Kiezen tussen d3200, d5200, d90 - tips?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Kiezen tussen d3200, d5200, d90 - tips?

Bericht door jan » wo dec 05 2012 10:03 am

Lienke schreef:Ik zou inderdaad nadien evt 2dehands een 70-300 en/of een 16-85 kopen - die 2 lenzen buiten de 18-105 interesseren me ook heel erg (als iemand er een aanbied... :lol: )
Kijk hier eens.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » wo dec 05 2012 10:06 am

Lienke schreef:Iedereen bedankt voor de tips alvast, lekker veel info om over na te denken :)

Ik zou inderdaad nadien evt 2dehands een 70-300 en/of een 16-85 kopen - die 2 lenzen buiten de 18-105 interesseren me ook heel erg (als iemand er een aanbied... :lol: )

voorlopig heb ik meer interesse in de AF S - ik heb geen glaswerk en het lijkt me 'handiger' om zo te beginnen...? maar op andere camera's (zoals de d7000 en de d90) moet ik dan ook glaswerk plaatsen als ik een AF S lens gebruik? ik dacht van niet... oudere objectieven interesseren me 'voorlopig' niet maar ik ken er ook nog niet zo veel van natuurlijk...

in het begin wil ik wel automatisch fotograferen maar het is wel de bedoeling om nadien zelf zaken uit te zoeken... daarom koop ik ook een spiegelreflex :wink:

de d600 is me iets te prijzig - zoals gezegd wil ik er tussen 500-1000 aan uitgeven ongeveer met 1 lens erbij^^

is er dan bijna geen verschil tussen de d3200 en d5100?

de d3200 is idd al flink gedaald in prijs, dat vind ik een goed punt terwijl de d5200 pas uitkomt en even duur is als de d7000, daarom vind ik de d5200 mss iets te prijzig voor wat hij is
Als je een AF S lens koopt, dan heb je een voordeel
namelijk de < S > achter AF betekend, dat dan in je lens de aandriving zit voor je AF
m.a.w. heb je een body met of zonder aandriving voor je AF lens, dan is dat geen probleem meer

Lienke

Bericht door Lienke » wo dec 05 2012 10:20 am

jan schreef:
Lienke schreef:Ik zou inderdaad nadien evt 2dehands een 70-300 en/of een 16-85 kopen - die 2 lenzen buiten de 18-105 interesseren me ook heel erg (als iemand er een aanbied... :lol: )
Kijk hier eens.
Dankje voor de tip - die sla ik al op onder favorieten :D

breimer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door breimer » wo dec 05 2012 10:26 am

er is m.i. wel degenlijk verschil tussen de d3200 en de d5100.

de iso prestatie( ruis) is zeer vergelijkbaar.( blijkt uit daxo test)
maar de d5100 heeft o.a. een klap lcd scherm en dat kan heel handig zijn als je b.v. uit een vreemde hoek met het toestel heel hoog of heel laag moet foptograveren.
bovendien kun je het scherm inklapen met de kwetsbare kant naar binnen.
waardoor het beschermd is voor beshadegingen.
maar er zijn meer verschilen.
kijk maar eens in de nikon catalogus van hans, waar alle toestellen naast elkaar staan met al hun mogenlijkheden en prestaties

gr

Bert Harry

p.s. de d5200 zal in prijs gaan zakken, dus los van een test( iso prestatie) nu nog even niet kopen.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » wo dec 05 2012 10:31 am

De (overzichts)catalogus van Hans (Braakhuis) vindt je hier: http://home.planet.nl/~braak117/
Een vergelijkingstabel tussen de verschillende camera's vindt je ook op deze pagina (kader rechtsboven) onder "overzicht slr d camera's in excel". Dit bestandje kun je downloaden en dan kun je makkelijk de camera's vergelijken.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Lienke

Bericht door Lienke » wo dec 05 2012 11:14 am

breimer schreef:er is m.i. wel degenlijk verschil tussen de d3200 en de d5100.

maar de d5100 heeft o.a. een klap lcd scherm en dat kan heel handig zijn als je b.v. uit een vreemde hoek met het toestel heel hoog of heel laag moet foptograveren.
kijk maar eens in de nikon catalogus van hans, waar alle toestellen naast elkaar staan met al hun mogenlijkheden en prestaties

gr

Bert Harry

p.s. de d5200 zal in prijs gaan zakken, dus los van een test( iso prestatie) nu nog even niet kopen.
het scheelt m wel 8mp maar dat is mss verwaarloosbaar aangezien 16,2mp al goed is?

verschil in high iso maar de 5100 zou eerder ruis geven, hoewel de tests dat dan tegenspreken als ik het goed begrijp?

het kantelbaar scherm is wel handig denk ik, dat is zeker een plus!

expeed 2 en 3 is ook een verschil, maar dat begrijp ik niet zo goed?

inderdaad, de d5200 zal wel zakken - deze interesseert me ook het minste voorlopig door z'n prijs / voorlopig vind ik de d3200 en de d5100 me het meest aanspreken

Lienke

Bericht door Lienke » wo dec 05 2012 11:15 am

jan schreef:De (overzichts)catalogus van Hans (Braakhuis) vindt je hier: http://home.planet.nl/~braak117/
Een vergelijkingstabel tussen de verschillende camera's vindt je ook op deze pagina (kader rechtsboven) onder "overzicht slr d camera's in excel". Dit bestandje kun je downloaden en dan kun je makkelijk de camera's vergelijken.
bedankt, heb het net bekeken - erg handig een veel informatie op de site!

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » wo dec 05 2012 11:39 am

Lienke schreef:
breimer schreef:er is m.i. wel degenlijk verschil tussen de d3200 en de d5100.

gr

Bert Harry

het scheelt m wel 8mp maar dat is mss verwaarloosbaar aangezien 16,2mp al goed is?

verschil in high iso maar de 5100 zou eerder ruis geven, hoewel de tests dat dan tegenspreken als ik het goed begrijp?

het kantelbaar scherm is wel handig denk ik, dat is zeker een plus!

expeed 2 en 3 is ook een verschil, maar dat begrijp ik niet zo goed?

inderdaad, de d5200 zal wel zakken - deze interesseert me ook het minste voorlopig door z'n prijs / voorlopig vind ik de d3200 en de d5100 me het meest aanspreken

hier nog een tip

als je een camera ga kopen, dan wel ff wat shoppen, dit kan je ook geld besparen

Lienke

Bericht door Lienke » wo dec 05 2012 11:44 am

idd, de prijs kan nogal variëren - merk ik ook

maar ik ben nu niet geneigd om online het aan te kopen (zulke sites zoals bol.com bieden natuurlijk een mooie prijs) kwestie garantie lijkt me dat erg vervelend?

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » wo dec 05 2012 11:49 am

Lienke schreef:idd, de prijs kan nogal variëren - merk ik ook

maar ik ben nu niet geneigd om online het aan te kopen (zulke sites zoals bol.com bieden natuurlijk een mooie prijs) kwestie garantie lijkt me dat erg vervelend?
gewoon in de winkel een body kopen
je heb dan zekers een geheugenkaartje nodig
en als je het kan, koop een extra accu erbij
ga wat onderhandelen en de prijs kan dan zekers wat zakken

oja, ga je thuis je accu's opladen, laat ze 24 uur in de lader zitten
mijn ervaring is, dan kan je langer foto's maken en zijn ze niet snel leeg

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » wo dec 05 2012 12:11 pm

Prijzen wisselen echt sterk soms inderdaad.

Scoorde mijn D90 nieuw voor 410, apparaat stond in de vitrine.
Had er geen doos bij. Met doos € 468,-

Aantal clicks thuis zekerheidshalve gecontroleerd, die stond op 0

Dan maar geen doos :wink:

Lienke

Bericht door Lienke » wo dec 05 2012 12:22 pm

elke keer de accu zo lang laten laden of alleen de 1e keer?

een geheugenkaart heb ik idd ook nodig dus, een extra accu is dat nodig? ik ga wel niet dagelijks foto's trekken... vooral woensdagnamiddag en in het weekend

das een mooie deal zonder doos :lol:

ik lees ook zaken over uv filters, heb je dat altijd nodig op een lens? wat zijn de voor/nadelen?

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » wo dec 05 2012 1:28 pm

Lienke schreef:elke keer de accu zo lang laten laden of alleen de 1e keer?

een geheugenkaart heb ik idd ook nodig dus, een extra accu is dat nodig? ik ga wel niet dagelijks foto's trekken... vooral woensdagnamiddag en in het weekend

das een mooie deal zonder doos :lol:

ik lees ook zaken over uv filters, heb je dat altijd nodig op een lens? wat zijn de voor/nadelen?
Ik doe elke keer de accu klokje rond opladen.

Koop dan wel een geheugenkaart van 16 GB.

Uv filters, daar zijn voor en tegenstanders van.
Met een (Uv) filter voor je lens, bescherm je het glas van je lens, kom er een kras op je UV filter is dat niet zo duur, kom er een kras op je lens, dan kost je dat een nieuwe lens, ja dat ga je dan hoop kosten.

Filter kost rond de € 60,00, een nieuwe lens begin je al vanaf de € 250,00 en de betere beginnen vanaf de € 600,00.

breimer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door breimer » wo dec 05 2012 3:13 pm

grote of kleine geheugen kaart is persoonlijk. :!:
grote heeft voor en nadelen.
voor :
je kunt er veel op kwijt en zult niet snel met een volle geheugen kaart staan.
nadeel: als er veel op staat wordt het een gezoek, plaats regelmatig de foto's op je pc en of externe harde schijf. en maak je geheugen kaart weer schoon/leeg.
maar bewaar je het orgineel op de geheugen kaart dan wordt het rommelig.
meerdere kleinere geheugenkaarten heeft dat probleem niet, je kunt ook je opname's per kaart opslaan b.v. prive foto's en familie foto's, en je honde buiten raportages e.d. .

filters is oook zeer persoonlijk ik gebruik ze nog niet. heeft ook nadrukelijk nadeel als je ze gebruikt.
geef eerst eens 100 euro aan een foto kursus uit, en vraag het de docent als het al niet aan de orde komt.
je leert daar veel over niet automatisch fotograveren en haalt veel meer uit je dure foto uitrusting.

je hoeft echt niet elke keer de acu 24 uur op te laden, voor kom wel steeds/vaak een kleinbeetje bijladen

en nog even dit de meeste mensen denken meer mp is altijd beter.
dat is echt geen absolute waarheid.!
de 16 mp sensor pesteerd gelijkwaardig aan de 24 mp sensor van de d3200.
uit testen blijkt dat bij gewone digitale camera's meer mp heeft geleid tot mindere beeldkwaliteit.
maar omdat de massa denkt dat meer mp beter is doen fabrikanten dat.

ik kan het wel technisch uileggen maar dat gaat nu even te ver denk ik.

vr gr

Bert Harry

Arthur Wolff
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Wolff » wo dec 05 2012 8:30 pm

Hey Lienke,

Ik heb nu 2 weken de D3200 en ben er tot nog toe prima tevreden mee. Ik was ongeveer 730 euro kwijt voor een body, 18-105mm lens, extra batterij, uv (protect) filter, en 2x 8GB Sandisk SDHC.

Ga nu nog wel op m'n gemak op zoek naar een 70-300 mm lens.

Succes met je keuze.
Gr.
Arthur

Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”