losse flitser naast de nikon d3100, wie helpt

Discussies over flitsers
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: losse flitser naast de nikon d3100, wie helpt

Bericht door Léon Obers » zo nov 04 2012 8:26 pm

kkika82 schreef:ik zit nog eens naar die yongnuo rf-603 te kijken, en leon, jij zei toch dat je deze ook als draadloze draadonstpanner kunt gebruiken? maar dan moet je dus eigenlijk nog een extra kopen om de ontspanknop op afstand te bedienen? Stel je maakt zelfportret ... met 2 externe flitsers ...
dan heb je dus 1 trigger op de camera nodig, 1 op iedere flitser en 1 in de hand om ontspanknop te regelen op afstand? of zie ik dat verkeerd?
Inderdaad zoals jij het je voorstelt met twee externe flitsers en jezelf dan nog op de foto, heb je er één extra nodig voor in je hand als je dat allemaal van Yongnuo zou willen gebruiken. Maar om op afstand je camera te bedienen kun je nog steeds dat ene dingetje gebruiken wat je al hebt:
http://www.aq4u.nl/catalog/OCWebShop/in ... uct_id=768" onclick="window.open(this.href);return false;

Of je verkoopt dat ene setje van je wat je al hebt, en voor een paar Euro extra boven een setje van 3, koop je een setje van 4. Heb je alles hetzelfde:
http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-RF-603- ... 3a7105affd" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens twee setjes van twee is goedkoper. Heb je tevens een extra reserve kabeltje:
http://www.ebay.com/itm/Shutter-Release ... 2a255c1246" onclick="window.open(this.href);return false;
Bovendien loop je niet het risico dat je alsnog extra BTW als invoerrechten over je bestelling moet betalen.
Een setje van 4 zit over het bedrag van vrije invoer. Twee aparte pakketjes van een setje van 2 (moet je ze wel apart bestellen), zitten per pakket onder het bedrag.
Vriendelijke groet, Léon Obers

kkika82
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door kkika82 » zo nov 04 2012 8:56 pm

dank je wel ! ik heb de wireless flash triggers besteld via ebay ! super bedankt voor je uitleg

Nu nog de sb-flitser kiezen en dan kan ik aan de slag ! (als alles binnen is..... bij ebay kan dat altijd wel ff duren..)

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » wo nov 07 2012 7:00 pm

whaaa de sb800 is binnen, top flitser hoor ! Lekker veel licht :)

Nu nog wachten op mijn wireless remotes en dan kan ik de flitser los van mijn camera gaan gebruiken.
en dan nog stoeien met de handmatige instellingen dus hihi, maar dat is (?) kwestie van uitproberen.

Omdat ik het zonde vindt een heel nieuw topic te openen, zet ik mijn vraag hier neer:

ik zie dat er een tn a1 filter bij zit .... voor gloeilamp licht ... dus niet voor overdag /buiten

Welk filter gebruiken jullie om daglicht en flitslicht eenzelfde kleurtemperatuur te geven??
EN, waar koop je die gelfilters voor een leuk prijsje?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo nov 07 2012 7:40 pm

kkika82 schreef: ik zie dat er een tn a1 filter bij zit .... voor gloeilamp licht ... dus niet voor overdag /buiten
Dat filter gebruik je als je een combinatie wilt maken met het warme aanwezige gloeilamplicht van binnen. (Gebruik een hoge ISO instelling + grote diafragma-opening om het aanwezige kunstlicht in de opname mee te laten spelen in de opname). Met het filter breng je de koele kleur van de flitser naar een vergelijkbare warme tint als het kunstlicht. Eventueel pas je de witbalans van de camera daarop specifiek aan met een preset-instelling op kunstlicht, in zoverre de auto witbalans van de camera niet zo ver in waarde terug zou gaan. (De auto witbalans Is in die omstandigheden vaak nog te warm van tint).
Voor overdag / buiten (invulflits) gebruik je geen filter, zodat het koele flitslicht ongeveer overeenstemt met het licht van overdag / buiten.

Gel-filters zou ik verder niet specifiek van Nikon aanschaffen maar van LEE. Dan heb je direct een rol van pakweg 50 cm breed en ruim 1 meter lang. Genoeg om daar vele stukjes uit te knippen en voor andere flitsers te hangen.
http://www.leefilters.com/lighting/colour-list.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Die rollen kosten ongeveer € 10-12 (wel enkele jaren terug).
Informeer eens bij Paul Peters (daar heb ik ze vandaan): http://www.goutierenpeters.nl/producten/lee.html" onclick="window.open(this.href);return false;

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » do nov 08 2012 4:48 pm

ah superbedankt voor je reactie.

Ik heb ze gisteren aangeschaft, via deze website: http://www.halcyon.nl/halcyon/" onclick="window.open(this.href);return false;
het zijn idd LEE filters, dus dat is mooi.
Kan ik er een beetje mee experimenteren :)

Dat filter wat ik nu heb, .. idd voor gloeilamp, heb ik gister geprobeerd. Ik had de witbalans op gloeilamp gezet (want met AUTO zag het er echt niet uit) , maar ik blijft het wel erg oranje achtig vinden eigenlijk... t geeft wel lekker sfeertje, maar net Too Much voor mijn gevoel.
Ben benieuwd wat die andere filters zullen creeeren.

Ik lees trouwens hier http://www.halcyon.nl/halcyon/index.php ... 23&lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false; dat je bij heldere, blauwe lucht buiten toch best een filter kan gebruiken.. nou we gaan eens kijken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 08 2012 6:52 pm

kkika82 schreef: Dat filter wat ik nu heb, .. idd voor gloeilamp, heb ik gister geprobeerd. Ik had de witbalans op gloeilamp gezet (want met AUTO zag het er echt niet uit) , maar ik blijft het wel erg oranje achtig vinden eigenlijk... t geeft wel lekker sfeertje, maar net Too Much voor mijn gevoel.
Ben benieuwd wat die andere filters zullen creeeren.
Is het flitslicht dan nog te oranje of het aanwezig kunstlicht, of alle twee te oranje?
Indien alle twee zou je de witbalans van de camera nog verder kunnen fine-tunen, maar dat kun je achteraf bij RAW-bewerking ook.
Indien het kunstlicht meer oranje is als het flitslicht, is het flitslicht nog te onvoldoende gecorrigeerd met zo'n correctiefolie.

Je hebt een heel setje aan correctiefolies, dus kun je daar verder naar hartenlust mee spelen.
Bedankt voor de link. Dit zijn kleinere velletjes folie dan ik ze doorgaans heb, maar wel een heel assortiment.
kkika82 schreef: Ik lees trouwens hier http://www.halcyon.nl/halcyon/index.php ... 23&lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false; dat je bij heldere, blauwe lucht buiten toch best een filter kan gebruiken.. nou we gaan eens kijken.
Er staat dat de kleurtemperatuur nogal verschillend kan zijn. Maar om de flitser nog extra te filteren bij daglicht vraag ik me af welke tint dat je dan nog zou willen bijsturen met een filter?

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » do nov 08 2012 9:30 pm

Ik zal proberen een voorbeeld te plaatsen: (in de kamer scheen gloeilamplicht .. )
Witbalans op gloeilamp

foto zonder filter

Afbeelding

foto met tn a1 filter

Afbeelding

Let aub niet op de soort foto / scherpte etc etc etc ... gaat puur om de kleur !
Ziet er toch niet uit? veel te oranje ...

Weet iemand hier trouwens hoe je zo'n klem noemt, waar je je losse flitser mee kan vastklemmen op bijvoorbeeld een bureau etc.. dus ipv een statief.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 08 2012 11:36 pm

Jammer dat de EXIF-gegevens niet te lezen zijn. Moeilijk om te bepalen waar het dan allemaal in zit.
Tweede foto is in zijn geheel niet scherp.
kkika82 schreef: Weet iemand hier trouwens hoe je zo'n klem noemt, waar je je losse flitser mee kan vastklemmen op bijvoorbeeld een bureau etc.. dus ipv een statief.
Klemstatief in combinatie met een balhoofdje?
Zit er hier iets van bij wat er op lijkt? https://www.google.com/search?q=klemsta ... 80&bih=624" onclick="window.open(this.href);return false;

Goedkoop dingetje, moet je nog een schoentje hebben waar je de flitser op zet: http://nl.aliexpress.com/item/Mini-Port ... 19865.html" onclick="window.open(this.href);return false;

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » vr nov 09 2012 1:45 pm

f 2.8 iso 100 sluitertijd 1/60

ik had de camera op de A modus staan, dus koos zelf de sluitertijd erbij.
En dus geflits met filter.

Het klopt dat de 2e foto niet scherp is... maar het ging mij puur om de kleuren

thanks trouwens, ja het is idd een klemstatief + balhoofdje .. je moet de termen maar net weten , bedankt

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr nov 09 2012 3:52 pm

kkika82 schreef:f 2.8 iso 100 sluitertijd 1/60

ik had de camera op de A modus staan,
Dat biedt geen informatie om te kunnen beoordelen waarom de kleur wordt weergegeven zoals die wordt weergegeven. Daarvoor heb ik echt de volledige EXIF gegevens nodig zoals ze automatisch in een bestand worden meegenomen. Het is de wijze van op het web zetten van een plaatje of de EXIF-gegevens behouden blijven of verloren gaan. Nu zijn ze verloren en kan ik er verder weinig mee. Misschien kun je ergens de originele NEF-bestanden online zetten. Kan ik ze downloaden, beoordelen en eventueel anders in een RAW converter bewerken dat het er wel goed uitkomt.

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » vr nov 09 2012 5:32 pm

hmm ok, op die fiets.. ik zal straks eens kijken of ik de raw bestanden bij photobucket kan downloaden

Hier mensen verstand van de sb600?
Ik heb vandaag de sb 800 op mijn camera geplaatst... en de sb als losse flitser gebruikt, aangestuurd via de sb800.
Kan ik het flitsvermogen op de sb600 regelen als deze is de slave functie modus staat?
Want dit leek werkelijk nergens op ... of is de sb600 niet voldoende krachtig om een portret te belichten?
Als ik binnenkort de wireless remotes binnen krijg, kan ik zowel de sb800 als de sb600 gaan gebruiken, los van de camera...
maar nu dus nog niet.
Ik gebruikte dus de master sb800, die gaf wel redelijk veel licht, via plafond. Maar de zijkant belichting met de sb600 (via witte paraplu) vond ik niet zo geweldig, dus wil dit aanpassen etc.... maar kan alleen ZOOM op de sb600 wijzigen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr nov 09 2012 8:20 pm

Om het allemaal goed af te regelen zou je de gebruiksaanwijzing eens goed kunnen doornemen van zowel de SB-800 als de SB-600.
http://www.nikonsupport.eu/europe/Manua ... -Nl_06.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikonsupport.eu/europe/Manua ... -Nl_09.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
SB-800/SB-600 gids met flitstechnieken: http://www.nikonsupport.eu/europe/Manua ... -Nl_01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien de SB-600 te weinig licht heeft gegeven, moet die dus meer licht afgeven.
Met de SB-800 als commander zou je de SB-600 een extra plus correctie kunnen geven zie blz. 78 van de handleiding SB-800

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » za nov 10 2012 4:21 pm

Heej

Ik heb, natuurlijk..., eerst de handleidingen doorgenomen, voordat ik hier mijn vraag stel.
Maar ik vind het, als beginner, een aardig ingewikkeld gedoe... zelf met handleiding :huh:
Zal pagina 78 nog eens tien keer lezen, wie weet gaat er een lampje branden.

Hier trouwens de filters binnen gekomen van halcyom, lekker snel dus, en netjes verpakt. Ben benieuwd.

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » zo nov 11 2012 1:40 pm

jeej .. na enig puzzelen kom ik er aardig uit...

wat ik overigens ook fout deed, was de master op master rpt zetten, tjah, dat schiet niet op .. vandaar dat het mij
ook niet lukte om de sb600 aan te sturen. Nu in de gewone master modus lukt het wel !

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 11 2012 1:56 pm

En lukt het je nu wel om de SB-600 met een ander vermogen te laten flitsen?

Dit complexe gedoe met al die diepliggende menu's en instellingen om het onder de knie te krijgen is misschien aardig als je er dagelijks mee aan de gang bent, dan vergeet je het misschien niet. Maar als het niet je dagelijks werk is vergeet je dit soort instellingen IMO alweer snel. Dan is manuele afstelling van het vermogen van de aan te sturen flitsers IMO al gauw overzichtelijker en makkelijker om ermee te werken.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”