Nieuwe Camera FX of DX?
Nieuwe Camera FX of DX?
Goedemiddag,
Na de aanschaf van een 70 200 VR ben ik nu op zoek naar een nieuwe camera, ik ben al een tijdje aan het zoeken, en heb al een keer eerder een vraag gesteld voor een D7000 of een D300s. Hier werd mij geadviseerd om eerst een 70 200 te kopen, voor een nieuwe body.
Ik fotografeer vooral hulpdiensten, denk hierbij aan branden en ongevallen. Zoveel mogelijk scherp hebben is handig. Ook in het donker ben ik te vinden (ISO prestatie's) Ik gebruik voornamelijk zoom, groothoek is een pré.
Ik beschik momenteel over het volgende:
-D3100
-Nikon sb700
- Tamron 18 270
- Tamron 28-75
- Nikon 70 200 VR2
Ooit zal ik verder gaan kijken voor een 24-70 (bij FX) of een 17 55 (bij DX)
Ik dacht zelf aan de volgende body's:
D7000, D300s, D700, D600
Help me!
Groeten,
Michael
Na de aanschaf van een 70 200 VR ben ik nu op zoek naar een nieuwe camera, ik ben al een tijdje aan het zoeken, en heb al een keer eerder een vraag gesteld voor een D7000 of een D300s. Hier werd mij geadviseerd om eerst een 70 200 te kopen, voor een nieuwe body.
Ik fotografeer vooral hulpdiensten, denk hierbij aan branden en ongevallen. Zoveel mogelijk scherp hebben is handig. Ook in het donker ben ik te vinden (ISO prestatie's) Ik gebruik voornamelijk zoom, groothoek is een pré.
Ik beschik momenteel over het volgende:
-D3100
-Nikon sb700
- Tamron 18 270
- Tamron 28-75
- Nikon 70 200 VR2
Ooit zal ik verder gaan kijken voor een 24-70 (bij FX) of een 17 55 (bij DX)
Ik dacht zelf aan de volgende body's:
D7000, D300s, D700, D600
Help me!
Groeten,
Michael
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nieuwe Camera FX of DX?
Zoals altijd hangt het van een aantal factoren af, waaronder je budget en wat je vooral fotografeert. Over dat laatstevzeg je wel iets, maar ik heb daar geen ervaring mee.
FX is prettig bij hogere ISO's en theoretisch ook voor groothoek. Maar groothoek zoomobjectieven zijn aardig aan de prijs.
Je schrijft dat je graag zo veel mogelijk scherp wilt hebben en dat zou in mijn ogen pleiten voor DX.
Een 300S zou ik nu niet meer kopen, zeker niet als je met hogere ISO's moet werken. Wellicht komt er nog eens een opvolger, maar in de tussentijd is de D7000 een prima keus.
FX is prettig bij hogere ISO's en theoretisch ook voor groothoek. Maar groothoek zoomobjectieven zijn aardig aan de prijs.
Je schrijft dat je graag zo veel mogelijk scherp wilt hebben en dat zou in mijn ogen pleiten voor DX.
Een 300S zou ik nu niet meer kopen, zeker niet als je met hogere ISO's moet werken. Wellicht komt er nog eens een opvolger, maar in de tussentijd is de D7000 een prima keus.
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Voor grotere scherptediepte en telebereik zou ik de D7000 kiezen. Ook hoge ISO is niet slecht
Nog betere prestaties voor hoge ISO heb je met de D700 en de D600, maar scherptediepte en tele zijn dan weer minder.
Voor hoge ISO is ook van belang wat je met de foto's doet. Voor internet en kleine afdrukken is zelfs ISO 6400 nog prima bruikbaar met een D7000
Nog betere prestaties voor hoge ISO heb je met de D700 en de D600, maar scherptediepte en tele zijn dan weer minder.
Voor hoge ISO is ook van belang wat je met de foto's doet. Voor internet en kleine afdrukken is zelfs ISO 6400 nog prima bruikbaar met een D7000
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Budget ligt er natuurlijk aan, ik heb er geen moeite mee om meer te betalen voor meer kwaliteit.. Ik verdien wel geld met foto's, denk aan kranten en een goede filmfunctie mag niet ontbreken! Hierbij schrap ik dus de D700.
Nu blijf ik met de vraag; Is een D600 (FF) van dermate betere kwaliteit dan de D7000 (DX), dat het 1000 euro extra waard is?
Is een grotere zoeker 1000 euro waard?
Ik kan alleen vragen aan mensen met ervaring, mensen die naar specificatie's kijken zitten vaak verkeerd.
Nu blijf ik met de vraag; Is een D600 (FF) van dermate betere kwaliteit dan de D7000 (DX), dat het 1000 euro extra waard is?
Ik kan alleen vragen aan mensen met ervaring, mensen die naar specificatie's kijken zitten vaak verkeerd.
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Tja, wat vind JIJ beter?Michaeldeman schreef:Nu blijf ik met de vraag; Is een D600 (FF) van dermate betere kwaliteit dan de D7000 (DX), dat het 1000 euro extra waard is?
Betere ISO-prestatie, kleinere scherptediepte, meer groothoek > D600
grotere scherptediepte, meer tele > D7000
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Volgens mij gaat het erom wat jij vindt, niet wat anderen vinden.
Is er nu niet een manier om dit soort repeterende vraagstellingen naar één hoofdstuk of zo te verplaatsen? Waarom kijkt menig vraagsteller nou niet eerst even of iets al eerder aan de orde is geweest?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Voor mij wel.Michaeldeman schreef: Is een D600 (FF) van dermate betere kwaliteit dan de D7000 (DX), dat het 1000 euro extra waard is?
Maar ik kan niet bepalen of dat voor jou zo is.
Lijkt mij toch al duidelijk in mijn bericht.emdeklerk schreef:Is er nu niet een manier om dit soort repeterende vraagstellingen naar één hoofdstuk of zo te verplaatsen? Waarom kijkt menig vraagsteller nou niet eerst even of iets al eerder aan de orde is geweest?
- Cees
- Forumlid
Kroontje schreef:Lijkt mij toch al duidelijk in mijn bericht.emdeklerk schreef:Is er nu niet een manier om dit soort repeterende vraagstellingen naar één hoofdstuk of zo te verplaatsen? Waarom kijkt menig vraagsteller nou niet eerst even of iets al eerder aan de orde is geweest?
Zeker, Mark. Het helpt echter geen zier. Twee (vrijwel) identieke draadjes, want jouw opmerking en die van emdeklerk worden gewoon genegeerd.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Aandacht. Zoals velen hier...emdeklerk schreef:Is er nu niet een manier om dit soort repeterende vraagstellingen naar één hoofdstuk of zo te verplaatsen? Waarom kijkt menig vraagsteller nou niet eerst even of iets al eerder aan de orde is geweest?
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Vooral bevestiging of min of meer goedkeuring om veel te dure spullen te kopen zonder precies te begrijpen waarom.JaapV schreef:Aandacht. Zoals velen hier...emdeklerk schreef:Is er nu niet een manier om dit soort repeterende vraagstellingen naar één hoofdstuk of zo te verplaatsen? Waarom kijkt menig vraagsteller nou niet eerst even of iets al eerder aan de orde is geweest?
-
- Forumlid
In het land der blinden is éénoog koning...
Nieuwelingen kennen, weten niet, weten niet hoe te zoeken als het gaat om deze draadjes. Dus je kan zeuren dat je een ons weegt maar dit komt elke keer weer voorbij ...
Slaap lekker !
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Gaan we allemaal ineens over elkaar heen vallen ,,
zoals Kroontje al verwoordde , er loop een bestaand draadje over de keuze FX of DX
Daar staat het nodige beschreven.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=45120" onclick="window.open(this.href);return false;
hoeven we niet alles dubbel te schrijven, kan deze dicht
zoals Kroontje al verwoordde , er loop een bestaand draadje over de keuze FX of DX
Daar staat het nodige beschreven.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=45120" onclick="window.open(this.href);return false;
hoeven we niet alles dubbel te schrijven, kan deze dicht