Welke PowerMac G5?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Welke PowerMac G5?

Bericht door Frank Roelofs » zo dec 30 2012 6:50 pm

Voor de fotobewerking ben ik van plan over te stappen naar een Mac. Een nieuwe vind ik prachtig maar toch wel behoorlijk boven de begroting. Vandaar dat ik nu aan het kijken ben naar een gebruikte PowerMac G5.

Welke uitvoering is het meest aan te bevelen? Ben nog nieuw in het Mac wereldje en zie dat er nogal wat verschillende modellen zijn vandaar deze vraag.

Wie kan mij verder helpen?
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Welke PowerMac G5?

Bericht door bjornc » zo dec 30 2012 7:55 pm

Doe jezelf een plezier, en spaar door tot er in ieder geval budget is voor een Intel Macbook.
Veel software dat voor G5 geschikt is wordt veelal niet meer ondersteund.

Mag ik vragen wat het beoogde budget is? Wellicht is er een goed alternatief. (Mac Mini bijvoorbeeld)

iJoost

Bericht door iJoost » zo dec 30 2012 8:35 pm

De laatste PowerMac G5 is van 2005. Ik zou inderdaad minimaal voor een Intel CPU gaan. Maar moet het perse een Mac Pro zijn? Voor fotobewerken is een iMac ook ruim voldoende.

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » zo dec 30 2012 8:58 pm

Niet perse een macpro. Maar dacht voor fotobewerken hoeft het niet de zwaarste te zijn. Ik hoef ook niet de nieuwste software te hebben. Heb nu cs5. Is voor mij meer dan voldoende. Tsja budget? 200 tot 400.

Wil eerst beetje betaalbaar kennis maken met Mac.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo dec 30 2012 9:04 pm

Koop geen PPC (Power PC, PowerMac) meer. Geen enkele ondersteuning meer en reserve-onderdelen zijn niet te krijgen. Software is obsoleet.
CS5 is voor Intel apparaten, dacht ik en gaat niet werken op een PPC.
Kijk naar een Mac mini als je persé een apparaat met los scherm wil hebben. De mini's zijn up to date en krachtig genoeg.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

iJoost

Bericht door iJoost » zo dec 30 2012 9:17 pm

Misschien helpt het dan als ik je vertel dat er in essentie vier lijnen zijn: twee desktop en twee laptop. Telkens een pro en een consumenten versie. Wat je daar gevonden had was een tamelijk oud model (nog de vorige CPU) uit de pro desktop lijn. Dat lijkt me niks. Ik zou het zoeken in de consumenten desktop lijn (ook wel bekend als iMacs). Wat de verschillende versies betreft, die komen heel regelmatig. Dus dat zijn er gewoon veel. Zoals je hier kunt zien:

http://buyersguide.macrumors.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je dus iets gevonden hebt, moet je even goed kijken wat het nu eigenlijk is. Heb je een iPhone, iPad of iPod? Installeer dan de MacTracker App, dan heb je alle modellen met al hun technische details op een rij.

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » zo dec 30 2012 9:25 pm

Als je een G5 wilt hebben, kijk gewoon naar de heftigste die er is. Maar! Als je niet iemand bent die graag in de binnenste van een computer aan het sleutelen is, laat dan een ongemodificeerde 4-core G5 dan staan. Deze is watergekoeld en dat wat in de leidingen zit, dat weet zich vroeg dan wel laat naar buiten te vreten. Quad core G5's die de modificatie hebben, die hebben daar geen last van.

Voor de rest, zo nieuw en zo snel mogelijk, want dan heb je ook nog de mogelijkheid meer geheugen er in te planten en gebruik te maken van meer modernere videokaarten.

Let wel dat de 10.5.8 de laatste OS is die ondersteunt wordt en het wat lastig is om bepaalde dingen nog te krijgen voor die versie, moderne browsers worden niet meer ondersteund, maar daar is wel een mouw aan te passen.

De G5 is snel genoeg voor de Photoshop die op dat moment uit kwam.

Voor een specifiek doel kun je een G5 echt wel gebruiken, maar het zijn geen all-round computers meer. Ikzelf gebruik nog 2 G5's omdat bepaalde synthesizer plugins niet gepoort zijn naar Intel.

Kijk even rond op http://www.tweedehandsmac.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en dan zie je dat je voor meer dan 200 euro een hele goede G5 hebt. Suc6.

Hmmm het blijft toch heel fijn om gewoon 4 harddisks in je Mac te kunnen bouwen.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » zo dec 30 2012 9:34 pm

iJoost schreef:Misschien helpt het dan als ik je vertel dat er in essentie vier lijnen zijn: twee desktop en twee laptop. Telkens een pro en een consumenten versie. Wat je daar gevonden had was een tamelijk oud model (nog de vorige CPU) uit de pro desktop lijn. Dat lijkt me niks. Ik zou het zoeken in de consumenten desktop lijn (ook wel bekend als iMacs). Wat de verschillende versies betreft, die komen heel regelmatig. Dus dat zijn er gewoon veel. Zoals je hier kunt zien:

http://buyersguide.macrumors.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je dus iets gevonden hebt, moet je even goed kijken wat het nu eigenlijk is. Heb je een iPhone, iPad of iPod? Installeer dan de MacTracker App, dan heb je alle modellen met al hun technische details op een rij.
Heb sinds donderdag een iPad. Erg handige app.

bjornc
Forumlid
Forumlid

Bericht door bjornc » zo dec 30 2012 9:46 pm

Een relatief goedkope oplossing zou deze Macbook kunnen zijn: Klik

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » zo dec 30 2012 9:48 pm

PanzerFaustNL schreef:Als je een G5 wilt hebben, kijk gewoon naar de heftigste die er is. Maar! Als je niet iemand bent die graag in de binnenste van een computer aan het sleutelen is, laat dan een ongemodificeerde 4-core G5 dan staan. Deze is watergekoeld en dat wat in de leidingen zit, dat weet zich vroeg dan wel laat naar buiten te vreten. Quad core G5's die de modificatie hebben, die hebben daar geen last van.

Voor de rest, zo nieuw en zo snel mogelijk, want dan heb je ook nog de mogelijkheid meer geheugen er in te planten en gebruik te maken van meer modernere videokaarten.

Let wel dat de 10.5.8 de laatste OS is die ondersteunt wordt en het wat lastig is om bepaalde dingen nog te krijgen voor die versie, moderne browsers worden niet meer ondersteund, maar daar is wel een mouw aan te passen.

De G5 is snel genoeg voor de Photoshop die op dat moment uit kwam.

Voor een specifiek doel kun je een G5 echt wel gebruiken, maar het zijn geen all-round computers meer. Ikzelf gebruik nog 2 G5's omdat bepaalde synthesizer plugins niet gepoort zijn naar Intel.

Kijk even rond op http://www.tweedehandsmac.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en dan zie je dat je voor meer dan 200 euro een hele goede G5 hebt. Suc6.

Hmmm het blijft toch heel fijn om gewoon 4 harddisks in je Mac te kunnen bouwen.
Ben niet bang om in de computer kast te gaan sleutelen. Ga eens rustig rondkijken en ondertussen verder sparen.
(Als ze dan toch niks meer waard zijn, kom ze zo ophalen :lol: )

iJoost

Bericht door iJoost » zo dec 30 2012 10:41 pm

Jawel. Maar een G5 is dus, om het maar een heel duidelijk te zeggen, oude meuk.

Apple is geruime tijd over gestapt van PPC CPU's naar Intel CPU's. En een G5 is dus een PPC. Je kunt daar alleen nog maar minimaal 7 jaar oude software op gebruiken. Dat schiet ook niet op als je ooit nog eens wel een wat nieuwere Mac wilt. Kun je je hele software verzameling meteen weer opnieuw beginnen. Technisch gezien misschien wel leuk maar om te gebruiken lijkt het mij niet handig. Ik zou aan de andere kant van de scheiding willen zitten.

Maar goed, het kan. ;-)

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » zo dec 30 2012 10:48 pm

iJoost schreef:Jawel. Maar een G5 is dus, om het maar een heel duidelijk te zeggen, oude meuk.

Apple is geruime tijd over gestapt van PPC CPU's naar Intel CPU's. En een G5 is dus een PPC. Je kunt daar alleen nog maar minimaal 7 jaar oude software op gebruiken. Dat schiet ook niet op als je ooit nog eens wel een wat nieuwere Mac wilt. Kun je je hele software verzameling meteen weer opnieuw beginnen. Technisch gezien misschien wel leuk maar om te gebruiken lijkt het mij niet handig. Ik zou aan de andere kant van de scheiding willen zitten.

Maar goed, het kan. ;-)
Oké, heb ook even in die app zitten kijken. Daar worden ze ook vintage genoemd.
Moet dus vooral kijken naar iMac varianten?

bjornc
Forumlid
Forumlid

Bericht door bjornc » zo dec 30 2012 10:49 pm

Bekijk die witte Macbook eens die ik een paar posts terug heb laten zien...

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » zo dec 30 2012 10:53 pm

Ik heb hiervoor liefst een gewone desktop. Maar wel bedankt voor de info.

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » ma dec 31 2012 1:54 am

Nog wat extra info, let goed op of je nog wel kunt upgraden bij de Intel versie die je misschien op het oog hebt, een wat oudere desktop (single core, de eerste core duo etc zijn niet upgradable naar 10.8)
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”