Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor lock » ma dec 03 2012 4:46 pm

Mijn camera is na pakweg 1200 fotos voor reparatie naar Nikon gegaan vanwege afbrokkelende coating op de rand van het plaatwerk dat onderdeel is van het spiegelmechanisme. Als de spiegel naar beneden is, dan sluit dit stukje plaatwerk aan bij het binnenwerk van het spiegelhuis (het deel onderin met foamlaagje).

Na de reparatie kon ik eigenlijk geen reflecties van blank materiaal meer zien. Maw, de coating zat er weer.
Ik weet echter niet of de plaat vervangen is. De reparatieomschrijving rept er niet over. Iemand op DPR suggeerde de kwast als oplossing, en dat zou zo maar kunnen !

Na de reparatie en na ongeveer 230 fotos is de situatie als volgt:

Afbeelding

Op dezelfde plek als voor de reparatie zie je het fout gaan. Het is met het blote oog bij normaal licht ook te zien, maar het gaat om de onderrand van de linker helft van de plaat die onder de spiegel zit. Tegen het foam aan zie je op de rand een concentratie van reflecties. De reflecties die je nu ziet komen door het led-licht. Dat moet ik gebruiken om er een foto van te kunnen maken in dit grijze weer.

Stof reflecteert ook licht. Ongeveer op 25% vanaf de linker zijde rekenend, zie je meer naar de bovenzijde een witte reflectie. Dat is stof. Wat je rechts eronder ziet valt helaaas niet weg te blazen: geen stof !

Rechts naast de witte stip van het stofdeeltje zie je een driehoekvormige verkleuring. Deze is met het blote oog meer bruinig van kleur. Wat je niet kunt zien is dat dit stuk 'dieper ligt': alsof de coatinglaag dunner is.

Afbeelding

Dit is een uitsnede van de foto hierboven. Je kunt perfect het driehoekje zien, evenals de reflectie van het stofdeeltje links ervan. Aan de onderzijde de concentratie van reflecties. Ook kan je zien dat dit schadegebied een vergelijkbaar grijze kleur heeft als het driehoekje.

Ik had er van het weekend wel 6 á 700 willen maken maar door mijn heftige verkoudheid ben ik er zondag tijdig mee gestopt. Daardoor kan ik niet zeggen of het nog erger wordt naarmate het aantal fotos toeneemt. Maar het is wel duidelijk dat de slijtage na de reparatie weer snel plaats vindt en ook goed zichtbaar is.

Wat vinden jullie ? Opnieuw insturen ? Of is dit 'normaal' ?


lock
Laatst gewijzigd door lock op ma dec 03 2012 6:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme is terug.

Berichtdoor André » ma dec 03 2012 6:10 pm

Betreft het een D600 ???
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme is terug.

Berichtdoor lock » ma dec 03 2012 6:51 pm

Yep. Ik zal het er even bijzetten.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor SpiKeY » di dec 04 2012 11:00 am

-1, echt jammer.


Wilhelm Rojer
http://wilhelmrojer.wordpress.com
SpiKeY Inc. *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̴̡ı̴̴̡
My Blog: http://wilhelmrojer.wordpress.com/
Gebruikersavatar
SpiKeY

Forumlid
Berichten: 65


Locatie: Arnhem
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor DannySan » di dec 04 2012 11:13 am

Reparatie niet goed uitgevoerd; weer retour met nu een iets 'striktere' eis qua oplossing?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3823


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor lock » di dec 04 2012 11:36 am

Zoals Spikey het zegt: jammer. Maar dan ?

Nikon heeft via internationale fora berichten in de lucht geslingerd dat het een 'first batch issue' is. Dit is, zoals zovaak, geen officieel Nikon standpunt want het is niet meer dan een uitpraak van één importeur (Taiwan geloof ik)

Als je ziet hoe Nikon USA reageert na het zien van de time lapse series met stoftoename:
"Measures to reduce effects of dust or foreign matter are optimized for each model. Therefore, the dust reduction system's internal mechanism varies with each model," the Nikon statement reads. "If the effects of dust or foreign matter on photographs become bothersome, customers are encouraged to consult their local Nikon service center."

Typisch gevalletje van de struisvogel en het zand..

Het is overigens opvallend dat iets vergelijkbaars speelt bij de D800 met zijn linker AF sensor probleem. Niet iedereen heeft het/weet het, maar als je het hebt dan mag je de borst nat maken. Niet alleen krijgt men de exemplaren met het probleem niet altijd gerepareerd, ook nieuwere exemplaren zijn nog steeds niet vrij van problemen.

Opnieuw insturen, zoals Danny voorstelt, kan dus wel eens een gebed zonder end worden. Op dit moment ben ik er dus geen voorstander van.
Als de nieuwere exemplaren het inderdaad niet hebben, dan moet Nikon maar een nieuwe leveren. Als dit echter berust op een fabeltje, dan ga ik alleen voor reparatie insturen als zij garanderen dat ze het oplossen. Lukt het ze niet het probleem op te lossen dan wil ik mijn geld terug. Want de camera heeft feitelijk vanaf het begin nooit gedeugd. Dit soort onderdelen horen hun coating niet te verliezen. Zeker niet als je er €2000 voor betaald.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor motorhan » di dec 04 2012 12:58 pm

Niet te lang wachten met het melden van de klacht. Nikon nogmaals de gelegenheid geven het op te lossen. als ze dat niet op redelijke termijn kunnen of de reparatie wordt weer niet goed uitgevoerd dan schriftelijk een beroep doen op conformiteit. (betekend geld terug) dat moet je niet richten aan Nikon maar aan de verkoper.

Ook al is het niet de schuld van de verkoper het is toch zijn probleem en hij hoort het met jou op te lossen.

Het is het probleem van de verkoper en hij moet het maar oplossen met Nikon daar heb jij als consument geen overkomst mee.

succes gewenst.
Met vr gr,

Han
Gebruikersavatar
motorhan

Forumlid
Berichten: 279


Locatie: Cranendonck
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor Marten » di dec 04 2012 1:34 pm

motorhan schreef:..... dan schriftelijk een beroep doen op conformiteit. (betekent geld terug) dat moet je niet richten aan Nikon maar aan de verkoper.....


conformiteitsbeginsel

let wel:

Wat kan de koper eisen?
Indien een product niet voldoet aan de verwachtingen die de koper daarvan mocht hebben, kan hij eisen:

dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert
dat het product wordt hersteld of vervangen
dat de verkoper een gedeelte van de koopprijs terugbetaalt
dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.

Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor lock » di dec 04 2012 2:38 pm

Marten, dat 'gedeelte' element slaat op een compensatieverzoek als de camera niet afdoende wordt gerepareerd en derhalve niet voldoet aan de beloofde specificaties.

Het opzeggen van de koopovereenkomst leidt als het aannemelijk is dat er vanaf het begin problemen zijn met het produkt tot ontbinding van de koopovereenkomst en de verkoper zal de betaaldesom moeten terug betalen. Dat werkt uiteraard niet na een jaar gebruik.

"Het gaat om een situatie waarin de verkoper niet in staat is om het product te herstellen en te vervangen. Bijvoorbeeld omdat het product uit een eenmalige aanbieding afkomstig was, en reparatie in geen verhouding staat tot de waarde van het product.

De koper kan de koopovereenkomst schriftelijk ontbinden. Hij moet het product aan de verkoper teruggeven en de koper krijgt zijn geld terug. In de plaats daarvan kan de koper ook, eveneens schriftelijk, van de verkoper verlangen dat deze een deel van de koopprijs terugbetaalt. Welk deel van de koopprijs hij kan terugvragen is afhankelijk van de mate waarin het product niet voldoet aan de verwachtingen van de koper van het product.

Wacht de verkoper te lang met het herstellen of vervangen van het product, dan kan de koper de koopovereenkomst ontbinden of een gedeelte van de koopprijs terugvorderen. Herstelt of vervangt de verkoper het product uiteindelijk wel, maar niet binnen een redelijke termijn, dan kan de koper een deel van de koopprijs terugvorderen."
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor lock » di dec 04 2012 2:59 pm

motorhan schreef:Het is het probleem van de verkoper en hij moet het maar oplossen met Nikon daar heb jij als consument geen overkomst mee.

succes gewenst.


Dat weet ik. Ik zal ze deze week informeren en verzoeken zsm met mij contact op te nemen. Doel is uiteraard dat ik een camera krijg die dit probleem niet meer heeft. Ik heb net een time lapse movie gemaakt van de sensor en het ding is zo goor als ik weet niet hoe. Vooraf netjes met de blazer schoongemaakt hoor...
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor SpiKeY » di dec 04 2012 4:32 pm

Iedere verkoper of koper van nu zal op de hoogte moeten zijn van het feit dat de D600 stof problemen kan hebben. Verkopers moeten Nikon dwingen tot een oplossing en kopers moeten bij zo'n situatie zonder veel moeite hun geld kunnen krijgen.

Nieuwe exemplaren: welke serienummers hebben de nieuwe exemplaren vraag ik me af?




Wilhelm Rojer
http://wilhelmrojer.wordpress.com
SpiKeY Inc. *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̴̡ı̴̴̡
My Blog: http://wilhelmrojer.wordpress.com/
Gebruikersavatar
SpiKeY

Forumlid
Berichten: 65


Locatie: Arnhem
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor Léon Obers » di dec 04 2012 4:52 pm

lock schreef:Het opzeggen van de koopovereenkomst leidt als het aannemelijk is dat er vanaf het begin problemen zijn met het produkt tot ontbinding van de koopovereenkomst en de verkoper zal de betaaldesom moeten terug betalen. Dat werkt uiteraard niet na een jaar gebruik.

In het verleden heb ik in negen maanden tijd 3 body's "Fuji Finepix S1 Pro" doorlopen. Alle problemen en oplossingen in samenspraak en rechtstreeks contact met Fuji, niet met de winkel. Na die 9 maanden alsnog geld terug van de winkel, nadat Fuji dat had teruggekoppeld met de winkel. Kreeg dat echter toen wel terug in de vorm van een tegoedbon. Die ik later heb ingewisseld met een Nikon D1x (met bijbetaling, de D1x is een stuk duurder).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor lock » di dec 04 2012 5:13 pm

Ja Leon, ik had ook de voorkeur voor de route via Nikon. Maar die route volg ik pas als de verkoper zegt dat ze met de rechtstreekse oplossing via Nikon hoe dan ook meewerken. Ik denk wel dat het vlotter gaat via Nikon.

SpikeY: ik heb geen idee !
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor SpiKeY » di dec 04 2012 5:14 pm

NAS freaks, net even telefonisch contact gehad met Konijnenberg.nl

Bij het aanschaffen van een D600 dat op later tijdstip niet 100% werkt, wordt deze gerepareerd. Op de vraag van een nieuw exemplaar in plaats van een reparatie kreeg ik als antwoord: Nee, dat kan niet. Bij het aanschaffen van een D600 loopt u als consument het risico. Dit is het beleid van Nikon.




Wilhelm Rojer
http://wilhelmrojer.wordpress.com
SpiKeY Inc. *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̴̡ı̴̴̡
My Blog: http://wilhelmrojer.wordpress.com/
Gebruikersavatar
SpiKeY

Forumlid
Berichten: 65


Locatie: Arnhem
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor Gobert » di dec 04 2012 5:50 pm

SpiKeY schreef:NAS freaks, net even telefonisch contact gehad met Konijnenberg.nl

Bij het aanschaffen van een D600 dat op later tijdstip niet 100% werkt, wordt deze gerepareerd. Op de vraag van een nieuw exemplaar in plaats van een reparatie kreeg ik als antwoord: Nee, dat kan niet. Bij het aanschaffen van een D600 loopt u als consument het risico. Dit is het beleid van Nikon.




Wilhelm Rojer
http://wilhelmrojer.wordpress.com

Hahaha, ook Konijnenberg zal zich moeten houden aan de wettelijke regels. Dat is ook je primaire aanspreekpunt, niet Nikon. Immers de koopovereenkomst s tot stand gekomen tussen jou en de retailer. Helaas hebben de meeste retailers geen kaas gegeten van garantiewetgeving.
Hetgeen overigens nog niet wil zeggen dat deze retailer op dit moment foutief handelt.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten