Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
Onderwerp:
Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
Mijn camera is na pakweg 1200 fotos voor reparatie naar Nikon gegaan vanwege afbrokkelende coating op de rand van het plaatwerk dat onderdeel is van het spiegelmechanisme. Als de spiegel naar beneden is, dan sluit dit stukje plaatwerk aan bij het binnenwerk van het spiegelhuis (het deel onderin met foamlaagje).
Na de reparatie kon ik eigenlijk geen reflecties van blank materiaal meer zien. Maw, de coating zat er weer.
Ik weet echter niet of de plaat vervangen is. De reparatieomschrijving rept er niet over. Iemand op DPR suggeerde de kwast als oplossing, en dat zou zo maar kunnen !
Na de reparatie en na ongeveer 230 fotos is de situatie als volgt:
Op dezelfde plek als voor de reparatie zie je het fout gaan. Het is met het blote oog bij normaal licht ook te zien, maar het gaat om de onderrand van de linker helft van de plaat die onder de spiegel zit. Tegen het foam aan zie je op de rand een concentratie van reflecties. De reflecties die je nu ziet komen door het led-licht. Dat moet ik gebruiken om er een foto van te kunnen maken in dit grijze weer.
Stof reflecteert ook licht. Ongeveer op 25% vanaf de linker zijde rekenend, zie je meer naar de bovenzijde een witte reflectie. Dat is stof. Wat je rechts eronder ziet valt helaaas niet weg te blazen: geen stof !
Rechts naast de witte stip van het stofdeeltje zie je een driehoekvormige verkleuring. Deze is met het blote oog meer bruinig van kleur. Wat je niet kunt zien is dat dit stuk 'dieper ligt': alsof de coatinglaag dunner is.
Dit is een uitsnede van de foto hierboven. Je kunt perfect het driehoekje zien, evenals de reflectie van het stofdeeltje links ervan. Aan de onderzijde de concentratie van reflecties. Ook kan je zien dat dit schadegebied een vergelijkbaar grijze kleur heeft als het driehoekje.
Ik had er van het weekend wel 6 á 700 willen maken maar door mijn heftige verkoudheid ben ik er zondag tijdig mee gestopt. Daardoor kan ik niet zeggen of het nog erger wordt naarmate het aantal fotos toeneemt. Maar het is wel duidelijk dat de slijtage na de reparatie weer snel plaats vindt en ook goed zichtbaar is.
Wat vinden jullie ? Opnieuw insturen ? Of is dit 'normaal' ?
lock
Na de reparatie kon ik eigenlijk geen reflecties van blank materiaal meer zien. Maw, de coating zat er weer.
Ik weet echter niet of de plaat vervangen is. De reparatieomschrijving rept er niet over. Iemand op DPR suggeerde de kwast als oplossing, en dat zou zo maar kunnen !
Na de reparatie en na ongeveer 230 fotos is de situatie als volgt:
Op dezelfde plek als voor de reparatie zie je het fout gaan. Het is met het blote oog bij normaal licht ook te zien, maar het gaat om de onderrand van de linker helft van de plaat die onder de spiegel zit. Tegen het foam aan zie je op de rand een concentratie van reflecties. De reflecties die je nu ziet komen door het led-licht. Dat moet ik gebruiken om er een foto van te kunnen maken in dit grijze weer.
Stof reflecteert ook licht. Ongeveer op 25% vanaf de linker zijde rekenend, zie je meer naar de bovenzijde een witte reflectie. Dat is stof. Wat je rechts eronder ziet valt helaaas niet weg te blazen: geen stof !
Rechts naast de witte stip van het stofdeeltje zie je een driehoekvormige verkleuring. Deze is met het blote oog meer bruinig van kleur. Wat je niet kunt zien is dat dit stuk 'dieper ligt': alsof de coatinglaag dunner is.
Dit is een uitsnede van de foto hierboven. Je kunt perfect het driehoekje zien, evenals de reflectie van het stofdeeltje links ervan. Aan de onderzijde de concentratie van reflecties. Ook kan je zien dat dit schadegebied een vergelijkbaar grijze kleur heeft als het driehoekje.
Ik had er van het weekend wel 6 á 700 willen maken maar door mijn heftige verkoudheid ben ik er zondag tijdig mee gestopt. Daardoor kan ik niet zeggen of het nog erger wordt naarmate het aantal fotos toeneemt. Maar het is wel duidelijk dat de slijtage na de reparatie weer snel plaats vindt en ook goed zichtbaar is.
Wat vinden jullie ? Opnieuw insturen ? Of is dit 'normaal' ?
lock
Laatst gewijzigd door lock op ma dec 03 2012 6:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Onderwerp:
Re: Schade aan spiegelmechanisme is terug.
Betreft het een D600 ???
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Onderwerp:
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
SpiKeY Inc. *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̴̡ı̴̴̡
My Blog: http://wilhelmrojer.wordpress.com/
My Blog: http://wilhelmrojer.wordpress.com/
Onderwerp:
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
Reparatie niet goed uitgevoerd; weer retour met nu een iets 'striktere' eis qua oplossing?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Onderwerp:
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
Zoals Spikey het zegt: jammer. Maar dan ?
Nikon heeft via internationale fora berichten in de lucht geslingerd dat het een 'first batch issue' is. Dit is, zoals zovaak, geen officieel Nikon standpunt want het is niet meer dan een uitpraak van één importeur (Taiwan geloof ik)
Als je ziet hoe Nikon USA reageert na het zien van de time lapse series met stoftoename:
"Measures to reduce effects of dust or foreign matter are optimized for each model. Therefore, the dust reduction system's internal mechanism varies with each model," the Nikon statement reads. "If the effects of dust or foreign matter on photographs become bothersome, customers are encouraged to consult their local Nikon service center."
Typisch gevalletje van de struisvogel en het zand..
Het is overigens opvallend dat iets vergelijkbaars speelt bij de D800 met zijn linker AF sensor probleem. Niet iedereen heeft het/weet het, maar als je het hebt dan mag je de borst nat maken. Niet alleen krijgt men de exemplaren met het probleem niet altijd gerepareerd, ook nieuwere exemplaren zijn nog steeds niet vrij van problemen.
Opnieuw insturen, zoals Danny voorstelt, kan dus wel eens een gebed zonder end worden. Op dit moment ben ik er dus geen voorstander van.
Als de nieuwere exemplaren het inderdaad niet hebben, dan moet Nikon maar een nieuwe leveren. Als dit echter berust op een fabeltje, dan ga ik alleen voor reparatie insturen als zij garanderen dat ze het oplossen. Lukt het ze niet het probleem op te lossen dan wil ik mijn geld terug. Want de camera heeft feitelijk vanaf het begin nooit gedeugd. Dit soort onderdelen horen hun coating niet te verliezen. Zeker niet als je er €2000 voor betaald.
Nikon heeft via internationale fora berichten in de lucht geslingerd dat het een 'first batch issue' is. Dit is, zoals zovaak, geen officieel Nikon standpunt want het is niet meer dan een uitpraak van één importeur (Taiwan geloof ik)
Als je ziet hoe Nikon USA reageert na het zien van de time lapse series met stoftoename:
"Measures to reduce effects of dust or foreign matter are optimized for each model. Therefore, the dust reduction system's internal mechanism varies with each model," the Nikon statement reads. "If the effects of dust or foreign matter on photographs become bothersome, customers are encouraged to consult their local Nikon service center."
Typisch gevalletje van de struisvogel en het zand..
Het is overigens opvallend dat iets vergelijkbaars speelt bij de D800 met zijn linker AF sensor probleem. Niet iedereen heeft het/weet het, maar als je het hebt dan mag je de borst nat maken. Niet alleen krijgt men de exemplaren met het probleem niet altijd gerepareerd, ook nieuwere exemplaren zijn nog steeds niet vrij van problemen.
Opnieuw insturen, zoals Danny voorstelt, kan dus wel eens een gebed zonder end worden. Op dit moment ben ik er dus geen voorstander van.
Als de nieuwere exemplaren het inderdaad niet hebben, dan moet Nikon maar een nieuwe leveren. Als dit echter berust op een fabeltje, dan ga ik alleen voor reparatie insturen als zij garanderen dat ze het oplossen. Lukt het ze niet het probleem op te lossen dan wil ik mijn geld terug. Want de camera heeft feitelijk vanaf het begin nooit gedeugd. Dit soort onderdelen horen hun coating niet te verliezen. Zeker niet als je er €2000 voor betaald.
Onderwerp:
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
Niet te lang wachten met het melden van de klacht. Nikon nogmaals de gelegenheid geven het op te lossen. als ze dat niet op redelijke termijn kunnen of de reparatie wordt weer niet goed uitgevoerd dan schriftelijk een beroep doen op conformiteit. (betekend geld terug) dat moet je niet richten aan Nikon maar aan de verkoper.
Ook al is het niet de schuld van de verkoper het is toch zijn probleem en hij hoort het met jou op te lossen.
Het is het probleem van de verkoper en hij moet het maar oplossen met Nikon daar heb jij als consument geen overkomst mee.
succes gewenst.
Ook al is het niet de schuld van de verkoper het is toch zijn probleem en hij hoort het met jou op te lossen.
Het is het probleem van de verkoper en hij moet het maar oplossen met Nikon daar heb jij als consument geen overkomst mee.
succes gewenst.
Met vr gr,
Han
Han
Onderwerp:
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
motorhan schreef:..... dan schriftelijk een beroep doen op conformiteit. (betekent geld terug) dat moet je niet richten aan Nikon maar aan de verkoper.....
conformiteitsbeginsel
let wel:
Wat kan de koper eisen?
Indien een product niet voldoet aan de verwachtingen die de koper daarvan mocht hebben, kan hij eisen:
dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert
dat het product wordt hersteld of vervangen
dat de verkoper een gedeelte van de koopprijs terugbetaalt
dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.
Onderwerp:
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
Marten, dat 'gedeelte' element slaat op een compensatieverzoek als de camera niet afdoende wordt gerepareerd en derhalve niet voldoet aan de beloofde specificaties.
Het opzeggen van de koopovereenkomst leidt als het aannemelijk is dat er vanaf het begin problemen zijn met het produkt tot ontbinding van de koopovereenkomst en de verkoper zal de betaaldesom moeten terug betalen. Dat werkt uiteraard niet na een jaar gebruik.
"Het gaat om een situatie waarin de verkoper niet in staat is om het product te herstellen en te vervangen. Bijvoorbeeld omdat het product uit een eenmalige aanbieding afkomstig was, en reparatie in geen verhouding staat tot de waarde van het product.
De koper kan de koopovereenkomst schriftelijk ontbinden. Hij moet het product aan de verkoper teruggeven en de koper krijgt zijn geld terug. In de plaats daarvan kan de koper ook, eveneens schriftelijk, van de verkoper verlangen dat deze een deel van de koopprijs terugbetaalt. Welk deel van de koopprijs hij kan terugvragen is afhankelijk van de mate waarin het product niet voldoet aan de verwachtingen van de koper van het product.
Wacht de verkoper te lang met het herstellen of vervangen van het product, dan kan de koper de koopovereenkomst ontbinden of een gedeelte van de koopprijs terugvorderen. Herstelt of vervangt de verkoper het product uiteindelijk wel, maar niet binnen een redelijke termijn, dan kan de koper een deel van de koopprijs terugvorderen."
Het opzeggen van de koopovereenkomst leidt als het aannemelijk is dat er vanaf het begin problemen zijn met het produkt tot ontbinding van de koopovereenkomst en de verkoper zal de betaaldesom moeten terug betalen. Dat werkt uiteraard niet na een jaar gebruik.
"Het gaat om een situatie waarin de verkoper niet in staat is om het product te herstellen en te vervangen. Bijvoorbeeld omdat het product uit een eenmalige aanbieding afkomstig was, en reparatie in geen verhouding staat tot de waarde van het product.
De koper kan de koopovereenkomst schriftelijk ontbinden. Hij moet het product aan de verkoper teruggeven en de koper krijgt zijn geld terug. In de plaats daarvan kan de koper ook, eveneens schriftelijk, van de verkoper verlangen dat deze een deel van de koopprijs terugbetaalt. Welk deel van de koopprijs hij kan terugvragen is afhankelijk van de mate waarin het product niet voldoet aan de verwachtingen van de koper van het product.
Wacht de verkoper te lang met het herstellen of vervangen van het product, dan kan de koper de koopovereenkomst ontbinden of een gedeelte van de koopprijs terugvorderen. Herstelt of vervangt de verkoper het product uiteindelijk wel, maar niet binnen een redelijke termijn, dan kan de koper een deel van de koopprijs terugvorderen."
Onderwerp:
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
motorhan schreef:Het is het probleem van de verkoper en hij moet het maar oplossen met Nikon daar heb jij als consument geen overkomst mee.
succes gewenst.
Dat weet ik. Ik zal ze deze week informeren en verzoeken zsm met mij contact op te nemen. Doel is uiteraard dat ik een camera krijg die dit probleem niet meer heeft. Ik heb net een time lapse movie gemaakt van de sensor en het ding is zo goor als ik weet niet hoe. Vooraf netjes met de blazer schoongemaakt hoor...
Onderwerp:
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
Iedere verkoper of koper van nu zal op de hoogte moeten zijn van het feit dat de D600 stof problemen kan hebben. Verkopers moeten Nikon dwingen tot een oplossing en kopers moeten bij zo'n situatie zonder veel moeite hun geld kunnen krijgen.
Nieuwe exemplaren: welke serienummers hebben de nieuwe exemplaren vraag ik me af?
Wilhelm Rojer
http://wilhelmrojer.wordpress.com
Nieuwe exemplaren: welke serienummers hebben de nieuwe exemplaren vraag ik me af?
Wilhelm Rojer
http://wilhelmrojer.wordpress.com
SpiKeY Inc. *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̴̡ı̴̴̡
My Blog: http://wilhelmrojer.wordpress.com/
My Blog: http://wilhelmrojer.wordpress.com/
Onderwerp:
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
lock schreef:Het opzeggen van de koopovereenkomst leidt als het aannemelijk is dat er vanaf het begin problemen zijn met het produkt tot ontbinding van de koopovereenkomst en de verkoper zal de betaaldesom moeten terug betalen. Dat werkt uiteraard niet na een jaar gebruik.
In het verleden heb ik in negen maanden tijd 3 body's "Fuji Finepix S1 Pro" doorlopen. Alle problemen en oplossingen in samenspraak en rechtstreeks contact met Fuji, niet met de winkel. Na die 9 maanden alsnog geld terug van de winkel, nadat Fuji dat had teruggekoppeld met de winkel. Kreeg dat echter toen wel terug in de vorm van een tegoedbon. Die ik later heb ingewisseld met een Nikon D1x (met bijbetaling, de D1x is een stuk duurder).
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Léon Obers
- Berichten: 14887
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Onderwerp:
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
Ja Leon, ik had ook de voorkeur voor de route via Nikon. Maar die route volg ik pas als de verkoper zegt dat ze met de rechtstreekse oplossing via Nikon hoe dan ook meewerken. Ik denk wel dat het vlotter gaat via Nikon.
SpikeY: ik heb geen idee !
SpikeY: ik heb geen idee !
Onderwerp:
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
NAS freaks, net even telefonisch contact gehad met Konijnenberg.nl
Bij het aanschaffen van een D600 dat op later tijdstip niet 100% werkt, wordt deze gerepareerd. Op de vraag van een nieuw exemplaar in plaats van een reparatie kreeg ik als antwoord: Nee, dat kan niet. Bij het aanschaffen van een D600 loopt u als consument het risico. Dit is het beleid van Nikon.
Wilhelm Rojer
http://wilhelmrojer.wordpress.com
Bij het aanschaffen van een D600 dat op later tijdstip niet 100% werkt, wordt deze gerepareerd. Op de vraag van een nieuw exemplaar in plaats van een reparatie kreeg ik als antwoord: Nee, dat kan niet. Bij het aanschaffen van een D600 loopt u als consument het risico. Dit is het beleid van Nikon.
Wilhelm Rojer
http://wilhelmrojer.wordpress.com
SpiKeY Inc. *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̴̡ı̴̴̡
My Blog: http://wilhelmrojer.wordpress.com/
My Blog: http://wilhelmrojer.wordpress.com/
Onderwerp:
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
SpiKeY schreef:NAS freaks, net even telefonisch contact gehad met Konijnenberg.nl
Bij het aanschaffen van een D600 dat op later tijdstip niet 100% werkt, wordt deze gerepareerd. Op de vraag van een nieuw exemplaar in plaats van een reparatie kreeg ik als antwoord: Nee, dat kan niet. Bij het aanschaffen van een D600 loopt u als consument het risico. Dit is het beleid van Nikon.
Wilhelm Rojer
http://wilhelmrojer.wordpress.com
Hahaha, ook Konijnenberg zal zich moeten houden aan de wettelijke regels. Dat is ook je primaire aanspreekpunt, niet Nikon. Immers de koopovereenkomst s tot stand gekomen tussen jou en de retailer. Helaas hebben de meeste retailers geen kaas gegeten van garantiewetgeving.
Hetgeen overigens nog niet wil zeggen dat deze retailer op dit moment foutief handelt.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Terug naar “D600, D610, D750 en D780”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten