Welke opvolger voor mijn D90?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor VincentH » do dec 06 2012 11:18 pm

ik zou hier eens naar kijken

http://snapsort.com/compare

hier kun je alle soorten camera's vergelijken met elkaar. Zoals de D300s vs D7000
http://snapsort.com/compare/Nikon_D300S-vs-Nikon_D7000

hoop dat je hier wat aan heb.
VincentH



Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor Pjerry » vr dec 07 2012 12:51 am

Die site ken ik wel, net als iedereen hier, denk ik.

Ik vind het zeer beperkt wat ze daar laten zien. Er worden toch wel erg veel aspecten vergeten, wat mede je keuze bepaald.

Iets beter op dat punt is http://sortable.com/cameras hoewel daar ook wel eens erg "verrassende" resultaten uitkomen.
Gebruikersavatar
Pjerry

Clublid
Berichten: 1153


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor Patrick » vr dec 07 2012 1:22 am

Pjerry schreef:Iets beter op dat punt is http://sortable.com/cameras hoewel daar ook wel eens erg "verrassende" resultaten uitkomen.

Ik kende deze site niet. En ga proberen deze weer snel te vergeten. Alle DSLR's scoren 85% tot 100%! Laat ze eerst daar eens een fatsoenlijk systeem voor bekenden.

Het systeem klopt trouwens ook niet. De hoogste score, 100%, krijgt de Canon 5D mk III. Houd je die tegenover de D800 dan wint... juist, de D800.

Snel vergeten die site! :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26814


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor Pjerry » vr dec 07 2012 1:31 am

Vandaar mijn "verrassende". Ik snap ook niet hoe ze er allemaal aankomen, terwijl ze toch heel erg veel factoren meenemen. In de gewone lijst van beste DSLR's komt de D7000 helemaal niet voor, maar de D40 wel :).
Gebruikersavatar
Pjerry

Clublid
Berichten: 1153


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor SpiKeY » vr dec 07 2012 11:31 am

NAS Freaks,

Handige blogpost over D90, D600 en de D700

http://www.infocus-photo.de/blog/?p=973&lang=en




Wilhelm Rojer
http://wilhelmrojer.wordpress.com
SpiKeY Inc. *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̴̡ı̴̴̡
My Blog: http://wilhelmrojer.wordpress.com/
Gebruikersavatar
SpiKeY

Forumlid
Berichten: 65


Locatie: Arnhem
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor dogo » vr dec 07 2012 2:39 pm

strangeartefact schreef:Goh, ik ben verbaasd over wat ik lees. Patrcik wat zeg je nu eigenlijk dat de d300s beter camera is als d700 maar dat je dezelfde overstap zo weer zou maken???
Dan is de d700 voor jou toch de betere camera? Besides wat typ je paar berichten terug?
Ik snap je stuk over vogels prima, vind je alleen wat kort door de bocht klinken....of ik begrijp je verkeerd... Ik begrijp eruit dat de dx camera's beter zijn en completer omdat(behalve voor meer tele)...............
Peter
even een edit nog, dogo verteld eerst dat fx niet beter is als dx maar anders omdat vervolgens direct te ontkrachten en Marcel meent feitelijk hetzelfde al Patrick... /me confused....


Ja, sorry voor de confusion, ik denk dat het (uiteindelijk) toch neerkomt op .... geld. Voordat ik mijn D700 had vond ik mijn D90 hele goede foto's maken, maar ik moet toch toegeven dat de foto's van de D700 (nog) mooier zijn, en de mogelijkheden, instellingen, snelheid van scherpstellen (tja, 51 AF punten en bij de D90 11 ....) etc. veel groter zijn. Dus eigenlijk is FX toch beter dan DX ...... :wink: Laat onverlet dat de D90 nog steeds hele goede foto's maakt, maar er is altijd baas boven baas. Mijn mening is heel kort: als je het geld hebt moet je gewoon een FX camera kopen met FX lenzen en geen D7000 of D300. Heb je niet zoveel om uit te geven, koop dan geen D7000 maar blijf gewoon bij de (goede) D90 en spaar ev. door voor een FX. Dit is trouwens geen objectieve maatstaf, maar ik heb de D7000 een paar maanden terug in de winkel vastgehouden en het voelde zo "plastic" aan, zelfs de D90 voelt gewoon beter/steviger aan.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor MauritsD » vr dec 07 2012 3:03 pm

Voordat ik mijn D7000 had vond ik mijn D80 hele goede foto's maken, maar ik moet toch toegeven dat de foto's van de D7000 (nog) mooier zijn, en de mogelijkheden, instellingen, snelheid van scherpstellen etc. veel groter zijn. Dus eigenlijk is DX toch beter dan DX ...... :wink:

Dit is trouwens geen objectieve maatstaf, maar ik vind de D90 en D7000 niet "plastic" aanvoelen, maar beiden even goed/stevig.

:mryellow:
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor RmR Photography » vr dec 07 2012 5:09 pm

Zo, ik zal ook nog even reageren in mijn topic. Een hoop meningen en visies. Punt blijft dat ik op dit moment nog geen keuze kan maken vwb een opvolger. Lichte voorkeur voor nu is een DX in een pro-body zoals een D300s. Alleen heeft liefste met de techniek van nu, dus ergens hoop ik op korte termijn geruchten komen voor een D400.

Eerste stap voor mij nu is het gaan upgraden van mijn lenzen. Daarbij wel rekening houdende met evt. overstap naar FF voor als de D400 niet komt. In de tussen tijd kan ik mijn spaarpot voor de body lekker aanvullen en zien wat de toekomst (binnen enkele maanden) gaat brengen.

Aanvullingen omtrent dit topic blijven welkom natuurlijk.
Gr. Ronald

Nikon D90 + MB-D80 / Nikon D7100 + MB-D15 / AF-S 70-200mm F4G ED VR
AF-S 300mm F4 IF ED / AF-S DX 35 mm F1.8G / Sigma 10-20mm DC HSM
Lowepro flipside 400 AW
Redged RMT-527 + RTT-423 & RT-2


flickr : http://www.flickr.com/photos/ronald0181/
Gebruikersavatar
RmR Photography

Forumlid
Berichten: 76


Locatie: Hellevoetsluis
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor Myriad » vr dec 07 2012 5:38 pm

RmR Photography schreef:Eerste stap voor mij nu is het gaan upgraden van mijn lenzen. Daarbij wel rekening houdende met evt. overstap naar FF voor als de D400 niet komt. In de tussen tijd kan ik mijn spaarpot voor de body lekker aanvullen en zien wat de toekomst (binnen enkele maanden) gaat brengen.

Een verstandig besluit!
Myriad



Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor Patrick » vr dec 07 2012 5:50 pm

Inderdaad. Goed glas is altijd een goede investering!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26814


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor Vincent » vr dec 07 2012 6:14 pm

Myriad schreef:
RmR Photography schreef:Eerste stap voor mij nu is het gaan upgraden van mijn lenzen. Daarbij wel rekening houdende met evt. overstap naar FF voor als de D400 niet komt. In de tussen tijd kan ik mijn spaarpot voor de body lekker aanvullen en zien wat de toekomst (binnen enkele maanden) gaat brengen.

Een verstandig besluit!


Dat ligt er een beetje aan in welke mate je er rekening mee houdt... Wat heb je bijvoorbeeld aan een 24-70 op DX omdat je ooit naar Fx over wilt stappen als je vervolgens maanden/jaren lang mm's mist aan de groothoek kant... Rekening houden met de toekomst kan altijd verstandig zijn maar uiteindelijk maak je foto's in het heden dus kun je beter zorgen dat je rekening houdt met NU. ;-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor Avado » vr dec 07 2012 8:05 pm

Een 24-70 is ook op een FX geen groothoek. Ik heb dan ook de 14-24 naast mijn 24-70 aangeschaft. Op mijn D300 is dit echt geweldig. Zo ben ik voorbereid op FX en kan ik nu genieten van voor mij voldoende groothoek op mijn D300.
Gr. Andre
Avado

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Bommelerwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor Patrick » vr dec 07 2012 9:25 pm

24mm vinden we toch echt groothoek hoor... :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26814


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor Avado » vr dec 07 2012 9:39 pm

Verbazend omdat uit jouw mond te horen. Ik heb je in meerdere topics zien zeggen dat je dit niet genoeg groothoek vindt...
24mm is inderdaad groothoek maar staat natuurlijk niet in verhouding met 14mm.
Gr. Andre
Avado

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Bommelerwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke opvolger voor mijn D90?

Berichtdoor Patrick » vr dec 07 2012 10:00 pm

Avado schreef:Verbazend omdat uit jouw mond te horen. Ik heb je in meerdere topics zien zeggen dat je dit niet genoeg groothoek vindt...
24mm is inderdaad groothoek maar staat natuurlijk niet in verhouding met 14mm.

Dat ik het niet genoeg vind zegt natuurlijk niets over of iets wel of niet groothoek is. Ik kom inderdaad niet uit met 24mm maar dat maakt het natuurlijk niet gelijk geen groothoek.

Volgens Wikipedia is alles onder 35mm groothoek: http://nl.wikipedia.org/wiki/Groothoekobjectief

24mm zit daar echt ruim onder.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26814


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten