Autofocus tijdens filmen met D800

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

Autofocus tijdens filmen met D800

Berichtdoor ninabeertje » wo nov 28 2012 9:57 pm

Sins kort wat filmpjes gemaakt met de D800. Merk hierbij dat de autofocus heel erg aan het zoeken is rondom het focus punt wat een heel onrustig beeld veroorzaakt. Elke beweging veroorzaakt een nieuwe scherpstelling met zoeken rondom het nieuwe focuspunt. Ik vraag mij af of dit een camerafout is of dat dit zo hoort. Als het zo hoort moet ik dan constateren dat autofocus onbruikbaar is en manueel de oplossing is wat ik wel vreem vindt voor een dergelijke dure camera. Gebruikte lenzen zijn allemaal Nikkon zoals 12-24, 50 mm, etc. Wie kan mij verdere info verstrekken hierover?

Verstuurd van mijn ASUS Transformer Pad TF300T met Tapatalk
ninabeertje

Forumlid
Berichten: 24



Onderwerp:

Re: Autofocus tijdens filmen met D800

Berichtdoor Marten » wo nov 28 2012 10:07 pm

Ik denk dat je hem op AF-F hebt staan. (Continue scherpstelling)
Ik zou hem op AF-S zetten en voordat je begint één keer scherp stellen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autofocus tijdens filmen met D800

Berichtdoor thom » wo nov 28 2012 10:24 pm

Volgens de filmers, altijd handmatig scherpstellen! Gebruik zelf bijna nooit de autofocus bij het filmen maar het is af en toe wel handig om voordat je gaat filmen de AF te gebruiken als je weinig tijd hebt om het handmatig te doen.
thom



Onderwerp:

Re: Autofocus tijdens filmen met D800

Berichtdoor ninabeertje » wo nov 28 2012 10:45 pm

Gebruikte inderdaad continue focus in de veronderstelling dat deze stand er niet voor niets opzit.

Verstuurd van mijn ASUS Transformer Pad TF300T met Tapatalk
ninabeertje

Forumlid
Berichten: 24



Onderwerp:

Re: Autofocus tijdens filmen met D800

Berichtdoor ninabeertje » wo nov 28 2012 10:46 pm

@ thorn begrijp ik het goed dat jou auotofocus niet heen en weer staat te gaan ?

Verstuurd van mijn ASUS Transformer Pad TF300T met Tapatalk
ninabeertje

Forumlid
Berichten: 24



Onderwerp:

Re: Autofocus tijdens filmen met D800

Berichtdoor thom » do nov 29 2012 9:58 am

Omdat je in de live-view stand tijdens het filmen gebruik maakt van contrast scherpstelling gaat het allemaal wat minder snel en soepel, vooral wanneer je weinig licht hebt.. Waarschijnlijk maakt het hierbij weinig verschil of je een D3200 of een D800 hebt.

Omdat het filmen met de dslr zo populair aan het worden is zal dit bij de komende generatie kamera's waarschijnlijk wel verbeterd worden, hoop ik.

Als je echt serieus wilt gaan filmen zijn er wel view finders te koop die het een stuk makkelijker maken.
Bijv de LCDVF. Het is niet veel meer dan een plastic doosje met vergrootglas die je op het lcd schermje
van je kamera kan zetten. Het wordt dan heel eenvoudig om handmatig scherp te stellen.
thom



Onderwerp:

Re: Autofocus tijdens filmen met D800

Berichtdoor ninabeertje » do nov 29 2012 7:58 pm

@thorn, dank je wel voor je toelichting. Dat AF minder snel werkt is duidelijk maar ik verwacht van een camera van een dergelijke prijs iets betere prestaties. Ook op manual als ik af toets gebruik staat de focus op en neer te schuiven tot hij locked. Hiermee bedoel ik ik druk op focus omhem te laten zoeken, focus gaat draaien ook voorbij scherpstelpunt en dan weer terug tot focuspunt om dan te stoppen.

Verstuurd van mijn ASUS Transformer Pad TF300T met Tapatalk
ninabeertje

Forumlid
Berichten: 24



Onderwerp:

Re: Autofocus tijdens filmen met D800

Berichtdoor Rsport20 » vr nov 30 2012 12:15 am

Precies hetzelfde met mijn d7000.
Continue zoeken. Niet te doen.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
Rsport20

Forumlid
Berichten: 34



Onderwerp:

Re: Autofocus tijdens filmen met D800

Berichtdoor Léon Obers » vr nov 30 2012 12:36 am

ninabeertje schreef:@thorn, dank je wel voor je toelichting. Dat AF minder snel werkt is duidelijk maar ik verwacht van een camera van een dergelijke prijs iets betere prestaties. Ook op manual als ik af toets gebruik staat de focus op en neer te schuiven tot hij locked.

Het is geen filmcamera. Met manueele scherpstelling wordt bedoeld zelf met de hand de scherpstelring van het objectief verdraaien.
Pro's die met een SLR filmen, gebruiken handmatige lenzen met een lange instelslag. Nog weer een stapje verder hele specifieke lenzen met een nog langere instelslag die via een vertanding op de buitenrand handmatig met een wieltje met flinke vertragingsoverbrenging wordt versteld, of met een speciale motor.
En nee, ondanks de prijs is AF behelpen.

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Autofocus tijdens filmen met D800

Berichtdoor thom » vr nov 30 2012 10:26 am

En zoals je op Leon's foto ziet kan je er wel bijna een echte filmcamera van maken. Het kost wel een hoop centjes al deze hulpstukken. Ik gebruik zelf de wat oudere Nikkors. Prettig handmatig scherpstellen en je krijgt een hoop licht en scherptediepte (1.4 diafragma bijv!). Hoe dan ook, als je eenmaal gewend bent om met deze HDslr te werken zal je versteld staan van de beeldkwaliteit . Daar kan geen filmcamera (onder de 15.000e) tegen op. Voor de audio heb je ook weer extra spullen nodig maar dat is weer een heel ander verhaal.

Groet, Thom
thom



Onderwerp:

Re: Autofocus tijdens filmen met D800

Berichtdoor I AM Kees » vr nov 30 2012 12:06 pm

Als je niet bang bent voor manual focus is de Samyang 35mm T1.5 een interessant objectief. Er zit een grove vertanding op de scherpstel- en diagragmaring zodat followfocus systemen er perfect op aansluiten. De diafragmaring heeft geen "kliks" waardoor traploze regeling van het diafragma mogelijk is. En ook nog eens een leuke prijs voor een prima prime (dat klinkt leuk...)!
I AM Kees

Forumlid
Berichten: 220


Locatie: Langerak (ZH)
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autofocus tijdens filmen met D800

Berichtdoor thom » vr nov 30 2012 2:01 pm

Zeker interessant, die Samyang!

Groet, Thom
thom




Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten