Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor Meesterbas » di dec 04 2012 6:14 pm

Die Konijnenberg. Juist binnen de garantietermijn loopt de winkelier of fabrikant het risico. Dit geldt nog meer binnen zes maanden na de aankoop: dan geldt een omgekeerde bewijslast. Bij gebreken hoeft de consument niet aan te tonen dat het gebrek door hem is veroorzaakt. Hij hoeft alleen maar het gebrek aan te wijzen en de winkelier (inderdaad het eerste aanspreekpunt, bij fabrieksgarantie mag je ook Nikon aanspreken) moet het gebrek verhelpen, tenzij deze kan aantonen dat het gebrek door jou veroorzaakt is. Gedurende de garantietermijn (ofwel verleend door de winkelier ofwel Nikon) geldt dit principe eveneens. Garantie is dus een geen-gezeur-periode. Na de garantietermijn (binnen de economische levensduur van de camera) heb je immers nog steeds aanspraak op een deugdelijk product.

Dan het 'gebrek'. De wet bepaalt dat de camera geschikt moet zijn voor normaal gebruik en moet voldoen aan de verwachtingen die je daar redelijkerwijs aan kan stellen. De verwachtingen worden onder andere bepaald door de prijs, reputatie, presentatie, etc. van de camera. Mijns inziens belet het overmatig stof door de loslatende coating je de camera normaal te gebruiken. In tegenstelling tot het normale stof dat inherent is aan het gebruik van (digitale) camera's, komt het stof in deze gevallen te vaak en in te grote mate voor. Stel een camera-expert komt in een gerechtelijke procedure tot deze conclusie, mag je de koop ontbinden mits je kunt aantonen dat je de winkelier of Nikon voldoende gelegenheid hebt gegeven het gebrek (het verzuim) te herstellen. De ontbinding betekent dat je de camera moet retourneren en dat de winkelier of Nikon je het gehele aankoopbedrag terug moet betalen.

Het verhaal van Konijnenberg enigszins genuanceerd...

Ja, ik ben jurist. Ik houd dit onderwerp wel in de gaten voor als er vragen zijn (maar meer omdat mijn D600 ook lijkt te gaan lijden aan dit probleem...).
www.basphotonic.nl | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
Gebruikersavatar
Meesterbas

Forumlid
Berichten: 152


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor lock » di dec 04 2012 6:45 pm

Gelukkig wist ik van die 6-maandse periode. Dus ik durf die discussie wel met ze aan.

Op één of andere manier heb ik echter toch liever direkt contact met Nikon. Ze zijn daar bepaald niet onwelwillend. Wel zijn ze gebonden aan de mogelijkheden die Nikon hen biedt.
Met de verkoper ligt het anders. Ik heb nog geen vervelende kwesties mee gemaakt met hen. Maar zoals het voorbeeld van de Konijn al laat zien, het zijn niet altijd partijen waarmee je zonder verschil van inzicht begint met het oplossen van een probleem .....
Het is echter niet anders: ik kan alleen de koop ontbinden bij de verkoper. Nikon staat hier volledig buiten. Vandaar de route naar de verkopende partij. En nu maar hopen dat ze meedenken. En meewerken uiteraard....

lock
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor Meesterbas » di dec 04 2012 6:52 pm

Het is in elk geval fijn dat je de eerste twee jaar (aannemende dat je verlengde garantie hebt) kunt kiezen wie je wilt aanspreken. Succes en ik ben benieuwd naar het verloop van je kwestie.
www.basphotonic.nl | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
Gebruikersavatar
Meesterbas

Forumlid
Berichten: 152


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor Marten » di dec 04 2012 7:16 pm

SpiKeY schreef:NAS freaks, net even telefonisch contact gehad met Konijnenberg.nl
..Op de vraag van een nieuw exemplaar in plaats van een reparatie kreeg ik als antwoord: Nee, dat kan niet.
Bij het aanschaffen van een D600 loopt u als consument het risico. Dit is het beleid van Nikon.


Risico is hier helemaal niet aan de orde. Aansprakelijkheid wèl.
Ik zou wel eens willen weten wat Konijnenberg letterlijk heeft gezegd. Ik kan mij niet voorstellen dat een dergelijk gerenommeerd bedrijf probeert onder haar wettelijke verplichtingen, dus haar aansprakelijkheid, uit te komen. Sterker nog: ik geloof het niet.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor SpiKeY » di dec 04 2012 8:30 pm

Marten schreef:
SpiKeY schreef:NAS freaks, net even telefonisch contact gehad met Konijnenberg.nl
..Op de vraag van een nieuw exemplaar in plaats van een reparatie kreeg ik als antwoord: Nee, dat kan niet.
Bij het aanschaffen van een D600 loopt u als consument het risico. Dit is het beleid van Nikon.


Risico is hier helemaal niet aan de orde. Aansprakelijkheid wèl.
Ik zou wel eens willen weten wat Konijnenberg letterlijk heeft gezegd. Ik kan mij niet voorstellen dat een dergelijk gerenommeerd bedrijf probeert onder haar wettelijke verplichtingen, dus haar aansprakelijkheid, uit te komen. Sterker nog: ik geloof het niet.


Zoals eerder aangegeven heb ik vanmiddag gesproken met een medewerker van Konijnenberg. Aan mij werd duidelijk verteld: bij een defecte D600 wordt deze gerepareerd en niet vervangen voor een ander. Dit is het beleid van Nikon. Ik ben verder niet in discussie gegaan.

Bij een defecte camara zou ik een nieuwe eisen of anders mijn centen terug.

Men is op dit moment bewust van het feit dat de D600 buggy is. Consument loopt dus een risico. Zo te zien is Nikon ook op de hoogte hiervan. Wie de wet niet kent is dus de ....

Wie oh wie kan morgen even bellen en nogmaals de vraag stellen hoe het zit met de garantie bij een defecte D600?


Wilhelm Rojer
http://wilhelmrojer.wordpress.com
SpiKeY Inc. *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̴̡ı̴̴̡
My Blog: http://wilhelmrojer.wordpress.com/
Gebruikersavatar
SpiKeY

Forumlid
Berichten: 65


Locatie: Arnhem
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor SpiKeY » di dec 04 2012 8:44 pm

Flickr - Nikon D600 Club

http://www.flickr.com/groups/d600club/d ... 004966262/

Mensen met stof of olie problemen kunnen hun serienummers opgeven.
SpiKeY Inc. *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̴̡ı̴̴̡
My Blog: http://wilhelmrojer.wordpress.com/
Gebruikersavatar
SpiKeY

Forumlid
Berichten: 65


Locatie: Arnhem
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor Marten » di dec 04 2012 9:48 pm

SpiKeY schreef:...net even telefonisch contact gehad met Konijnenberg.nl
Bij het aanschaffen van een D600 dat op later tijdstip niet 100% werkt, wordt deze gerepareerd. Op de vraag van een nieuw exemplaar in plaats van een reparatie kreeg ik als antwoord: Nee, dat kan niet. Bij het aanschaffen van een D600 loopt u als consument het risico. Dit is het beleid van Nikon....

Dat is toch wel een heel andere weergave van wat Konijnenberg gezegd zou hebben dan wat je nu schrijft:

SpiKeY schreef:...Zoals eerder aangegeven heb ik vanmiddag gesproken met een medewerker van Konijnenberg. Aan mij werd duidelijk verteld: bij een defecte D600 wordt deze gerepareerd en niet vervangen voor een ander. Dit is het beleid van Nikon....


Maar goed, ik denk dat hoe duurder de spullen, hoe minder de kans op omruilen door een nieuw exemplaar. Ik verwijs in dit verband naar een ander draadje:

Marten schreef:
CaptainHook schreef:...Vroegah, toen de klant wel serieus genomen werd, werd het product gewoon teruggenomen en kreeg je een nieuwe.

Dat gold en geldt misschien voor een staafmixer, maar een nieuwe auto waar wat aan mankeert wordt ook niet omgewisseld voor een ander nieuw exemplaar. Hij wordt onder garantie gerepareerd of er komt een terugroepactie, maar ook dan wordt hij gerepareerd. Dat was vroeger zo en dat is nog zo.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor SpiKeY » di dec 04 2012 10:25 pm

Marten schreef:
SpiKeY schreef:...net even telefonisch contact gehad met Konijnenberg.nl
Bij het aanschaffen van een D600 dat op later tijdstip niet 100% werkt, wordt deze gerepareerd. Op de vraag van een nieuw exemplaar in plaats van een reparatie kreeg ik als antwoord: Nee, dat kan niet. Bij het aanschaffen van een D600 loopt u als consument het risico. Dit is het beleid van Nikon....

Dat is toch wel een heel andere weergave van wat Konijnenberg gezegd zou hebben dan wat je nu schrijft:

SpiKeY schreef:...Zoals eerder aangegeven heb ik vanmiddag gesproken met een medewerker van Konijnenberg. Aan mij werd duidelijk verteld: bij een defecte D600 wordt deze gerepareerd en niet vervangen voor een ander. Dit is het beleid van Nikon....


Maar goed, ik denk dat hoe duurder de spullen, hoe minder de kans op omruilen door een nieuw exemplaar. Ik verwijs in dit verband naar een ander draadje:

Marten schreef:
CaptainHook schreef:...Vroegah, toen de klant wel serieus genomen werd, werd het product gewoon teruggenomen en kreeg je een nieuwe.

Dat gold en geldt misschien voor een staafmixer, maar een nieuwe auto waar wat aan mankeert wordt ook niet omgewisseld voor een ander nieuw exemplaar. Hij wordt onder garantie gerepareerd of er komt een terugroepactie, maar ook dan wordt hij gerepareerd. Dat was vroeger zo en dat is nog zo.


Maarten,

Vandaag heb ik de moeite genomen om even konijnberg.nl zelf even te bellen en vragen over hoe en wat met de D600. Gezien mijn belangstelling voor de D600 wil ik de zekerheid hebben dat ik een goed werkende zal krijgen. Je kan mijn zinnen gaan lopen vergelijken, maar wat heeft het voor nut? Feit is dat de medewerker heeft aangegeven dat als een probleem met stof of olie voordoet dat deze gerepareerd zal worden. Consument krijgt geen vervangende camara. Dit is het beleid van Nikon.

Het gesprek met Konijnenberg heb ik helaas niet opgenomen. Hiervoor heb ik mijn conclusie en mening gegeven. Iedereen is vrij om morgen zelf even te bellen en vragen.
SpiKeY Inc. *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̴̡ı̴̴̡
My Blog: http://wilhelmrojer.wordpress.com/
Gebruikersavatar
SpiKeY

Forumlid
Berichten: 65


Locatie: Arnhem
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor Marten » di dec 04 2012 11:07 pm

SpiKeY schreef: Feit is dat de medewerker heeft aangegeven dat als een probleem met stof of olie voordoet dat deze gerepareerd zal worden. Consument krijgt geen vervangende camera. Dit is het beleid van Nikon..

OK, duidelijk.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor Meesterbas » di dec 04 2012 11:57 pm

Je hebt niet het recht een nieuwe camera te eisen wanneer een gebrek zich voordoet. De verkoper of Nikon moet in de gelegenheid gesteld worden een gebrek te verhelpen. Slaagt de verkoper of Nikon hier na een aantal pogingen (dit aantal is arbitrair) niet in, kun je de koopovereenkomst met een enkel briefje ontbinden. Er ontstaan dan ongedaanmakingsverbintenissen: oftewel jij levert de camera in en de verkoper of Nikon retourneert je het gehele aankoopbedrag. Dat laatste kun je dan beschouwen als het 'vervangen' van de camera.

Indien de verkoper of Nikon niet wil meewerken aan de ongedaanmakingsverbintenissen, zul je langs de geschillencommissie of de rechter moeten.
www.basphotonic.nl | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
Gebruikersavatar
Meesterbas

Forumlid
Berichten: 152


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor lock » wo dec 12 2012 5:15 pm

Update:

Nikon (NL) is zich bewust van de aandacht voor het probleem op internet. Ze zullen deze post dan ook wel lezen :D

Ze geven toe dat er (incidentele) gevallen zijn van klachten over stof (dat was overigens niet mijn grootste pijnpunt, hooguit en afgeleide van de schade aan de coating).
Ze zeggen toe de komende tijd met een passende oplossing te komen. Maar eerst moeten ze onderzoeken wat de oorzaken zijn, inclusief eventueel mechanische.

Kortom, er wordt aan gewerkt. Maar hoe lang het gaat duren weet ik niet.
Toch ben ik wel tevreden want Nikon NL steekt zijn kop gelukkig niet in het zand. Nu maar hopen dat de oplossing voor het kerstkindje komt...Het moet uiteraard geen weken duren.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor Meesterbas » zo dec 16 2012 11:06 pm

Overweeg je niet zoveel kliks te maken dat de coating (voor zover dat kan) versleten is en dan je sensor schoon te laten maken? Las dat rond zo'n 4000 kliks de coating wel weg is. Scheelt je gedonder met Nikon.
www.basphotonic.nl | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
Gebruikersavatar
Meesterbas

Forumlid
Berichten: 152


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor lock » ma dec 17 2012 12:37 am

Nee zeg ! De coating laat los omdat het mechanisme iets raakt wat het niet raken mag. Het gaat wel om het mechanisme dat de spiegel omhoog klapt. Dat is mij iets te belangrijk. Dat mechaniek werkt bij mij kennelijk niet goed want anders gaat op die rand de coating er niet af. Ik ga dat niet forceren.

De meeste mensen klagen over stof. Maar een klein aantal meldt ook de slijtage aan het mechaniek. Of deze slijtage de enige bron van vervuiling op de sensor (filter) is betwijfel ik. Heel vaak hoor je dat net nieuwe cameras al na enkele fotos een vuile sensor hebben. Die stof moet een andere bron hebben dan de slijtage op het spigelmechanisme, want zo snel slijt de coating niet.

Ik heb vandaag weer de camera schoon geblazen. Maar op een testfoto is nog van alles te zien. Ook grillige vormen met donkere en lichtere vlakken. Dat is dus waarschijnlijk olie.
Als er maandag voor de kerst niks bekend is dan gaat hij donderdag na de kerst terug naar de verkoper. En wordt het niet wordt opgelost, dan gaat alles de deur uit. Lenzen, flitsers, body. Alles.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor Meesterbas » ma dec 17 2012 11:55 pm

Dus als ik je goed begrijp houd je rekening met de mogelijkheid dat het mechanisme niet in orde is en dat dat kan worden gezien als iets dat je gebruik van de camera belemmert?
www.basphotonic.nl | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
Gebruikersavatar
Meesterbas

Forumlid
Berichten: 152


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.

Berichtdoor lock » di dec 18 2012 9:04 pm

Daar hou ik zeker rekening mee. Coating gaat niet zomaar los.
Ik denk ook dat het geen toeval is dat mijn filter onder de olie zit. Ik vermoed dat het mechanisme overbelast is.

Kijk maar eens naar het middelste deel van de rechter bovenhoek:
Afbeelding

De rest zal ik jullie besparen..
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten