Welke opvolger voor mijn D90?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor pfitskie » za dec 01 2012 6:31 pm

jvdk schreef:als ik dit draadje lees lijkt het net of de D90 ineens een slechte camera is :D


Dat is hij ook. Er zijn daarna veel betere gekomen :roll:
gr
Peter
pfitskie

Forumlid
Berichten: 349


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor JvdKooij » za dec 01 2012 6:34 pm

pfitskie schreef:
jvdk schreef:als ik dit draadje lees lijkt het net of de D90 ineens een slechte camera is :D


Dat is hij ook. Er zijn daarna veel betere gekomen :roll:


Ja inderdaad er zijn betere gekomen, maar de D90 is echt geen slechte camera :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor M@rcel » za dec 01 2012 8:24 pm

Patrick schreef:Apart. Ik vind de D600 helemaal geen logische opvolger als je nu een D90 hebt. De overstap van DX naar FX moet je sowieso heel bewust nemen. Dat heeft namelijk nogal wat implicaties. Veel meer dan het prijsverschil met iets als een D7000.


De meerwaarde van de D7000 ten opzichte van de D90 vindt ik te klein. De camere boven de D7000 is de nog te verwachten D400, maar het is maar de vraag wanneer die uitkomt. De volgende stap na de D7000 is op dit moment de D600. Daar komt bij dat ik mijn lenzen wil gaan vervangen door lichtsterkere versies. Als ik dus de stap wil nemen om te gaan investeren in duur glas, dan moet ik nu kiezen voor DX of FX. Voor MIJ is de logische stap dan om de kiezen voor de D600 of zelfs de D800.

FX zal zeker anders zijn als DX, maar dat weerhoudt mij er niet van om er voor te kiezen.
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor RmR Photography » za dec 01 2012 9:04 pm

Hi,

Discussie komt nu lekker op gang 8)

D7000 gaat afvallen vanwege de geringe stap vooruit. Natuurlijk wel een stap beter dan mijn vertrouwde D90 maar niet significant.

D800 niet vanwege grote bestanden en toch wel het redelijk stevige prijskaartje.

D700 wel een beest als ik zo de gebruikers mag geloven, maar HD filmen is iets wat ik er graag bij wil hebben. Fotocamera is om foto's te maken zullen veel mensen zeggen maar de filmpjes gemaakt met een D600 en D800 vind ik wel erg vet om daar zelf ook wat mee te gaan doen.

D300s te oude maar wel een pro-body en daarom zou een opvolger van de D300s wel in mijn straatje passen. Mocht dat te lang duren, dan maar de D600 denk ik.

@Myriad: een 300mm is wel een must daar ik met mijn huidige 70-300 op circuits te kort kom. Met een TC14 geeft me dat meer bereik en qua kwaliteit beter om foto's te croppen. Ik ben heel tevreden met mijn huidige prime en daarom is het ook een optie om enkele primes erbij te nemen.

Dus ik denk dat ik mijn lenzen gaat upgraden/uitbreiden en in de tussen tijd hopen op een aankondiging van een pro-body op DX formaat.

Maar tips, suggesties en discussie zijn nog steeds welkom.
Gr. Ronald

Nikon D90 + MB-D80 / Nikon D7100 + MB-D15 / AF-S 70-200mm F4G ED VR
AF-S 300mm F4 IF ED / AF-S DX 35 mm F1.8G / Sigma 10-20mm DC HSM
Lowepro flipside 400 AW
Redged RMT-527 + RTT-423 & RT-2


flickr : http://www.flickr.com/photos/ronald0181/
Gebruikersavatar
RmR Photography

Forumlid
Berichten: 76


Locatie: Hellevoetsluis
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor Frans Heinsbroek » za dec 01 2012 9:56 pm

RmR Photography schreef:Hi,

Discussie komt nu lekker op gang 8)

D7000 gaat afvallen vanwege de geringe stap vooruit. Natuurlijk wel een stap beter dan mijn vertrouwde D90 maar niet significant.

D800 niet vanwege grote bestanden en toch wel het redelijk stevige prijskaartje.

Maar tips, suggesties en discussie zijn nog steeds welkom.


Wat denk je dan dat de bestanden gaan worden van de nieuwe camera's als de opvolger van de D7000 en de D300(s) als we nu al instapcamera's zien met 24MP ? Tov de D90 worden die ook al zeker 2x zo groot. De opvolger van de D300(s) zou best eens meer als 24 MP kunnen krijgen.
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor yzf1kr » za dec 01 2012 10:29 pm

RmR Photography schreef:D7000 gaat afvallen vanwege de geringe stap vooruit. Natuurlijk wel een stap beter dan mijn vertrouwde D90 maar niet significant.


Niet significant? :shock:
28 meer AF-punten, 33% meer megapixels, groter dynamisch bereik, dubbel kaarslot.
De stap van de D90 naar de D7000 is groter dan van een D7000 naar een D600.

@Myriad: een 300mm is wel een must daar ik met mijn huidige 70-300 op circuits te kort kom. Met een TC14 geeft me dat meer bereik en qua kwaliteit beter om foto's te croppen. Ik ben heel tevreden met mijn huidige prime en daarom is het ook een optie om enkele primes erbij te nemen.


Dit is al de hoofdreden waarom voor jou een D7000 beter is dan een D600. Met een D600 zal je nog meer te kort komen, nog meer moeten croppen.
Een D600 heeft een lagere resolutie dan je D90. (10MP DX vs 12MP DX) dan kan je beter een D7000 nemen (16MP op DX).
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor RmR Photography » za dec 01 2012 10:32 pm

Frans,

De tijd zal het leren of er een opvolger komt voor de D300s en wat dan de bijbehorende specs worden.

Blijft een lastige keuze aangezien je uiteindelijk praat over een investering van enkele duizenden euro's (incl. lenzen welke ik nog graag wil hebben). Ik ben me er ook van bewust en ik heb het geld er ook voor over, maar dan wil ik ook achter mijn keuze staan zodat ik er lang plezier van kan hebben.

Dus mensen welke onlangs een upgrade gedaan hebben vanaf een D90: deel je ervaringen etc. :wink:
Gr. Ronald

Nikon D90 + MB-D80 / Nikon D7100 + MB-D15 / AF-S 70-200mm F4G ED VR
AF-S 300mm F4 IF ED / AF-S DX 35 mm F1.8G / Sigma 10-20mm DC HSM
Lowepro flipside 400 AW
Redged RMT-527 + RTT-423 & RT-2


flickr : http://www.flickr.com/photos/ronald0181/
Gebruikersavatar
RmR Photography

Forumlid
Berichten: 76


Locatie: Hellevoetsluis
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor Gertje » za dec 01 2012 10:35 pm

Ik zou eerst eens een keuze maken uit DX of FX. Als je daar uit bent wordt de keuze nog steeds niet gemakkelijk maar wel een stuk eenvoudiger en kan je gerichter advies krijgen. Althans...zo zou ik het aanpakken.
Gebruikersavatar
Gertje

Forumlid
Berichten: 136


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor RmR Photography » za dec 01 2012 10:38 pm

yzf1kr schreef:
RmR Photography schreef:D7000 gaat afvallen vanwege de geringe stap vooruit. Natuurlijk wel een stap beter dan mijn vertrouwde D90 maar niet significant.


Niet significant? :shock:
28 meer AF-punten, 33% meer megapixels, groter dynamisch bereik, dubbel kaarslot.
De stap van de D90 naar de D7000 is groter dan van een D7000 naar een D600.

@Myriad: een 300mm is wel een must daar ik met mijn huidige 70-300 op circuits te kort kom. Met een TC14 geeft me dat meer bereik en qua kwaliteit beter om foto's te croppen. Ik ben heel tevreden met mijn huidige prime en daarom is het ook een optie om enkele primes erbij te nemen.


Dit is al de hoofdreden waarom voor jou een D7000 beter is dan een D600. Met een D600 zal je nog meer te kort komen, nog meer moeten croppen.
Een D600 heeft een lagere resolutie dan je D90. (10MP DX vs 12MP DX) dan kan je beter een D7000 nemen (16MP op DX).


Hmmmm, daar heb je wel een punt.... Zo had ik het nog niet bekeken :oops:
Gr. Ronald

Nikon D90 + MB-D80 / Nikon D7100 + MB-D15 / AF-S 70-200mm F4G ED VR
AF-S 300mm F4 IF ED / AF-S DX 35 mm F1.8G / Sigma 10-20mm DC HSM
Lowepro flipside 400 AW
Redged RMT-527 + RTT-423 & RT-2


flickr : http://www.flickr.com/photos/ronald0181/
Gebruikersavatar
RmR Photography

Forumlid
Berichten: 76


Locatie: Hellevoetsluis
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor Peter » za dec 01 2012 10:40 pm

Ik heb de D90 en D7000 een week mogen testen

Gekozen voor de D90.
De meerwaarde van de D7000 is er natuurlijk. Alleen in de praktijk heb ik er niets van gemerkt.
Hoge iso's gebruik ik nooit voor mijn tak van fotografie

Het verschil in prijs tussen de D90 en D7000 besteed ik liever aan mooi glaswerk, dat maakt meer verschil.
De 7000 was voor mij geen upgrade
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor M@rcel » zo dec 02 2012 7:42 am

RmR Photography schreef:Hi,

Discussie komt nu lekker op gang 8)

D7000 gaat afvallen vanwege de geringe stap vooruit. Natuurlijk wel een stap beter dan mijn vertrouwde D90 maar niet significant.

D800 niet vanwege grote bestanden en toch wel het redelijk stevige prijskaartje.

D700 wel een beest als ik zo de gebruikers mag geloven, maar HD filmen is iets wat ik er graag bij wil hebben. Fotocamera is om foto's te maken zullen veel mensen zeggen maar de filmpjes gemaakt met een D600 en D800 vind ik wel erg vet om daar zelf ook wat mee te gaan doen.

D300s te oude maar wel een pro-body en daarom zou een opvolger van de D300s wel in mijn straatje passen. Mocht dat te lang duren, dan maar de D600 denk ik.


Het is dus de D400 of de D600. Thom Hogan verwacht de D400 in augustus 2013 en dat is 9 maanden wachten...
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor Pjerry » zo dec 02 2012 7:48 am

Peter schreef:Ik heb de D90 en D7000 een week mogen testen

Gekozen voor de D90.
De meerwaarde van de D7000 is er natuurlijk. Alleen in de praktijk heb ik er niets van gemerkt.
Hoge iso's gebruik ik nooit voor mijn tak van fotografie

Het verschil in prijs tussen de D90 en D7000 besteed ik liever aan mooi glaswerk, dat maakt meer verschil.
De 7000 was voor mij geen upgrade


Had je hem misschien nog wat langer moeten gebruiken Peter :twisted:
Gebruikersavatar
Pjerry

Clublid
Berichten: 1153


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor Peter » zo dec 02 2012 8:26 am

Ja wellicht wel.

Maar ik heb geen dag spijt van de aankoop van de D90.
Je kunt 2 dingen doen.., dagenlang specificaties uitpluizen of gewoon je gevoel achterna gaan en fotograferen met de body die je gewoon lekker in de handen ligt.

Voor een ander is wellicht nieuw altijd beter. Voor een ander is het duurste wellicht net goed genoeg,
Ik kan me die luxe niet permitteren en trok de conclusie dat de D7000 het extra geld t.o.v. de D90 niet waard was.

Als ik op basis daarvan ik de verkeerde conclusie heb getrokken dan zij dat maar zo.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor JvdKooij » zo dec 02 2012 8:45 am

Peter schreef:Ja wellicht wel.

Maar ik heb geen dag spijt van de aankoop van de D90.
Je kunt 2 dingen doen.., dagenlang specificaties uitpluizen of gewoon je gevoel achterna gaan en fotograferen met de body die je gewoon lekker in de handen ligt.

Voor een ander is wellicht nieuw altijd beter. Voor een ander is het duurste wellicht net goed genoeg,
Ik kan me die luxe niet permitteren en trok de conclusie dat de D7000 het extra geld t.o.v. de D90 niet waard was.

Als ik op basis daarvan ik de verkeerde conclusie heb getrokken dan zij dat maar zo.



Ik ben het met je eens hoor, de camera moet fijn zijn om vast te houden, en hij moet gewoon aansluiten bij de soort(en) fotografie die je doet.
Als je de kenmerken die yzf1kr noemt, niet nodig hebt, ben je gewoon goed af met een D90. Blijft een hele goede camera voor zijn geld.
Dat ik nu een D7000 gebruik ligt gewoon aan het feit dat mijn D90 toendertijd gejat is anders liep ik nu nog met een D90. :D
Laatst gewijzigd door JvdKooij op zo dec 02 2012 8:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor JvdKooij » zo dec 02 2012 8:47 am

RmR Photography schreef:
Hmmmm, daar heb je wel een punt.... Zo had ik het nog niet bekeken :oops:


Dan vraag ik me af wat je wél bekeken hebt om tot de conclusie te komen dat de meerwaarde van een D7000 niet zo veel is tov een D90 :wink:
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten