verschillen af -

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

verschillen af -

Berichtdoor joerig1970 » za jul 29 2006 5:18 am

wat is eigenlijk het verschil tussen ( buiten de prijs natuurlijk :D )
AF-D
AF-G
AF-S

AF staat voor autofocus dat weet ik, maar de rest???
joerig1970



Onderwerp:

Berichtdoor Malo1961 » za jul 29 2006 9:08 am

AF-D: (D)istancce = extra cpu kontakt op je oblectief voor doorgeven afstand onderwerp aan cameraprocessor met name i.v.m. flitslichtmeting.

AF-G: Nieuwe generatie objectieven zonder diafragma ring. Niet meer op alle nikon camera's te gebruiken. ( it's a bloody shame :( )

AF-S: Silent wave oftewel geruisloze scherpstelling in het objectief gebouwd. Heel vaak dus sneller in scherpstelling

Gr. Martin
Malo1961



Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » za jul 29 2006 9:21 am

Malo1961 schreef:AF-G: Nieuwe generatie objectieven zonder diafragma ring. Niet meer op alle nikon camera's te gebruiken. ( it's a bloody shame :( )


Waarom een bloody shame?
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Malo1961 » za jul 29 2006 9:54 am

Omdat ik een aantal mensen ken, die dit betreuren. Nieuwe lenzen niet meer te gebruiken op oudere camera's. Maar direkt toegegeven......., ook dit valt onder de noemer persoonlijk gevoel. :)
Malo1961



Onderwerp:

Berichtdoor gijs sandberg » za jul 29 2006 9:55 am

>Waarom een bloody shame?

De G-lenzen kan je niet op klassieke Nikon bodies gebruiken omdat die het diafragma niet vanaf de kamera body kunnen regelen(F,F2,F3,FM,FE,FM3a e.a.)

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » za jul 29 2006 12:56 pm

Wat is het (technisch) voordeel van het ontbreken van een diafragmaring?
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor hjanssen » za jul 29 2006 2:06 pm

MvBoetzelaer schreef:Wat is het (technisch) voordeel van het ontbreken van een diafragmaring?
Marnix


Niks technisch alleen €€€€€€€
hjanssen



Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » za jul 29 2006 5:13 pm

Maar Nikon heeft wel een besluit genomen om vanaf een x moment objectieven niet meer van een diafragmaring te voorzien. Worden de objectieven hierdoor robuuster? Minder mechanisch gevoelig? Goedkoper?

Uiteraard kost het veel €uri als je een nieuwe camera hiervoor aan moet schaffen.

Groet,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Warner » za jul 29 2006 5:47 pm

Je moet ook als fabrikant van objectieven met je tijd mee gaan.
Het gebruik van een diafragmaring is alleen nodig voor oude camera's, daarvoor zijn nog steeds prima objectieven verkrijgbaar. Voor moderne camera's is een diafragmaring overbodig. Fabricage is natuurlijk ook iets simpeler dus goedkoper. En er zit weer iets minder aan het objectief dat stuk kan gaan of in een verkeerde stand kan staan.
Groet, W@rner


NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
Gebruikersavatar
Warner

Forumlid
Berichten: 441


Locatie: Castricum
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Malo1961 » za jul 29 2006 6:56 pm

Warner schreef:
Fabricage is natuurlijk ook iets simpeler dus goedkoper. En er zit weer iets minder aan het objectief dat stuk kan gaan of in een verkeerde stand kan staan.


Ik weet niet hoe anderen erover denken, maar persoonlijk vind ik een ouderwetse diafragma ring er heel wat degelijker en robuuster uitzien als die kunstof instel wieltjes.
Maar ook hier is dat weer puur een gevoels kwestie, of toch niet ? :)
Malo1961



Onderwerp:

Berichtdoor joerig1970 » za jul 29 2006 6:58 pm

en welke zijn dan het beste voor een beginner met een nikon d50
joerig1970



Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » za jul 29 2006 7:15 pm

Warner schreef:Voor moderne camera's is een diafragmaring overbodig. Fabricage is natuurlijk ook iets simpeler dus goedkoper. En er zit weer iets minder aan het objectief dat stuk kan gaan of in een verkeerde stand kan staan.


Toe maar!
Je bedoelt waarschijnlijk: "voor moderne FOTOGRAFEN is een diafragmaring overbodig"?
Daar zou ik, gezien de input op het forum, nog in kunnen komen.

Ik heb in 32 jaar Nikon-gebruik nog nooit een kapotte diafragmabediening meegemaakt, of over gehoord.

En verder denk ik dat een diafragmaring niet in een verkeerde stand "kan staan", maar wel in een verkeerde stand GEZET kan worden... zie boven...

Groeten, E.M. de Klerk (ook ik zeg: WEG met de G-lenzen!)
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor Malo1961 » za jul 29 2006 8:34 pm

Joeri zei:
en welke zijn dan het beste voor een beginner met een nikon d50


Ik heb geen ervaring met de d50.
Maar ik geloof dat je in de belichtingsmode manueel ( dus zelf diafragma en sluitertijd instellen), met D lenzen met diafragma ring in het voordeel bent qua snelheid. Linker duim en wijs/middel vinger bediening diafragma
en rechter duim voor instel wiel achterzijde sluitertijd.
Kan je je oog aan de zoeker houden en hoef je geen extra handelingen te doen door een +/- knopje in te drukken i,c.m. het instelwiel.
Ooit komt een moment dat je manuele belichting als het meest effektief gaat beschouwen i.c.m. spotmeting.

Gr. Martin
Malo1961



Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » za jul 29 2006 9:55 pm

Inderdaad! En mag ook zonder spotmeting!
Hartelijke groet, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma jul 31 2006 11:14 am

joerig1970 schreef:en welke zijn dan het beste voor een beginner met een nikon d50


op een D50 (en D100/D70) werken alle AF/AFD/AFS/AF-G objectieven van Nikon hetzelfde
je kunt dus niet zeggen dat een AF-G objectief het meest geschikt is voor een 'beginner'
je moet uitgaan van het brandpunt of zoombereik van de lens, en kijken of dit past bij wat je wilt doen, dan kom je te spreken over de optische kwaliteit van de lens. Je begrijpt: het maakt dus niets uit of de lens die juist voor jou is, een AFS of AFD of AF-watdanook lens is...
vanson




Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten