ISO discussie a.h.v. Anton Pieck Parade 2012

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Fotos Anton Pieck 8 december 2012

Berichtdoor Warner » zo dec 09 2012 2:55 pm

Mooie foto's André. De 600 doet het erg goed met de nieuwe 70-200 van je.
Groet, W@rner


NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
Gebruikersavatar
Warner

Forumlid
Berichten: 441


Locatie: Castricum
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotos Anton Pieck 8 december 2012

Berichtdoor rjasp » zo dec 09 2012 3:02 pm

Patrick schreef:
André schreef:Dat ben ik met je eens Patrick, maar ik vind het vaak best lastig om te beoordelen welke iso waarde ik zal gebruiken. Daarom gebruik ik tijdens evenementen toch vaak de auto-isi stand. Heb jij een soort van truukje om de iso-waarde te bepalen ???

De sluitertijden in de gaten houden. En dat in combinatie met het onderwerp (beweegt het?), de zoomstand en het al dan niet beschikken over VR.

Nou moet ik toegeven dat ik vaak veel te zuinig ben met de ISO waarden; op zich kan ik best vaker hogere waarden kiezen zonder dat ik daar echt veel ruis aan overhoud. Maar toch; lager is meestal beter, mits je uitkomt natuurlijk.


Patrick,

Vraagjes:
Bij foto 1 staat bij de Exif info dit:

Camera model: NIKON D700 • Sluitertijd: 1/1000s • Diafragma: f/3.2 • ISO: 1250 • Brandpuntsafstand: 40 mm (40 mm full-frame) • Flash: No Flash

Was er een speciale reden dat deze foto met 1/1000 genomen is? Bij al je andere foto's zie ik sluitertijden van 1/80 t/m 1/320.

In de Exif staat "No Flash", maar toch zie ik in sommige foto's een highlight van een flash in de ogen. Extern geflitst?

Rob
Enthousiaste hobby fotograaf met een Z7 en assorti glas.
Gebruikersavatar
rjasp

Clublid
Berichten: 87


Locatie: Leimuiden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotos Anton Pieck 8 december 2012

Berichtdoor DannySan » zo dec 09 2012 3:18 pm

André schreef:Dat ben ik met je eens Patrick, maar ik vind het vaak best lastig om te beoordelen welke iso waarde ik zal gebruiken. Daarom gebruik ik tijdens evenementen toch vaak de auto-isi stand. Heb jij een soort van truukje om de iso-waarde te bepalen ???


Even inhakend op deze vraag (als ik zo vrij mag zijn :oops: )
Ik werk soms op auto-ISO maar vaak ook weer niet; er is eigenlijk geen 'truc' voor de ISO maar meer een logische volgorde die je - eenmaal aangeleerd - vrij rap kunt gebruiken om te bepalen hoe je je ISO-waarde instelt (ook bij mij D3100 staat de ISO onder de fn-knop).

In jouw geval met de 70-200 f/4 is het zelfs nog een stap makkelijker; omdat je dan je objectief hebt dat over de hele focuslengte hetzelfde diafragma kan houden.
Je begint met een basis-instelling qua ISO per 'situatie' (afhankelijk van de basis-lichtomstandigheden; dus een heel heldere en zonnige dag = ISO 100, bewolkt en grauwe dag = ISO 200/400; schemerige sporthal = ISO 800).
Dan een aantal testfoto's van willekeurige onderwerpen om de belichting te testen (dus maakt jouw ingestelde ISO in combi met je sluitertijd de 'juiste' belichting?) en dan 'you're all set'.
Zit je in de A-mode dan bepaalt je sluitertijd of de ISO omhoog moet (portret en dergelijke) en zit je in de S-mode dan bepaalt je diafragma of je ISO omhoog moet (of wellicht juist omlaag).

Of zeg ik het nou weer lekker onhandig :huh: :oops:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotos Anton Pieck 8 december 2012

Berichtdoor André » zo dec 09 2012 3:33 pm

Dat is feitelijk ook wat ik meestal doe. Ik stel iso in als basis afgaande van de situatie (zoals jij ook omschrijft), kies mijn diaframa, en dan gaat het mis. In mijn opwinding "vergeet" ik erop te letten of de sluitertijd nog wel acceptabel is. (minimaal de focuslengte) gelukkig maakt de VR veel goed, maar dat vergeten is wel de reden waarom ik vaak tijdens evenementen kies voor auto-iso
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotos Anton Pieck 8 december 2012

Berichtdoor Patrick » zo dec 09 2012 3:46 pm

rjasp schreef:Vraagjes:
Bij foto 1 staat bij de Exif info dit:

Camera model: NIKON D700 • Sluitertijd: 1/1000s • Diafragma: f/3.2 • ISO: 1250 • Brandpuntsafstand: 40 mm (40 mm full-frame) • Flash: No Flash

Was er een speciale reden dat deze foto met 1/1000 genomen is? Bij al je andere foto's zie ik sluitertijden van 1/80 t/m 1/320.

In de Exif staat "No Flash", maar toch zie ik in sommige foto's een highlight van een flash in de ogen. Extern geflitst?

Deze kwam omdat ik net uit de kerk kwam en de ISO nog niet omlaag gezet had. :oops: Nu is een ISO waarde 1250 niet echt een probleem voor een D700, dus echt heel erg was het niet. Onnodig natuurlijk wel.

Ik heb het meeste flitswerk gedaan met de flitser als slave in mijn linkerhand en de camera als master. Dan nog zal de EXIF wel zeggen dat er geflitst is. Als hier staat no flash, dan heb ik niet geflitst. Wat bij foto 1 ook ongetwijfeld zo was; ik heb de flitser er pas later bij gepakt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotos Anton Pieck 8 december 2012

Berichtdoor DannySan » zo dec 09 2012 3:56 pm

André schreef:Dat is feitelijk ook wat ik meestal doe. Ik stel iso in als basis afgaande van de situatie (zoals jij ook omschrijft), kies mijn diaframa, en dan gaat het mis. In mijn opwinding "vergeet" ik erop te letten of de sluitertijd nog wel acceptabel is. (minimaal de focuslengte) gelukkig maakt de VR veel goed, maar dat vergeten is wel de reden waarom ik vaak tijdens evenementen kies voor auto-iso


Er is natuurlijk niets mis met auto-iso; bij de D3100 (en ik neem aan ook bij de andere modellen) kun je de auto-iso 'tweaken' zodat deze alleen 'inkickt' waar jij dat wil qua belichting en ook ónder een bepaalde sluitertijd (handig als je de VR niet alles wilt laten opvangen).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotos Anton Pieck 8 december 2012

Berichtdoor Tony D » zo dec 09 2012 5:35 pm

Moderator,

Kan de discussie over ISO-instellingen (heel boeiend overigens) niet in een apart draadje gezet worden? Dan houden we het hier alleen bij de foto's van het Anton Pieck Festival.

Tony D
Laatst gewijzigd door Tony D op zo dec 09 2012 5:45 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iso bespreking van Anton Pieck

Berichtdoor Kroontje » zo dec 09 2012 8:06 pm

Op verzoek heb ik deze discussie naar hier verhuisd, zodat de Anton Pieck een presentatie blijft ;)

Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: ISO discussie a.h.v. Anton Pieck Parade 2012

Berichtdoor Tony D » zo dec 09 2012 8:33 pm

Bedankt, Kroontje,.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten