Pjerry:
Omdat?
Goh, dat is een lang en vooral irrationeel verhaal (het is overigens wetenschappelijk aangetoond, verdedig ik mij vooraf, dat mensen bij dit soort aankopen rationele verklaringen zoeken voor irrationele besluiten, het gaat dan vooral om aankopen van producten met een bepaald gevoel, auto's, telefoons, fototoestellen...). Ik had vroeger een Praktica, zoals bij mijn introductie gezegd, helaas ging daar iedere keer de sluiter van stuk. Een familielid van mij had destijds een Canon EOS (analoog) en zo leerde ik kennis maken met de wat modernere A en de S stand bijv. (en softfocus, wat ik op de Nikon overigens niet heb terug gevonden) (daarnaast ook wat 6x6 yashica gedaan, haarscherpe plaatjes waren dat). Na drie 2e hands Praktica bodies kocht ik, bij gebrek aan geld voor meer, al in het digitale tijdperk van de zeg 1 a 2 megapixel tijd, een Braun SR2000 met cosina lens. Om de een of andere reden, maakte ik hier niet zulke aardige foto's mee als met de Praktica (aardig, want om nu te zeggen dat ik met de Praktica geweldig was is ook weer overdreven). Ik vermoed dat dit kwam door de belichtingsmeter die minder nauwkeurig (en minder betrouwbaar) was (de fout leek ook nog eens niet lineair, dus moeilijk met de hand te compenseren). Daarna kreeg ik een druk leven, haha, en had niet zoveel tijd meer voor hobbies, intussen waren de digitale toestellen goedkoper geworden, had ik het beetje dat ik wist van foto's maken afgeleerd, en kocht ik een casio compact, handig als je haastig op reis bent voor je werk met alleen handbagage, wat ik toen vaak was. Ik merkte bij het foto's maken al gauw dat ik iets miste, namelijk controle over wat ik deed. Al die voorgebakken menu'tjes met, kaarslicht, portret, landschap etc., leek me iets voor debielen (als ik mij verstouten mag) en leidde er toe dat het toestel nooit precies deed wat ik wou. Nog een keer een aantal jaren later, en inmiddels financieel beter bij kas, besloot ik dat de digitale reflexen inmiddels wel volwassen waren, en begon vrolijk te zoeken naar een full frame, met een budget van 600euro. Uiteindelijk, heb ik toen maar, vanwege de hoge prijs van een fullframe, een 2/3 cropped gekocht. Nieuwkomers zoals Sony en Fuji heb ik daarbij, subjectief als ik ben, niet eens in beschouwing genomen (gebrek aan traditie bij deze merken), het ging tussen Canon, die ik een beetje kende, en Nikon (Merken als Olympus en Minolta waren blijkbaar verdwenen in de jaren dat ik eruit was geweest). Na wat vergeleken te hebben kwam ik, in mijn prijsklasse, bij de D5100 uit. De D5200 bestond toen al of zat er aan te komen, maar ik koos voor de D5100 om de prijs te drukken (eerst maar eens foto's leren maken

). De d3200 heb ik ook nog naar gekeken, maar die had geen kantelbaar scherm, wat ik erg handig vind. De meeste foto's maak ik via de gewone zoeker, maar vanuit rare standpunten is de combinatie kantelbaarscherm+liveview wel handig. Ik vergeleek het met Canon (een 600D geloof ik) en de Nikon had simpelweg betere reviews en ook wat meer funcionaliteit. Handig is de HDR en bracketing (met die casio had ik al wat HDR gedaan en de bracketing was altijd een heel gedoe, iedere keer naar menu en dan ev erbij of eraf... ..dat wilde ik graag op mijn nieuwe toestel automatisch hebben). Achteraf gebruik ik alleen de bracketing functie (heerlijk geautomatiseerd), die HDR van het toestel vind ik niet goed genoeg (had ik hier ook gepost ergens geloof ik). Wat ik mis op de D5100 is een knopje om snel de ISO te veranderen, kan wel op de fn, maar dan raak ik mijn zelfontspannerknopje weer kwijt...
Al die rare functies zoals, effects, bloemetje, bergje, poppetje, gezichtje en rennend mannetje kunnen mij gestolen worden. Ik maak alles gewoon op M en soms op vakantie op P.
Goed, back on topic...
Leon:
Buiten die eerste basis parameters (waarbij die parameters niet meer veranderen, nadat de spiegel is opgeklapt ---> dus doorgaans ook geen diafragma verandering) is er nog wel een mate van elektronische autogain/framing van het Liveviewbeeld.
Bij gebruik van manuele Ai(s) lenzen zonder CPU die de uitzondering vormen om het diafragma wel te verstellen tijdens LiveView, wordt het LiveView beeld namelijk wel degelijk aangepast aan de veranderde parameters / lichtomstandigheden. Draai ik op een D700 het diafragma tijdens LiveView helemaal open (vanuit een meer gesloten positie), zie je in eerste instantie namelijk een sterk overbelicht beeld, en net andersom vanuit open positie naar gediafragmeerde stand in eerste instantie een onderbelicht beeld. Maar dat wordt binnen pakweg 1/2-1 seconde zichtbaar weer bijgeregeld. ook in de manuele (M) stand van de camera. Dat bijregelen gebeurt echter alleen als de omstandigheden voldoende licht behelzen. Doe ik hetzelfde onder erg donkere lichtomstandigheden gebeurt die bijregeling niet, en ligt de autogain/framing functionaliteit kennelijk buiten het bereik van de omstandigheden. Het LiveView beeld is dan donkerer of lichter afhankelijk van de stand van het diafragma, ongeacht de instellingen van de camera voor manueel (M), of diafragma-voorkeuze (A).
Klopt, heel goed uitgelegd! Om de wikipedia termen te gebruiken, LiveView op de D5100 lijkt een "Framing" LiveView en geen "Exposure Simulation" Je bevestigt dit hier door een ouwe lens erop te zetten (iets dat bij Canon dus niet had gekund blijkt nu

). Maar ook door gewoon de foto te maken (dat is wat ik gedaan heb om erachter te komen), kan je zien dat LiveView de belichting op het scherm corrigeert zodat het voor de kijker zichtbaar wordt. Om de scherptediepte kan LiveView (gelukkig) niet heen, omdat dit in de lens zit (mits je hem wel even update door hem aan en uit te zetten zoals eerder opgemerkt).
Eigenlijk is de "Framing optie" met werkelijke scherptediepte precies dat waar ik voor zou kiezen, dan kan je de scherptediepte wel zien en wordt het beeld toch niet donkerder, mooi toch? (wel even flink met de spiegel flapperen en LiveView uit en aan zetten)
Ik gebruik LiveView alleen bij het maken van foto's uit rare posities in combinatie met het kantelbare scherm, wat ik schitterend vind overigens, vooral met dat raster erover heen (kan je zien of 'ie mooi recht staat). De rest maak ik allemaal via de gewone zoeker (en helaas vaak ook wat scheef, haha).
Als ik handmatig scherpstel maak ik ook wel 's gebruik van LiveView (misschien door een gebrek aan ervaring, ik mis de wig in de zoeker om goed handmatig scherp te stellen).
Mirrorless toestellen lijken me niks omdat je dan behalve fly by wire ook een soort watch by wire krijgt, een soort ongewilde stuurbekrachtiging zeg maar.
P.S.: En wat dit forum betreft vind ik het jammer dat het merk gebonden is, maar de activiteit op dit forum en wat ik hier leer, is vele malen groter dan op andere algemenere fora.
Als het niet echt hoeft.