweb.pwp.blueyonder.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Combine ZP werkt uitstekend, alhoewel het nog steeds niet erg stabiel is, maar wel gratis.
RVK
Meestal werken dit soort programma's ( bv Helicon) met een simpele converter zoals DCRAW en meestal dan ook nog zonder de mogelijkheid om iets in te stellen.
Wat wil je winnen door dit direct in de stacking software te doen?
Verder zie ik dat je combine ZM gebruikt en dat is een oude versie, probeer Combine ZP op je computer te zetten dat kan TIFF bestanden verwerken ( zet je RAW om in TIFF in je eigen converter)
http://www.hadleyweb.pwp.blueyonder.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Combine ZP werkt uitstekend, alhoewel het nog steeds niet erg stabiel is, maar wel gratis.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
Het idee; wenselijk eindresultaaat in RAW, maar Tiff is natuurlijk ook prima.
Bedankt voor de reactie, ik zal ZP eens installeren.
Machiel.
Bedankt voor de reactie, ik zal ZP eens installeren.
Machiel.
In PS CS3 'stacking' meerdere foto's - met verschillend scherpstelpunt- combineren lukt mij niet, Vele mogelijheden geprobeerd.
Kenelijk gaat dat alleen van af CS4, is dat bekend??
Met Combine ZP gaat het zonder probleem (koste wel wat moeite om dit te installeren zonder een computerscan te moeten uitvoeren) met TIFF verwerking.
Met Combine ZP gaat het zonder probleem (koste wel wat moeite om dit te installeren zonder een computerscan te moeten uitvoeren) met TIFF verwerking.
-
- Clublid
- Contacteer:
Combine ZP werkt best wel goed echter het blijft onstabiel. Ik heb nog regelmatig vastlopers en soms moet je na een stacking het programma weer opstarten voordat het werkt.
Ook is er soms verschil tussen stacking en soft stacking (ondanks zelfde input) en moet je vooraf ook uitlijnen waarvoor dan ook weer 2 mogelijkheden zijn die weer niet erg duidelijk zijn.
Maar zoals gezegd het programma kan goede resultaten geven en blijft natuurlijk gratis.
Ik probeer op dit moment uit te vogelen wat beter werkt, scherpstelling veranderen of camera verplaatsen. Ik heb nog geen echte uitkomst maar tot nu toe lijkt het alsof Combine beter overweg kan met scherpstel verandering.
RVK
Ook is er soms verschil tussen stacking en soft stacking (ondanks zelfde input) en moet je vooraf ook uitlijnen waarvoor dan ook weer 2 mogelijkheden zijn die weer niet erg duidelijk zijn.
Maar zoals gezegd het programma kan goede resultaten geven en blijft natuurlijk gratis.
Ik probeer op dit moment uit te vogelen wat beter werkt, scherpstelling veranderen of camera verplaatsen. Ik heb nog geen echte uitkomst maar tot nu toe lijkt het alsof Combine beter overweg kan met scherpstel verandering.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
- Pjerry
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
In CS4/CS5/CS6 kan het sowieso. Of het in CS3 kan weet ik niet.macfot schreef:In PS CS3 'stacking' meerdere foto's - met verschillend scherpstelpunt- combineren lukt mij niet, Vele mogelijheden geprobeerd.
De werkwijze van CS4/CS5 (of het ook zo gaat in CS6 weet ik niet):
Drop down onder bestand/File
Kies: Scripts
Kies: Bestanden laden naar stapel/ Load files into stack
Kies de foto's in de lege lijst die je krijgt. Als je de foto's al in PS hebt staan is het nog makkelijker: Geopende bestanden toevoegen/ Add Open files
selecteer het vakje: Proberen om bronafbeeldingen automatisch uit te lijnen/Attempt to Automatically Allign Source Images
Kies OK
selecteer al je bestanden in de lagen/layers
Menu Bewerken/Edit: Lagen Automatisch Overvloeien/Auto Blend Layers
Kies: Afebeeldingen Stapelen/ Stack Images
Selecteer: Naadloze tinten en kleuren/Seamless Tones and Colors
Klik OK en pak afhankelijk van het aantal foto's en snelheid van de computer een kopje koffie.
Als je pech hebt moet je nog wat ghost images wegwerken, maar vaak is dat niet nodig (ligt eraan hoe goed je je foto's gemaakt hebt).
Stacken in PS CS3 extended. Als volgt uitgevoerd
Foto’s laden:
Bestand, Scripts, Bestanden laden naar stapel. Bladeren en selecteren van de gewenste bestanden. OK.
De bestanden worden nu geladen. Hierna in bewerkingslijst rechts de miniaturen selecteren.
Bewerken, Lagen automatisch uitlijnen. Projectie automatisch (bovenste van de 4 opties). OK. Nu gebeurt: Geselecteerde lagen uitlijnen op basis van inhoud.
Lagen, de afbeeldingen selecteren.
Bewerken, lagen automatisch laten overvloeien
Laag, lagen groeperen, lagen samenvoegen
Dan verder: In CS3 zie ik geen stapel bewerking, verschillende mogelijkheden nogmaals geprobeerd, zoals:
Laag, Een laag maken en ook: zichtbaar verenigen.
Ook niet bij: Bestand, scripts, laagsamenstellingen (en ook exporteren) naar bestanden.
Ook niet door: Bestand, automatisch, photomerge
Ik krijg geen samengesteld beeld te zien. Stapelen kan in PS vanaf de versie CS4 , zie Chip Foto-Video no 64 pag. 54
Met Combine Z Pyramid , alles in TIFF, hiermee een fluitje van een cent…
Zijn er mogelijkheden om RAW NEF bestanden te combineren?
Anders is CZP de eenvoudigste en beste manier dunkt mij.
Foto’s laden:
Bestand, Scripts, Bestanden laden naar stapel. Bladeren en selecteren van de gewenste bestanden. OK.
De bestanden worden nu geladen. Hierna in bewerkingslijst rechts de miniaturen selecteren.
Bewerken, Lagen automatisch uitlijnen. Projectie automatisch (bovenste van de 4 opties). OK. Nu gebeurt: Geselecteerde lagen uitlijnen op basis van inhoud.
Lagen, de afbeeldingen selecteren.
Bewerken, lagen automatisch laten overvloeien
Laag, lagen groeperen, lagen samenvoegen
Dan verder: In CS3 zie ik geen stapel bewerking, verschillende mogelijkheden nogmaals geprobeerd, zoals:
Laag, Een laag maken en ook: zichtbaar verenigen.
Ook niet bij: Bestand, scripts, laagsamenstellingen (en ook exporteren) naar bestanden.
Ook niet door: Bestand, automatisch, photomerge
Ik krijg geen samengesteld beeld te zien. Stapelen kan in PS vanaf de versie CS4 , zie Chip Foto-Video no 64 pag. 54
Met Combine Z Pyramid , alles in TIFF, hiermee een fluitje van een cent…
Zijn er mogelijkheden om RAW NEF bestanden te combineren?
Anders is CZP de eenvoudigste en beste manier dunkt mij.