300 f4 werkt niet met TC14

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: 300 f4 werkt niet met TC14

Bericht door Patrick » wo nov 10 2010 11:31 am

WouterJanssen schreef:Ik woon in Haarlem.
De contacten heb ik afgenomen met alcohol, maar nog zonder resultaat. Wellicht contactspray? Inktgum? of andere manieren proberen?
Is het al opgelost Wouter?

Ik kan je eventueel een derde body aanbieden voor je lijstje: ik wil best even je spul met je testen op m'n D300s. En ik heb een Kenko 1.4x TC om erbij te testen. Kijken wat die oplevert.

En ik kan wellicht even meekijken wat het probleem zou kunnen zijn.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

BUG322

Bericht door BUG322 » do nov 18 2010 12:45 am

Zelfs de extension tubes van Kenko behoud lichtmeting en werking.
Een zware tekortkomong tov die domme ringen van Nikon ;)

WouterJanssen

Bericht door WouterJanssen » do dec 23 2010 8:54 pm

Beste mensen,

Ik heb inmiddels mijn D5000 ingeruild voor een D90, omdat ik wat gewicht miste om mijn 17-55 f/2.8 in balans te houden. Wat een heerlijke camera trouwens, maar dat terzijde.

Nieuwe camera, dus het was toch even spannend toen ik de 300 f/4 met TC14 voor het eerst probeerde. Zou het nu werken?
Ja hoor, de combinatie fantastisch! Ik ben dus zeer content :mrgreen:

Om het te vieren heb ik een Blackrapid RS-7 gekocht :wink2:

Groet,
Wouter

WouterJanssen

Bericht door WouterJanssen » vr jun 01 2012 1:36 pm

Het is inmiddels een tijdje geleden dat ik dit topic heb geopend. Sindsdien een aantal keren met de besproken combinatie (300 f4 + TC14) gefotografeerd. Bevalt goed, maar moet mezelf écht dwingen van statief/monopod te werken. Gisteravond was ik de maan aan het fotograferen, maar het lukte me niet meer om automatisch scherp te stellen. Ook niet zonder teleconverter!

De teleconverter zelf werkt nog prima, bv in combinatie met mijn 105VR.

Heb mijn reparatie aangemeld in Beverwijk en ga het objectief as woensdag langsbrengen. Ben benieuwd of ik straks nog op vakantie kan :huh:

:mrgreen:

Tijdens het wachten, nog even de laatste foto gemaakt met dit objectief.
Afbeelding

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » vr jun 01 2012 1:47 pm

Wouter,

Uit de Exif gegevens heb ik opgemaakt dat je hebt gewerkt in de scene-stand Landschap. Bij deze stand kiest de camera zelf het scherpstelpunt. Dit kan het probleem geweest zijn. Ik zou zelf de voorkeur hebben gegeven aan bijvoorbeeld M, waarbij je zelf ook het scherpstelpunt kiest (in dit geval in principe het middelste).

Mvrgr.,
Jur
Jur

WouterJanssen

Bericht door WouterJanssen » vr jun 01 2012 1:54 pm

Beste Jur,

Een scherpe reactie! Fijn dat je de moeite hebt genomen om de EXIF te bekijken. Helaas biedt het niet de oplossing.

Ik heb een aantal foto's gemaakt van de maan. Eerst op A-stand met 5 stops onderbelicht, maar dat voldeed niet. Daarna heb ik in M-stand gewerkt.

Ik schiet altijd in RAW en deze worden in-camera standaard weergegeven op een zo neutraal mogelijke manier, zonder verscherping. Soms "controleer" ik een foto op scherpte, door RAW/NEF-verwerking toe te passen. Dan kies ik voor de bewerking landschap, omdat deze manier van verscherpen het dichts bij mijn standaard Lightroom instellingen ligt.

Denk dat ik per ongeluk de JPG heb geimporteerd in lightroom ipv de NEF, vandaar de wat vreemde EXIF denk ik :lol:

edit: CSC_0390.jpg <-- ik heb inderdaad de verkeerde foto geimporteerd hehe

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr jun 01 2012 2:26 pm

Beste Wouter,

Jammer dat mijn suggestie niet opging. Overigens heb ik in 2005 ook al eens de maan gefotografeerd met een D2x en eveneens de AFS 300/4 en TC14. Ook toen heb ik de scherpte met de hand wat moeten "bijregelen".
Ik neem aan dat je de scherpstel-problemen ook met wat meer "normale" onderwerpen ondervindt?

Jur

Afbeelding
Jur

WouterJanssen

Bericht door WouterJanssen » vr jun 01 2012 7:31 pm

De scherpstelmotor werkt niet, dus kan alleen handmatig scherpstellen. Hoop dat het een kwestie is van een slecht/los/vies contactje en dat de AF-S motor nog werkt.

We gaan het meemaken.

Mooie plaat met de D2X!

WouterJanssen

Bericht door WouterJanssen » wo jun 06 2012 2:43 pm

Objectief ligt nu in Beverwijk. Ben benieuwd naar de prijsopgave.

WouterJanssen

Bericht door WouterJanssen » do jun 14 2012 3:49 pm

Net het objectief opgehaald in Beverwijk. Totale kosten? 0,00 euro :lol:
Het afgelopen uur even wat foto's gemaakt, met en zonder teleconverter ertussen, en ik ben van alle klachten af lijkt het.

Monteur heeft de contactpunten schoongemaakt, bajonet van mijn camera is wat mee gedaan en uiteraard werd even de firmware van mijn body geupdate.

Je begrijpt, ik ben tevreden :D

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do jun 14 2012 3:51 pm

WouterJanssen schreef:Net het objectief opgehaald in Beverwijk. Totale kosten? 0,00 euro :lol:
Super opgelost toch? Veel plezier ermee.
Jur

WouterJanssen

Bericht door WouterJanssen » wo jun 20 2012 10:34 am

Gister het objectief maar weer eens de natuur ingesleept, om te vieren dat alles weer werkt.. Deze grote bonte specht zat bij aankomst op me te wachten.

Afbeelding
D90, 300 f/4 + TC14, gecropt (van landscape naar portrait), met wat nabewerking (witbalans aangepast, noise reduction op achtergrond, verscherping van de rest).

Groetjes!

Etienne2
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Etienne2 » zo aug 26 2012 8:09 am

Bij mij werkt deze combinatie feilloos.

Etienne
http://www.fotografie-etienne.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Jokidoki
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jokidoki » di okt 02 2012 11:18 pm

WouterJanssen schreef:Net het objectief opgehaald in Beverwijk. Totale kosten? 0,00 euro :lol:
Het afgelopen uur even wat foto's gemaakt, met en zonder teleconverter ertussen, en ik ben van alle klachten af lijkt het.

Monteur heeft de contactpunten schoongemaakt, bajonet van mijn camera is wat mee gedaan en uiteraard werd even de firmware van mijn body geupdate.
Dus je hebt body + objectief daar achtergelaten?
En heeft die montuer nu hetzelfde gedaan als jij (met alcohol) of heeft hij nog wat andere dingen gedaan qua schoonmaak?

WouterJanssen

Bericht door WouterJanssen » di nov 27 2012 12:03 am

Klaar terwijl ik wacht.
Weet niet precies wat de monteur heeft gedaan, is niet gespecificeerd op de factuur. Het probleem is in ieder geval verholpen :-)

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”