Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor

Bericht door lock » zo feb 24 2013 3:41 pm

noortje53 schreef:[i]Ik sta op het punt een D600 te kopen en vraag me af: kunnen de problemen zich gaan voordoen tijdens gebruik of zie je het meteen bij aankoop. Dat vind ik wel een persoonlijke overweging om tot aankoop over te gaan.[/i]

Wie kan me daar een antwoord op geven van de D600 gebruikers?

Hartelijk bedankt. Mieke
Je hebt een concrete vraag, dus ik zal deze ook zo concreet mogelijk proberen te beantwoorden.

Er zijn eigenlijk drie klachten. De eerste zie je direkt bij aankoop. De camera is al vuil voor hij uit de doos komt. De tweede is een olie/stofprobleem nadat een bepaalde hoeveelheid foto's gemaakt is. De derde gaat over schade aan het mechaniek, waardoor bv coating van het binnenwerk afslijt.
Maw, je weet het pas zeker na een aantal fotos of je een goede hebt of niet. Hieronder iets meer details:

De eerste klacht verwijst naar de vuile sensor bij aankoop. Al dan niet in combinatie met olie blijkt dat de camera van binnen al smerig is als hij uit de fabriek komt. Dit is diverse keren aangetoond door mensen die na eenmalig een lens erop gezet hebbende ( en het zijn dan géen klungels die hem in de stoffige schuur erop schroeven) mbv fotos en time lapse opnames. Op de foto's zie je de grote hoeveelheden vervuiling en de filmpjes laten zien dat de sensor ook steeds vuiler wordt.

De tweede type klacht lijkt zich pas te openbaren na meerdere opnames. En dan praat ik al gauw na pakweg 1000 opnames. De sensor begint snel te vervuilen en oliespetters zijn veelvuldig zichtbaar. Een natte wasbeurt is de enige tijdelijke oplossing. Er is geen pijl op te trekken hoeveel fotos het kost om dit probleem weg te werken want waar eerst werd gesuggereerd dat het om 3000 opnames zou gaan, blijken verschillende d600 bezitters al ruim over de 10.000 te zijn en het probleem is er nog... Het kan dus tijdelijk zijn. Maar afhankelijk van het aantal fotos dat je per week maakt kan het ook maanden zoniet meer dan een jaar duren.

De derde klacht heeft betrekking op schade aan het mechaniek. Deze openbaart zich meestal na enige tijd, en valt vaak op omdat de sensor erg vuil is. Het komt ook voor dat het andersom gaat: men ziet om één of andere reden de schade en checkt vervolgens de sensorvervuiling. Zo is het mij voor de eerste reparatie ook gegaan.
De sluiter of het spiegelmechaniek vertoont slijtagesporen. Beide vormen bij een camera ben ik nergens tegen gekomen. De mijne heeft in ieder geval schade aan het spiegelmechaniek.
Laatst gewijzigd door lock op zo feb 24 2013 7:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 24 2013 3:45 pm

Ivan10 schreef:Heeft iemand al eens een poll opgezet binnen het NCN forum?
Statistische gezien is dat nauwelijks zinvol; er zijn veel te weinig D600 eigenaren hier aanwezig.

@Lock: goed om de problemen even zo bij elkaar te zien. Ik als niet-D600-eigenaar had het minder scherp.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Mieke53 » zo feb 24 2013 3:55 pm

Hoi Ivan,
Je bent me net een stap voor met die poll. :mryellow:
Moet iedereen natuurlijk wel eerlijk blijven in de stemming. En die poll moet wel als vrijblijvend gezien worden jegens de webbeheerders van NCN.
Voor de duidelijkheid:
Ik kan me ook overigens niet voorstellen dat een leverancier een D600 niet terugneemt vanwege de huidige problemen.
Dus mijn "aanklaag" advies is maar voor een enkeling, ik wilde er alleen maar mee aangeven dat je meer rechten hebt dan soms wordt gedacht.

Laat onverlet dat het zeer vervelend is voor iemand die het allemaal overkomt.

Trouwens: de D600 is op het moment bij Satum 1354E!!!! (in de webwinkel weliswaar. Vandaar mijn persoonlijke vraag.
En nu ben ik benieuwd wie er voor deze prijs overstag gaan. Poll? :mryellow:

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » zo feb 24 2013 4:01 pm

Klachten resumerend van Lock's post:
1. Camera vies af-fabriek (sensor vuil)
2. Olie spetters van mechaniek creëert vuile sensor na 1000 opnames.
3. Sluiter of het spiegelmechaniek beschadigd/versleten veroorzaakt vuile sensor.

Oeps, het eerste probleem zou toch door Nikon Nederland makkelijk er tussen uit worden gehaald. Komen de camera's in 100- of in 1.000-tallen het land in?

Ja, dat is een mooie prijs Noortje53! Mijn Canon schietende neef in het buitenland is overstag en heeft nu een D600, maar over deze problemen heb ik hem niet gehoord. Ik heb nog geen poll opgezet hoor :mryellow:

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo feb 24 2013 4:03 pm

Lock,
Zinnige en duidelijke antwoorden, hier kan iedereen wat mee. Zeer bedankt.
Voor mij persoonlijk iets om over na te denken of ik wel echt die 1354E wil uitgeven met deze probleem-kansen.
Dit wordt hem nu (nog) niet denk ik dan.

Wel een super prijsje maar misschien toch een "dump-prijs"? :?

Patrick: zouden er echt zo weinig D600 gebruikers bij NCN zijn?

Groet, Mieke

Sato
Forumlid
Forumlid

Bericht door Sato » zo feb 24 2013 5:08 pm

Zeker geen 'dump' prijs maar gewoon een prijs die met de kortingsactie nog te verantwoorden is. (Lees: Ze maken er geen verlies op.)
Toen de Mediamarkt een maand geleden de 'BTW weg ermee' actie had was de prijs van te voren iets verhoogt en kwam de prijs met korting op 1404,- euro uit, 50,- euro meer dan nu bij de Saturn en dat ligt in lijn met de recente algemene prijsdaling van de D600 bij een groot aantal winkels. (Zoals te zien is in de prijsverloop grafiek onderop de pagina in de pricewatch op tweakers.net.)

m3chris
Forumlid
Forumlid

Bericht door m3chris » zo feb 24 2013 5:14 pm

noortje53 schreef:Lock,
Zinnige en duidelijke antwoorden, hier kan iedereen wat mee. Zeer bedankt.
Voor mij persoonlijk iets om over na te denken of ik wel echt die 1354E wil uitgeven met deze probleem-kansen.
Dit wordt hem nu (nog) niet denk ik dan.

Wel een super prijsje maar misschien toch een "dump-prijs"? :?

Patrick: zouden er echt zo weinig D600 gebruikers bij NCN zijn?

Groet, Mieke
Mieke,

Ik ben vannacht reeds overstag gegaan ;)
Hij is besteld. Vond (en vind nog steeds) het een mooie prijs!
Mijn DX lenzen (Tokina 11-16, Nikon 35mm en 17-55mm) gaan in de verkoop.
Wie volgt ... ???

Groet, Chris

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 24 2013 5:27 pm

noortje53 schreef:Patrick: zouden er echt zo weinig D600 gebruikers bij NCN zijn?
Ik volg het forum vrij goed. Volgens mij zijn er nog niet veel mensen die er een hebben. Er zijn meer mensen met een D800 of D800E. En nog veel meer met een D700 natuurlijk, maar dat is een veel oudere camera die nog steeds erg populair is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Sato
Forumlid
Forumlid

Bericht door Sato » zo feb 24 2013 5:45 pm

Een Poll gaat geen zin hebben, Mensen kunnen dan ook stemmen terwijl ze helemaal geen D600 hebben.

Maar buiten dat, Ik lees net op een engels forum dat iemand (toevallig ook een nederlander) die geen problemen ondervond nu na 2200 shots ook vuil op de sensor aantrof wat na drie keer met een blaasbalg nog steeds niet weg is.
Verder zijn er nog genoeg mensen die er niet naar gekeken hebben en dat liever ook niet doen. (Waar ik alle begrip voor heb.)

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo feb 24 2013 5:57 pm

Sato schreef:Zeker geen 'dump' prijs maar gewoon een prijs die met de kortingsactie nog te verantwoorden is. (Lees: Ze maken er geen verlies op.)
Toen de Mediamarkt een maand geleden de 'BTW weg ermee' actie had was de prijs van te voren iets verhoogt en kwam de prijs met korting op 1404,- euro uit, 50,- euro meer dan nu bij de Saturn en dat ligt in lijn met de recente algemene prijsdaling van de D600 bij een groot aantal winkels. (Zoals te zien is in de prijsverloop grafiek onderop de pagina in de pricewatch op tweakers.net.)
Sato, die winst moet er volgens mij inderdaad nog zijn.
Maar het gekke is wel dat ik laatst in Utrecht 3 zaken benaderde met de vraag of ik BTW korting zou kunnen krijgen zodat we op een prijs als MM zouden uitkomen. Ik zou dan een Nikon D600 kopen en een Mark DII(maatje van onze club wilde dan wel samen aanschaffen)
Er werd gezegd: helaas...... zitten we onder de inkoop prijs. Bijna standaard gezegde tegenwoordig.

Ik had al gehoord van een andere vriend dat er bij Saturn nog een mooie actie zou komen na de MM, en het kriebelt hier weer behoorlijk met zo'n prijs.
Maar ik ben behoorlijk huiverig voor de problemen die ik steeds hoor en nu zeker met de uiteenzetting hierboven dat de klachten ook verderop in het gebruik kunnen ontstaan.....

Moedig dat Chris het aandurft, Nu ik nog......

Sato
Forumlid
Forumlid

Bericht door Sato » zo feb 24 2013 6:26 pm

Ik heb het met de Mediamarkt actie ook maar gewoon gedaan ondanks dat ik wist van de problemen.
Uiteindelijk heb ik dan een D600 met een zelfbevuilende Sensor maar echt last heb ik er niet van. (Zie andere topic hiervoor.)

Vraag blijft wat ik nu doe, Laten omruilen voor een nieuwe bied geen garantie op een probleem loze D600 en de D600 die ik nu heb heeft een heerlijk accurate autofocus.
Zal Nikon nog eens emailen en vragen hoe het er nu voorstaat.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » zo feb 24 2013 7:18 pm

noortje53 schreef:Maar ik ben behoorlijk huiverig voor de problemen die ik steeds hoor en nu zeker met de uiteenzetting hierboven dat de klachten ook verderop in het gebruik kunnen ontstaan.....

Moedig dat Chris het aandurft, Nu ik nog......
Noortje, of is het nou Mieke, ik zou je hetzelfde advies geven als Sato: gewoon doen. Je kunt eventueel met Saturn overleggen wat het beleid is als het een stofnest blijkt te zijn. Maar zelfs als ze zeggen ruilen of repareren, dan heb je op nu veel meer kans om er goed vanaf te komen dan voor de mededeling van Nikon. Want het verschil tussen voor en na de mededeling is eenvoudig dat ze toegeven dat er problemen (kunnen) zijn. Voorheen ontkenden ze formeel het probleem.
Hoe ze het oplossen is vers 2. Ze zijn vanuit het gegeven van de service call gewoon verplicht om te handelen. Dat maakt een coulante opstelling van Saturn ook veel realistischer, want Nikon loopt niets meer te ontkennen.

Ik zou het dus niet laten. Als de D600 oké is dan is het een fijne camera. Tenzij je kolenschoppen aan je armen hebt...dan is de d600 te klein. Denk je er wel goed overna dat je Fx moet voorzien van andere lenzen dan een Dx ? Ach, dat weet jij vast wel... :wink:

lock

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » zo feb 24 2013 7:30 pm

Als Nikon in de reclame een goed product belooft en als bij Nikon bekend is dat dat product vaak niet aan de te stellen eisen voldoet, neemt alleen Nikon een risico en niet de klant.
Het valt mij op dat het steeds moderatoren en bestuursleden zijn die pogen om Nikon in deze vrij te pleiten en de schuld naar de tussenhandel afschuiven.
Nikon maakt voor een deel rotzooi en is dan ook verantwoordelijk voor die rotzooi.
Klantgericht denken en handelen heb ik in deze (D7000, D800 en D600) nog niet bespeurt.
Ben blij dat ik nog geen kapitalen heb gestoken in glas. Denk er over om over te stappen naar CANON

@
Hasselbox

Ik wil nogmaals benadrukken dat wij (moderatoren en bestuursleden) op geen enkele wijze Nikon vrij pleiten en de schuld naar de tussenhandel afschuiven.
Zoals eerder verwoord : Wij behartigen geen individuele belangen als leden problemen hebben met een leverancier en/of Nikon. Wij bieden slechts een platform waar de leden terecht kunnen voor 'Nikon praat' in de meest ruime zin van het woord. Tthat's all.

De moderatoren van dit forum houden zich trouwens überhaupt niet bezig met bestuurlijke aangelegenheden.
En dat willen we graag zo houden.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » zo feb 24 2013 7:43 pm

lock schreef:
noortje53 schreef:[i]Ik sta op het punt een D600 te kopen en vraag me af: kunnen de problemen zich gaan voordoen tijdens gebruik of zie je het meteen bij aankoop. Dat vind ik wel een persoonlijke overweging om tot aankoop over te gaan.[/i]

Wie kan me daar een antwoord op geven van de D600 gebruikers?

Hartelijk bedankt. Mieke
Je hebt een concrete vraag, dus ik zal deze ook zo concreet mogelijk proberen te beantwoorden.

Er zijn eigenlijk drie klachten. De eerste zie je direkt bij aankoop. De camera is al vuil voor hij uit de doos komt. De tweede is een olie/stofprobleem nadat een bepaalde hoeveelheid foto's gemaakt is. De derde gaat over schade aan het mechaniek, waardoor bv coating van het binnenwerk afslijt.
Maw, je weet het pas zeker na een aantal fotos of je een goede hebt of niet. Hieronder iets meer details:

De eerste klacht verwijst naar de vuile sensor bij aankoop. Al dan niet in combinatie met olie blijkt dat de camera van binnen al smerig is als hij uit de fabriek komt. Dit is diverse keren aangetoond door mensen die na eenmalig een lens erop gezet hebbende ( en het zijn dan géen klungels die hem in de stoffige schuur erop schroeven) mbv fotos en time lapse opnames. Op de foto's zie je de grote hoeveelheden vervuiling en de filmpjes laten zien dat de sensor ook steeds vuiler wordt.

De tweede type klacht lijkt zich pas te openbaren na meerdere opnames. En dan praat ik al gauw na pakweg 1000 opnames. De sensor begint snel te vervuilen en oliespetters zijn veelvuldig zichtbaar. Een natte wasbeurt is de enige tijdelijke oplossing. Er is geen pijl op te trekken hoeveel fotos het kost om dit probleem weg te werken want waar eerst werd gesuggereerd dat het om 3000 opnames zou gaan, blijken verschillende d600 bezitters al ruim over de 10.000 te zijn en het probleem is er nog... Het kan dus tijdelijk zijn. Maar afhankelijk van het aantal fotos dat je per week maakt kan het ook maanden zoniet meer dan een jaar duren.

De derde klacht heeft betrekking op schade aan het mechaniek. Deze openbaart zich meestal na enige tijd, en valt vaak op omdat de sensor erg vuil is. Het komt ook voor dat het andersom gaat: men ziet om één of andere reden de schade en checkt vervolgens de sensorvervuiling. Zo is het mij voor de eerste reparatie ook gegaan.
De sluiter of het spiegelmechaniek vertoont slijtagesporen. Beide vormen bij een camera ben ik nergens tegen gekomen. De mijne heeft in ieder geval schade aan het spiegelmechaniek.
Ik ga ervan uit dat men bij Nikon op de hoogte is van deze problemen.
Is er dan niet sprake van misleidende reclame? Daarin wordt de D600 toch als een top product omschreven. :?

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo feb 24 2013 7:46 pm

Hasselbox schreef: ...
Is er dan niet sprake van misleidende reclame? Daarin wordt de D600 toch als een top product omschreven. :?
Haha, 'misleidende reclame'? Vrijwel alle reclame is misleidend en in meer of mindere mate bezijden de waarheid... Dus tja... :twisted:
Keep on dreaming. :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”