D800 en Eye-fi

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D800 en Eye-fi

Berichtdoor Beertje2 » di dec 04 2012 11:34 am

Voor studio opnamen met D800 wil ik graag eye-fi gaan gebruiken om ter controle mijn foto's onmiddelijk op een laptop te zien.
De RAW files gaan naar een 32GB CF kaart, de (kleine) jpg files wil ik direct naar mijn laptop sturen.
Blijkbaar zijn de compatibiliteitsproblemen opgelost.
Sandisk heeft nu blijkbaar ook eye-fi kaartjes van 4 en 8GB
Een paar vragen:
* heeft iemand hier ervaring mee.
* is 4GB voldoende (ik denk het wel aangezien de foto's niet bewaard moeten worden, als het kaartje vol is zouden de oudste foto's overschreven worden)
* kan je op een eenvoudige manier via wifi de fot's naar een laptop sturen om bv met NX2 te bekijken?
* Via camera Control en de mini usb kabel kan het ook, maar die connector op de D800 lijkt mij zo zwak, en de kabel met support aansluiten gaat moeilijk, wat is jullie ervaring hiermee?
Beertje2



Onderwerp:

Re: D800 en Eye-fi

Berichtdoor Marten » di dec 04 2012 11:46 am

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kwam dit tegen:
http://forums.eye.fi/viewtopic.php?t=6364
Wellicht heb je er wat aan.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800 en Eye-fi

Berichtdoor Beertje2 » di dec 04 2012 3:11 pm

Bedankt voor de reaktie, die had ik al gelezen, maar het stopt op het moment dat de problemen opgelost zijn.
Ik had graag van iemand gehoord die het effectief gebruikt in combinatie met D800 en een laptop.
Beertje2



Onderwerp:

Re: D800 en Eye-fi

Berichtdoor Arie Vigelius » di dec 04 2012 8:37 pm

Ja ik heb er ervaring mee. Na de laatste firmware update werkt het goed.
4 GB lijkt mij genoeg. Je kunt er alleen maar jpg-tjes mee oversturen.
Kan via Wifi, maar ook via z.g. direct mode. Zo kan je ze bijv. op je iPad o.i.d. bekijken, midden in het bos :-)
Alles in te stellen d.m.v. software die meegeleverd wordt.
Succes!
Gebruikersavatar
Arie Vigelius

Forumlid
Berichten: 563


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800 en Eye-fi

Berichtdoor Beertje2 » wo dec 05 2012 9:58 am

Hallo Zorackx,
Bedankt voor de info.
Kan je ook de foto's rechtstreeks (direct) naar een laptop sturen zonder een netwerk te gebruiken?

Zowel Eye-fi als Sandisk maken nu die kaartjes (sandisk in samenwerking met Eye-fi) , kunnen waarschijnlijk beide hetzelfde ? Sandisk kaartjes lijken goedkoper te krijgen.
Alvast bedankt voor de moeite.
Beertje2



Onderwerp:

Re: D800 en Eye-fi

Berichtdoor Arie Vigelius » do dec 06 2012 9:13 pm

Ja het kaartje maakt een "Wifi-netwerkje" aan, waar je dan de laptop op moet afstemmen. Ik heb ook Sandisk, die maken a.h.w. Eye-fi onder licentie.
Op de eye-fi site kan je alle technische info lezen.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
Arie Vigelius

Forumlid
Berichten: 563


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800 en Eye-fi

Berichtdoor Beertje2 » vr dec 14 2012 9:43 am

Het kaartje aangeschaft (sandisk eye-fi 4GB)
op de CF kaart staan de RAW files, op de SD-eyefi kaart de kleinste 1MB jpg files , die worden doorgestuurd.
Het kaartje heeft een 3tal sec nodig nodig om die 1Mb door te sturen, het grootste probleem is dat het kaartje niet goed blijkt te weten als het gaat starten met uploaden of niet , soms direct soms pas na 3-4 min ,soms helemaal niet, schakel je het toestel uit en weer aan dan start het soms wel.
Gewoon "spielerei" , niet bruikbaar voor een shoot! verloren investering :(

Ben van plan om toch een kabel te gebruiken, de Nikon zender die wel goed blijkt te werken is veel te duur.

Was eerst van plan om Lightroom tethering te gebruiken, maar ik slaag er niet in om enkel de foto's van het SD kaartje over te brengen, zowel de RAW als de jpeg wordt (traag) overgezet (via USB2 van de portable) Eigenlijk moeten ze niet overgezet worden, ik wil de foto's enkel kunnen zien en beoordelen.

Nu heb ik iets heel interessant gemerkt: gewoon via verkenner kan ik beide kaartjes zien als de usb's van de camera en het toestel verbonden zijn, ik kan gewoon de foto's op het kaartje bekijken, telkens als ik fotografeer zie ik de foto erbij komen, en dat is eigenlijk alles wat ik nodig heb. Hopelijk stuur ik de software van de camera niet in de war, maar tot nu toe lijkt alles perfect te werken.
Beertje2



Onderwerp:

Re: D800 en Eye-fi

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr dec 14 2012 11:22 am

Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 en Eye-fi

Berichtdoor Beertje2 » vr dec 14 2012 11:44 am

Ja het werkt, maar de upload is traag, je kan de jpg files eigenlijk niet klein genoeg maken (kleinste jpg is +/-6Mpix, hoeft niet voor een 1680x1050pix scherm)
Grootste probleem is het slecht starten, en onderbreken van de upload, hier heb je helemaal geen controle over, moet nog uitzoeken of het helpt met de router dichter te plaatsen, maar ik ben blijkbaar niet de enige met dit probleem.
Beertje2



Onderwerp:

Re: D800 en Eye-fi

Berichtdoor philippe » ma apr 22 2013 8:02 pm

De D800 via Eye-Fi rechtstreeks verbinden met de iPad is het beste wat me (en m'n klanten) ooit overkwam, gewoon schitterend!
Dit systeem vervangt de Polaroïd van weleer, en is zelfs stukken sneller, — efficiënter en met — minder chemisch afval.
Ik stuur alleen de basis jpeg files door, gaat net snel genoeg, werkt altijd en overal en de beeld kwaliteit is juist goed genoeg voor het scherm van de iPad én laat nog wat vergroten toe (dubbel tap).

De uitleg op de Eye-Fi site kan wel wat onduidelijk zijn, om niet te zeggen bijna onbegrijpelijk. Maar als je een mailtje stuurt naar hun helpdesk, dan antwoorden ze snel en zeer duidelijk. Na die mail was alles binnen het half uur dik in orde.
De D800 is eigenlijk speciaal uitgerust om zo te werken, ergens in het set-up menu staat er een Eye-Fi functie die je moet activeren, kijk eens in de handleiding, alhoewel, deze is ook niet zo duidelijk...
Maar, echt de moeite en het geld waard die Eye-Fi<->D800 combo.
Voor de iPad moet je wel eerst een opname maken en dan naar de instellingen gaan om er onder de Wi-Fi instellingen het netwerk van jou Eye-Fi kaart te selecteren, deze heeft een eigen naam (en natuurlijk het password ingeven maar dit moet maar één keer bij de installatie) eens je dat onder de knie hebt, doe je dat zelfs bijna instinctmatig.
De Eye-Fi begint pas 'uit te zenden' nadat er een opname is gemaakt, en blijft dat een tijdje doen. Dus na een wat lange tijd van inactiviteit, moet je opnieuw naar de Wi-Fi instellingen om de Eye-Fi kaart te selecteren.
Soms kan het ook wat duren eer er beelden 'doorkomen', maar ze komen.
Let ook op de afstand tussen de camera en de iPad, een 5 tal meter is nog OK.

Je moet soms ook wel de machine helpen, voor aleer deze jou helpt ...
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten