Diafragma bij filmen

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

Diafragma bij filmen

Berichtdoor stefsterkenburg » wo feb 06 2013 8:05 pm

Als ik mijn D3200 in liveview zet om te gaan filmen valt het mij op dat het ingestelde diafragma pas wordt gehanteerd bij het maken van een foto. Is op zich geen ramp bij fotograferen (maar daar heb ik de optische zoeker voor) maar tijdens het filmen moet ik altijd eerst een foto maken alvorens het juiste diafragma ingesteld wordt.

Aangezien er op de d3200 geen preview knop zit vroeg ik mij af of er een andere manier of instelling is. Boekje en Google bieden geen oplossing.
stefsterkenburg

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Dronten
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diafragma bij filmen

Berichtdoor stefsterkenburg » zo feb 10 2013 1:03 am

Blijkbaar een niet oplosbare vraag... Via Google kom ik er ook niet uit :ugeek:
stefsterkenburg

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Dronten
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diafragma bij filmen

Berichtdoor Sz73 » zo feb 10 2013 7:15 am

Er is geen andere manier, je diafragma wordt pas bevestigt als je een foto maakt, m.a.w. je kunt tijdens liveview/filmen niet je diafragma aanpassen.
Sz73



Onderwerp:

Re: Diafragma bij filmen

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo feb 10 2013 8:45 am

Bij de instapcamera's zie je geen nauwkeurige preview in Live View. Vanaf de D600 zie je het wel, ook de lichtmeter correcties.

Voor filmen hoeft dit geen bezwaar te zijn. Je hoort te filmen middels shots, geen af gebruiken en werk alleen met diafragma f/8 oid.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diafragma bij filmen

Berichtdoor Léon Obers » zo feb 10 2013 11:18 am

Hans Braakhuis schreef:en werk alleen met diafragma f/8 oid.

Waarom zou je alleen een diafragma gebruiken rondom die waarde?
Ik zou juist gebruik maken van de mogelijkheden om een kleine scherptediepte te gebruiken bij grote openingen. De lens manueel instellen, het beste een oude manuele lens gebruiken met een mooie lange scherpstel intelslag.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Diafragma bij filmen

Berichtdoor thom » zo feb 10 2013 11:47 am

Precies, oude nikkors en het liefst op 2.8! Waar komt die diafragma 8 vandaan?

Groet, Thom
thom



Onderwerp:

Re: Diafragma bij filmen

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma feb 11 2013 7:24 am

thom schreef:Precies, oude nikkors en het liefst op 2.8! Waar komt die diafragma 8 vandaan? Groet, Thom


Sorry, heb aangenomen dat de TS met een D3200 geen door oude manuele Nikkors heeft liggen. En of een gebruiker van de D3200 weet hoe je met een niet AF-S objectief kunt werken?

Veelal heeft men de D3200 met een kit objectief. Met een variatie van f/4 tot f/5,6. Die f/8 is dan minimaal. Op volle opening met een kitobjectief is niet aan te raden.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diafragma bij filmen

Berichtdoor stefsterkenburg » ma feb 11 2013 9:30 am

U wekt nu de suggestie dat omdat ik bewust een D3200 heb ik blijkbaar ook niet weet hoe een niet AF-s objectief werkt. Dat vind ik jammer om te lezen want ik heb aardig wat ervaring met dSLR camera's en ik heb bewust gekozen voor een kleinere camera in verband met het soort werk ik graag fotografeer.

Maar ik heb inderdaad geen oude Nikkor lensen liggen omdat ik overgestapt ben vanaf Canon. Op mijn oude camera zat wel een scherptediepte preview waarmee het gekozen diafragma behouden bleef maar op de 3200 ontbreekt deze helaas.
stefsterkenburg

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Dronten
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diafragma bij filmen

Berichtdoor Léon Obers » ma feb 11 2013 11:03 am

stefsterkenburg schreef:Op mijn oude camera zat wel een scherptediepte preview waarmee het gekozen diafragma behouden bleef maar op de 3200 ontbreekt deze helaas.

Bekijk het beeld op LiveView (bij fotograferen). Het diafragma is dan gesloten tot de waarde die je hebt ingesteld, of door de camera automatisch is gekozen afhankelijk van de gebruikte belichtingsmodes en lichtomstandigheden. Eenmaal aan het filmen (continue LiveView), verandert het diafragma niet meer. Het beeld wat je dan ziet, is dus de situatie met gesloten diafragma.

Kijk ook eens halverwege het volgende draadje en navolgende reacties: viewtopic.php?p=584823#p584823
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Diafragma bij filmen

Berichtdoor Jur » di feb 12 2013 3:44 pm

Een probleem met het maken van video met een DSLR is het toepassen van de zgn. "180º degree shutter" regel. Dat betekent dat je voor een realistische "film-look" normaliter moet uitgaan van een sluitersnelheid van 2x het aantal beelden per sec. Bijvoorbeeld 1/50sec bij 25p. Kortere sluitersnelheden kunnen problemen veroorzaken (rolling shutter effecten, staccato-effecten e.d.). Zeker bij buitenopnamen overdag zul je daarom niet vaak gebruik kunnen maken van grote lensopeningen als f/2.8.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diafragma bij filmen

Berichtdoor thom » di feb 12 2013 4:49 pm

Daarom worden er ook vaak filters gebruikt om toch met deze f waarden te kunnen werken. Het is wel mogelijk om de stuitertijd weer te verdubbelen naar 1/100 ste bij 25 beelden per seconde maar 1/50 ste aanhouden is altijd beter. Het is ook juist wel leuk om er een beetje mee te experimenteren, met die sluitertijden. Probeer maar eens stromend water te filmen met allerlei verschillende tijden.
thom



Onderwerp:

Re: Diafragma bij filmen

Berichtdoor stefsterkenburg » do feb 14 2013 12:04 pm

Bedankt voor de tips. Ik ben het rolling shutter effect al tegen gekomen :).
stefsterkenburg

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Dronten
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diafragma bij filmen

Berichtdoor Mde » ma mar 04 2013 12:49 am

rolling shutter heeft meer te maken met de beeldopbouw van een cmos sensor, gelukkig zijn er prima tools voor dit te corrigeren (cs6 premiere)
Mde

Forumlid
Berichten: 48




Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten